Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettfamiljen
Läst 2425 ggr
semenius95
2013-09-12 22:05
0

flytta...............

Vet inte var jag skulle lägga detta inlägget, men eftersom jag e tonåring så lägger jag de här. 

Vi ska flytta om 6 dar.. Vi e 5 pers och min hund. Till en 3a den 1 oktober.. Vi bor i en 4 nu, och de e redan trångt.. Men vi var tvugna att flytta.. Så vi har fixat tillfälligt boende till den 1a… 

Jag tycker redan vi bor i en råttlgh, men den vi kolla på idag(den som vi fått), ja jag vet inte hur jag ska beskriva de.. 

Dit vi ska flytta den 1 oktober, har jag ovänner.. I samma hus. Som vill mig illa. Iallafall, jag kommer att dela rum med min syster.. Och lixom vi är 17 och 18 år. Inget privatliv nånstans. Vi kommer få plats med varsin säng i de rummet, så lite plats finns de.. 

Jag har varit sjuk från skolan nu sen vi börja, detta ör mitt 3 år jag är inskriven på den skolan. Men först nu jag börjat gå. Men nu har jag ingen ork kvar. Och jag vill inte flytta ner hit igen med min familj..

Där kommer finnas plats, där vi ska bo tillfälligt, efter mina familjemedlemmar flyttat. Jag kan fixa så jag kan få vara kvar… 

Men mina föräldrar vill inte betala för mat och hygien artiklar och allt annat. Jag förstår dom. Men hellre dör jag än att flyttar ner hit igen.. 

Där står på soc sida, att mina föräldrar är försöjningsskyldiga tills jag blir 21, OM jag går i skolan. Men jag ska ju inte fortsätta.. 

Hjälp och tips tack…. (vill ni höra mer om varför jag inte vill flytta med min familj, oh min bakrund så e ni välkommna i pm)

Odd
2013-09-12 23:03
0

Om du inte har möjlighet att stanna i skolan eller söka arbete kan du ju testa att prata med arbetsförmedlingen om A-kassa?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

semenius95
2013-09-13 00:03
0

Jag har möjligheten, jag orkar inte bara.. Psykisk ohälsa eller va de heter..

CupcakeGod
2013-09-13 00:43
1

Katten råkade stänga av mig dator när jag skrev en hel jäkla uppsatts som svar till dig, så nu måste jag göra om det.

Vart i Malmö bor du? 

Jag vet exakt hur det känns när man måste bo med familjemedlemmar i en liten lägenhet. För några år sen när min mamma skilde sig från sin man (jag hatade honom med hela mitt liv) så var vi tvingade att bo i en liten 2a. Vi var 4 personer som trängdes i en skitig liten lägenhet. Det kändes verkligen som helvetet. Då var jag 14. 

Du ska veta att det blir bättre. Man måste vänta och arbeta hårt för att det ska bli nån förbättring, men det kommer. Och du är snart myndig så snart kommer du säkert hitta något ställe där du kan bo. Kan du inte bo hos nån vän då och då?

Jag väntar bara tills jag är 18 om 1 år och då flyttar jag ut och kommer alltid tillbaka.

semenius95
2013-09-13 01:05
0

Jag e 18 :)

Odd
2013-09-13 12:10
0

#2 Du kan söka A-kassa oberoende av vilken andledning du inte kan stanna i skolan eller få fast anställning.

Prata med dem nere på arbetsförmedlingen så hjälper de dig.

Josse5233
2013-09-14 13:08
0

Oj, det låter jätte jobbigt! Jag hoppas att det blir bättre och att du hittar en bra lösning! :)

Ha en trevlig dag! 

Fridaaaa
2013-09-14 13:11
0

#5 Ja bli medlem i A-kassan, men inte få från a-kassan om man jobbat mindre än en viss period.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Odd
2013-09-14 13:27
0

#7 Blir man medlem i A-kassa hjälper de en med jobbintervjuer och sånt, så jag tänkte mer att hon skulle söka dit pga det. Har för mig att man får lite pengar varje månad så länge man går på intervjuerna.

Men nu är jag inte 100% säker hur det fungerar, har själv inte sökt än. Men det är ju bättre att gå och prata med dem för att se vad hon kan göra.

Fridaaaa
2013-09-14 13:29
1

#8 Jag tror inte det är så på alla ställen, för känner ingen som har fått hjälp med sånt pga att de har varit medlemmar i a-kassan: De har fått lite hjälper från AF (det lilla man får) men inget mer.

knugi
2013-09-14 14:51
0

är du 18 så har du rätt (iaf på min tid när jag var 18) till tror det blev 2300 efter skatt

Sen kan det alltid finnas vägar att gå med bostadsbidrag etc, det blir väl kanske inte skitkul det första tiden men jag lovar dig att det går bra!

sverige är sverige och orkar man bra papperarbeta så går man aldrig hungrig eller utan tak över huvudet!

Kan dock inte skriva någon guide om hur man gör då jag inte provat på det själv (i sverige, haft existensminimum i norge men andra regler där)

Fridaaaa
2013-09-14 14:53
1

#10 Från FK menar du? Beror på om man har utbildning eller ej, när man är inskriven då i af (ket man måste vara om man inte studerar, för att få SOC), då får man runt 2800-3000kr efter skatt i månaden. Men har man ingen gymnasieutbildning (alltså helt program osv), får man betydligt mindre, så kan nog stämma med max runt 2300kr/månad.

Ja deras minimum är vansinne alltså, både af/fk och soc :S

knugi
2013-09-14 14:58
0

#11 japp från fk

tror dom blivit lite hårdare nuförtiden dock med att kolla upp! Men sök skitjobb, slit i ett halvår, eventuellt dra till norge efter det, bygg upp en buffer/erfarenhet och kom tillbaka, hitta ett nytt bättre jobb och fixa lägenhet!

vips inom 2-3 år så kanske du har lägenhet, hund och bil!

Fridaaaa
2013-09-14 15:00
1

#12 Ja dem är väldigt hårda, speciellt soc. Man får inte äga bil, man får inte ha pengar på sparkonto, inga fonder och de kollar ens konto 3 månader tillbaka första gången man söker, och sedan en månad tillbaka/månad.
Helt sjukt är det :S

Ja gäller verkligen att kolla upp först 🙂

Odd
2013-09-14 15:02
0

#9 Jaha, tack för att du klarnade upp det för mig! Då får jag gå och skälla på far som ger ut falsk information 😂

Fridaaaa
2013-09-14 15:03
1

#14 Kan ju vara så att man får olika info, inget omöjligt. Jag har nämligen fått samma hjälp som dem som varit med i a-kassan. Så tja vet inte vad regler osv säger, bara min egna erfarenhet 😛

knugi
2013-09-14 15:16
0

#15 exakt, det är lite olika över sverige med

hos oss hade vi nån specialenhet som arbeta specifikt med ungdomar under 25, så vi hade lite extra lyx

man får höra sig för helt enkelt vad som gäller där man finns

Fridaaaa
2013-09-14 15:19
0

#16 Ja jag tycker att det är väldigt dåligt faktiskt, att det kan skilja så pass mycket runt om i landet, borde vara lika för alla😮