Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 779 ggr
Disturbed-Angel
2

Vad händer om ett barn får reda på psykisk ohälsa?

Man ser ofta kommentarer som "Det finns barn här" när det kommer till saker som har med psykisk ohälsa och dåligt mående att göra. 

Varför är det så? Vad händer om ett barn får reda på psykisk ohälsa?

[Crazyy]
1

Jag är barn, jag har fått reda på det, kan det mesta om det, inget har hänt. Tycker alla borde behandlas samma..

Fridaaaa
2

#1 Man fungerar olika, så alla kan inte behandlas lika, det måste man acceptera och respektera.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Crazyy]
0

#2 ja, men det är inte alltid barn, vissa vuxna ska heller inte behöva veta om psykisk ohälsa, det jag mena är att bara för att man är barn betyder det inte att man är dummare än vuxna på något sätt :)

Disturbed-Angel
3

#3 Varför ska man "inte behöva veta om psykisk ohälsa"?

[Crazyy]
0

#4 det finns nog ganska många skäl, vissa mår helt enkelt bättre utan att behöva veta det, det är iallafall min åsikt :)

[Crazyy]
0

Och för vissa är det bra att veta det t ex jag fick reda på att jag är lite deprimerad och försöker då göra så att jag inte är det, om jag inte fått reda på det hade det kanske blivit ännu värre.

Tina-A
6

Barn har svårare att avskärma sig från andras känslor och kan själva börja må mycket dåligt av att höra sådanna saker. De kan ta det väldigt hårt och har svårt att se på det hela realistiskt och förstå att man inte kan hjälpa alla. Världen är inte vacker och det händer mycket hemskheter.. Har du då svårt att backa ifrån det kan det bli väldigt jobbigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Disturbed-Angel
1

#7 Men det är ju inget som är specifikt just för psykisk ohälsa? Så varför är det då okej att prata om typ cancer men inte en depression?

Tina-A
0

#8: Nej det är inget specifikt för just psykisk ohälsa. Däremot är ju cancer en helt annan typ av sjukdom med andra konsekvenser än psykisk ohälsa, så det kanske man måste tackla på ett annat sätt. När man pratar om psykisk ohälsa pratar man ofta om en persons mående. När man pratar om cancer brukar man väl oftast prata om sjukdomen som sådan, inte blanda in för mycket negativa känslor. Det beror ju på åldern på barnet och hur illa cancern är.

När min mamma fick cancer var jag i mina yngre tonår men jag minns aldrig att vi pratade om hur min mamma kände inför det, om hur rädd hon var eller om hur dåligt hon mådde. Hade vi pratat om det hade jag säkert mått ännu sämre än jag redan gjorde då och jag tror att ju yngre man är desto svårare har man att hantera sådanna känslor från andra människor.

Jag förstår nog inte helt vad du menar. Vad menar du är dåligt med att skydda barn från svårhanterade känslor?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]