Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3208 ggr
meetthedark
1

Bli av med fluffig mage

Tjena!

Jag vill bli av med min lilla fluffiga mage jag har odlat de senaste åren. Är 18 år, 164cm lång och väger ca 55 kg. Har vägt 55kg i några år nu och inte växt speciellt mycket på längden men jag har fått lite fett på magen av någon dum anledning.

Har bara en liten fråga,
Är det okej att gå ner några kilo utan att jag kommer få något totalt utbrott och dö? Är lite rädd över att jag sedan fastnar och inte kommer loss. När jag väl har bestämt mig för något så satsar jag allt jag kan tills jag uppnått vad jag vill ha gjort men har även lätt för att fastna i någon slags cirkel om det är så att resultatet bara blir bättre och bättre.

Jag vill egentligen inte gå ner i vikt utan jag vill bara bli av med min mage och kunna vara nöjd med min kropp.

"Du är bra som du är"
"Du behöver absolut inte gå ner i vikt" blablabla
Tyst 😃
Jag är bra som jag är, jag börjar inse att jag inte behöver ändra mig själv för att andra ska tycka om mig men jag vill kunna tycka om mig själv.

Några tips på hur jag ska gå till väga?

Fridaaaa
2

Alla stort sett har lite put på magen (om det är det som du syftar på?).
Förmodligen behöver du träna magmuskler, dock kan man inte punktförbränna, utan allsidig träning är bra.

När du bilda muskler, kan du gå upp också, utan att bli rundare eller så, för muskler väger mer än fett (mängdmässigt eller vad man ska säga).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Juliaskaniner
14

rakhyvel eller trimmer, är det mycket fluff kan du låna häcksaxen eller gå till frisör :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Juliaskaniner
1

Haha nej, skämt åsido. Frida skrev en bra kommentare :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

meetthedark
0

Haha 😃

asså, det är inte bara lite "put" på magen utan om någon skulle se min mage när jag inte drar in den så skulle de säga att jag är tjock.

Men vad ska jag göra, ut och röra på mig? Några övningar hemma? Jag har ingen lust att dra till gym på grund av social fobi och liknande. Rider fyra gånger i veckan om det har någon betydelse.

Cahira
5

Om du är tjej så är det fullt normalt att ha lite bukfett. Det är biologiskt satt där för att skydda en bebis då man är gravid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
3

Förlåt men är det bara ag som trodde du

hade päls på magen när du skrev  fluffig mage 😂😊

dermot
0

Gör några situps om dagen? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Odd
3

Med tanke på att du rider 4 gånger i veckan tror jag inte att du behöver träna mer, kommer bara skada kroppen om du överanstränger dig.

Tänk istället mer på att äta rätt, inte mindre, men på rätt tider, nyttig mat med mycket variation och inte så mycket små-ätande mellan måltiderna.

Är själv en soffpotatis som helst inte rör på sig mer än när det är nödvändigt, och jag märkte en stor skillnad nästan på en gång efter att jag bättrade på mina matvanor.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Fridaaaa
2

#4 Låter som att du har dålig bild av dig själv tyvärr. Hade jag också innan och tänkte precis som du.

Eftersom du redan rider 4 gånger/vecka, så kanske du kan gå promenader om du inte redan gör det? Eller jogga då och då?🙂 Ridning är ju grymt bra träning för bland annat magen 😛

fsigge
0

LCHF 😃

Frida

[Crazyy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan låna min motorsåg om du vill?

[Crazyy]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha trodde du mena att du hade hår på magen, mehhhh

meetthedark
0

Du är säkert inte ensam men fluffig låter mycket bättre än tjock, tycker jag 😃

Angående mat och liknande.
Jag vet inte hur jag ska kunna äta rätt när jag knappt äter. Jag är väldigt kräsen och äter bara några få maträtter.

Och jag är rätt säker på att jag inte har någon dålig bild på mig själv. Har lärt mig att acceptera och tycka mig själv, bryr mig inte om vad andra tycker och så vidare men jag tycker inte om min mage som var mycket mindre för bara två år sedan.

Har hört talas om det, men aldrig läst något djupare. Kanske du kan förklara lite vad det innebär? 🙂

[JollyJustin]
0

Viktväktarna kanske? Det funkar nog jätte bra ;)

Fridaaaa
1

Hon ska inte banta, så viktväktarna är ju inget alternativ då, plus att det kostar pengar.

#13 LCHF kan du läsa om på kolhydrater.ifokus.
Jag har testat det men inget för mig. Men vissa gillar det och det fungerar bra, så man får testa själv.

[JollyJustin]
0

Jaaha jusste, Jag vet inte hur många år hon är så, och på viktväktarna äter man nyttigt o räcknar hur många kalorier an ätit m.m

Det finns nån app när man scannar o ser hur många kalorier det inns i maten ;)

Fridaaaa
1

#16  På viktväktarna räknar man points, inte kalorier.
Men som sagt, kostar.
Ja shapeup finns. Men det är ju för dem som vill gå ner i vikt och så.
Inte vad TS behöver eftersom hon redan äter dåligt.

#13 Du behöver börja äta mer regelbundet. Kroppen "binder" maten eller hur man ska säga, om man äter för lågt, alltså det lagrar det. Kroppen behöver hålla igång förbränningen, genom att äta och röra på sig 🙂

Cahira
2

Då du knappt äter är kroppen i svältmode och sparar reserver så mycket den kan för att ha då det inte finns mat. Om du är för tunn tar kroppen från lederna istället och det ger kronisk ledvärk. (Hört om detta hos många med fd ätstörning, inkl mig själv.)

Så var försiktig!

meetthedark
0

Vet inte hur jag ska bli bättre på att äta. Har blivit bättre de senaste åren faktiskt men jag äter inte flera gånger om dagen.

Frukost om jag ska någon stans (typ skola)
Middag - äter tyvärr mycket pasta men jag får inte i mig så mycket annat. Potatis går om det är rätt sak till, alltså köttbullar eller liknande. Några typer av fisk äter jag men klarar inte av direkt smaksatta köttbitar.
Kvällsmat om jag är hungrig.

Men som sagt, jag vill egentligen inte gå ner i vikt utan bara vilja sluta att behöva dra in magen.

Fridaaaa
1

#19 Pasta och vetemjölsprodukter kan ju "svullen mage", kanske det du har? Min mage blir svullen om jag äter pasta som inte är fullkorn (eller långtidskok, 9-10 min), eller om jag äter t.ex vitt bröd.

Kan vara så att du behöver öka mängden mat, mer grönsaker t.ex, så du inte äter så mycket pasta. Jag personligen äter 3-5 gånger/dag, men det är olika hur man fungerar 🙂

fsigge
0

#14 viktväktarna är inget jag skulle rekommenderna eftersom att alla jag känner som har prövat det har gått upp alla kilon igen. 😉

Frida

Fridaaaa
0

#21 Jag vet en som går där nu, med bra resultat, och vet andra med som gått där med bra resultat, gäller bara att hålla i det sen 😉 Så ör ju inte viktväktarnas fel om det inte håller i sig senare 😛

Hamsterlycka
0

Varför krånglar alla till det så himla mycket? :s Gör några situps om dagen, spring några km i veckan osv så blir du förmodligen av med allt "fluff"! :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Cahira
2

Att träna magen mer än ryggen kan även det ge problem i långa loppet. Att äta massa deg (bröd, pasta m.m.) är inte speciellt hälsosamt. Att byta till potatis eller ris är bättre i så fall. :)

Clementinbarn
1

Låter ju exakt som mig typ!
Är 163cm lång och pendlar mellan 55-60kg 😮
Har alltid haft lite "muffinsmage" som jag inte är nöjd med. 
Jag började träna och äta bättre men när inget hände alls och jag blev förkyld ett rätt långt tag så gav jag upp träningen och sådär så jag kom ingenstans i huvudtaget med det 😛

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

meetthedark
0

Måste bara säga tack för alla tips!

Ska se vad jag kan hitta på, lite dålig årstid att börja med det här kanske då motivationen sjönk ungefär lika fort som den kom.

hjartelyckanskaniner
1

Potatis är bättre än pasta och ris. 100gr potatis är 71kcal, 100gr pasta är ca 350,likadant med ris. Sen är det kanske inte så värst roligt att äta potatis 7dagar i veckan, så man kan äta ris någon dag. Stressar du mycket? Dålig stress + sömnsvårigheter gör att många går upp i vikt. Alltid 7-8h sömn/natt. Drick mycket vatten. Alla organ behöver vatten för att fungera. Gillar du inte vanligt vatten, så tillsätt med tex citron, lime, frusna hallon m.m. Äter du mycket godis? Gå inte på någon diet du vet att du inte kan hålla. Du kan säkert minsta fettprocenten, gå ner i vikt, men så fort du hamnar i den onda cirkeln igen så kommer du gå upp allt + lite till. Jojobantning är ingen hit, tro mig. Pajjat min mage totalt genom att vara otroligt dum och okunnig.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

thenewbreed
1

Eller så bara accepterar du att din kropp ser ut så. Jag har också en put-mage men jag skiter fullständigt i det. jag bär vilka kläder jag vill och inte går jag och håller in magen. :)

Jag har försökt få bort den i 4 år nu, både med att räkna kalorier, träna, äta mindre osv osv. Du ska absolut inte gå ner, du har en jättebra vikt. Jag är samma längd som dig men väger 5 kilo mer dessutom. Så tjock eller ens mullig är du inte. Möjligtvis kurvig och det är bara fint c:

Ridning är sjukt bra träning, rider själv med. Där tränar du styrka, kondition, balans och koordination. Den utlimata träningen!

Det enda du behöver träna på är din självkänsla!

Medarbetare på bildredigering! :)