Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1316 ggr
juliafrojd
0

Buss-hundar?

Hej!

Om 2 veckor ungefär så ska högstadiet åka till karlslund och springa 1 mil. Min lärare sa att man fick ha med sig hundar, men jag dunderar på en sak. (vi ska åka länsbuss dit). Kan ett barn, som jag (13år) ta med sig en hund själv på bussen med ett skolbusskort? Såklart med föräldrars tillstånd men undrar om man får det?

[rumelle]
1

Jo, man brukar få ta med sig hundar på bussen. Tror man ska sitta långt bak så att allergiker kan sitta längre fram.

Naathaliiiie
0

Klart du får, spelar ju inte nån roll hur gammal du är eller vilket busskort du har :)

tror jag iaf!

dyoxide
0

Du får nog, men du kan ju fråga en busschaufför innan eller ringa in till bolaget om du är osäker 🙂 som #1 säger borde du sitta längre bak då det finns folk som är allergiska eller kanske rädda för hundar. Jag är t ex allergisk mot parfym, och det är väldigt irriterande när folk som stinker parfym kommer på och sätter sig långt fram, detsamma kan jag tänka gäller hundallergiker.

juliafrojd
0

ok :)

för det står bara 'gällande hundar måste dom hållas kopplade'. :)

en kompis sa till mig att man kunde skicka sms och fråga, men vart får man tag på nummret då?

Cazzos
0

Varför oroar du dig så mycket? 😛

Om det är SL så får du självklart ha med dig hund på bussen, sålänge den är kopplad och du sätter dig i mitten/längre bak (beroende på hur mycket folk det är på bussen) 🙂

[MikeW]
0

Man får ta med hundar på bussen, har sett många som gör det och har gjort det själv många gånger. Men du måste sitta långt bak med hunden i så fall.

isafisa
0

Hos oss får man absolut ha med hunden på bussen, men vi behöver betala "barn-biljett" för den. Snålisar :P (Sundsvall)

Saiipz
0

Om man kan ha hunden i bur eller knät kostar det inget, men om den är större kostar det en barnbiljett i östergötland har jag för mig!

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

juliafrojd
0

Vet inte om det är så i Örebro :/

#asså, jag kan ha han i knät, men han är en stafford :P´

Vet dock inte om busschaufören ser han som så liten.

Vet inte hur jag ska få reda på det, åker inte buss..

Vickyy
0

Jag skulle åka buss ca 20-30mil med länsbussar och då sa dom att man måste ha bur, dock är han bara en liten mellanpudel som sitter i knät.. Så ja, jag fick vänta i åtta timmar på nästa buss, riktigt klantig. Jag tycker att du ska kolla upp det genom att gå in på deras hemsida eller ringa dom! 🙂

Shelsy
0

#9 Har själv hundar, mellan och stora hundar. Jag brukar åka buss, det spelar absolut ingen roll vad man har för storlek på hunden. Bara man sätter sig längst bak i bussen. Har sett en tjej som hade med sig en Grand Danoa, om jag inte minns fel, på bussen. Så var inte orolig du, det är bara att gå på. De säger inget om att man har hund med sig eftersom man får ha hund med sig.

Haztparken
0

Jag har åker varje dag buss med min Storpudel och det har aldrig varit några problem! Vi sätter oss alltid längst bak :) brukar alltid också vara skyltat att man ska gå längre bak med hundar.

Detta gäller då i Skåne, har åkt lite var som med min hund här och alltid blivit trevligt bemött och  dom har aldrig sagt något om att jag behöver en bur eller så :)

juliafrojd
0

Hade för mig att hundarna skulle vara dör man brukar ha vagnar ;)

[EllenAlicia]
0

#13 Det står väl att man ska gå längst bak? :P fast folk brukar u sätta sig där du sa

juliafrojd
0

#14 aha ok :)