Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 1440 ggr
CupcakeGod
0

ska jag byta eller inte?

Det är så här att jag har gått med i klubben "Vi har fått nog av Realgymnasiets bull*hit", men jag är väldigt osäker på vad jag ska göra. Visst, jag har bestämt mig för att byta skola och det är en självklarhet att jag ska satsa på det. 

När lärarna i skolan pratar om djur så tittar jag upp på klockan varannan minut, dem påminner mig om att jag är "mentalt borta" varje dag och jag vill inte vara där. Så har vi en makeup- och stylist utbildning som jag brinner för. När någon pratar om makeup så lyssnar jag även om jag kan det mesta så lär jag mig något nytt varje dag, på REAL däremot har jag enbart lärt mig hur man mjölkar kossor och uppfostrar hundar på ett fel sätt. 

Jag vet inte vad det är som gör att jag vill gå kvar på REAL. Någon som kan hjälpa? Jag hade tänkt mig att byta till Plusgymnasiet men nu kan mer än gärna ge förslag på skolor som har makeup linjer.

Jojaton
0

Dom flesta skolor som har makeup/stylist linjer brukar vara friskolor, och det är ju inte säkert att de som finns i en stad finns i en annan. Men trivs du inte på ditt program så gå och prata med studievägledare! Hon/han borde veta vad det finns för alternativ :)

Johanna - Instagram

CupcakeGod
0

#1 Hittade en skola som tilltalar mig väldigt mycket. Vi har inte ens en studievägledare på Real, så jag måste leta någon som kan hjälpa mig. 

När lärare blev helt defensiv när jag sa att de flesta ogillar Real och att skolan har ett väldigt dålig rykte. Så nu känns det som att de vill få bort mig så fort som möjligt. 

Jag lyckades haha 😃

En sak till. Måste jag verkligen gå om 1an om jag ska byta inriktningen?

Jojaton
0

#2 Det beror på, om det programmet som du byter till läser en massa kurser som du inte läst får du nog gå om, annars kan du bara hoppa in. Men om du byter nu snart borde du kunna läsa ifatt det som du har missat.

Johanna - Instagram

Josefinaaa
0

Hade tänkt att gå i hästlinjen på real men är skolan inte bra då ?.. :(

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Saiipz
0

#4, beror nog på vad för stad du går i! jag går i linköping och är supernöjd! Tycker våra lärare lär ut på ett bra och intressant sätt. De har också ett tänkesätt att om man gör de man ska göra på lektionen så får man inga läxor, jättebra!

Kan förklara mer på pm om du har några frågor eller funderingar. 

och #0, synd att du inte fann de bra. tycker inte heller deras hundsätt liknade mitt men de är inget jag bryr mig om så då hundtänket är så brett

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

CupcakeGod
0

#4 Som sagt beror det på vart skolan ligger. Den enda Realskolan med ett positivt rykte är den i Linköping. 

På min skola vill lärarna framstå som engagerade, men deras engagemang är "Jag måste prata med dig… Du? Jag skickade gamla uppgifter till dig på Fronter. Uppgifterna ska lämnas in inom 2 dagar, om inte så får du underkänt i hela kursen.". Malmö- och Lundskolorna är värst.

XxteZZxX
0

Göteborgs REAL är helt underbart! :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫