Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 10328 ggr
mimi07
0

Att va rasist

Vad tycker ni om folk som är rasister? Jag är halv rasist hatarndom mörka som skriker o massa sånt o är elaka dom som är snälla mot mig så är jag snälla tillbaka min kille är också rasist fast pratar med s Dom Inge annat bara snäll om dom är snäll te baka Vad tycker ni om dom som är rasister? Är just du rasist? Berätta om dom som är rasist eller är du rasist berätta

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

Cahira
69

Jag bryr mig inte om raser eller färg. Jag är däremot allergisk mot folk som inte kan visa respekt eller bete sig civilicerat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TheEpic
29

Jag säger som jag alltid sagt - hur de beter sig sitter inte i deras hudfärg. Jag tycker inte att folk borde bry sig om hur andra ser ut så mycket som de gör idag.

Hanna

[Tilde]
23

Ras spelar ingen roll, men beteende gör. Jag har "problem" med många extremreligiösa eftersom de agerar och tänker på ett helt annat sätt än jag, vilket jag ofta ser som stötande, diskriminerande eller förargande - men det gäller såklart inte alla. Jag får problem med människor, inte raser :) Vi är ju alla samma ras - människa.

RobinEH
17

Ser inget fel med att folk till viss del är rasister så länge de inte utövar rasismen på ett sätt som kränker andra. Rasism är sannolikt hos många en del av deras försvarsinstinkt, undvik det som är annorlunda.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[RedHood]
5

Behandlar de mig bra så behandlar jag de bra. Sedan spelar hudfärg ingen roll. Dock har jag blivit kallad rasist ett antal gånger för att jag kanske säger att jag inte tycker om en viss person som kanske till exempel är från mellanöstern. Har ingenting med nationalitet att göra men blir kallad det ändå.
Träffar jag någon som är rasist så bryr jag mig inte. Oavsett om personen tror på gud eller är nazist osv osv så bryr jag mig inte BARA om de inte utövar det på ett sätt som kränker andra eller försöker tränga på det på mig.

FlutterShy
13

#0 Tror du att ALLA människor med en annan hudfärg än du är elaka osv? Det är inte pga av deras färg de är varken elaka eller snälla. Jag har själv möt väldigt många snälla och omtänksamma människor med en annan hudfärg som är mina vänner men även andra med en annan hudfärg som rent ut sagt varit idioter- Men det är ju inte pga deras hudfärg! Det är ju inte hur de ser ut utanpå som avgör deras beteende! Jag menar det finns väll vita människor med som beter sig som idioter?.. *suck*
Tycker verkligen folk ska sluta döma efter utseende, riktigt tråkigt faktiskt!

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

[MikeW]
11

Jag gillar inte rasister. Alla är precis lika mycket värda, hudfärg spelar ingen roll. Tar man bort huden så är alla precis lika.

Jag bryr mig inte så värst mycket om rasister, jag tänker inte säga till dom vad som är fel och rätt, men ifall någon verkligen visar sin rasism då säger jag till.

Mina föräldrar säger ibland N ordet och då säger alltid jag och min bror till dom och säger att dom ska sluta.

Min bror är verkligen i mot rasister! Han får damp på dom. Säger någon något rasistiskt så kommer han få damp.

Jag säger bara till. Ifall någon är runt mig och är rasistisk då får dom gå. Jag tänker inte vara runt de som ser ner på andra. Inte öppet iaf.

Tänker inte vara runt någon om dom ska vara taskiga mot andra.

[RedHood]
1

#6 Ofta handlar det även om kulturen man inte tycker om.

Jag är väldigt insatt i att försöka förstå rasism och nazism så vad jag har tolkat så är det att man kopplar hudfärgen till kulturen som de har i just det landet. Finns väldigt många som är rasistiska mot vita men enligt de flesta så "kan man inte vara det".

Duvethon
19

Mitt hat till rasism är obeskrivligt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Odde]
17

jag förstår inte hur man kan vara så trångsynt så att man dömmer folk efter hudfärg..det är primitivt beteende som hör hemma på 1600 talet, vi har väl kommit längre än så…? 

Och vad jag tycker om rasister kan jag inte förklara med fina ord..

Tina-A
17

Att vara rasist känns så himla.. Trångsynt och bakåtsträvande. Självklart ska vi inte döma folk efter hudfärg.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[rumelle]
27

Jag hatar idioter. Det kan innefatta alla hudfärger. :)

CupcakeGod
6

Svarar som #1. Ogillar dem flesta som inte kan bete sig på ett acceptabelt sätt.

[Tuulikki]
8

#12 +1!

Quenzi
8

Hudfärg spelar ingen roll, är någon taskig, då gillar jag dom inte, är någon snäll då tycker jag bättre om dom. Fast det jag inte gillar är att (iallafall här) så får invandrare det lättare än svenskarna, dom får det lättare att hitta jobb osv, jag menar kan inte Sverige ta hand om sina egna först innan alla invandrare? -.- Fast det skyller jag på svenskarna då.

PJUM

RobinEH
5

Enligt Reinfeldt så finns det inga svenskar. Hursomhelst så kan icke-invandrare få jobb lika lätt (om inte lättare) som invandrare, såvida de kan acceptera att arbeta med just dessa jobb.

fladdy
6

Dom som har sjal på sina 3-åringar tycker jag är piiiiiip, barn ska vara barn

men sen så är jag inte rasist, jag har många kompisar från olika länder

aaaaaaaaaaaangelina

[RedHood]
11

Jag kan säga personligen att jag tycker det är läskigt när jag ser någon gömma sitt hår eller ansikte. Jag vill se ansiktet på folk. Jag får panik annars faktiskt. Det är inget mot just DE utan bara jag tycker inte om när någon oavsett nationalitet gömmer sig.

Nwmo
7

Som jag har sagt innan, de flesta rasisterna är tröga. Tbh så sitter jag och skakar nu pga din grammatik. It's scaring me.

- Emil

:holmgreen:
6

Jag hatar rasism. Jag hatar också människor som beteer sig förjävligt, sen om de har någon annan bakgrund än mig eller så skiter jag fullständigt i. Bara för att några personer gör något idiotiskt behöver inte resten med samma etniska bakgrund vara lika idiotiska.

CupcakeGod
3

MÅNGA RÄJSISTÄR ÄR FULA!! Kommer ihåg när jag var ute med min vän, och hon är världens vackraste African beauty. Så var det en sån kraftigt överviktig kvinna som snackade skit om oss. 

Ja, vad ska man säga. Räjsistär är osäkra människor.

RobinEH
9

Och många icke-rasister är fula. Vad är din poäng? Att rasister är osäkra för att en del av de är fula?

Gaiezza
0

Rasism är väl olagligt?

Bacon, svaret är bacon. 

HejPåDig
6

#23 Tror inte det är olagligt om man bara tycker utan det är olagligt om man genomför kränkade handlingar mot en person pga hudfärg etc.

Vad jag tycker om rasism? Tycker det är fruktansvärt. Jag bryr mig inte ett dugg om folks hudfärger etc. Jag går på personligheten när jag "dömer" folk.

RobinEH
1

Utövandet må vara. Men att det skulle vara olagligt ha ett rasistiskt tycke tror jag knappast då vi har rätt att tänka och tycka.

HejPåDig
12

Dessutom TS, varför har du lagt denna tråden i Hobby och Fritid?! Tycker det känns olämpligt… Som om det är ett intresse!

Afturelding
6

Jag dömer inte folk efter utseende, sexualitet eller något annat dylikt. Finns ingen anledning att vara rasist.

Jag tycker däremot att vår invandrarpolitik är helknäpp, men det är ju inte invandrarnas fel utan vårat eget, så att säga.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ThreeStars
8

Jag brukar säga att det bara finns en ras - Människan.

Att en människa är svart eller vit eller något annat har inget att göra om personen är elak eller inte. 

Du skrev att de skriker och galer. Titta på vita ungdomar. Frågar du mig, tycker jag att jämnåriga (till mig), vita ungdomar är fan så mycket värre än svarta.

Man kan inte alltid lita på "Är du snäll mot mig, är jag snäll mot dig". Det håller inte i längden (tro mig, jag tänkte så under en  lång tid och hade då inga vänner alls).

Jag själv har blivit utsatt för rasism. Inte lika mycket som andra med annan hudfärg, men ändå. Under nära på ett år blev jag kallad för "blatte" och "jävla utlänning". Jag gick i  fyran. Om du ser min visningsbild så ser jag ut som vilken svensk som helst. Det enda är att min mor kommer från Litauen (det är ju inte långt härifrån, så de är inte så olika oss).

Jag tycker rasism är äckligt. Inte bara för att jag själv blev utsatt, men för att det är brist på respekt för sina medmänniskor.

Saaara
7

Njaa.. Det är så irriterande med vissa. Känns som att bara för att ingen fattar vad dom säger kan dom prata hur högt som helst på sitt språk och det känns är galet irriterande. Satt på bussen igår kväll och var trött och breve mej satt två utlänningar och prata så sjukt högt så bytte plats… Å sen så gillar jag inte muslimer å sånt för jag tror faktiskt att dom har ett annorlunda tänk än vi andra människor. Och dom ser verkligen skumma ut när dom täcker sej så mycket. Speciellt dom som man bara ser ögonen på. Men vill inte påstå att jag är emot dom men jag blir lite rädd för dom. Men självklart skulle jag vara trevlig om jag pratade med någon men skulle aldrig kunna tänka mej att va ihop med en muslim eller neger haha.. men tänker typ i USA, där är "alla" negrer amerikanska så dom är det ju ingen skillnad på mot vita människor. Men jag är fortfarande smått rädd för negrer :p

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

ThreeStars
15

#29 Det med högljuddhet stör jag mig också på, men det gäller både svenskar, araber, muslimer och kristna (och alla andra).

Snälla sluta använda ordet "neger".

Nwmo
15

#29 Du verkar bara respektlös, jag uppfattade din skit till text som att man inte får tala sitt modersmål i Sverige.

- Emil

[RedHood]
3

#30 För mig får man prata sitt modersmål överallt FÖRUTOM i skolan. Jag har blivit mobbad av människor som pratar bland annat spanska och sitter och skrattar mig rakt i ansiktet. Har ju sedan kommit fram vad de har sagt och det är inga fina saker. Tyvärr är det vissa, inte alla, som utnyttjar sin förmåga att kunna prata på ett annat språk.

RobinEH
12

"Jag brukar säga att det bara finns en ras - Människan."

Då kan jag informera dig om att det du brukar säga är fel. Människan är en art, inte en ras. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det.

"…vita ungdomar är fan så mycket värre än svarta."

Låt oss bekämpa rasism, gå på de "vita"…

"Å sen så gillar jag inte muslimer å sånt för jag tror faktiskt att dom har ett annorlunda tänk än vi andra människor. 

Jag håller dig. Jag tycker visserligen inte illa om alla muslimer, men jag tycker mycket illa om islam. Att vara troende muslim påverkar definitivt hur man tänker och beter sig.

"Och dom ser verkligen skumma ut när dom täcker sej så mycket."

Håller också med dig där. Att täcka ansiktet med burqa sprider rädsla då det täcker ansiktet, vilket omöjliggör tolkandet av personens ansiktsuttryck. 

"Skit till text"? Tycker att det är värt att hon framför sin åsikt i en tråd som denna. Sedan om du stödjer den eller inte är en helt annan sak.

Calcifer
7

Rasism är det värsta jag vet. Så otroligt lågt och respektlöst.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Saaara
1

#30 jodå jag stör mej på svenskar som pratar högt också. Men mestadels är det ju utlänningar som verkligen låter förbannade när dom pratar.. Och kanske stör mej extra på det bara för man inte fattar någonting. Men hade jag flyttat utomlands hade ju inte jag börjat skrika på svenska bara för ingen fattar. Hade fortfarande talat normal ton. #31 Absolut får man göra det med andra som talar samma språk men jag tycker att dom som flyttar hit från utlandet ska ta å lära sej svenska.. Men det va inget jag menade i texten :p Och vadå skit? Bara min åsikt. #32 Jo det kan jag tänka mej att det finns en del såna.. Tråkigt det.

Sara

Cahira
8

#29 Jag måste fråga. Om du åker på solsemester eller annat med familj och vänner, pratar du engelska så alla andra förstår eller pratar du ditt modersmål? 

Jag bor i USA och visst sjutton pratar jag svenska med svenskar.

[Majbot]
3

Det är väl snarare frustrerande med invandrare som försöker prata sitt modersmål med en. Har upprepade gånger kommit in kvinnor/män på jobbet som varken kan svenska eller engelska. Brukar ta en 5 min att förstå vad de vill haha…

Cahira
0

Ja finns tonvis med mexikanare här som bott här 20 år och fortfarande inte lärt sig engelska. DET är drygt.

ThreeStars
0

#33 Wow. Förlåt mig då så hemskt mycket för att jag skrev fel. Jag är ju faktiskt bara människa.

Jag talar ur min egen erfarenhet, och vad jag menar är att om utlänningar är "åh så jobbiga" så är vi inte mycket bättre. Synd att det inte kom fram så.

Saaara
0

#33 Ja alltså.. Vi kommer från olika länder med olika traditioner och troenden. Vi är väldigt olika för vi har växt upp på olika sätt. Vi tror och tycker olika om mycket tror jag. :-) Jo dom ser läskiga ut.. Men vill dom klä sej så så får dom skylla sej själva att folk här tycker det ser väldigt konstigt ut att gå omkring så t.ex en varm sommardag.

Sara

[Majbot]
7

Blir också ledsen över förändringarna som har skett under min uppväxt. T.ex. att vi slutade gå till kyrkan i min skola, vi slutade resa svenska flaggan, slutade sjunga nationalsången mm. Kom ut lappar till alla som gick på skolan att dessa förändringarna skedde för att det fanns dem som tyckte det va diskriminerande/kränkande med dessa traditioner. Jahopp… :(

Saaara
1

#36 nej såklart inte? Jag har ju inte sagt att dom inte får prata sitt språk men dom behöver inte vara så högljudda på sitt språk när dom pratar. Jag skulle ju inte sitta och prata så högt jag kunde med mina kompisar om jag vart utomlands. Och satt på en buss ex.

Sara

ThreeStars
3

#41 Fast just det där med kyrkan gillar inte jag. Jag må vara svensk, men kristen är jag inte, så jag förstår att det inte är så kul att följa med då.

Cahira
10

#42 Har du nånsin suttit på en buss med ett gäng tjejer nära dig? Mer högljutt prat, skratt och skri finns inte. Även en grupp killar kan vara enormt högljudd. 

Oavsett språk.

[RedHood]
3

#41 Håller med dig..tycker det är jätte fel. Jag kan säga att hade en svensk åkt till vi säger Irak och försökt säga att vi tycker det är diskriminerande/kränkande med deras traditioner så hade de skitit fullständigt i det men här lägger vi oss på marken och säger "okej men då slutar vi med det". I min grundskola så hade vi en satanist som inte ville gå till kyrkan på julavslutningarna och då fick han stanna hemma för de sa att de inte ville ändra traditionerna för det men kultur och andra religioner är helt okej… Tycker det är så tråkigt 😕

ThreeStars
4

#45 Men varför ha julavslutning i en kyrka? Skolan har ju inget med kristendomen att göra (förutom att man lär sig om det på religionslektionen). Visst, jag förstår att det är en tradition, men som sagt, det har inget med varandra att göra.

[RedHood]
4

#46 Sverige är ju i grunden ett kristet land och då är ju kyrkan ett stort måste att gå i, eller tidigare i alla fall. Och sedan så handlar ju också julen då om Jesus, Gud och allt det där och då går man till kyrkan. Då landet var kristet så var alla skolorna kristna också. Nästan alla var kristna så förr var det inget "varför" utan det bara var då. Om jag inte har helt fel så hade man även förr sommaravslutningen också i kyrkan. Kanske har skrivit detta jättekrångligt nu men hoppas det går att förstå.

[Majbot]
2

#46 Vi är från början ett kristet land så det har ju med tiden blivit en form av tradition. (Är själv ateist) Dock är det helt okej att låta moskéer som haft skrivet kontrakt på att inte ha böneutrop ha böneutrop. Man kan väl då säga att det tillhör svensk kultur att gå i kyrkan på avslutningar, det har alltid varit så innan. De som känner sig kränkta kan väl isåfall få stanna hemma eller ha en 'egen avslutning' i skolan? Känns lite som kollektiv 'bestraffning'.

ThreeStars
8

#47 Sverige är i grunden ett land med asatro, tills de kristna tog över. Kristendomen "synkade" deras högtider med vikingarnas, så att det skulle bli lättare för dem att övergå till kristendomen. Det som nu är jul var då vintersolståndet (ca 21 dec). Så ska man vara riktigt petig så borde vi i så fall fira vikingatida högtider också 😉

ThreeStars
0

#48 jag hänvisar till mitt inlägg #49

[RedHood]
4

#46 Inte för att vara sån men kyrkan stör ingen förutom när den säger till att klockan är till exempel 11. Men böneutrop drabbar alla i området. Jag minns inte ens nationalsången längre, minns inte när jag såg den svenska flaggan senast.. det är jättetråkigt!

CupcakeGod
2

Klaga inte. Där jag kommer ifrån tvingar dom dig att gå till kyrkan hela tiden.

[Majbot]
5

#49 Men om vi ska vara jäääättepetiga så kan vi väl gå ännu längre bak i tiden då vi tillbad stenar och skit? ffs.

Det är inte som att när man hade avslutningar i kyrkan att prästen längst fram tvingade på en kristendomen. Sure lite snack om gud, men inte direkt att gud är den enda som utgör allt. Ja du förstår nog vart jag försöker komma. Dock böneutropet är en annan femma…

ThreeStars
4

#51 Jag har två boenden, båda råkar vara vid kyrkor. Den ena som är jätteaktiv ringer varje dag kvart i nio, onsdagkvällar halv nio och söndagsförmiddagar kl 10. Och det är inte två smällar i klockan, nej, utan de kan hålla på och ringa i minuter. Så jo, kyrkor kan störa hela omgivningen också.  Den andra kyrkan jag bor i ringer en gång i veckan, och det är inte så farligt, så det beror väl på var man bor. De har väl inte böneutrop överallt? Har iaf inte hört ngt…

Jag säger dock inte att det är ok att ha böneutrop när man kommit överens om att inte ha det.

Köp en flagga vettja😉

[Majbot]
0

#51 Jag minns typ de första 4 raderna eller något haha!

Du gamla, du friska, du fjellhöga nord,
Du tysta, du glädjerika sköna.
Jag hälsar dig vänsta land uppå jord,
Din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Tror jag?

[Majbot]
0

#54 Det är ett mått på tid, annars ringer det bara vid minnesstunder, bröllop, dop, konfirmationer osv. Det är inte som att klingljuden tvingar på dig någon tro. Då borde du väl bli galen på alla bilar som kör förbi husen?

ThreeStars
1

#56 Nej, de gånger de ringer är när de har Gudstjänst på söndagar och onsdagkvällar, samt morgonandagt varje morgon, så det är inte för att mäta tid.

Och jo, det känns så.

Nej, det är inte så mycket bilar där jag bor.

RobinEH
3

"Och sedan så handlar ju också julen då om Jesus, Gud och allt det där och då går man till kyrkan."

Julen är en hednisk högtid.

Du skrev ju "Vi är från början ett kristet land så det har ju med tiden blivit en form av tradition.". Ditt påstående var alltså fel, förutsatt att du inte har någon subjektiv tolkning av början. Vi behöver inte ens vara lite petiga för att räkna ut detta.

Men självklart, lite meningslös kristen indoktrinering är inte fel. Det är ju ändå jul snart.

[Majbot]
0

#58 Jo lite taskig formulering av mig, but you get my point.

[RedHood]
2

#54 Det är inte bara att köpa en flagga, det finns inga butiker som säljer det! Samt att jag har ingen flaggstång. Jag vill inte ha den på väggen eller liknande för flaggans ska hänga på flaggstång. Jag bor i lägenhet. Böneutrop skulle i sådana fall ringa om jag inte minns fel två gånger om dagen och då skulle de prata ett ganska långt tag. En kyrka gör ett klingljud, de står inte och pratar om gud och kristendomen.

ThreeStars
1

#59 Jag gör inte det? Som jag skrev, i så fall borde vi fira de hedniska högtiderna också, eftersom det är vad våra förfäder trodde på.

#60 Men det var ju lite på skoj 😉 Jag har heller ingen flaggstång…

Jag skrev att de ringer i flera minuter. Jag hade en kristen uppväxt och till och med då var det ytterst irriterande. Jag gillar inte alls när de (oavsett om de e kyrka, moske etc) gör "en massa ljud" ifrån sig under lång tid, varde sig de ringer in till gudstjänst eller har böneutrop.

Alla: börjar vi inte bli lite OT?

Cahira
4

http://www.youtube.com/watch?v=ueYiqqpU_YQ

Ultima thule har med alla fyra verser. De sista två togs bort för de ansågs stötande. Ultima thule anklagades ofta för att vara rasister för att vara patrioter och vågade vara stolta.

[Majbot]
2

#62 Jag fattar inte vad som är rasistiskt med att sjunga sin nationalsång!?! Jag blir knäpp hahah

#61 Men nu gör vi inte det då vi en gång i tiden gick över till kristendomen. Fattar inte hur det argumentet ska hålla…

ThreeStars
5

#63 FÖR ATT ALLA INTE ÄR KRISTNA! Hur många gånger ska jag säga det? Ursäkta, men blir smått irriterad när folk inte läser vad man skrivit.

[Majbot]
6

#64 Alla är inte muslimer heller, ska vi behöva lyssna på böneutrop då?

RobinEH
3

"…De sista två togs bort för de ansågs stötande…"

Nej. "Nationalsången" skrevs av Richard Dybeck i mitten av 1800-talet och bestod av de två verser som idag sjungs. I början av 1900-talet valde Louise Ahlén att lägga till de två verser som sjungs av Ultima thule.

HejPåDig
6

Vi går inte till kyrkan pga platsbrist i min skola längre, men innan gjorde vi det och jag minns att jag tyckte att det var så otroligt mysigt att gå till kyrkan på avslutningarna, då visste man liksom att det var lov när det var dags att gå dit. Akustiken är ju helt underbar i kyrkor också för den delen, så sången blev ju väldigt fin. När vi gick dit tänkte jag inte alls som om det skulle ha ett religiöst sammanhang alls :P

[Majbot]
5

#67 Kan säga att så upplevde jag också avslutningarna. Även om man inte är religös alls så kan man ändå känna uppskattning…

[RedHood]
3

#67 #68 Under den tiden så satt alla mina klasskompisar och nästan hela skolan och bara trackade ner på det men jag som är uppvuxen med en mormor som har tagit hand om kyrkan som hon bor bredvid, fixat blommor osv så såg jag det som något mysigt, inte något religiöst. Jag är inte kristen alls, eller religiös alls för den delen heller, men det är en känsla av gemenskap och lugn på en sådan plats.

Hamsterlycka
7

Alltså, sen två muslimer skrek åt min faster att hon var en hora när hon bar en kort kjol så… alltså jag vet inte. Under mina 15 år så har jag haft många "mörkhyade" kompisar, och sen detta med att dom tar bort dockor från t.ex kalle ankas jul är ju bara såååå fel. Jag menar, hur är det rasistiskt? Så om jag hade en mörkhyad docka när jag var liten så är jag rasistisk? Jag tycker att rasism börjar gå alldeles för överstyr och man får inte säga MINSTA LILLA utan att bli kallad rasist. Men nej, tycker inte man ska döma efter hudfärg.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Nwmo
3

#70 Alla muslimer är inte så, jag bor i ett område där det finns en massa muslimer och jag har aldrig hört dem skrika "hora" efter andra. (och här finns det en man som låter sin dotter gå klädd som en hora. Det värsta är att hon är 10år gammal).

- Emil

RobinEH
3

Håller med. Problemet är den religiösa propaganda som prästerna sprider. Detta är inget som man skall utsättas för i skolan. Att just du inte tar illa upp betyder inte att det är rätt.

HejPåDig
0

Nej jag är inte heller kristen eller religiös på något sätt men jag gillade det ändå :)

CaptainBunchie
16

Om jag är rasistisk vet jag inte. (bara skummat vissa inlägg, men svarar direkt till #0)

Har en t-shirt här hemma där det står "Jag är inte rasist, jag hatar alla", och det stämmer ganska bra till en viss del. Självklart hatar jag inte alla, men det är endast få som jag tycker om, och jag gillar inte människor i allmänhet.

Dömer jag efter hudfärg? Nej. Jag "dömer" efter bland annat religion och språk. Bor du i sverige ska du kunna svenska, speciellt om du självmant flyttat hit.

Visst tycker jag att mörkhyade verkar vara mer "upproriska" och allmänt dumma i huvudet; går och hotar folk, slåss, bränner ner saker osv. Men är det för hudfärgen? Fortfarande nej. Till stor del tror jag att det är deras ursprung, hur det är i familjen och så. Många har tvingats flytta från sitt hemland p.g.a. dramatiska anledningar och familjerna med dessa religioner är oftast mycket stränga. Föräldrarna som kommer till sverige måste alltså ta mer ansvar.

Angående religion så ogillar jag kristna (då pratar jag om de som verkligen är kristna och ber vid maten och är väldigt troende) lika mycket som t.ex. muslimer.

Av egen erfarenhet började det två utländska killar i min klass runt jul i 6an, vilket slutade i katastrof. Vi som gick i klassen hade föruut varit ganska bra polare, men efter de kom så drog de igång bråk och man slöt sig till grupper. Mycket hot och slagsmål etc.

Sen måste jag få vara så jävla less på alla som klagar på väder, traditioner osv. Vet många som klagar på vädret (inb4 fb) "åhh vad jag hatar snö, kan det inte bli 25 grader och soool!!", vem fan tvingar dig att bo i sverige liksom?

Att negerbollar, pepparkakor och annat är rasistiskt är helt sjukt. Neger kommer från spanskans negro, som betyder svart. Sen att det har använts som skällsord kan jag inte göra något åt. Tror man på allvar att  man vill kränka de mörkhyade om man bakar negerbollar? Samma sak med pepparkakor, om vi färgar om degen så den blir vit, är det kränkande mot oss ljushyade då?

Det värsta är att det är oftast just "rasismen" som uppmärksammas. Det är mycket värre om en ljushyad kränker en mörkhyad, än tvärtom eller än om en ljushyad kränker en ljushyad.

Jag kan själv använda orden blatte, neger etc. Men jag tycker absolut inte att det är kränkande sålänge det inte hamnar i en kränkande situation, där den mörkhyade personen mobbas/kränks/blir utpekad.
Många inom samma hudfärg/religion som är polare brukar ju faktiskt kalla varandra det, utan som helst problem. Men om en ljushyad gör det, då jävlar.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Revolt
7

#74 Mycket bra skrivet! Håller med.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Tokyo
4

Nej. Jag är inte rasist.

I skolan slutade vi gå till kyrkan på skolavslutningen eftersom det var "rasistiskt", bara för att vissa inte har samma religion. Varför ska vi ändra på våra traditioner bara för att kanske 10 av 600 personer på skolan inte har samma religion? 

Istället får vi nu "fira" på skolgården i regnet. Trevligt. 😕

Är inte kristen (eller troende kanske man säger?), men ändå.

[jahoda]
7

Är man rasist är man trångsynt och har förmodligen lägre IQ än genomsnittet. 

#74 Så om man inte gillar snö ska man åka tillbaka till en krigszon alltså? Man har noll rätt att ha åsikter om man inte är född i Sverige för då ska man bara vara tacksam att man inte blir utkastad?

Och "att det används som skällsord kan man inte göra något åt". Seriöst? Retarded betyder seg, långsamgående. Då kanske vi ska börja baka "retard-kakor", man kan ju inte göra något åt att ordet blivit ett skällsord? Är det verkligen så viktigt för dig att säga negerboll istället för chokladboll? Varför måste man få kalla människor neger och blatte? Det är sådana människor som envisas med att dela upp folk i "dem och vi" som skapar problem. 

Jag är född i Sverige och talar perfekt svenska, ändå har jag blivit kallad svartskalle och tvingats känna att jag egentligen inte hör hemma här, i mitt eget land. Tror du på allvar att det inte sårar att bli kallad blatte, att konstant få höra fördomar om sin familj och tvingas ringa polisen för att några svenska ungdomar valde att vandalisera ens hem på grund av ens ursprung? I så fall har du väldigt fel.

CaptainBunchie
1

#77 - När jag nämnde åsikten om snö så härmade jag min systers mans mamma, som kommer från island. Självklart hackar jag inte riktigt på de som är "hittvingade", men orka sitta och sura framför datorn och klaga liksom. :(

Fast nu har det ju hetat negerboll så otroligt länge, och jag vill också påpeka att det inte är en chokladboll, då det är två helt skilda saker. Det är som jag skriver, bara för att man säger negerboll, betyder det att man vill kränka andra människor? NEJ.

Jag är inte rasistisk, men står fast vid mina kära små negerbollar. Det är namnet som jag är uppväxt med. Jag har heller inga problem om mörkhyade eller dyl. kommer på ord för ljushyade, vem orkar ens bry sig om en sån skitsak liksom? Om det hade funnits namn så hade jag använt de minst lika ofta som neger/blatte. Anledningen till detta är att när man snabbare/lättare kan förstå i vissa sammanhang om vad man pratar om när man pratar med någon. Förstår inte varför man ska dra igång ett sånt liv över små ord.

Och missade du hela sista stycket i min text?
"Jag kan själv använda orden blatte, neger etc. Men jag tycker absolut inte att det är kränkande sålänge det inte hamnar i en kränkande situation, där den mörkhyade personen mobbas/kränks/blir utpekad.
Många inom samma hudfärg/religion som är polare brukar ju faktiskt kalla varandra det, utan som helst problem. Men om en ljushyad gör det, då jävlar."

Jag använder det nog endast när jag talar med min mor, som är så anti-rasistisk som det bara går och har många mörkhyade jobbkompisar. Även hon använder orden, men vi menar aldrig något kränkande mot dem.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Nwmo
0

Jag tror inte att min pappa skulle vilja åka tillbaka till Iran, där han var eftelyst av staten/regimen (rebell #swag) för att det snöar här. Men han är död nu, så yeah. Min mamma vill tillbaka till Bosnien (mest till tiden då Jugoslavien var enat, och Josip Broz Tito var ledare) för att det mesta av hennes släkt bor där nere, men ekonomin är ju dålig.

- Emil

Arinya
8

Håller med #74 faktiskt, iofs den enda kommentaren jag läst… Men jag håller med om det där med att anpassa sig till Sverige och våra lagar. Visserligen är det många invandrare som gör det och det är jättebra! Det respekterar jag, men jag känner en person som blev slagen i sitt hem (barnaga elr va de heter) vilket är olagligt i Sverige, jag frågade henne varför hon inte gjorde nåt åt de och då svarade hon att det är så i hennes religion. Då kunde jag inte hjälpa att tänka att (förlåt alla) det var det dummaste jag hört. Är det olagligt så får man respektera det.

Sen har även jag och mina vänner pratat om hur det hade varit om vi flyttat till t.ex. Iran (är inte insatt i religion eller länder så ni vet) och hade betett oss som vi gör här? En av mina kompisar sa att vi skulle bli stenade till döds osv osv för att vi inte anpassar oss till deras samhälle. Och om de nu är så så tycker jag att flyttar man hit ska man respektera våra lagar och allt sånt där. Annars är det inte jämlikt.

Läste en till kommentar nu och håller med den med. Har man bott här i 20 år och fortfarande inte kan språket så visar man bara att man inte är intresserad av att lära sig. Det respekterar jag inte, ogillas.

Tack o hej!

Klara.b
4

I min klass är det jag, och typ 3 andra som är helsvenskar.

Jag tycker inte hudfärg spelar någon roll alls :S Det är bara än färg man har på huden, liksom, det finns bra människor, och mindre bra människor från alla olika hudfärger.

Jag fattar inte varför man inte tycker om någon för hudfärgen. Det tycker jag är korkat, jag menar, det skulle kunna vara din bästa vän, hon/han kanske tänker likadant som du och är jätte snäll.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

fidojunior
6

Rasist för mig är när man delar in människor i olika raser och för mig finns det bara en ras bland oss, människan. Jag gillar inte rasism oavsett var i världen den är. 

Många av svenskar skyller på invandrare när det kommer till vissa saker, kanske för att tycka synd om sig själva och lägga skulden på någon annan. Jag har ALDRIG hört en person med utländsk härkomst klaga på vår nationalsång eller traditioner och då har jag gått i mångkulturella skolor under hela mitt liv och bor i en mångkulturell ort. Under min gymnasietid var minst 80% av utländsk härkomst, INGEN klagade på att vi fick julmat vid juletid, åt lussebullar, hade lucia osv. 

Lite kul att vissa klagar på att invandrare inte kan prata svenska ordentligt när jag ofta ser och har varit med om svenskar som inte ens kan lätt grammatik eller stava ordentligt själva. 

Sverige är väldigt fritt, här får folk tro på vad de vill och säga sin åsikt. I många länder får man inte det, därför är det lättare att behålla sin kultur när man kommer hit än vad det är för oss om vi åker till deras hemländer. 

Jag är oerhört glad över att ha fått lära känna människor av olika härkomst, religion och kultur, vilket jag tror att många skulle behöva för att inte gå runt med fördomar.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

RobinEH
6

Människan är en art i släktet homo, inte en ras.

felle-j
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är så trött på allt "Vi", "Dom" och "Ni", det finns inte! Alla är männsikor, alla är likadana.  Och inga raser finns det heller för bövelen! Vi är en art. Hur svårt kan det vara?

Den här tråden fick mig att tänka på videon nedan. Tolka den hur ni vill. Känsliga tittare varnas.

[Majbot]
2

#84 Med den integrationspolitiken vi har idag så skapas snarare mer 'vi' och 'dem' tänkande än suddar ut det. Bra video (Y)

[RedHood]
2

En art innehåller många raser precis som hundar. Dom ser alla olika ut. Olika färger, storlek och utseende och även former. Hundar är en art med många raser såväl som människan 🙂

Vi är en art med många raser. Klart vi ska kunna komma överens eller hur? Hundar dömer efter beteende och det borde vi också göra.

Men kom inte med att det inte finns raser i en art. För överallt i världen finns det olika dokument där man får fylla i "Race".

#84 Menar inget illa mot dig men om vi ska säga att det inte finns några raser inom vår art så finns det heller inga andra raser inom dom andra arterna på jorden enligt din logik? 🙂

felle-j
0

#86 Jao, jag formulerade mig kanske lite dåligt 🙂. Men det jag menade var att det inte finns några männsikoraser. Vi är alla likadana förutom utseendet. Det går ju inte att jämföra med hundraser där en t.ex. pudlar är väldigt smarta medans bulldogs är väldigt starka.

[Majbot]
3

#87 Well, afrikaner är mer anpassade för värme/direkt sol än vi som bor i sverige tex. :) Så vissa skillnader finns det självklart, men hur relevant det är att tala om raser av människan är en annan fråga… Det går det ju inte förneka att vi inte är till 100% likadana.

felle-j
0

#88 Jajaja, såklart. Men det är ju inga stora skillnader.

[Majbot]
1

#89 Nejnej, så om man talar om människan olika raser rent vetenskapligt istället för ett kränkande sätt så borde det vara okej? För teoretiskt kan inte det vara kränkande. Så fort den kränkande tonen kommer in så blir det ju fel.

[RedHood]
4

#87 Utseendet är fortfarande olika och vi har alla färdigheter också från olika delar av världen.

En asiat i genomsnitt är ganska kort och duktiga på att samarbeta. En från Afrika har ofta väldigt starka ben för att springa (Kolla deltagarna i OS i löpning, dom är mest Afrikaner och duktiga på sin sak). Dom har även mörk hy för att tåla värme.

Alla hundar är exakt likadana med. Utom utseendet. Vissa hundar är designade för att springa. Och hur blev dom så? Jo genom evolutionen precis som människor på olika platser på jorden förändrats genom evolution för att bli bättre på saker och klara saker bättre.

Så jo människoraser finns lika mycket som det finns hundraser.

Vi är alla lika i grunden men med många små olikheter som gör oss unika för vårt folkslag precis som hundar är lika i grunden men har såna skillnader som gör dom unika.

Raser. 🙂

Finns raser bland katter, hundar, hamstrar, kaniner, osv osv så jag förstår inte varför det behöver vara något negativt? Det gör oss alla unika och speciella.

CupcakeGod
17

Jag älskar att nästan alla trådar på iFokus blir heta diskussioner. Kan sitta och läsa trådarna i timmar. 

Typ, någon startar en tråd om en katt som slickar sig i röven… 30 svar senare är 3 personer polisanmälda, 2 mordhotade varandra och 1 flyttade till Kina och ändrade sitt namn 😃

Revolt
2

Förtydligar mig och skriver att jag skiter fullständigt i hudfärgen, om man är svart eller vit eller blå. Jag tycker inte alls att det är okej att i familjer slå och kränka kvinnan och barnen vilket ÄR vardag för tex. Araber. Men det betyder inte att jag på något sätt kränker dom eller någon mörk, men jag tycker inte religionen är okej och det har inget att göra med hudfärgen. Tycker även det är fel att man inte får ha pepparkakor i luciatåget, fira skolavslutningen i kyrkan eller i vissa tillfällen inte ens sjunga nationalsången..nehe vad ska vi annars sjunga? Det är ju sverige? Ska vi ställa oss och läsa ut koranen eller?

fidojunior
3

#86 Du har rätt i det du säger faktiskt, har inte tänkt så. Jag tror det här med raser är negativt för väldigt många just för att det förr (och även fortfarande i vissa delar av världen) var mycket diskriminering mot andra människoraser om man nu ska säga så. 

#93 Nej det ÄR inte vardag för alla araber att bli slagna. Det förekommer precis som det förekommer kvinno-/barnmisshandel bland vanliga Svensson-familjer. 

Andra länder är väldigt stolta över sitt land och traditioner medan vi i Sverige inte vågar visa det, kanske därför som våra traditioner tynar bort för vi själva håller inte i dem. Vi i Sverige vågar inte visa vår stolthet och klagar istället på andra som faktiskt visar sin stolthet.

Hälsningar Olivia

Nwmo
3

#93 Det är inte alls vardag för Araber att bli slagma, var har du lärt dig detta?

- Emil

[Majbot]
8

Har upplevt vid många tillfällen att man får snea blickar när man spelar nationalsången högt. Har t.o.m hänt att ett invandrargäng skrek 'Rasister!' efter oss. Tror att rasiststämpeln inkluderar nästan allt som kan tyckas vara svenskt, iaf med det jag har upplevt. PK regeringen tycker vi ska sitta lugnt och tyst och titta på när de stuvar om landet.

[RedHood]
2

#96 Håller med. Jag har blivit kallad rasist mer eller mindre bara för att jag är svensk och kan sitta och sjunga nationalsången till exempel. När jag var liten så samlades alla som skulle ut på sommarlov och deras föräldrar och sjung den fina sången men nu minns jag inte senaste gången vi gjorde det.

Det jag tycker är så tråkigt är att en vit kan vara rasistisk mot till exempel en svart men inte tvärtom. För se ser bara historien för 200 år sedan att vita hade slavar och tog land. Tycker det är fel att bara för vad våra "förfäder" gjorde så ska vi än ta skit för det. Klart det finns vita som också är rasistiska men det finns mörka, asiater, osv osv som också är det så det är det jag vill upplysa.

Revolt
0

Det var dåligt formulerat av mig. Klart det inte är vardag för alla, men det är mycket mer vanligt och okej i vissa religioner, och tog araber som exempel

[JollyJustin]
2

Jag tycker man får se ut som man vill!

Om du var mörkhyad Skulle du hata dig o din släkt? Nä det tror jag inte? De mörkhyade är oftast inte rasister mot ljushyade!

Jag hatar rasism o rasister så det går ej att förklara!

RobinEH
4

"De mörkhyade är oftast inte rasister mot ljushyade!"

Rasism må handla om hudfärg men rasism sitter inte i hudfärgen. Ditt påstående är felaktig.

[JollyJustin]
2

Jag förklarade fel men jag menade att det är oftast ljushyade som retar mörkhyade! Jag slarvskriver!

Nwmo
4

#100 Ditt påstående är felaktigt* (Jag fick rätta dig, mwahahhaah)

- Emil

[Majbot]
3

#101 Och hur stor erfarenhet har du av det? rasism mot vita är ett lika stort problem som rasism mot färgade. Dock så märks det tydligt, både utifrån rättsfall från USA men även sverige att rasism mot vita är inte lika allvarlig som mot svarta. Därmed tror jag mörkertalet är stort.

RobinEH
6

Och? Vad är det väsentliga i att anmärka på en missad konsonant i ordändelsen?

[RedHood]
6

#101 Rasismen mot alla kulturer och hudfärger finns. Rasismen mot vita är lika stor som mot mörka. Det är bara det att det inte tas lika allvarligt. Jag har själv blivit kallad "jävla svenne", "svenne svin" osv osv. Jag gissar att det är pga historien så att "mörka kan inte vara rasister, det är bara vita". Asiater är också rasister, speciellt mot vita.

[JollyJustin]
2

Jaha men jag har aldrig hörk mörka reta ljusa!

[Majbot]
4

#106 Så bara för att du inte hört/sett något så måste det vara så? Lite trångsynt :/

[JollyJustin]
2

Men jag  har typ hört 1000 personer vara rasister mot mörka

Och 0 mot vita!

Men skit i !!! Okej!?

lovelyhamster
3

Vem bryr sig om hudfärgen? Det är samma sak som att säga alla som har blont hår är dumma i huvudet? Vadå är alla det då? seriöst. Hatar rasism.

mrnobady
1

Är emot människor som beter sig som skitstövlar (ursäkta språket) men som håller på och förstör för andra. Problemet tycker jag är att om man säger åt människor som håller på så, så har jag ofta fått i mitt ansikte att jag är rasist. Jag blir rätt ledsen faktiskt. Ska man inte få säga till människor som är från andra länder när de beter sig fel?

Hela ämnet är så spänt att prata om ofta.

[Majbot]
3

#110 Rasiststämpeln utnyttjas i situationer som inte alls har någon rasistisk klang upplever jag med. Många PK folk vill få det till att man är emot personen i fråga för att denne är invandrare och inte för dennes attityd. Vet inte varför det har blivit så men i Sverige är det ju integrationspolitik och invandringspolitik som ett minfält.

[RedHood]
2

#110 Du har all rätt att säga till vilken människa som helst att de beter sig fel, oavsett nationalitet. Dock är det det som är problemet, många svenskar är så rädda för att bli kallade rasister så att de har slutat säga ifrån. Man ska inte specialbehandla människor efter deras nationalitet heller. Men förstår absolut att du blir ledsen att bli kallad något du inte är. Jag har tråkigt nog vant mig vid att bli kallad rasist för att jag säger emot. Jag är inte rasist.

mrnobady
1

Du har verkligen rätt! Jag har tröttnat på att argumentera med folk som gömmer sig bakom du är rasist istället för att ta ord på vad som egentligen är problemet.

[RedHood]
0

#113 Precis! Säger något att jag är rasist så svara jag bara "Jaha, då är jag väl det." Är så trött på att motargumentera mot en sådan mening så då får personen ha den åsikten och jag kan gå.

mrnobady
0

Något jag dock tycker är väldigt konstigt ur min egen upplevelse är:

Jag hade en pojkvän förutom som var från kurdistan. Han och hans vänner hälsade på varandra med ord som jävla kuksugare, fitthora m.m och pratade med sådana ord med varandra hela tiden. Det tycker jag oerhört illa om vilket har gjort att jag har fått en ganska dålig bild av dom. Men det beror vilka gäng men tittar i.

[RedHood]
0

#115 Precis som du säger så beror det helt på vilka gäng. Jag och mina vänner (alla vita) kan kalla varandra "jävla fitta" osv men vi alla vet att vi skojar om det och betonar det alltid på ett sätt så att alla ska förstå att vi skämtar. Men jag har utöver det en väldigt dålig bild av invandrare men jag försöker varje dag intala mig själv om att alla inte är sådana men jag har faktiskt aldrig träffat en enda invandrare som har varit trevlig mot mig. Jag vet inte om det är pga mitt utseende som de inte är trevliga eller om det är något annat. Ser på internet om trevliga invandrare men utöver de få personerna så har jag personligen aldrig träffat någon trevlig. Mina grannar är från något mellanösternland och de är väldigt otrevliga och det står jag ut för varje dag tyvärr…

[Tuulikki]
4

#116 Jag har jättesvårt att köpa det du skriver, för jag tror knappast att alla icke-invandrare du mött är snälla, trevliga och bra personer. Varför ska man då dra alla invandrare över en och samma kam?

[RedHood]
0

#117 Jag skrev inget om att alla icke-invandrare jag har träffat är snälla, trevliga och bra personer. Jag skrev bara att alla invandrare jag har träffat inte är trevliga, men det finns säkert jättemånga. Finns många vita som jag avskyr lika som att jag skulle avsky en mörk, asiat eller något annat. Jag drar inte alla invandrare över en och samma kam och det har jag skrivit innan i tråden också. Förstår inte hur du kunnat missuppfatta det jag skrev.

[pelan]
2

Vi alla har en ras - och det är människa punkt slut. Hur kan människor hata människor pga deras hudfärg asåå guud vart är världen på väg?

[RedHood]
3

#119 Vi är en art, inte en ras.
Och människan har hatat varandra sedan vi splittrades från allra första början så det har inte bara börjat nu. Och som jag har skrivit tidigare så är det inte oftast bara för hudfärgen utan för kulturen. Det är en ganska naturlig egenskap som människan har att är det något annorlunda så tycker du inte om det. Jag säger inte att det är rätt men försöker ta fram fakta som ligger bakom det och inte bara det ytliga.

[Tuulikki]
2

#118 "Men jag har utöver det en väldigt dålig bild av invandrare men jag försöker varje dag intala mig själv om att alla inte är sådana men jag har faktiskt aldrig träffat en enda invandrare som har varit trevlig mot mig."

I det du skriver tolkar jag det som att du i princip dömt ut varenda en baserat på dina erfarenheter om folk i din närhet som har invandrarbakgrund. Varför inte göra samma sak med vita/ickeinvandrare då? Det är det jag inte fattar. Inte för att jag fattar rasism över huvud taget, känns så naivt att tro att "ett helt folk" är likadana.

monstermash
3

#29 _"men tänker typ i USA, där är "alla" negrer amerikanska så dom är det ju ingen skillnad på mot vita människor. Men jag är fortfarande smått rädd för negrer :p"
_Förhoppningsvis ändrar du tankesyn när du bott i USA…

"Å sen så gillar jag inte muslimer å sånt" Först och främst, vad är "sånt"? Och sedan säger du, "men vill inte påstå att jag är emot dem", jag vill inte hacka på dig men hur ska du ha det? Är du emot dem eller inte?

#29 "Njaa.. Det är så irriterande med vissa. Känns som att bara för att ingen fattar vad dom säger kan dom prata hur högt som helst på sitt språk" och #35 "Men mestadels är det ju utlänningar som verkligen låter förbannade när dom pratar.."Många språk låter hårdare än vad det är, och i många fall beror det mer på språket än individerna att det låter högt. Jag tvivlar på att invandrare sitter och skriker bäst de kan för att de flesta svenskar inte förstår vad dem säger. Tillexempel personer som låter ryska låter väldigt arga, och högljudda, medans de egentligen har sin vanliga samtalston.

Cahira
3

Att vara rädd för en hudfärg är som att vara rädd för en färg på kläderna.

Cazzos
2

Så du menar, TS, att folk som är ljusare i hyn inte är lika irriterande om de skriker som mörkhyade, och ljushyade som är elaka hatar du inte?

[RedHood]
2

#121 Alltså jag menar att jag vet att alla inte är otrevliga och jag säger till mig själv att alla inte är sådana men jag har inte FYSISKT träffat en enda trevlig invandrare men jag vet att det finns. De som har mobbat mig mest är vita men ha blivit mobbad av folk från Sverige, Finland, Norge, Chile, Irak till exempel. Jag träffar väldigt sällan på trevliga svenska också och vet att det finns många trevliga från varje nationalitet. Jag dömer inte andra bara för att någon från Irak har mobbat mig. Absolut inte. De enda jag kan döma vardagligen är människor med dålig attityd, oavsett fjortis, emo eller gothare, svensk eller afrikan, kort eller lång, 12 eller 56. Har någon en dålig attityd så dömer jag personen ja, men absolut inte för vad den har för kultur.
Hoppas du förstår nu för vet inte hur jag annars ska förklara mig för att du ska förstå att jag inte dömer folk efter kultur.

Fridaybrew
9

Ta en titt på detta det är ca 15 min och värt vartenda sekund.

Kommentera gärna filmen efteråt.

/Fridaybrew

Fizzy
8

#126 Det experimentet har testats massvis med gånger. Samma resultat varje gång. Detta sker i alla länder/ områden där det finns en majoritet och minoritet. Oavsett land. Skulle 10 svenskar gå på en skola i mellanöstern med 600 elever som kommer från det landet så skulle alla stöta ut dom svenskarna.

Ett litet inlägg om huruvida jag är rasist eller inte.

Jag ser mig inte som rasist men ja visst jag kan ha svårare för andra kulturer. Deras hudfärg kvittar för mig. Men det är deras personlighet och hur dom kan uttrycka sin kultur. Eller ja mer religion än kultur. Men t.ex min granne spelar extremt hög musik från mellanöstern. Ljudet från den musiken känns likadan för mig. Det hade inte varit något problem om personen hade lyssnat när jag bett dom sänka för att jag hör musiken oavsett var jag är i lägenheten. Innan var det bara söndagar och det förstod jag och acceptera jag. Men senaste månaderna har det varit varje dag och deras sätt att bete sig mot mig när jag konfronterar dom är nonchalant.

Deras sätt att bete sig matchar dom som mobbat mig genom min uppväxt. Det är nog därför jag är mer aktsam mot invandrare. Men skulle inte kalla mig rasist. Men jag har växt upp bland mycket invandrare som mobbat mig, trakasserat mig och hotat mig på all möjliga sätt. Jag håller mig gärna på avstånd från invandrare, talar sällan med dom och har lite svårare för att tycka om dom. Men jag vet att det går att få mig att tycka om folk från andra länder. Känner flera som jag är nära och känner mig trygg runt.

Jag gillar annan kultur med måtta. Jag vill se annorlunda mat, konst, kläder och danser. Men med måtta. Jag tycker att det är viktigt men i Sverige så blir man plötsligt rasist när man föredrar svensk kultur och vill lyfta fram den. Samma när man vill sjunga nationalsången vid olika event eller bära en svensk flagga. Nationalsången har jag nog inte fått sjunga på 10 år. Då gick jag i grundskolan. Efter det ansågs det rasistiskt. Samma med jultraditioner i skolan. Det ansågs rasistiskt så det togs bort. 

Jag minns första gången jag fick tag på min militärjacka. Jag gick 1a året på gymnasiet. Det var en kopia av en vinterjacka från försvaret. Med en svensk flagga på min vänstra axel. Jag gick ut med den första dagen och åkte buss till skola. Blev knuffad ett antal gånger. En spotta mot mig och flera kallade mig rasist.

Så mycket av mitt liv har blivit påverkat tack vare invandring ja. Jag vågade knappt bära svenska flaggan eller hissa en svensk flagga, julfirandet i skolan togs bort och nationalsången likaväl. Samt att jag konstant var rädd i grundskolan för att ett gäng skulle slå mig eller spotta mig i ansiktet. 

Trots allt detta försöker jag se positivt till detta. Bli vän med dom som visar mig vänlighet och välkomna så många som möjligt. Samtidigt ser jag att vi måste vara försiktiga med invandring. Vår ekonomi rasar snabbt neråt, det finns inga jobb, bostäder eller pengar. Trots detta hävdar politiker att vi har resurser att släppa in mer och mer folk utan begränsningar.
Vi har inte resurserna. Så vi borde sätta en gräns tills vi fixat jobb, bostäder och vår ekonomi så att vi kan släppa in fler. Herregud det finns inte ens jobb för utbildade unga svenskar. Varför skulle det då finnas jobb för en utbildad ung man från Syrien t.ex?

Jag kallar mig inte rasist. Men jag är försiktig. Hudfärg kvittar. Det är din attityd och personlighet mot mig som betyder något. Samt religion stör mig enormt. Oavsett religion. Nämn det inte och prata inte om det nära mig så går det bra. Religiös kan man vara i tystnad och jag kan vara ateist i tystnad.

May the Gerbils be with you :3

Revolt
2

#127 Du satte ord på det! Mycket bra skrivet!!

Fizzy
1

#128 Tackar 😃 Tyckte jag fick till en ganska bra beskrivning av min ställning till rasism för första gången 👍

mrnobady
2

En av mina upplevelser som är helt sann:

Jag gick i en liten klass under högstadiet. Ca. 17 personer, där fem av dom, inklusive jag var svenskar. Vi blev utnämnd som värsting klassen som ingen orkade hantera. Som kastade stolar, skrek förolämpningar åt varenda lärare, attackerade en 85 årig man och slog ner han, stal mopeder, langade och gick på droger. Detta var killgänget som gjorde, i det gänget fanns en "svensk" resten var från kurdistan, Turkiet och Irak. Denna väldigt väldigt blyga svenska kille gick då från oskyldig liten pojke till att slå sönder rektorns kontor. Jag bytte i nian, efter jag hamnat i så djup depression att jag började skära mig. 

Det finns enligt mig problem som man måste ta tag i, istället för att förklara det som att dom är invandrare. Nu i efterhand ser jag klart att de inte mådde bra och de gömde sig bakom att kalla alla som försöker förklara vad de faktiskt ställde till med rasistiska. 

Sedan så har jag flera av mina tjej kompisar som är från Iran. En av dom bär slöja och båda pluggar nu till läkare. Jätte snälla, jätte trevliga, älskar Sverige, firar jul och jobbar hårt. Det har bara med inställningen att göra. 

Den ultimata lösningen vore ju om alla fick bo där de vill bo, så att alla då skulle vilja göra samhället bättre. Då inte behöva motarbeta några som har "tvingats" dit för att de inte har några andra alternativ och som kanske tar ut sina känslor inombords på det samhälle som de inte gillar eller känner sig hemma i. Om världen bara vore så enkel.

fidojunior
3

Vem/vilka har sagt att svenskar inte får sjunga nationalsången, fira svenska traditioner, bära svenska flaggan osv? Jag har aldrig i hela mitt liv hört något sådant från en med utländsk härkomst. Fråga någon med utländskt härkomst vad den tycker om allt det där, mina kompisar och andra i min omgivning har då aldrig klagat. 

Visst finns det idioter från andra länder men det gör det i hela världen och vi svenskar är inte så perfekta heller. Har helsvenska grannar där den äldsta sonen för länge sedan kom med kniv till skolan….

Hälsningar Olivia

[Majbot]
0

#131 Det är väl ingen som säger det uttryckligen högt, det är snarare en tyst regel. Både jag och många jag känner har blivit kallade för rasister när vi har haft svenska flaggan framme eller spelar nationalsången. 

Vet inte om det är bara jag som tänker såhär men det är kanske att folk som öppet vågar vifta svenska flaggan och spela nationalsången högt på stan inte sällan blandas ihop med nationalister som sedan blandas ihop med rasister.

[MiniPim]
7

Förlåt mig, men herregud. "Fr att mörkhyade skriker osv" asså det kan väll lika gärna vara ljushyade som skriker och är dumma i huvudet. USCH.

Fridaybrew
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte konstigt att SD och nazistorganisationer gillar att värva medlemmer redan i ung ålder då det är en väldigt tacksam grupp att "hjärntvätta".

Det finns så många felaktiga uppfattningar i tråden att det är svårt att ta dom på allvar.

Det finns tid och plats för allt. Det finns väldigt många körer som man kan vara med i som sjunger, de sjunger vackert och de sjunger nationalsången dessutom. Men det är inte lika coolt att hänga i kyrkan med dessa körer än att skräna på stan kanske?

Sverigeflaggan är inte provocerande i sig det är sammanhanget som den utnyttjas som kan vara provocerande. Som militär så ogillar jag civila som bär militärkläder, om man vill bära militärkläder så är det väldigt enkelt att SLÅSS för sitt fosterland SVERIGE och gå med i försvaret. Om man nu bryr sig så mycket att man vill bära militärkläder ha flagga och sjunga nationalsång så ställer det militära upp på det och mycket till hehe. Så du behöver inte känna dig bortglömd!

Att glömma bort sin egen nationalsång är ingen annans fel än sitt eget! Många nationalister anser att kan man inte sången ska man utvisas, isf bör det gälla alla, glöm inte att packa!

Statistik är inte ett bra sätt att påvisa samband då man i princip kan bevisa vad som helst med statistik. Så var källkritiska till det ni läser oavsett källa. Har källan en agenda då kan ni ge er på att det inte går att lita på hur resultatet kommit fram. var kritiska! Lägger in ett exempel på hur statistik kan förvanska verkligheten, precis som rasister gör när det kommer till invandrare.
(bild länk: http://imgur.com/gallery/3B0pt3M )

Jag hoppas att fler är tillräckligt smarta och kritiska för att se igenom de enkla lösningar som SD och andra rasistorganisationer lägger fram.

Hat löser inget rasism löser inget. Våga vara en del av lösningen istället för en del av problemet!

/Fridaybrew

[Majbot]
4

och så var vi tillbaka till att SD är rasister :)

Fridaybrew
8

Med tanke på att de är sprungna ur nazistiska rötter så är det väldigt naivt att tro att de ej är rasister. 

SD publicerar bild på mörkhyad bebis – blir mordhotade av sina läsare

Sverigedemokraterna – Antingen skjuts illegala flyktingar eller så får de hjälp

Sverigedemokratisk kommunpolitiker: Araber är parasiter

Lite kul lektyr kanske: http://interasistmen.se/

/Fridaybrew

[Majbot]
4

För att vissa personer i partiet har uttryckt sig rasistiskt så gör inte det hela partiet eller partiprogrammet rasistiskt. Ska vi smutskasta hela S partiet för att Mona stal skattepengar till toblerone eller för att Håkan Juholt snodde skattepegnar till resor för hela familjen och redovisade felaktiga uppgifter om sitt boende till skatteverket?

Fridaybrew
9

Kom igen öppna ögonen! Det är inte fåtal undantag utan det är genomgående genom hela partiet och deras följare som dessa rasistiska åsikter existerar.

Det är fler % tokrasister i SD än det finns dåliga % invandrare i Sverige.

Iom att SD gillar att belägga invandrare med skuldbördan bör de då även kunna stå för de rasistiska parti dom faktiskt är.

Om inte annat bör väljarna iaf vara insatta och medvetna om hur puckat en röst på ett rasistiskt parti är. Speciellt då deras kompetens är allt annat än bra. Järnrörskillarna är inte dom man vill ska styra sverige.

I min världsbild så anser jag att tobleronen var ett misstag men att ta till järnrör hota, skräna och göra felaktiga polisanmälningar och falsk tillvitelse och sedan skratta åt det. Samt yttra rasistiska förolämpningar till Svenska kvinnor som vågar säga ifrån. Tss patetiskt pack är vad SD är!

/Fridaybrew

[Majbot]
3

De skyller på sjuklöverns misslyckade invandring/integrationspolitik inte invandrarna… Länka gärna var i deras partiprogram de uttrycker sig rasistiskt. 

Vill minnas att en man, tillhörande vänstern, sålde tröjor med en blodig Jimmie Åkesson som motiv samt hotade honom till livet, eller iallafall till att misshandla honom. Googlar efter källor så häng ut!

Finns skit att gräva fram om alla partier, så egentligen borde vi inte rösta på någon?

[Majbot]
2

Sebastian Stakset hette han visst! 

”Vill tortera han i tre dygn med avbitartång locktång blåslampa för att stoppa blödningar me!”

Han blev dömd till att betala 5000 i kränkningsersättning.

Fizzy
2

#131 Ingen invandrare som sa det till mig… Om du läser förstår du att det var lärarna på skolan som lärde oss att vi inte fick bära eller göra något av det jag skrev för det ansågs rasistiskt. Det har jag även fått höra från vänner som bott i Göteborg, Malmö och Halmstad. Att vi ska respektera att dom fått lämna sina länder. Och ja det tycker jag med och det är synd. Men vi ska inte behöva ge upp våra traditioner för det.

Samt att så som jag behandlades/bemöttes när jag bar en svensk flagga avskräckte mig till en början. Men idag har jag insett att jag får vara stolt över mitt ursprung precis som våra medmänniskor från alla världens hörn.

Gällande SD snacket: Jag är inte säker på vart jag har dom. Jag gillar självklart att dom vill bevara svensk kultur. Men dom är ganska för drastiska, kaxiga och dylikt för att jag ska vilja rösta på dom. Samt dom har inte lagt ut någon ekonomisk plan eller bra lösning på arbetslösheten. Men jag lyssnar inte heller på media eller andra partier vad dom säger om SD. För dom beter sig så grymt barnsligt mot SD. Såg en debatt för en vecka sen då Jimmy frågade lite frågor till sin motpart. Tillbaka fick han bara anklagelser om rasism osv. när inte ens frågorna gällde invandring eller olika kulturer.

Jag tänker i nuläget inte rösta. För partierna sitter som dagisbarn och skyller på varandra. Ingen tar tag i ekonomi,välfärd,invandringspolitik eller något annat för den delen på allvar. Dom kastar lite tomma löften utan bakgrund och utan att visa upp en plan.

[Majbot]
2

Kan säga att jag läser media mer som ett plus, för att få en bredare uppfattning. Huruvida vilka jag röstar på utgår jag från debatter… Men som du säger Fizzy så är det mycket tomma löften, men man kan väl säga att det är politiker i ett nötskal :p

VilmaKristina
5

Tycker ej denna tråd borde få vara kvar, den sprider bara onödiga tankar.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[RedHood]
2

#143 Men tycker du att man inte ska diskutera om detta ämne? Ska alla bara sitta hemma och vara tysta?

VilmaKristina
4

Just på tonåringar i fokus tycker jag det inte bör diskuteras.

Det kan ha en negativ effekt.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[Majbot]
2

Med tanke på hur rasism och invandring/integrationspolitik är en het potatis i det svenska samhället så är det väl bara bra att öppet diskutera om ämnet.

VilmaKristina
4

Inte enligt mig.

Det väldigt lätt att folk drar alla mörkhyade över en kam, om nån skulle säga att *namn* beter sig konstigt kan alla ta för givet att det är för han inte är svensk/mörkhyad.

Nej, jag är inte rasist. Tänker mer på att dessa diskussioner lätt sprider rasism.

[Majbot]
6

Då är det personen i fråga som är trångsynt. Vi alla här i denna diskussionen kan inte ta ansvar för övriga tonåringar som läser tråden och sedan kan gå över till rasister, det är föräldrars ansvar, inte vårt som sagt.

fidojunior
3

#141 "Ingen invandrare som sa det till mig… Om du läser förstår du att det var lärarna på skolan som lärde oss att vi inte fick bära eller göra något av det jag skrev för det ansågs rasistiskt. " Exakt det där jag menar. Det anses rasistiskt, vem/vilka anser det? Jag är själv halv svensk, bor i en mångkulturell ort, alltid gått i mångkulturella skolor där elever med helsvenska rötter går att räkna på en hand. Har aldrig stött på de problemen som svenskarna själva påstår. Vi gick i kyrkan runt jul, vi hade lucia (killarna i klassen från Somalia var stjärngossar), Nationalsången sjöng vi ibland oftast den roligare versionen "Du gamla du fria du fjällhöga ko…" något sådant. :)

Det är vi svenskar själva som inte håller i våra traditioner, traditioner kan inte leva vidare av sig själv.

Hälsningar Olivia

[Majbot]
2

#149 Det är det som är problemet. PK svenskar menar på att det finns inget som heter svenskt eller om man säger att man upplever sig själv som svensk så blir man ifrågasatt om vad som är svenskt. 

De argumenterar med att man kan inte ha något som är svenskt för då innebär det att invandrare måste uppfylla de 'kraven' för att känna sig svenska. Det är tysta regler som PK svenskar har hittat på för att försöka göra invandrare till lags när invandrare egentligen inte tar illa upp egentligen!

Fizzy
2

#149 Allmänheten kära du. Bara för du hade det annorlunda betyder det inte att det inte existerar såna fall som mitt. Lärarna pekade finger om man nämnde att man älskade Sverige. Lärarna tog undan elever med svenska fotbolls tröjor och undra om dom kunde byta om.

som #150 sa så är det PK svenskar som är farten när det gäller det. Man är rädd för att invandrare ska bli ledsna eller kränkta av att svenskar uttrycker sig om Sverige. För att dom kanske fick lämna sitt land. Men som jag alltid sagt: "Det här är ditt land nu. Välkommen!"

En anledning till att julen togs bort var för att det var ett gäng killar som var muslimer på skolan. Och deras föräldrar ansåg inte att dom skulle fira Jul med oss pga. av sin tro. Trots att vi förklara att den svenska julen handlar om närhet, kärlek och värme i vintermörkret så ville inte föräldrarna att dom skulle delta. Detta ledde till julaktiviteter avskaffades till mångas sorg. Istället skapades då dagar då vi skulle tänka på alla krigsoffer. Visst jättebra att upplysa barn om att det finns människor i nöd. Men julen är för alla och ska få plats på ett läsår också tycker jag :)

#146 Då är vi lika dåliga som politikerna när en journalist frågar vad t.ex. Fredrik Reinfeldt tycker om invandringen så backar han undan och vill inte diskutera. Detta är fel! Vi måste diskutera invandring för att få ett grepp om hur vi bäst ska hjälpa dom. Ska alla bara sitta tysta och acceptera allt som det är? Nej det vägrar jag göra. Vill jag säga något säger jag det. Kan man inte acceptera det är man en trångsynt person.

fidojunior
2

#151 Jo, självklart förstår jag att fall som ditt existerar men av alla fördomar som finns här i tråden ville jag bara berätta att alla med utländsk härkomst inte bråkar, tvingas att bära slöja osv. :)

Hälsningar Olivia

[JollyJustin]
0

TS läser int edetta äns xD

[Majbot]
2

#151 menar det, varför ska alla vara så konflikträdda för…

Fizzy
1

#152 Nej det vet jag mycket väl om :) Har flera vänner och bekanta från mellanöstern jag ser upp till. Hängde även en del med tjejer från Saudi arabien ett tag. Jag är noga att ta reda på saker innan jag dömer folk :)

Dömer folk efter deras handlingar men inte bakgrund. 

#153 Nej men vi kan diskutera vidare eller hur? :) Kvittar vem som svarar mig.

#154 Precis. Vi är för rädda för att ta tjuren vid hornen. Ibland kan komma tillbaka som en bumerang men det borde inte avskräcka oss. Fick lära mig det av min far.

Speciellt politiker är för rädda för att göra det.

nlinds
0

74# kunde inte skriva det bättre själv 🌺

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

nlinds
1

Sen vill jag också tillägga det där med det "hårda och höga språket" … Första gången jag hörde min sambo prata med sin mamma (dom är finska) så frågade jag "varför är ni så arga för !?" (förstod då inte språket) och dom bara kollade på mig och sa "vah..?" . Det är inte bara muslimer, iraner osv osv osv som har ett "hårt" språk. Vi har det även här i norden. Men jag tycker att som här i Göteborg, så är alla invandrare/flyktingar, med fler, samlade på ett och samma ställe (angered, Kortedala, bergsjön, hisingen ect ). Dom hade kunnat sprida ut dom lite överallt enligt mig. Därför går inte jag ut efter klockan 20, för jag är helt enkelt rädd. För mycket har hänt här på sistone…

fidojunior
3

#157 Det är fel tycker jag, att de flesta är placerade på samma ställen och det är bl.a. det som jag tror skapar en del fördomar och problem åt båda hållen. Finns ställen i Sverige där man knappt ser en utländsk medan i andra delar ser man knappt en helsvensk. Blandat är bäst tycker jag. :) Men tråkigt nog vill inte alla ta emot flyktingar eller andra utlänningar, ofta är det samma städer som gör det. Det var inte länge sedan som Södertälje i Stockholm tog emot massa flyktingar, ingen annan ville göra det och de har ju redan väldigt många med utländskt härkomst.

Hälsningar Olivia

[Majbot]
1

Kan tänka mig att de som kommer hit kan inte få vilket hus som helst tilldelade sig. Blir väl att de placeras i något billigare hus för att budgeten ska gå ihop någorlunda, därmed skapas områden som rosengård.

Fridaybrew
8
[Majbot]
1

#160 Tycker bara synd om människor med sådana fördomar. 

En undersökning visade att religiösa människor hade lägre intelligens än ateister vill jag minnas haha. Lite OT kanske ^^

Fridaybrew
8

Jupp det stämmer att religiösa hade lägre än ateister. Vilket verkligen inte bådar gott för det kristna SD som prickar in två saker som innefattar lägre intelligens.

/Fridaybrew

nlinds
0

158 # Tycker precis som du. Om nu sverige vill ta emot flyktingar och invandrare, varför inte sprida ut dom lite ? Här i vårt område är det väldigt ovanligt att man ser svenskar, eller ja, klart det finns, men man ser dom inte ofta.. Och jag vill gärna kunna gå ut 8 på kvällen och rasta mina hundar utan att behöva kolla mig över axeln 😕 Under de 2 åren jag bott här, har jag blivit förföljd 4 gånger varav 2 gånger _Jagad_.

[Majbot]
5

#162 fortfarande till att dra alla över en kam med att säga att alla i SD är rasister :p

Fridaybrew
7

Det är en kortare kam att dra över att kalla SD rasister än alla de olika generaliseringar som de drar invandrare över en kam.

Fast jag tvivlar på att du är kapabel till att inse det. Våga stå för att SD är rasistiskt både till ursprung och i dagsläget. Varför så blyg?

Lägger in denna länken se det som en hint eller vad du vill hehe:
http://interasistmen.se/

/Fridaybrew

Fridaybrew
7

Richard Jomshof attackerar muslimerna – firar du ramadan har du inget i Sverige att göra

Sverigedemokraternas riksdagsledamot Richard Jomshof :
http://interasistmen.se/granskning/richard-jomshof-attackerar-muslimerna-firar-du-ramadan-har-du-inget-i-sverige-att-gora/

En tand på kammen.

/Fridaybrew

Fridaybrew
7

Sverigedemokraterna sörjer uteslutna rasister – det är en förlust

En till tand i kammen.
För att inte tala om den dussintal till tänder till kammen som finns länkat efter.

http://interasistmen.se/dumheter/sverigedemokraterna-sorjer-uteslutna-rasister-det-ar-forlust/

/Fridaybrew

Fridaybrew
8

Snacka om att dessa inte ska ha något med statskassan att göra eller ens ha några mandat alls. De passar på som de värsta parasiter de är.

http://interasistmen.se/uteslutningar-avhopp/uteslutningspartyt-i-sd-fortsatter/

Hur kan någon medvetet lägga en röst på detta parti.
Det är inte ens svårt att hitta saker som du fuckar upp helt.

För Mona Sahlin var det typ en 20 kroners toblerone, här slarvar de med en kvarts miljon, varav 50 000 helt saknar kvitton. jisses.

/Fridaybrew

[Majbot]
4

men varför försöker du smutskasta hela SD och samtidigt klagar över att här finns folk i tråden som drar alla invandrare över samma kam? Dubbelmoral eller vadå?

Slös med skattepengar är ingen nyhet, jag kan gräva fram skit om övriga sjuklövern om det är det du vill.  

Exempelvis satsades 515 miljoner av socialdemokraterna(då de satt i regeringen) för att få 8000 akademiker ut i arbetslivet. Det resulterades i att 6 stycken fick jobb. Då borde inte sossarna få röra statskassan heller? ;)

[Majbot]
2

Reinfeldt utlovande en besparing av hela 560 miljoner vid regeringsskiftet 2006(? tror jag det var), men det visade sig redan i 2012 att Sveriges utgifter ökat med 667 miljoner. 

Vill du jag ska fortsätta? :)

[Majbot]
2

http://petterssonsblogg.se/2012/11/09/rasistiskt-uttalande-fran-kand-socialdemokrat/

Hoppsan! Det är visst inte bara Sd'are som uttalar sig rasistiskt!

Fridaybrew
8

Fortsätt du ….. du drar upp budgetar som exempel medans jag drar upp förskingring. Aningen skillnad om man säger så. Men lev du i din "inte-rasist-men-bubbla"

Jag ser att du är så hjärntvättad och stolt över det att du inte vet hur omvärlden ser ut. Total avsaknad av empati och verklighetsförankring. Fast det är ju rätt typsikt för SD-rasister med iofs så tja du verkar ha hamnat rätt i livet.

Patetiskt pack är vad alla rasister är och det inkluderar även samtliga SD:are.

/Fridaybrew

[Majbot]
3

FN:s definition för rasistisk handling:

…varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

Jag har inte skrivit nedlåtande om personer pga ras i denna tråd och jag baserar inte mina fördomar om folk på ras utan hur folk uppför sig. Hur gör det mig till rasist?

Du får gärna svara på denna frågan om du nu tycker att jag är så hjärntvättad, är det hållbart att inte ha en gräns för hur många människor som ska kunna invandra till landet? Med tanke på vår misslyckade integrationspolitik som har gett oss områden som rosengård, rinkeby, m.fl?

Jag säger inte att det är fel på invandrarna i sig, utan sjuklöverns politik. Precis det gör också SD som parti, inte ensklida medlemmar i SD. När man pratar om partiet som en helhet och inte om enskilda medlemmar så bör man ändå utgå från partiets program, dvs vad partiet står för, och inte som du upprepade gånger gör, drar alla över en kam.

[Majbot]
5

Det är väl självklart att nazister och andra rasister drar sig till SD eftersom de är väl så långt åt höger man kan komma bland partierna som sitter i riksdagen idag.

[Majbot]
4
[Majbot]
5

Känns lite som du är Fredrik och jag Åkesson i detta fall. 

Det enda svar Reinfeldt kan ge är att Åkesson är en hemsk rasist. Varför inte besvara Åkesson med vettig kritik istället för att leka med rasiststämpeln?

http://www.youtube.com/watch?v=TqEQ58N8JME

[Majbot]
3

Titta på denna med, både rolig och jävligt sann haha…

http://www.youtube.com/watch?v=iDDzcX_U2KY

lol:

http://www.youtube.com/watch?v=VTyCJuK0rao

Fridaybrew
8

Härligt att du ens länkar till en rasistisk sida, brilliant.
http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html

Verkar vara ypperliga medborgare som gör rätt för sig, eller vänta nej inte riktigt. Rövare och brottslingar är vad de är.

/Fridaybrew

[Majbot]
2

Härligt att du länkar till en extrem vänstertidning :)

[Majbot]
1

Du kan inte vara saklig och hålla dig till ämnet istället för att vilt stämpla rasist i pannan på alla?

[Majbot]
2

http://sv.metapedia.org/w/Expo#Kritik_f.C3.B6r_kopplingar_till_v.C3.A4nsterextremister_och_v.C3.A5ldsbejakare

Scrolla ner till "Kritik för kopplingar till vänsterextremister och våldsbejakare"

Fridaybrew
8

Du är så vilsen och att överhuvudtaget få för sig att använda fria tider som källa är så naivt att hoppet är ute för dig.

Hoppas att din omvärld skrämmer dig lite mindre för var dag som går!

/Fridaybrew

[Majbot]
3

Reinfeldt taktiken där. Lägger problemet på mig istället för att komma med saklig kritik, way to go Fridaybrew! 

Självklart är det lättare att bara säga att jag är dum i huvudet istället för att argumentera emot mig.

[Majbot]
2

Vem säger att expo skulle vara bättre? med tanke på vilka som ligger bakom den? Finns det någon tidning med 'perfekta' anställda som aldrig har haft fuffens för sig?

Fridaybrew
8

Kan verkligen inte vara lätt att vara rädd för sina medmänniskor. Det måste vara skönt att leva med vanföreställningen att invandrare är roten till allt ont.

Saken är den att det är lönslöst att argumentera med dig då du redan är "förlorad". Du skulle inte acceptera bra argument oavsett hur välgrundade de är. Du har din etablerade världsbild klar och den är tämligen rasistisk, vilket är tragiskt ur ett mänskligt perspektiv.

Du kommer inte ändra dig oavsett, och jag beblandar mig ogärna med typer som länkar och läser rasistiska medier.

Det som är ytterligare tragiskt men inte förvånande är att du är här på tonåringar iFokus och fiskar efter att dra in fler på hatets sida. Visserligen är det tydligen öppet mål då många är vilsna och du får dina klick som du strävar efter.

Kom med lösningar istället för att problematisera en befolkningsgrupp. Fast det är kanske för svårt!

/Fridaybrew

Persifone
8

Folk som begår brott är inte alla invandrare, men något som talar för de flesta är att de är män och fattiga. Kanske kan vara så att problemet ligger där egentligen?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Majbot]
4

Jag är inte rädd för medmänniskor jag är rädd för människor beroende på deras ageranden! jag säger inte att jag är emot invandrare det är integrationspolitiken som är åt skogen! 

Det kvittar vad jag säger så säger du bara att jag är en rasist :S'

Jag fiskar inte efter att 'locka fler till att rösta på SD' jag skriver helt enkelt vad jag tycker och tänker, det är väl det som är tanken bakom ett forum?

[Majbot]
5

Är jag rasist för att jag anser att det är ohållbart i längden att ta in fler människor än vad landet kan hantera? Är jag rasist för det? Vad är din definition på rasist? 

Precis såhär kritisk är all PK-media till invandringspolitikkritiker. Man får inte säga ett knyst offentligt utan att man blir utpekad som rasist. Även om man inte har något problem med invandrare överhuvudtaget! Ännu en gång, det är politiken som det är 'fel' på inte invandrarna!

DamnTheSwede
9

Kära FridayBrew

Det är underbart att se hur väl vänstern hjärntvättar sina anhängare att tro att allting kommer att ordna sig och att du i din ordning försöker propagera din smörja på internet.

Men jag antar att strutspolitiken passar vissa bättre än andra och att det är skönt för dig att gömma huvudet i sanden och bara spy galla på folk som tycker annorlunda och läser andra medier än du själv.

Har det någonsin gått upp ett ljus för dig att kanske ALLA medier är vinklade? 

Med det sagt ska jag berätta att Aftonbladet, Expressen och alla andra kalle anka-tidningar som de röda spottar ur sig är den värsta smörjan jag någonsin läst och jag tror bestämt att innehållet i dessa gör läsarna dummare än vad de redan är.

Det är väl klart att Inte Majbot ger sig när du häver ur dig en massa skräp om hur din åsikt är den bästa och allt annat är trams? Men om man nu har Joseph Stalin, med sitt kommunistiska drömsamhälle, som förebild är det helt klart rätt väg att gå.

Tycker du om hur Sverige ser ut idag?

Tycker du om att det i princip är Nackskott på att vara stolt över sitt land och sin kultur?

Tycker du att det är rätt av andra kulturer att försöka konvertera människorna omkring sig, istället för att försöka passa in vilket ju faktiskt är innebörden av INTEGRERING.

Tycker du att det är rätt att det kommer hit människor som bär sig illa åt och FÖRSTÖR, för de invandrare som faktiskt försöker göra rätt för sig?

Tycker du att Rosengård är ett lyckat projekt?

Fridaybrew
9

Kudos till att du iaf separerar politiken från individen, det är inte många som lyckas med, tyvärr.

Dock

Offerkoftan är på ser jag =) Stackars oss! folk bryr sig om varandra så jäkla politiskt korrekt med mänsklig empati. Gud förbarme oh the humanityyyyyyyyyyyyyyyyyy.
Att folk flyr från krig är i relation till det inte alls så farligt. 

För att presentera en LÖSNING så anser jag det vore förträffligt med FLER invandrare i riksdagen speciellt ett par med erfarenhet av att gå igenom hela flyktingprocessen i sverige.  Dvs raka motsatsen till SD. Först då skulle det bli bättre och enklare. Det ska inte behöva ta så lång tid som det gör idag.

Det är så mycket byråkrati som hindrar invandrare att fullt utnyttja sin potential. Vi har säkert 1 000 000 högskolepoäng som kör taxi som skulle kunna utvecklas bättre genom att utnyttja deras utbildning. Dock så tillåter inte rekryterare att man har utländsk klingande namn eller utbildning från utländskt universitet. Det är ett grovt resursslöseri.

Sen tycker jag att när man tittar på invandrare och klagar på integrationen, titta på hur svenskar beteer sig när de flyttar ner till Spanien går och äter på sin resturang med svensk meny, läser sin svenska tidning,  pratar svenska tittar på svensk tv. Snacka om att föregå med gott exempel.

Det är naturligt att man drar sig till de med liknande kulturell bakgrund. Dock vore det bra om man skulle satsa mer pengar på områden som anses som problemområden. 

Utan invandrare stannar Sverige så enkelt är det.

Sen allt larv om att man inte får vara stolt svensk är dravel. JAg är STOLT svensk och de flesta jag känner är stolta svenskar. Dock innebär det inte att man springer omkring och hailar på stan och försöker komma ihåg texten till nationalsången.
Svenska flaggan är inte provocerande överhuvudtaget, det är i vilken kontext de nsätts och används i som kan upplevas som provocerande. Tex ngn med 88 t-shirt o en svensk flagga och skriker ut med packet. Det tycker jag är att vanära flaggan.

Men att ha en svensk flagga och vara trevlig och glad utan rasistiska förespeglingar så är det inga problem. Visst kanske någon tar det fel men då kan man enkelt förklara hur fantastiskt sverige är…..UTAN att förolämpa eller uttrycka sig negativt om någon.

Sverige är fucking amazeballs lets keep it that way!

/Fridaybrew

[Majbot]
4

Självklart ska man ha empati för andra! Har aldrig sagt att man inte ska ha det!

Men hur fungerar det att ta in människor som vi egentligen inte kan ta hand om? Med sjuklövern har vi fått en politik som har splittrat folket mer än att få oss att gå samman, är det hållbart?

Ännu en gång, självklart ska man ska ges möjlighet att kunna dras till sin gamla kultur men att vi som redan bor i landet ska behöva ändra på oss för att passa nya kulturer tycker jag är larv. Att inte få hissa svenska flaggan i skolan eller sjunga nationalsången tycker jag är fel. Dessutom att vi skulle kanske gå tillbaka till att ha splittrade pojkar/flickor klasser när det kommer till idrott är lite knäppt tycker jag. Att inte bli tagen i handen för att man är kvinna… finns många exempel.

Loveofmylife
7

Jag tycker att SD är rasistiska, bara deras namn Sverige demokraterna är lite visande för hur de ser på saker. Deras reklamer inte heller vänliga och när de kom i riksdagen så reste sig SD upp och gick när prästen började prata om att vara öppen emot invandring, redan första dagen visade dem vad de stod för.

Majbot, tycker du vi börjar vi för multikulturella eller? Att muslimer tar över för mycket? Att den nordiska kulturen förstummas? Nej, jag tycker inte heller vi ska ändra på oss, dom tycker inte heller de ska ändra på sig? Vem har mer rätt att få det som man vill?

[Majbot]
2

#194 Dvs de lämnade inte kyrkan för att prästen pratade om invandring, utan något helt annat. videon förklarar allt.  http://www.youtube.com/watch?v=Zmh96UURcP0

Tycka kan man alltid göra men vad och vart står det i deras partiprogram som gör de till ett rasistiskt parti?

Persifone
8

#195 Vet du partiets historia?

Loveofmylife
8

#195 För du tror seriöst de skriver ut att de är rasister? Läs igenom raderna, det är inte konstigt alls. Det är tydligt vad de står för. 

http://www.youtube.com/watch?v=bFRA7CyUx7U

Loveofmylife
8

Sen kan jag ju lägga till att om du kollar på vilka som följer SD, är de flesta rasister eller inte? En kommentar på youtube lyder 

"2014 SD ca 15%
2018 SD ca 25-30%
2022 SD största parti i riksdagen
Jimmie Åkesson kommer att rädda oss och vårt land"

En annan lyder 
"Håll käften blattejävel." Till en åsikt om att Jimmy Åkesson som är negativ. 

Ännu en. 

"KAN NÅN TALA OM HUR MYCKET INVANDRING TÅL SVERIGE!? Tycker att vi svämmar över redan! Finns inga jobb och bostäder till svenskar och normala invandrare så tar man hit människor med IQ som grottmänniskor hur ska det sluta! Det är svenskarna som är dom nya slavarna vi ska helst jobba tills vi är typ 80 år för att försörja invandrare! Det är helt åt helvete hoppas SD får 20-25% av rösterna när ska folk reagera på detta vansinne det är helt sjukt! Hela Sverige är ett stort Ghetto! PK-jävlar!"

Persifone
8

#198 Hahaha, förlåt med de kommentarerna är ju skrattretande XD

Som att det är invandrarna som bestämmer att Sverige inte ska bygga hyresrätter istället för bostadsrätter eller anställa fler där personalen går på knäna. Det är av annan anledning: Kapitalism. Men det är de uppenbarligen för dumma för att förstå.

[Majbot]
4

Är det de som följer SD dem som styr partiet? Är det dem som utgör partiet och dem som leder partiet och dess frågor? 

Jag försöker inte försvara de rasistiska kommentarerna, de kan sticka och brinna, men att mena på att partiet är rasistiskt för att de har rasistiska följare är lite underligt. Hur kan SD ha ett ansvar över sina följare att inte uttrycka sig/vara rasistiska? Är det inte individens i fråga egna ansvar?

Lite som att säga att det är skolans fel att man har dåliga betyg när man inte orkar plugga.

Historia är precis vad det heter, historia. Ska hela USAs befolkning anses som rasister för att deras förfäder höll på med slaveri av svarta? 

Det är en jäkla skillnad på partiet i sig och individer. Varför inte hålla sig till saken och prata om partiet istället för att ge folk som stödjer SD som exempel? 

Jag har tidigare i tråden länkat till en politiker, minns inte om han var vänsterpartist eller sosse, men han uttalade sig iallafall rasistiskt. Gör det resten av partiet till rasister?

Fizzy
4

Sanningen är dock att just nu har inte Sverige inte råd med hur mycket invandring som helst. Vi kan inte bygga hus hit och dit. För resurserna finns inte.

Som jag alltid sagt. För att hjälpa andra måste vi först kunna stå på egna ben. Det kan inte Sverige i nuläget. Vi kunde innan krisen. Men just nu är det dåligt. Vi ska absolut inte sluta släppa in folk. Men vi bör sätta lite högre krav och gränser tills vi löst ekonomin så att vi kan skapa fler jobb och bygga fler hyresrätter.

[Majbot]
3

#201 Well said (Y)

Persifone
9

#200 Ett parti som bildades 1988 av rasister från bland annat BSS, bevara sverige svenskt, är inte direkt ett bra föredömme för sina väljare. I valet 2010 var det ungefär 50 stycken av SDs kandidater som hade kopplingar till olika nazistiska rörelser.

Men du vill tala mer om partiet? Vad anser du om att de håller med moderaterna i 9 av 10 fall? Att de röstade igenom det femte jobbskatteavdraget? Att de inte tycker homosexuella ska få varken gifta sig eller skaffa barn? Att män och kvinnor är olika och att kvinnor är mer anpassade att vara hemma med sina barn än att arbeta? Att de vill försvåra för kvinnor att göra abort?

#201 Det finns uppenbarligen resurser till att bygga dyra bostadsrätter.

"Migration är enligt FN-organet UNDP:s nya rapport en kassako för nästan alla. Då är även flyktingströmmarna inräknade.

Tvärtemot vissas uppfattning, leder inte invandringen till att lokalbefolkningen förlorar jobben."

Från artikel

Går att ladda ner hela rapporten på UNDPs hemsida.

[Majbot]
5

SD är det enda parti som i dagsläget verkar vilja göra något åt den misslyckade integrations/invandringspolitiken i jämförelse med sjuklövern. Uppenbarligen har ingen i sjuklöverns integration/invandringspolitik lyckats, och då finns det ju bara SD kvar?

bara för att jag håller med om ett visst antal frågor som partiet arbetar för så behöver det inte innebära att jag håller med om allt! men som sagt, vilket alternativ är bättre?

Det finns rapporter om att invandring bara kostar samhället en massa pengar också så vad ska man tro på…

[Majbot]
3

#203 Det där med sambeskattningen är valfritt enligt partiet, alltså inget måste. Är det inte bra att ha alternativ? :)

Loveofmylife
6

Jag vill väldigt gärna veta hur SD kommer att göra samhället bättre? Hur kommer samhällets problem lösas?

[Majbot]
1

Vi får väl vänta och se!

Persifone
8

#204 Vilka partifrågor håller du med med om?

Tycker du det är viktigare att stänga gränserna för invandringen än att kvinnor får bestämma över sina egna kroppar?

Tänk på att det inte bara är invandrare som straffas av deras åsikter utan även: kvinnor, HBTQ-personer, fattiga och sjuka.

Hur mycket kan du om andra partiers invandringspolitik?

Jag sätter stor tillit till FNs rapporter, som visat sig vara samma angående invandringen under ett flertal år. Vilka rapporter tycker du är mest pålitliga?

Problemet med SD är att de beskyller invandrare för väldigt mycket, till exempel att de är kriminella. "Vi importerar kriminalitet" Så har Jimmie Åkesson själv uttryckt sig ett flertal gånger, vilket är främlingsfientligt. Fattigdomen i Sverige är ett stort problem, i vilket många invandrare lever. De som straffas för våld och sexualbrott är i stor majoritet fattiga och det ser likadant ut över hela världen, inte bara i Sverige.

Ökade klyftor visar sig innebära mer kriminalitet. Vad gör Jimmie Åkesson för att åtgärda det? Jo, höjer sin egen lön, skyller på invandringen och ökar klyftorna ännu mer (eftersom de röstat med moderaterna i 9 av 10 fall)

[Majbot]
1

De skyller fortfarande problemet på den bristande politiken inte på invandrarna, suck.

Jag instämmer med att invandringen kan inte fortsätta i samma takt som den gör idag då vi inte har möjlighet att ta hand om så många som kommer. Som nämns i #201 så kan vi hjälpa andra på bästa sätt genom att först kunna ta hand om oss själva. 

Nej jag instämmer inte med deras kvinnofientliga politik, vilket jag inte gör med KD heller som har precis lika fientlig politik mot kvinnor. 

Alla politiker roffar åt sig massiva löner så att skylla höga löner på Jimmie är lite till att vara ute och cykla. Chefen för arbetsförmedlingen som blev avskedad ska få behålla sin lön på 142.400 kr i månaden, minst lika illa i min mening.

Loveofmylife
5

Oh heja det svaret! att vi får se? Dom har ingen rimlig ekonomi, eller några rimliga argument i hur detta "problem" ska lösas. Jag imponeras utav Jimmie Åkesson, han är verkligen en duktig talare! Så som han lyckas undvika frågor men samtidigt få det att se ut som att han svarar på dem! 

Det går inte att förneka att i varje debatt så skuldbelägger Jimmie muslimer för våldtäkter, brott, att vi inte får jobb, och att det är svårare att hitta lägenhet. Så som jag uppfattar ifrån varje debatt jag lyssnat på så är vi svenskar mer värda än dem ifrån utlandet. SD tycker till t.ex inte ens tycker man ska få adoptera barn ifrån utlandet, två utav samma kön ska inte få gifta sig osv.

Är vi mer värda än dem ifrån utlandet? Är vi mer värda att få det där jobbet? Eller är vi mer värda att få den där lägenheten? Nej.

[Majbot]
5

Om det är någon som undviker frågor så är det övriga partier då de debatterar mot SDare. Slutar alltid med att de säger att de är oempatiska och rasister.

Att mena på att illegala invandrare är just illegala… Vad är det som är fel i det? Illegal som illegal! Självklart är människor lika värda men förklara gärna hur välfärdssystemet ska hålla om Sverige ska ha öppna armar till alla i övriga världen. Vart ska pengarna komma ifrån? Det är hemskt att säga så ja, men i verkligheten så måste man ta det i beräkning, vi bor inte i ett fantasiland där pengar växer på träd. Det finns x antal miljoner att fördela till landets välfärd, varken mer eller mindre. Dessutom med sjuklövern har statskassan inget annat än gått back, (nej jag säger inte att det är invandrarnas fel) vilket är resultatet av ett misslyckande av denna fördelning. 

Jag är pro homosexuella och pro invandrare, jag är pro alla som sköter sig! 

Som sagt, finns det ett bättre val? Uppenbarligen fungerar inte sjuklöverns politik heller för det är med just deras politik som vi har fått alla problem som finns idag.

Fridaybrew
8

JA vad kan ytterligare en SD tänka sig om oecd rapporten?
https://alvesta.sverigedemokraterna.se/2013/04/04/jan-tullberg-i-smp/
Jan Tullberg är ju för tusan SD:are så det är ju knappast att den artikeln du länkar till är objektivt skriven. Snubben tillhör SD så det är hans jobb att vara kritisk.

Det är som att fråga en snubbe på ett bensinbolag (inte på stationen utan högre upp) om fossilbränslen är bra eller dåligt för miljön. De kommer lägga fram rapport efter rapport om hur fint och vackert det är med miljöförstöringen som de pysslar med.

Precis likadant är det med din  SD vän Jan Tullberg.

Kom med en objektiv källa som inte är rasistiskt färgad.

EDIT: patetiskt att han inte är öppen med sin partitillhörighet när han skriver debattartiklar. Det är uselt! Det säger ju en del om partiet funkar, vilseled in i det längsta.

Sen är nog Skåne bland de mest rasistiska regionerna i sverige vilket jag finner konstigt då de är närmast kontinenten.

/Fridaybrew

[Majbot]
3

Den tidigare UNDP rapporten länkades till aftonbladet, du menar att det inte är en vinklad sida?

[Majbot]
2

http://www.youtube.com/watch?v=dYv-43KQeDs

Så sålänge det handlar om SD så har historian betydelse, men inte när det kommer till andra partier :p Sedär!

Persifone
8

#209 Anledningen till att jag tog upp Jimmies höjda lön var att innan han blev inröstad i riksdagen så satt han med pekpinnen och sa att när han väl kommer in ska dessa fantasilöner stoppas, nu är han en av de som har högst. Alla har inte höga löner, Jonas Sjöstedt med flera ligger på 27.500 efter skatt.

Är det att skylla på invandringspolitiken när partiledaren själv i debatter säger att det nästan enbart är invandrare som våldtar? Han pekar ut en grupp personer i det uttalandet, det håller nog du med om.

Så, åter till min fråga, du ser hellre ett Sverige med mindre invandring och i samband med det ökade klyftor = större fattigdom (större kriminalitet) och mindre jämställt? Det är en Ja eller Nej fråga.

Frågan om huruvida vi kan ta in invandrare eller inte har med hur vi fördelar skattepengarna i Sverige, vad vi prioriterar.

Jimmie Åkesson röstar blått, alltså sänkta skatter för rika och för riskkapitalbolag med mera. För en privatisering av välfärden, för lönedumpning med mera.

Vad tycker du är bra med deras budget?

#214 Jag skrev även att den rapporten kan laddas ner från FNs hemsida, om du hade gått igenom den tydligare så hade du funnit samma som står i artikeln.

#215 SDs "historia" skrivs om nästan dagligen; Kent  Ekeroth har koppling till avpixlat, springer omkring med järnrör och skriker rasistiska och sexistiska saker tillsammans med partivänner. Det utesluts medlemmar och högre uppsatta i partiet på löpande band på grund av att rasismen lyser igenom.

Fridaybrew
8

Så alla som INTE är SD kan inte vara objektiva? ÄR du go eller?

Försök vara mer objektiv! Du kommer med din avsaknad av källkritik gentemot SD och andra rasistiska källor att hjärntvätta dig själv till en extremist. För det är precis så här det börjar! Du kommer tappa kontakten med verkliga verkligheten mer och mer och en slöja av vilseledande källor dras över dit huvud.

Är det inte lite ironiskt att du bär en tyngre slöja av vilseledd information än de muslimer som bär sin slöja av fri vilja.

EDIT: Jimmie Åkesson vilseleder sina följare och gynnar sig själv främst. Det börjar snarare bli lite sektliknande då följarna är helt okritiska, ser inte längre till omvärlden. Hjärntvättar sig själva. tragiskt är vad det är.

/Fridaybrew

Loveofmylife
6
[Majbot]
2

216# Han har gått efter statistik i debatter, han pekar ut ja, men vad är felet i det? Ska han ljuga? Jag vill hellre se ett Sverige med strängare regler när det kommer till integration och invandring, och det är endast SD som tar upp den frågan! MP ville ha öppna gränser för tusan, äter igen hur ska det fungera ekonomiskt? 

Med sjuklövern görs besparingar på välfärden och invandringen ökar, låter inte lite flummigt med tanke på hur bristande skola/sjukvård vi har idag?

#217 De källor som har använts i denna tråd har inte varit opartisk. Självklart är det fullt möjligt att vara objektiv dock.

#218 och vart vill du komma med det? Magnus är Jimmie hatare, självklart ska han göra roligt av honom då ;)

[Majbot]
2

#217 Ms politik gynnar dem själva något faseligt, men det är inget att ta upp i diskussionen eller hur? De är ju inte 'rasistiska'. 

Notera ironin.

DamnTheSwede
5

Gå hem och Lägg er, ni måste vara påverkade av diverse starka berusningsmedel.

Det ni länkar kommer uteslutande från Aftonbladet och Expressen. Tidningar som inte godtas som riktiga källor ens när man går i förskolan. Vad är det som får er att tro att internet är ett ställe där vad som helst godtas för fakta bara för att det står ett copyright märke i slutet.

Det är möjligt att Avpixlat, Realisten och Fria tider är politiskt vinklade, det kan ingen förneka. Men de underhåller inte information i sådan omfattning som det avskräde ni hänvisar till.

Vidare skulle jag vilja hänvisa till alla debatter där Åkesson någonsin medverkat i frågan om vilka partier som är bäst på pajkastning. Och sanningen är dessvärre den att alla större politiska namn idag inte har något bättre att komma med än "men…men du är rasist, så det så!" 

Medan SDs politiker briljerar genom att vara pålästa om allt som kommer deras väg, står sjuklövern och applåderar varandra när de kastar bajs omkring sig likt aporna på Zoo.

Fridaybrew
7

Ok inget parti är 100% men att acceptera ALLT bara för att man inte förstår hur värdefullt det är med invandrare. Det är tragiskt!

Det är etablerat att 9/10 gånger så röstar SD med Moderaterna så grattis du är en rassemoderat med en röst på SD.

Du verkade inte så imponerad av M så hur mycket skit ska du tvinga dig själv att svälja för en droppe vatten?

/Fridaybrew

Loveofmylife
4

# 19 haha ville få ut lite humor i tråden 😉😃 

Mina fråga ständigt om vi är mer värda än dom? Eftersom dom tydligen förtjänar att bo i länder fyllda med krig, och vi har rätten att neka dom skydd på grund utav vi ska "Bevara Sverige svensk".

Persifone
8

#219 Jag skriver det igen:

Så, åter till min fråga, du ser hellre ett Sverige med mindre invandring och i samband med det ökade klyftor = större fattigdom (större kriminalitet) och mindre jämställt?

Det är en Ja eller Nej fråga.

#221 SD har inte koll på många frågor som inte handlar om invandringen. Här får han till exempel en fråga om bankerna. Hans okunskap är skrämmande.

[Majbot]
2

#222 Vad är det du grundar på när du säger att jag är rasist? bevisar återigen hur grön/röda stämplar rasister på alla som inte instämmer med deras tänk kring invandrare/integration.

Jag har inte sagt att vi borde kasta ut alla invandrare och aldrig ta in en töffe igen, du gör en väldans massa antaganden!

En röst på M är som en röst på S som det är idag, när samarbetar dem inte? :o

Fridaybrew
7

Ja SD är pålästa! NOOOOOOOOOOOOOOOT:

/Fridaybrew

[Majbot]
2

#224 Nej, jag ser dock inte ett Sverige ledd av sjuklövern som något bra heller. Hur ska jag göra då, rösta blank? Måste man hålla med om 100% av vad partiet tycker för att man ska rösta? Håller du med till 100% av partiets frågor(vilket parti du nu röstar på?)?

Denna kommentar har tagits bort.
Loveofmylife
6

Men vad svårt det ska vara.

Har vi rätt att neka folk skydd?

DamnTheSwede
1

Vem skyddar oss när de som kommer hit och söker skydd öppnar eld mot varandra?

[Majbot]
5

#229 Men kan vi inte öppna gränserna då och låta alla människor komma till Sverige? Vi kan väl sänka pensionerna och dra ner på budgeten för skolor/sjukvård ännu mer för att ge hem till invandrare på lyxhotell(eftersom lägenheter är påväg till att ta slut) och bidrag för att kunna leva. 

Ännu en gång vart ska pengarna komma ifrån? Självklart hade det bästa varit om alla flyktingar i Syrien m.fl hade kunnat bo i Sverige men hur ska det gå till rent praktiskt?

Persifone
6

#227 Tack för ditt svar. Som jag ser det då är det en (1) fråga du håller med SD om, och det är invandringsfrågan. Det är alltså fler åsikter ni inte delar mot åsikter ni delar(återigen 1)?

Jag håller med i majoriteten av frågorna som partiet jag tänkt rösta på för (har än så länge inte hittat något som jag inte håller med om, men långt kvar till valet och mycket att läsa på innan dess) 

Det är bättre att rösta blankt än att rösta på ett parti som har ett fåtal frågor man håller med om och ett större antal frågor som man inte sympatiserar med.

DamnTheSwede
4

Måste bara dela med mig om det här då jag tycker det ger en väldigt klar bild om hur vinklad verkligheten blir när man läser "tidningar" som Aftonbladet och Expressen.

Så i London har tydligen en grovt kriminell person skjutits ihjäl efter att han öppnat eld mot poliser. Han ska tydligen ha blivit skuggad av polisen som försökte haffa honom för vapenbrott. Det som istället hände var att han öppnade eld mot polisen och skjutit sönder en polismans kommunikationsradio som han ska ha haft på sidan av höften, bara för att illustrera hur nära det var att en polis dog.

Inom sekunder öppnade polisen eld mot mannen och dödade konsekvent honom.

Nämner Aftonbladet eller Expressen dessa ytterst viktiga detaljer? Nej. Inte så mycket som ett ord om detta nämns. Istället använder man ord som "polisskjutning", som antyder att det var polisen som stod för skjutandet, och "dödsskjutning", utan att så mycket som nämna att mannen ens var beväpnad. Istället går man åt andra hållet och nämner att mannen minsann är 4-barnspappa (som det minsann är synd om, eftersom han är pappa).

Artikeln handlar istället om hur polisen dödat en 4-barnspappa och att det lett till våldsamma upplopp. Expressen skriver:

"Flera uppgifter gör gällande att kravallerna är ett resultat av en dödsskjutning i torsdags mellan en 29-åring och polisen.
Tidigt kom uppgifter att omkring 120 människor tidigare under kvällen marscherat från sitt kvarter upp mot polisstationen i Tottenham. De ropade, enligt Sky News, på rättvisa för den 29-årige fyrbarnspappan Mark Duggan som sköts till döds i torsdags. Senare ska gruppen ha växt till hudratals som attackerade två polisbilar och startade upplopp."

Vad är det för fel på dessa journalister som försöker vinkla sanningen såhär? Varför tycker dom att vi ska tycka att upploppen var rättfärdigade och att vi ska tycka synd om brottslingen som skjöt mot poliser?!

http://www.expressen.se/nyheter/1.2520426/upplopp-i-london-i-na
tt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13430477.ab

Vid närmare granskning verkar Aftonbladet antyda att polisen helt obefogat skjutit ihjäl "en ung pappa"

[Majbot]
5

#232 Ser ändå att den frågan uppmärksammas. Jag vet inte heller allt om SD och allt de vill, så jag kan inte säga att jag endast håller med om en fråga, finns säkert fler saker jag håller med om.

Loveofmylife
5

Jag tycker att vi ska lägga om hur vi spenderar pengar på invandrare, och hur vi hjälper folk i utlandet istället för att neka folk utbildning och skydd. Alla har samma rättigheter och alla ska ha samma chanser.

Persifone
8

#232 Då är det hög tid att läsa på om SDs partiprogram om de är ett parti du kan tänka dig att rösta på.

Svårt att försvara ett parti i vått och torrt när du inte vet vad de står för. Vilket är ett ganska vanligt problem bland de som röstar på dem.

[Majbot]
4

#235 Men hur är det hållbart att ha öppna gränser och låta alla som vill komma hit? Som sagt, var ska pengarna komma ifrån? Du vill inte svara på det? :)

#236 Kan inget annat än hålla med :) (med de första två raderna ;) )

Självklart debatterar jag gärna när folk vill stämpla SD som ett rasistparti eftersom så inte är fallet :o 

Så man måste läsa på till 100% om vad det nu handlar om för att kunna debattera om det? Frågan började med huruvida SD är ett rasistparti eller ej och där har jag ett och annat att säga. 

Finns säkerligen dem som röstar på sjuklövern som inte är så bra pålästa heller, trevligt generaliserande.

Fridaybrew
7

Tycker att invandrare är mer svenska än de svenska som skatteplanerar utomlands. Om vi nu ska börja någonstans så kan vi börja ta i med hårdhandskarna mot de som använder sig av skatteparadis. Där finns det tillräckligt med pengar att hämta hem till staten så det räcker och blir över.

/Fridaybrew

Loveofmylife
6

# 137 Det handlar inte om att vi inte har råd, det handlar om att lägga om hur vi spenderar pengarna istället, så att det blir smartare och vi har råd. Det är inte precis så att det inte är hållbart? Hur är det inte hållbart? Jag ser snarare att det inte är hållbart att vara såpass mänsklig att man ger folk skydd och lika rättigheter. Jag har inte alla svaren, men jag tror starkt att SD inte är svaret på att hjälpa till att lösa problem i Sverige och världen.

[Majbot]
2

#239 Hur ska vi lägga om pengarna blir min fråga istället?

Sjuklövern kan ju inte vara svaret heller då eftersom det är med deras politik vi har fått problemen vi har idag. Ska vi alla rösta blankt? :(

Fridaybrew
8

Lite OT nyfiken på Majbot o DamnTS har för åsikter kring global uppvärmning och om hur viktigt de anser denna frågan är.

/Fridaybrew

[Majbot]
3

#241 Ligger i topp tre iallafall. Invandring/integration, skola/vård, global uppvärmning/miljön.

DamnTheSwede
3

Det du tror starkt på är det sjuklövern har matat dig med och det du svalt, tackat och betalt för.

Sverige har inte råd att försörja alla som kommer hit bara för att verka snälla och duktiga. Det är en politik som har bitit sig själv i baken alldeles för länge och nu står vi här och stjäl pengar av våra sjuka och äldre för att lappa ihop det för de invandrare som redan befinner sig här.

Jag hoppas verkligen att du läser på lite mer, och inte bara tittar på disneyfilmer om välvilja och godhet, innan du får rösträtt på allvar.

Fridaybrew
7

Tack för svaret Majbot. Trist att du inte ser det positiva med invandrare dock =)

/Fridaybrew

[Majbot]
4

#244 Att de kan bidra till ekonomin? Jo det gör jag, jag tror och vet att invandringen kan vara positiv men som sagt, att ta in fler än vad landet kan hantera är det jag inte förstår. Dvs att spara på välfärden och samtidigt ta in fler är i mina öronväldigt flummigtl

DamnTheSwede
5

Global what?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2415191/And-global-COOLING-Return-Arctic-ice-cap-grows-29-year.html

Skämt åsido vill jag säga att den globala uppvärmningen varken har något att göra med huruvida SD är ett rasistiskt parti eller inte eller om vi är rasister för att vi inte tycker om dina politiska idoler.

Det är tydligt att du gör som sjuklövern och arbetar runt frågan när det blir jobbigt.

Fridaybrew
7

Nej var ärligt intresserad men ok låt bli att svara =)

/Fridaybrew

Loveofmylife
6

# 243 Jag har redan rösträtt. Det jag tror på starkt är humanism och existentialism. Jag tror inte på något någon matar mig med, du verkar dock tro blint på vad SD matar dig med. Som jag sa har jag ingen lösning, jag kommer inte på lösningen till världsproblem sådär en söndagskväll som denna. Om jag gör dock ska jag med glädje meddela dig, men jag tror dock att lösningen innehåller medmänsklighet och empati, jag tror lösningen kommer när det inte handlar om "mitt land" och "ditt land" utan snarare vår jord. 

Det blir inte mer komplicerat än vad man gör det egentligen.

DamnTheSwede
3

Bekymret med den globala uppvärmingen faller på att människor i allmänhet är för snåla. Det lönar sig inte att ha fabriker i något annat land än Asien och således måste allting transporteras runt halva jordklotet.

Bilar ser jag inte som en huvudbov då kobönder har större utsläpp än bilar.

Så lösningen är uppenbarligen att vi öppnar alla gränser i hela världen, Kramas, blir vegetarianer, upphäver alla valutor bor i skogen och tillber stalin.

[Majbot]
1

#248 Säg det till Nord Korea hahah :)

Btw, står att du är 17 år på din sida. DamntheSwede hämtade väl det därifrån :p

[Majbot]
2

Tror inte vi behöver diskutera mer, alla problem har sina lösningar i #249! :o

Loveofmylife
1

Vad har Nordkorea att göra med om SD är rasister..? Det är de jag argumenterar om, jag tycker inte det helt går att förneka att dom är det, även om det inte helt går att bevisa heller. Jag tycker SD har en del vettiga saker att säga, men deras bullshit tar över det där vettiga som fanns. 

Men jag tror jag vi får flytta den tråden till en ny, chansen att kommentera låser sig vid 300.

[Majbot]
2

"jag tror lösningen kommer när det inte handlar om "mitt land" och "ditt land" utan snarare vår jord. "

Säg det till Nord korea.

DamnTheSwede
1

"Jag tror lösningen kommer när det inte handlar om "mitt land" och "ditt land" utan snarare vår jord.

Ja, det var sannerligen bättre förr, när alla hade samma Jord och slog ihjäl varandra för rätten att pissa in sitt territorium. Det var tider det!

Varför ska vi ens ha regler? Vi kan köra helt wild n Crazy och tillåta stening av våldtäktoffer, för det är ju det våra nya grannar har på agendan hemmavid.

Loveofmylife
3

Jaha okey, det hade jag ju vänligen gjort om jag kunde? Men vad har det ens med det här och göra.. 

Jag inser att jag kan låta luddig och sådär men .. Varför ska jag säga det till Nordkorea när jag menade att vi inte vinner mycket på att hålla på att kasta ut folk för att detta är vårat land?

Loveofmylife
5

# 254 Nu är du bara allmänt jobbig. Du pratar som att du kan allt i hela världen men har du ens varit i ett fattigt land och sett hur det är där? Du skriver som att du vore världs bäst men ändå tycker du vi ska kasta ut oskyldiga människor. Jag hoppas allvarligt talat du inser att SD inte är värda att rösta på, inte för deras invandringspolitik utan för deras syn på homosexuella t.ex. Jag stöttar aldrig ett parti som är emot homosexuellas rättigheter till att gifta sig och adoptera barn.

[Majbot]
3

#255 Skämt och sånt. 

Förstår återigen inte hur ekonomi och öppna gränser ska gå ihop. Rent teoretiskt behövs det fler som betalar till staten än vad staten betalar ut till för att allt ska gå ihop. Hur ska det då gå ihop om alla som vill ska få stanna här?

DamnTheSwede
1

Okej. Berätta mer för mig om hur religioner från mellanöstern förespråkar homosexualitet och fördömer ALL antisemitism, i synnerhet mot judar.

För högst troligen vet du ju om att även antisemitismen mot judar ökar, ju mer inflytande Islam får i landet.

Loveofmylife
4

# 257 Ja du kanske har rätt, men SD är oavsett inte ett parti jag någonsin skulle stödja.

[Majbot]
1

I rest my case

Fridaybrew
9

Sverige är bland de länder som har flest ateister i världen. Tror knappast att det plötsligt kommer ändra sig.

Men nu förstår jag varför du är så rädd, och orolig och aningen mänskligt mesig. Du tror att du kommer byta religion bara för att du får nya grannar. Stackare!

/Fridaybrew

Persifone
9

#237 "Självklart debatterar jag gärna när folk vill stämpla SD som ett rasistparti eftersom så inte är fallet :o"

Du erkänner själv att du inte läst på om partiet och i det stora hela inte håller med deras politik (annat än invandringsfrågan) men ändå ska du uttala dig om huruvida de är rasistiska eller inte? Den ekvationen går inte ihop för mig.

#249 "Bekymret med den globala uppvärmingen faller på att människor i allmänhet är för snåla. Det lönar sig inte att ha fabriker i något annat land än Asien och således måste allting transporteras runt halva jordklotet."

Det är för att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, där det är okej att flytta fabriker med mera till länder med billigare arbetskraft = färre jobb i Sverige och mer pengar i fickorna på riskkapitalister. Kanske borde göra något åt det istället?

#258 Antisemitism är alltid riktat mot judar(hatbrott, förföljelse med mera) det är det ordet betyder. "ALL antisemitism, i synnerhet mot judar." Är alltså ett väldigt konstigt påstående, letar du efter ett annat ord?

[Majbot]
3

#262 Så de skriver i sitt partiprogram att de vill skicka ut alla med annat utseende än etniskt svensk och stoppa all invandring till 100%? Det finns medlemmar som är rasistiska inom SD men själva partiet är ju inte rasistiskt.

[Majbot]
1

#262 kan ju undra varför de sparkar ut rasister ur partiet om dem nu är ett rasistparti?

DamnTheSwede
3

Du är rolig, du. Jag är inte rädd för vilken religion eller vilka traditioner JAG kommer att ha.

Att märka ord blott är en dåres försvarstal. Men jag ger dig rätt den här gången. Grattis.

[Majbot]
1

Deras politik har inget med ras att göra heller? Är väl PK media som har fått alla att totalt våldta ordet 'rasist', speciellt när det kommer till SD.

[Majbot]
1

http://www.youtube.com/watch?v=SN18vKSsbEg

http://www.youtube.com/watch?v=HPtoQohQ3ow

Gör dessa 'rasister' moderaterna, sossarna och kdare till ett rasistpartier? De borde dem ju vara? De har ju åsikter som SD så då måste de vara rasister! Usch!

Andra partier kan ju inte öppet hålla med någonting som SD säger för då är det ju rasister, de borde skaffa stake istället för att vara så rädda för rasiststämpel son snart har mjölkats helt på betydelse..

Persifone
8

#263 Om de hade skrivit så, hade till och med de minst pålästa förstått att de är rasister, vilket de inte gör nu. De vill stoppa invandringen till 90% så nära nog.

Att i debatt säga "Vi importerar kriminalitet" är enligt mig rasistiskt sagt, lika så påstå att nära alla våldtäkter begås av invandrare.

"Människan tros vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter" Detta är från wikipedia, tror en person enligt skriften är personen rasist, varesig den vill det eller ej.

Åkesson och company stämplar människor utifrån deras etnicitet = rasism.

#264 Om de inte sparkat ut rasisterna från partiet (vilket de inte alltid gör då Kent Ekeroth är kvar bland annat) så hade de förlorat röster, då folk som röstar på dem själva inte inser (på grund av okunskap i flesta fall) att partiet är rasistiskt.

Individer som inte förstår att klyftorna är problemet och inte invandringen har jag inte mycket tillövers för, varken de är sossar, moderater eller vad som.

[Majbot]
2

#268 Har du en länk på det uttrycket, antingen videodebatt eller från en politisk opartisk sida?

De går inte förneka att det finns olika etniciteter av människor eller hur? Ser jag ut som en afroamerikan tex? Att diskriminera människor utifrån etnicitet är en helt annan sak än att konstatera att det finns olika etniciteter kopplade till olika kulturer osv…

Så du menar att partierna som politikerna i videon tillhör, inte är rasistiska? Innan har du argumenterat för att medlemmar i SD har uttryckt sig rasistiskt = hela SD är ett rasistiskt parti…?

Fridaybrew
7

Lite skön sida att skratta gott åt =) Så rolig och träffande humor. Trist bara att deras väljare inte har IQ nog (vilket redan etablerats i undersökningar)  för att förstå.
http://slutpixlat.blogspot.se/

/Fridaybrew

Fridaybrew
7

=)

/Fridaybrew

Persifone
8

#262 Jag märkte inte ord. Du byggde en mening med ett ord du själv inte förstår, vilket gjorde att meningen inte kunde tolkas. Jag undrade om du ville hitta ett nytt ord så jag kunde förstå vad du menade.

[Majbot]
2

#291 Jag förstår inte vad du mena heller. Med er logik så måste ju sossar, moderater och övriga partier som vars medlemmar i videon uttryckte sig rasistiskt, måste ju vara rasistiska partier, right?

[Majbot]
1

Denna tråd är väl ändå till för att diskutera, du kan inte starta en egen tråd med dessa bilder? Tar upp onödigt utrymme för oss som vill debattera :(

Persifone
9

#269 Att säga att de människor som är födda i annat land än Sverige är de som till störst del våldtar, är rasistiskt. Att säga att de som våldtar oftast är lågutbildade, män, fattiga är en helt okej analys.

Länk till youtube, Jimmie Åkesson berättar hur vi ska stoppa våldtäkterna med (tada!) minksad invandring

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.