Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3870 ggr
[JollyJustin]
0

Ovanligt djur?

Hej jag vill ha nått djur som är helst litet o ganska lättskött

Jag har funderat på syrsor,snigel/snäcka o vandrandepinne,

Men jag vill nog inte ha de. 

Det ska inte behöva det jätte varmt eller jättekallt.

Inte för dyrt o ett snällt djur/kryp.

Har ni några förslag?

Inga dåliga kommentarer tack ;)

Tack i förhand!! ;)

[00emi07]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du ska välja snäckor, hur underbara som helst! Letar du efter några till salu, skriv ett (s) inlägg på snäckor i fokus så lovar jag dig att du hittar massa till salu!

[Odde]
0

Orm? dom är ju rätt lättskötta  och kan bli rätt tama har haft en boa orm som kudde så den var rätt tam heheh :)  men typ en majs orm eller två? eller fiskar :D dom är dock lite mer krävande än man förväntar sig, 
någon form av smådjur? typ hamster,råtta etc antar att det är burdjur du ar ute efter? :)

[JollyJustin]
0

#2 Orm? Nää. Jag älskar verkligen djur så klarar verkligen inte alls av att mata med möss. (en enda andledningen)

Hamster har jag haft o mamma vill inte att jag ska ha det eftersom jag blir så ledsen när de dör.. Vatten djur är int emig grej (förutom salamandrar o grodor)

#1 Ja men vi kommer kanske  få hund i framtiden  o hinner då tyvär inte ta hand om snigeln ifall den blir 10 år , vill ta hand om djuret på bästa sätt.

[Tilde]
3

#2 Reptiler blir inte tama på något sätt alls. De kan bli "handtama" eller vana vid hantering, men de skulle inte direkt komma när du ropar på dem (ormar mindre än ödlor, enligt min erfarenhet). 😛 Reptiler bör man dessutom inte ha ute från terrariet längre stunder eftersom de då blir nerkylda. Dock så är de fantastiskt fina djur som är väldigt intressanta och fascinerade att se på. 😃

dermot
0

Hamster?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[JollyJustin]
0

Läs inläggen #5 ;)

Pelzi
0

Man måste inte mata en orm med möss man kan ju ge rå köttfärs eller köttbitar ju :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Tilde]
8

#7 Köttfärs tror jag inte är nyttigt. Man måste se till så de får i sig rätt mängd mineraler och fett, osv. Sen vill ju de flesta ge så naturlig mat som möjligt och i princip alla ormar äter gnagare i det vilda. :)

[00emi07]
0

Vandrande pinnar, vandrande löv, ermitkräfta, fiskar, grodor, en hamster är perfekt för dig skulle jag säga, då den brukar blir mellan 1-3 år

[Tilde]
3

Åh, kom på! Orkidébönsyrsor är jättefina! Jag hatar insekter, men tycker de är riktigt vackra djur! 😃 Här är en bild på en: http://wannabeentomologist.files.wordpress.com/2013/01/pink-orchid-mantis.jpg

Fridaaaa
1

#7 Nej det är absolut inte lämpligt att mata ormar med 🙂
Bland annat av de anledningarna som #8 sa.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
6

Men det passar ju in på din beskrivning. :p Dör gör alla djur..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Pelzi
0

Men då behöver man inte ge levande möss finns väll att köpa döda frysna i djuraffären? hade själv inte kunnat ge levande möss åt en orm XD

[Tilde]
6

#13 Det är emot jordbruksverkets regler att ge levande föda i form av möss eller kycklingar, osv. till reptiler. Så ja, det finns att köpa fryst foder. 🙂 Det ger vi till våra ormar, som vi då bara tinar innan matdags.

Pelzi
1

14# då är det inte så farlig musen är ju redan död så :)

C4NCERiNHALE
1

Afrikanska jättesniglar!

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

[Odde]
1

Ser inte hur en orm inte är tam? ett djur måste inte kunna göra kommandon och komma när du ropar på den, det är i princip som att säga att en döv hund inte är tam…

Tam; få att fungera på ett icke vilt och/eller aggressivt sätt i interaktion med människor <--- ._.

[Tilde]
1

#17 Ja alltså det beror ju på hur man ser det. De får inga känslor för dig eller gillar att kela. De accepterar att bli hanterade helt enkelt :) Men visst får man tro och tänka som man vill (detta ämne är vilt diskuterat på diverse reptilsajter). Jag tror att reptiler bli handtama, de kanske inte älskar människan så som hundar gör, men de kan absolut känna igen en - speciellt ödlor! Har ingen erfarenhet alls av att ormar blir tama, utan snarare vana vid hantering. 

Enligt SAOB: 1) om djur: som hålls ss. husdjur, domesticerad; äv. om djurart l. varietet: som sedan generationer tillbaka har varit husdjur (o. som har gett upphov till nya arter l. varieteter); äv. om egentligen vilt djur: som är van vid o. orädd i förhållande till människan; äv.: sedig, foglig, from; äv. i överförd anv.

[JollyJustin]
0

Tack för förslagen , Jag ska fråga mamma :)

Orkidesyrsor är fina,  hur får man tag på dem?

Jag vet fortfarande inte vad jag ska köpa, jag måste ju kunna lite också ;) Vi får se :D

[Tilde]
0

#19 Hos uppfödare eller på reptilmässor skulle jag tro :) Vi köpte vår på en reptilmässa.

CupcakeGod
14

Skaffa en elefant.

[00emi07]
0

Spindlar

[Crazyy]
0

En kackerlacka tycker jag.

[RC1393]
0

Kackerlackor? Låter inte som ett trevligt djur kanske men de är fina att se på i en trevlig miljö🙂

[Crazyy]
0

#24 hahaha jag skämtade

[RC1393]
0

#25 Nej, nu missförstod du mig, haha😃 Såg inte ens ditt inlägg när jag skrev!

Kackerlackor? var som en fråga till TS om de kanske vore intressant😉 Sen syftade jag på att många tycker de är väldigt otrevliga och äckliga, man vet ju inte om TS också tycker det🙂

[Crazyy]
0

#26 ahahaha okej xD

FlutterShy
0

Chinchilla… Dock ganska dyra om man vill ge dem bra sand och mat + bra bur.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Gaiezza
5

#28 Chinchillor är enligt mig väldigt krävande.

Bacon, svaret är bacon. 

[JollyJustin]
0

Ingen kackerlacka tack :)

Chinchilla? Vi får se ;)

dermot
8

Chinchillor är krävande OCH dyra i drift och inköp, kräver stor plats och passar inte in i din beskrivning alls, men de är supermysiga och ett roligt djurslag! :)

// Anka

:holmgreen:
3

Om du ska ha ett djur som inte gör dig ledsen när det dör så ska du nog skaffa dig ett djur som är svårt att få en relation till. Varför skulle du bli ledsen av att en hamster dör men inte av att en chinchilla dör? Alltså är inte en chinchilla ett bra alternativ.

[JollyJustin]
1

Jag får såklart gråta, jag gillar att gråta när ett djur dött, det känns bättre än att fake le.

Spelar ingen roll vilket djur det är bara jag kan umgås med det o att de inte är för svårt att sköta

BunnyHope
24

Dammråttor?

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

[JollyJustin]
0

-_- #34

[00emi07]
0

#35 ökenråttor?

[JollyJustin]
0

ÅH MEN GUUUD VAD SÖTA!!!!❤️💋😍

Funderar på Gerbil,Ökenråtta.Råtta o mus :)

Kommer ha hund i framtiden ;)

:holmgreen:
5

Som råttägare kan jag säga att råttor kräver en del. Mer än vad man tror. De mår bäst av att behandlas som små hundar, mer eller mindre. Alltså blir det lite jobb.

[00emi07]
3

Willy och sam

[JollyJustin]
0

SÅ SÖÖTAA 😍

Fridaaaa
7

#37 Gerbil och ökenråtta är samma sak ;)

[JollyJustin]
0

Varför är det olika namn på de? :) Har alltid undrat varför :D

chokladtassen
4

#42 Det är väl för att dom heter gerbiler igentligen men ökenråtta är något vi har kommit på, rätta mig om jag har fel.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Cahira
0

Råttor luktar rätt så illa. *bra att tänka på* Och tyvärr lever inte så länge heller vilket är rätt tufft. Man hinner precis fästa sig så är livet över för de små liven. 

Då du ska ha hund i framtiden kan du kolla så du har en plats där vadän för djur du skaffar kan vara ifred från vild liten valp. 

Om du vill ha ett sällskapligt djur så röstar jag för kanin eller marsvin. De gillar kel lite mer än tex chinchilla gör. Båda behöver möjlighet att gnaga på tex grenar från fruktträd, båda behöver kloklippning och marsvin behöver både en kompis och Cvitamintillskott. Utöver det är det bara matning och byta vatten samt burrengöring. :) 

Marsvin pratar väldigt gulligt. Bland det sötaste lätet i djurriket om du frågar mig. :) 

http://www.youtube.com/watch?v=WAhlDoWCVhc

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
0

#44 Nej marsvin behöver inte c-vitamintillskott, däremot ska de ha c-vitaminrika grönsaker dagligen 🙂

[JollyJustin]
1

Tack för faktan, innan var jag galen i marsvin så jag kunde typ allt :D

Ja marsvin pratar helt klart UNDERBART ❤️😍

Fridaaaa
1

#46 Ja de är underbara. Jag har 6 stycken 🙂

[RedHood]
0

När det gäller gerbiler (dock har jag alltid hört ökenmöss, förutom gerbiler då) så är det väldigt krävande oftast när det gäller att bli tama. De måste vara två också. Men de är helt underbara och jag skulle säga att de är som hamstrar, klart så är de annorlunda också på sitt sätt, men räkna med att de måste vara minst två och jag skulle säga personligen att de skulle vara syskon.

[JollyJustin]
0

Haha vad roligt ;)

Tokyo
4

Jag tycker det låter jättespännande med snäckor, om jag var du skulle jag förmodligen vilja skaffa det. 😃

Om inte är orkidébönsyrsor riktigt vackra, vandrande pinnar är också fina 😊

[JollyJustin]
0

Ja visst är det men problemen är alla ägg 😕

Ja oridesysror ja men vi får se 😉 Är mer inne på gnagare nu 🤤❤️

VilmaKristina
2

''Hamster har jag haft o mamma vill inte att jag ska ha det eftersom jag blir så ledsen när de dör.. ''

Då är väl ingen annan gnagare mycket bättre?

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[JollyJustin]
0

Jo, och jag gillar de så mycket ….

Hahah weird mening men asså marsvin lever längre t.ex o gerbil m.m

VilmaKristina
0

Tänk på att det är mycket jobb med dom.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[JollyJustin]
0

Jupp  såklart :)

Vikan
0

#53 dock så kan de ju dö tidigare på grund av massa saker. Sjukdom eller något annat. Fast nu är jag inte så insatt på gnagare, min mamma avskyr dem sedan en råtta bet henne… menmen. Djuret kan leva i ett år, tre år eller fem år, beroende på hemmet eller om en sjukdom kommer smygande. Eller något annat.

Fridaaaa
0

#53 Ja om de får vara friska och så ja, men aldrig garantier som #56 med sa.

Tänkte på det, TS vill ha ett ovanligt djur, men varken marsvin eller kaniner är ovanliga ju? Om man utläser rubriken alltså?

[JollyJustin]
0

Jag vet men ble så inne på marsvin o mamma älskar dem så ja :)

Fridaaaa
1

#58 Tänk då på att vara noga med vart du köper dem (alltså inte djuraffär).
Och har ni inte redan bur eller så, kommer det ju kosta osv i inköp osv, så just inköp av allting kostar ju lite men sen om man bara har 2 marsvin blir det ju inte dyrt om man köper stor bale spån och köper bra hö från bonde. Grönsaker kostar ju inte farligt mycket till 2 marsvin, samma med t.ex havregryn. Lycka till!

Frida B
2

Marsvin ska inte ha vitamintillskott och annat sånt onaturligt, de ska ha hö, pinnar och c-vitaminrika grönsaker :) Kloklippning minst varje månad, städning av buren vid behov (vanligast en gång i veckan, jag städar varannan vecka då jag endast har två stycken i en 150x70 bur och det brukar inte lukta förrän på 13-14:onde dagen) o.s.v.

Lite och tänka på är:

Vad gör du om djuret blir sjukt? Har du råd med veterinär?

Om buren går sönder, har du råd att köpa/göra ny?

Marsvin kissar och bajsar mycket, är du beredd på att de kommer kissa på dina kläder? (Eller prutta på dig som min hona gör i skrivandets stund…)

Tål du illa lukt, skit, kiss och annat äckligt?

Är någon allergisk mot hö?

Vill bara få igång tankegången lite, finns lixom redan så många marsvin ute på blocket för att familjens dotter har tröttnat o.s.v :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Tack för tipsen ;)

Ja jag har råd med ny bur,vetrinär m.m för jag bor med min familj :)

Och har flera tusen i plångboken.

Ja jag är van i skit o sånt. Undulater bajsar vaer 15:de3 minut så jag får städa mitt rum SKIT mycket 😐

Nä ingen , min familj är inte allergisk mot något.

Jag vill ha ett marsvin som är typ 3 år eller något från någon, kanske rädda marsvinen från nån dum me  helst friska o gosiga

Fridaaaa
1

#61 Ska du skaffa marsvin MÅSTE du skaffa 2 stycken, annars får du skaffa något annat djur. Marsvin ska bo med ett annat marsvin.

Frida B
0

Tillägg på #62 det är lag på att de ska gå minst två.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Asså jag vet, men glömmer skriva marsvinen, Asså jag skrev  ju det nyss, jag VET att de ska vara två, har ju Pmat det.

Jag vet att de mst vara 2 o att  det är lag.

Jag visst edet förlääänge sen, men Rufs är 3 o bor med en kanin det är DÄRFOR  #62

Herrejissess

Kan nån låsa tåden , den är inte tillgänlig mer ;)

Fridaaaa
0

#64 Du skrev i #61 att du ville ha ett marsvin eller "något", ja jag vet att du vet att de ska vara minst 2, men så skrev du inte i  #61 😉
Det har ingen betydelse, kanin ersätter inte marsvinsällskap, han får igentligen inte bo så.

[JollyJustin]
0

Nej ,jag  vet men Ruft gillade kaninen o trivdes int med något annat marsvin, fast fick nyss höra att han blev såld 😭🤤😢😕😮💔

Fridaaaa
1

#66 Jag tror inte dem testade med flera olika och dels ska han i såfall bo bredvid andra marsvin om det absolut inte fungerar med något (vilket inte är vanligt). Ok, hoppas han kom till någon som skaffar honom en kompis då 🙂
Lycka till med sökandet efter marsvin ^^,
Vart bort du? Eragons har omplaceringsmarsvin bland annat 🙂

[JollyJustin]
0

Jo det gjorde dem men de skakade med tänderna o kaninen var typ mobbad så de testa dem ihop o de mår jätte bra tillsammans, de äter,sover m.m tillsamans ;)

Rufs bor i en stor grej där det finns jätte många burar i, de kan inte se varanndra men hör + att det finns tjejer i närheten.

Rufs är annorlundao verkligen en tjejtjusare, en gång när han fick se en tjej jag bärde på (ha var i buren) så kuttrade han o gick skit långsamt, jag trodde jag skulle svimma 😂

Tack ;) Jag bor i närheten av Göteborg.

Kan du skicka någon sid med Eragons grejen? :)

Frida B
0

#64 nej du har inte PM:at?

gå in på eragons.se vet att irene är noga med att du har kunskap och tid för två marsvin och hon är riktigt kunnig. Alla mina tre är från eragons.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Jo till #66 :D

Irene?

Tack ska kolla :)

Fridaaaa
1

#68 Skaka tänder mot varandra gör typ alla marsvin i början åt varandra, för att visa dominans osv. Det är om de rycker ihop som "bollar" så att det blir står osv också, då ska man sära men inte för att de skakar tänder mot varandra (marsvinen alltså).
Eftersom han verkar gilla tjejer borde han ha kastrerats och gått med tjejer istället för hans skull. Alltså kan man inte säga "han gillar inte andra marsvin", för det stämmer ju inte då.

Google is your friend 😉 Och #69 har gett dig sidan med nu 😛

Frida B
1

#70 jaha men då är det inte konstigt att jag säger att de ska va två.

Som sagt, ta gärna reda på lite själv :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Han var från en 4H gård men nu är det försent, han är såld.#71

#72 Vet :) Ska kolla sidan, tråden är inte tillgänlig

Fridaaaa
1

#73 Du kan inte bestämma om en tråd är tillgänglig eller ej 😉 Speciellt inte när det handlar fortfarande om trådens ämne 😛

[JollyJustin]
0

Jaha, Men jag menar att det redan är klart o inte behöver fler  tips o sånt, det är bättre om jag gör en ny tråd om marsvin ist