Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 717 ggr
siaames
0

Naturvetenskap

Någon som går på linjen naturvetenskap?

Skulle gärna vilja få info om vad som är svårt och vad man kan plugga på innan man börjar på linjen (jag vill gärna börja på naturvetenskap och vill få massa tips innan)!

Hur är matten och kemin?

Tacksam för massa tips !!

Sweety
0

Har precis börjat naturvetenskap och just nutt det mycket repetition men otroligt mycket läxor samt nya saker som man måste lära sig. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[rumelle]
0

Nja, matte e var väl lite knepig, men det var för att jag var så jäkla skoltrött nör jag sysslade med den och inte orkade bry mig riktigt. Annars var det väl inget som var direkt svårt.

siaames
0

#1 Hur många läxor har ni fått hittills? 😮

gaabriellaaa
1

Jag går natur och jag är så fruktansvärt chockad över hur chill det faktiskt är. Däremot tycker mina kompisar att vi redan fått mycket arbete så det beror nog helt på vad man är inställd på. Jag är inställd på det allra värsta och det kommer med all säkerhet bli värre (mer) arbete är det vi har nu iaf. Men HUR mycket kan jag inte svara på eftersom jag inte kommit dit.

Kemin är svår och likaså fysiken. Men om man är intresserad och fokuserad på lektionerna så brukar man förstå. Själv tycker jag däremot kemin är väldigt ologisk hur mycket jag än försöker förstå.  Jag kan liksom inte "ta" saker som verkar ologiska haha. 

Matte är mitt sämsta ämne men än så länge så är jag chockad över hur enkel den är. Visst, du får lära dig mycket nytt - men detta ska ju läraren noggrant gå igenom innan och då är det ju inga problem. 
Det känns nästan lättare än i grundskolan, för där skulle man komma ihåg ALLT man gjort senaste året/åren. Alla slags formler och sådant. Men på gymnasiet går man igenom en massa nya saker, iofs väldigt komplicerade, men ändå enkla att arbeta med - För man får lära sig dessa FRÅN GRUNDEN. 

Vad man kan plugga på innan är svårt att säga. Allt inom kemin är viktigt så där bör du ha koll på det mesta (periodiska systemet, joner, atomer, bindningar osv.) 
Jag tror inte det går att plugga så mycket till fysiken för där är ALLT NYTT. Där gör man inte sånt man gjort på grundskolan och det liknar mer matte.

tonååring
1

.

siaames
0

#4 Tack för din kommentar! De hjälpte mycket.

Känns som att fysiken kommer vara väldigt svårt.

Sweety
0

Vi har läxor i alla ämnen nästan hela tiden. 😛

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[Lillmatten]
0

jag går i tvåan och ettan var helt seriöst hemsk! men det var till stor del  det extremt dåliga schemat, vi gick till halv fem nästan varje dag och när jag väl kom hem väntade den stora läxhögen på skrivbordet… 

Men nu till tvåan så är schemat mycket bättre och alla läxor och den svåra fysiken och matten har jag faktiskt vant sig med! så jag tror att om du lyckas kämpa dig igenom etten så kommer det gå finfint! 😃

tonååring
2

#8 Jag ska kämpa! 😃