Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 4304 ggr
[JollyJustin]
0

Vilket djur?

Hej vilket djur tycker ni är bra att ha och som inte är för svårskött?

Berätta gärna om djuret m.m (säg inga fåglar för jag har redan 2 undulater)

Thildalulu
11

Vilka djur jag 'tycker är bra'? Wut

Skulle säga att alla djur är 'bra' på olika sätt :l

:')
0

Råttor (: PM om du vill veta mer!

Sugar Mist
1

Relativt lättskötta och "bra" djur är möss. Vill man ge de ett topphem och se till att de lever längre så blir det ju svårare i början men man vänjer sig. Kika in på Mus.ifokus.se vetja.

-

CupcakeGod
0

Svensktypade möss. Dom engelska är otama och kommer aldrig bli tama.

Sugar Mist
0

#4 Fast jo. Innan Delta försvann han hon bli ruskigt tam. Helt engelsktypad ;) Vet flera som har engelsktypade som är världens tamaste.

-

CupcakeGod
0

#5 Ju, men om du jämför eng med sve typade? Jag hade typ 6 typade från olika "bra" uppfödare och alla var otama, skolans möss är livrädda för människor.

Sugar Mist
2

#6 Oj, jag undrar varför skol-möss är otama. Kan det vara så att de bor typ 20st i en labb bur? Och ja, jag vet det för att gymnasiumet jag praoade på hade typ så plus ungar där i. Vi har uppenbarligen skilda åsikter och jag tycker sv. typade är vildare än de eng. typade.

-

[JollyJustin]
0

Ja alla djur är bäst men du fattar vad jag menar ;)

[JollyJustin]
0

Mamma gillar inte råttor o möss men vi får se ;)

Jag börjar bli intresserad av de djuren , ska kolla :)

CupcakeGod
0

#7 Haha nejnej. Vi tar hand om våra skoldjur riktigt bra. Skolan följer alla lagar och djuren mår riktigt bra. Vi har 2-3 tricolor möss i ett 90L akvarium. Jag tycker att eng möss är mycket bättre för utställningar än typ gos.

sunnys
0

akvariefiskar!

[JollyJustin]
0

Njaee.. Vill kunna bära de o fiskar är tråkigt enligt många ;s

Jessicahagstrom94
0

Ett akvarium är otroligt vackert.

Katt

Möss

Själv tycker jag att katter är världens bästa djur och lättskötta som tusan.

[JollyJustin]
1

Tack för förslagen :)

:holmgreen:
4

Varför har du två trådar om samma sak? :)

Fridaaaa
1

#13 Nja beror på vad man menar med lättskött. Jag anser att de är medel. De är ju inte så lättskötta som t.ex möss eller liknande ;) plus lever länge. Kräver ju ändå en hel del skötsel och inte så billiga i "drift" :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
2

Katter är lättskötta ja, våran katt kommer in, äter och sover. Kelar och när ban behöver gå på toa ställer han sig vid dörren och jamar samma när han vill komma in. Han ar aldrig bajsat/kissat inomhus. I början hade han toA låda men nu har han ingen inne. S just han är EXTREMT lättskött!

Fridaaaa
3

#17 Beror på. Ska man ha innekatt, krävs det betydligt mer än det där. Vissa katter kräver mer än andra osv. Många katter kräver aktivering också, och annat.

Sedan kostar som sagt katter en del, om man då väljer att köpa den bättre maten, än skiten som är i matbutikerna. Men det är ju en annan femma. Vet inte hur pass "billigt" djur TS vill ha. Framgår inte riktigt 😛

Menmen min åsikt i alla fall, att de inte platsar i "lättskötta" djur. Men alla tycker vi olika 🙂 Beror på ägaren hur mycket tid man väljer att lägga på katten också. Det är så himla olika, och då såklart hur mycket just den katten kräver 🙂 (rent allmänt alltså, inte riktat till någon) Kattungar kräver ju en hel del i början t.ex.

Men jag tycker det är intressant hur olika man kan se på det.

linn8
1

Gerbil aktiva och fulla av energi. Ett alternativ till en dagaktiva hamster. Fast gerbiler får inte ha plast i sin bur. Pma om du vill veta mer:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Metallica1999
0

Leopardgecko kanske?

Cazzos
11

#20 Det är en del att tänka på med geckosar precis som övriga reptiler och ödlor/whatever. Sol/skugga (temperaturer), rätt ljus, fuktighet, inredning m.m. Kan bli dyrt. 😐

TS jag tycker inte att du borde skaffa ett djur nu om du ska vara så kräsen, det finns inte många fler djur att tipsa dig om än de djur som övriga redan kommenterat om här. Vänta tills hunden kommer så kan du lägga energi på den 😃

Metallica1999
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Jag har en leopardgecko själv :)

[JollyJustin]
0

Kräsen? Är jag kräsen? Det finns skert flera 100 arter ;)

Jag känner sorg utan djur så det är därför jag verkligen vill ha djur, du förstår inte…

#22Leopardgecko verkar kul men min kompis sa att de är svårskötta o att man måste vakna tidigt typ.. ;)

[MiniPim]
0

Vd är lättskött enligt dig då , ts?

Metallica1999
0

#23 dom e verkligen inte svåra att ta han om

Fridaaaa
1

#23 Vakna tidigt? Nej det behövs inte 😛 Hade 2 st på skolan, vi började sköta dem mellan 8-9 tiden, runt 10 tiden på helgerna.
Eller tidigt för dig kanske? Så olika från person till person.
Undrar sama som #24.

Jessicahagstrom94
2

Enligt min erfarenhet som volontär på katthem och med fem katter i familjen så är det ett lättskött djur som bara behöver mat varje dag - vatten varje dag - rent i lådan varje dag - kärlek när katten vill, pengafrågan är en annan femma och jag har inte sett någon sån fråga här :)

Fridaaaa
0

#27 Har du enbart innekatt, krävs det mer än det där.
Och vissa utekatter kräver också mer än det där. Som jag skrev, beror på katten hur mycket den behöver eller inte. Alltså tycker inte jag att man kan säga att katter är lättskötta överlag, utan beror helt enkelt på individen 🙂

[GerbilLooover]
3

säger gerbiler, jättetrevliga och söta djur! Ett alternativ ifall din mamma är rädd för råttsvansar.

Min mamma är rädd för råttor och möss och ville först att vi aldrig skulle skaffa gnagare med lång svans, men sen när jag visade att dom hade päls på svansen så gick det bra. I början va hon livrädd för dom, men nu tycker hon dom bara är söta, fast hon är fortfarande lite rädd att dom ska bitas :P

Jessicahagstrom94
1

#28 Aja jag tänker inte diskutera, jag tycker de är lättskötta djur :) både katthemskatterna och våra innekatter är lättskötta, vad är det som är svårt med katt förutom pengafrågan? :)

Fridaaaa
1

#30 Läs vad jag skrivit, så har du svaret på din fråga.
Och jag har inte skrivit heller att de är svårskötta.

[MiniPim]
0

Men jag tycker dom är lättskötta och jag frågade inte om vad andra tycker :)

Jessicahagstrom94
0

De katter jag har hand om är lättskötta i alla fall :)

Cahira
1

Kanin eller marsvin säger jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
0

Vi klarar av att ta hand om hund, jag har inte berättat helt.

Jag behöver inte någon katt för det finns så många här som kommer till verandan o trädgårn m.m

Jag gillar gerbler, min mamma avskyr också djur som ser ut som råttor.. Men men vår hamster vänjde hon sig o börja gilla de ;)

Vad ska vi ha av: Råtta,Gerbil,Ökenråtta,mus o marsvin ?

Tack för alla förslag. Är inne på gnagare just nu ;)

Cahira
0

Svarade i din andra tråd med :)

[JollyJustin]
0

Okej tack 👍

Fridaaaa
0

#35 Jag tror att ökenråtta eller möss passar dig bäst, låter det som ^^, Ökenråttor är trevliga djur.

[JollyJustin]
0

Okej tack :) Synd att mamma inte gllar långsvansade gnagare men vi får se ;) Annars är hon en djurälskare (förutom katter o långsvansade gnagare)

Hanna
4

Lättskött

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[GerbilLooover]
2

#35 ökenråtta och gerbil är egentligen samma djur, fast egentligen heter det gerbil, det är bara djuraffärer som säger fel och säger ökenråtta.

Cazzos
0

#41 Det är ju fortfarande samma sak… En viktigare del i det är att man är tydlig med att det heter både och om man ska sälja sina ökenråttor/gerbiler tycker jag :)

[GerbilLooover]
0

#42 men tänkte bara säga det eftersom TS skrev att hon funderade på att skaffa gerbiler eller ökenråtta :)

Quenzi
0

Mindre gnagare skulle jag säga, speciellt guldhamster om du vill ha något lite lugnare, annars gerbil.

#34 Kanin eller marsvin skulle inte jag säga buren kräver en del plats och det går åt hö och spån i mängder, speciellt åt marsvin, sen är det en hel del man måste träna med dom, tex att inte sprattla när man lyfter dom.

PJUM

Frida B
0

#44 och jag håller inte med dig i att hamster är lugnare. Min Guldhamster kräver trippelt så mycket som mina båda marsvin tillsammans, och är extremt livlig. Ca 1 1/2 år. Alla hamstrar jag mött har varit mycket mer krävande än till exempel marsvin. Så jag håller med om marsvin, OM du vet hur man sköter dom på RÄTT sätt. Alltså ingen saltsten, c-vitamin i grönsaker o.s.v. Vill du veta mer är det bara att PM:a :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Quenzi
0

#45 Har haft både guldhamster, marsvin, gerbil och kanin själv, så pratar bara om egen erfarenhet. :)

PJUM

wille_wille
0

Jag säger akvarium (inte bara akvariefiskar). Jag hade en fisk förut som kom och la sig i handen om man stack ner den, tyvärr så fastnade han mellan två rötter i akvariet och dog :( Mina räkor kommer och sätter sig på handen om man sticker ner den och akvariesnäckor kan man låta krypa runt i handen (om handen är i vattnet såklart). Visst, det kan kosta en del men jag tycker att det är jättekul att hålla på med det :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[JollyJustin]
0

#47 Många tröttnar lätt på fiskar o jag tror att jag också kommr det, men om jag ska ha nått vatten djur är det helst axelotl,salamander eller liknande.Räkor verkar spännande ;) Berätta gärna mer :D

Frida B
0

#48 testa att odla då? :) då brukar man inte tröttna så lätt!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

I #45 så menade jag att den sista meningen var riktad till TS!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Odla vaddå? :) Ifall det är växter, nej tack :p

Hanna
3

#51 Kanske fisk vilket inlägget syftade på. 😛

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Frida B
1

#51 fisk..? xd Det är ju det vi pratar om :p

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
0

Räkorna man syftar på när man pratar akvarieräkor är ganska små, blir ca 2-3cm och är känsliga mot "skit" i vattnet (bl.a koppar och nitrit).

För att motverka nitrit behövs då också växter. Hur många som behövs beror på hur många djur man har och hur mycket dom skitar ner.

Räkorna vill även ha många gömställen och gillar att gömma sig i växter.

Körsbärsräkor brukar vara bra nybörjarräkor då dom kan vara ganska färgstarka, relativt lätta, honorna går nästan alltid med rom och dom är billiga (ca 15-20kr/st).

Dom kan gå i akvarium från ca 30L och uppåt men det är lättare att starta ett större akvarium.

Detta är ett akvarium som är bra att starta med, i en vanlig djuraffär brukar det kosta ca 600kr, inte ca 1000 som i länken:

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/akvarium-startpaket/eheim-mp-aquastar-54svart-54l-kompl-60x3-0x30cm.html

Allt du behöver förutom grus/sand, växter, vatten och djur ingår🙂

Om du ska ha räkor i så är det bra att trä över en nylonstrumpa över insuget till pumpen, annars kryper räkorna gärna in där och dör.

Det här är väl inte allt man behöver veta eftersom jag inte orkade skriva allt men om du undrar något mer så kan du ju skriva här, fråga på akvariefisk.ifokus eller söka på google.

[JollyJustin]
0

Fisk? Njaee… Många tycker det är tråkigt så jag tror också jag komer tröttna, så nej tack :)

wille_wille
0

Om du köper räkor kan du behöva några fiskar för att "köra igång" akvariet under ca 4 veckor innan du släpper i räkorna.

Metallica1999
3

Kräsen o åter kräsen!

Sugar Mist
10

#57 Vad är det för fel med att vara kräsen? Bättre är det att verkligen tänka över vilket djur man vill ha istället för att byta hela tiden.

-

Fridaaaa
6

#57 Är bättre att vara kräsen och tänka igenom noga, än att skaffa ett djur man vill ha men som man inte passar med eller kan sköta.

Frida B
4

Men TS har inte du redan massa djur? Och ska få en hund?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Läs vad #21 Skrev, hon sa att jag var kräsen o behävde tänka på vilket djur.

#60 Nej har bara 2 undulater i sverige o 4 hundar o 1 skäldpadda i brasilien. Ja en hund ska jag få men inte nu, jag måste läsa mer om en hund så att jag inte bara köper en.

Jag tänkte ha ett annat djur innan, för de är så underbara o jag känner sorg utan dem. Jag åker bara till brasilien kanske bara var tredje år eller varannat. :)

#57 o_o

FlutterShy
1

Marsvin och kanin.
Särskilt marsvin. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Frida B
4

#61 ett tips, ägna mer tid åt dina fåglar ist för att skaffa ett till djur. När hunden kommer kommer du inte ha tid till så mycket mer än just hunden :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Njae ..

Känner mig tom. Mina undulater gör int eså mcket o är bara lite tama.

Jag har kämpat o kämpat o sedan när vi reste försvannn det tama så det är därför de är lite. De är  3 år..

Men jag har lärt mamma att börja gilla marsvin så hon är lite galen i de.

Så vi får se ;D

Det finns ett Marsvin från en 4H gård som är  3 år o heter Rufs, han är jag FÖRÄLSKAD i så vi får se, fasst problemet är att han bor med en kanin.

Frida B
0

Börja göra saker med dina undelater, lär dig att gilla dom igen :) Marsvin lever i ca sju år, vet de som blivit 9-11 år.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MiniPim]
3

Tänk på att man måste ha 2 marsvin.

[JollyJustin]
0

Jag älskar dem men endå..

Jaha men endå :) Rufs är 3 :D

Fasst skulle älska båda lika mkt även om jag hade hund och marsvinen

Frida B
1

#67 men har du verkligen tiden?  och dom måste verkligen vara minst två. Skulle jag varit du skulle jag ägnat mer tid åt att läsa om hundar, kolla uppfödningar och framför allt ägnat tid till fåglarna :) 

men vill du ändå ha marsvin, så får du gärna PMa mig om du har någonting du undrar över :) har själv två marsvin, 4 och 5 år

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Ja då.  Ja, såklart att de mst vara 2 , viste det när jag var 6 år  eller nått :)

Jag har läst i flera månader om marsvin så ja..

Jag tänkte ha marsvin o undulat medans jag läser om hund :)'

Men det är inte därför jag har marsvin såklart ;)

Frida B
1

ochj ag har läst i fem år, och är fortfarande inte fullärd ;)

Du gör ju som du vill men jag skulle inte skaffa ett till djur innan hunden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gerbilles
4

#61 Två undulater är väl inte så "bara"? 😛

Och att du ska få en hund, wow! Är jätteavundsjuk på dig, har alltid drömt om att äga en hund men är inte ens säker på ifall jag någonsin kommer kunna göra det. 

I alla fall, jag tycker det känns som att hamster, marsvin eller gerbil passar dig bäst. Gerbiler är jättehärliga djur, men dom flesta har väldigt mycket spring i benen. Så om du vill sitta och mysa med djuret så är gerbil inte särskilt passande. 

En sak jag tycker du bör tänka på innan du bestämmer dig för att skaffa fler djur är ju att dom lever i ett antal år. När du får din hund så kommer mycket tid gå åt den, och då det är inte säkert att djuret du funderar på att skaffa nu har dött. Marsvin lever runt 7 år och även gerbiler kan bli så pass gamla (även om det är ovanligt). Tänk igenom ifall du har tid med både en hund och vad det nu blir för djur, finns alldeles för många hamster/gerbilannonser på blocket med anledningen "vi måste sälja för vi har skaffat hund/katt).

[MiniPim]
8

Tycker inte du ska skaffa något djur än. Du ska ju få en hund, och en hund behöver mycket tid.

[JollyJustin]
0

#71 Jag har också drömt om en hund i HELA mitt liv typ.

Men min pappa reser också ofta så jag kan nog ha en hund när jag blir vuxen istället, jag vill min hund det bästa så ja..

VilmaKristina
1

Väldigt onödig kommentar.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Frida B
1

#73 men var det inte du som sa att ni skulle skaffa papillon/phalen?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Gladamarsvin]
1

Har själv marsvin och kan rekommendera de  de är bra att du läser om dom plus för de 👍

[JollyJustin]
0

Jo men inte nu såklart ;) #75

Ja  ellerhur :D #76

[JollyJustin]
0

#57 är alltid så, han är elak.

Jag sa sluta på Pm o har sa bara skit ner dig , käften o håll käften.. :O

Metallica1999
0

🤫

Cahira
0

#78 skärmdumpa och visa ifokuskillarna.

[JollyJustin]
0

Ok ska visa

[JollyJustin]
0

Här

[Tilde]
2

Man ska inte skaffa ett djur för ANDRA tycker om den arten. Man ska skaffa det djur man själv fastnar för och tycker är intressant och roligt att ta hand om.

[JollyJustin]
0

Jag fastnade för marsvin o hund men ska ha mrsvin ;)

Ville bara få andras tips o vad de tycker

Frida B
0

#84 jag svarade i din andra tråd, trodde inte du bestämt dig än.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Tack endå :) #85

Jag älskar också syrsor , hamstrar , gerbiler, chinchillor m.m men det blir nog marsvin

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.