Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1403 ggr
blindgoldfish
0

Ont i ryggen

Har väldigt lätt att få ont i ryggen om jag bär för tunga saker and shit och det går senare över till höger ben när det blir värre och då börjar jag halta och sen klarar jag knappt gå på benet. Har ingen aning om vad som är fel och vet inte vad jag ska göra. Går på ett gymnasie där man vandrar mycket och måste bära tung packning och min rygg klarar inte det speciellt bra. Får även ont ifall jag står "för mycket" under en dag. Vill inte att det ska vara något allvarligt :S 

Help please?

nottheonly
0

Har du varit i kontakt med läkare?

blindgoldfish
0

Nej vågar inte riktigt sen är det fett lång väntetid

Imasy
0

Har du testat att ha en ryggsäck som har sådana där midjespännen så att du håller upp packningen med höfterna?

När jag fick mitt andra barn ville han hela tiden sitta i en sån där baby björn bärsele. Fick så vansinnigt ont i ryggen så jag satt faktiskt och grät och önskade att han skulle sova några timmar till så ryggen fick vila.

Testade att köpa en bärsjal, en sådan som afrikanska kvinnor använder, och den hamnar på listan över bra inköp. All tyngd hamnar på höfterna och belastar inte ryggen alls, och det känns inget i höfterna heller.

Så jag tror dels att du bär dina saker fel, men också att du kanske skulle behöva träna upp dina ryggmuskler lite mer, och kanske ändra din hållning du står i. Detta kan en sjukgymnast hjälpa till med, och det är inte så dramatiskt som det låter, de visar mest hur man kan träna själv osv.

[Tilde]
0

Du lyfter förmodligen fel och får ont i ryggen av det. Man ska ju ta i med knäna och inte böja ryggen och ryggraden ska alltid vara rak, osv. Fast det är också lättare sagt än gjort, jag har själv haft jätteont i min ena skuldra för jag har burit tunga saker. :/

blindgoldfish
0

Har en sån ryggsäck med spänne på magen och bröstet men det har inte hjälp. Frågade min lärare om råd och hon sa att det kunde vara ischias. Försöker lyfta rätt men inget hjälper. Fick ont igår av att stå och mitt ben domnade typ bort igår natt.

Imasy
0

Jag tycker du ska ta kontakt med din VC och berätta om dina problem, för det finns hjälp att få :)