P-piller som gör så du inte får mens
Vet inte om det bör vara med ett (X), i sådana fall får det gärna läggas till.
Jag har läst många som äter någon sorts p-piller som gör så att de inte får mens. Jag är dock inte intresserad av detta men tycker de är ganska konstigt och blir nyfiken.
Får man inte bieffekter av dessa såsom att det skulle vara farligt? Jag vet själv att när jag hoppar över min mens en vecka så rubbas allt.
Jag försöker inte att klanka ner på någon som gör detta utan jag blir bara nyfiken på vad vi har fått höra för bieffekter av att inte få mens alls pga p-piller.
Jag äter ppiller och när jag skaffade dem för 3/3 och ett halvt år sedan så sade de att det var bra att ha "mensen" eftersom att slemhinnorna byggs på och att man om man har en väldig otur, få cancer av det. Annars är det väl mellanblödningar. Jag själv hoppar inte över mer än en månad i taget och då väldigt sällan.
#1 Precis, jag har fått höra att man måste ha sin mens. Det är ju som att å emot naturen liksom. Logiskt sett kan det verkligen inte vara bra :/ Jag gör som du, hoppas bara över väldigt sällan.
Jag har ingen mens pga Cerazette. Men har aldrig hört från barnmorskorna på Ungdomsmottagningen att det är något negativt att inte få sin mens pga p-piller. Så jag har ingen aning om det faktiskt! :o
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
#3 Personligen skulle jag inte lita på de om de stoppar din mens. Men det kanske inte är farligt, vad vet jag, men tycker det låter väldigt ologiskt och konstigt :/
Ja, det kanske är lite ologiskt… Men det finns säkert en bra förklaring till det! :)
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

alltså det finns ju helt naturliga orsaker so gör att din mens uteblir. under hela tiden du är gravid, och ibland även under tiden du ammar. det är alltså inte farligt för kroppen att inte få mens och det händer naturligt också.
utan att ha forskat speciellt mycket om ämnet, antar jag att hela anledningen till att du inte får mens beror på att kroppen "luras" att den är gravid (bland annat). p-piller gör ju så du inte får ägglossning. ägglossning är nödvändig för att du ska få mens, eftersom det är hormoner som utsöndras efter ägglossning som gör att livmoderslemhinnan stöts ut. när du tillför hormoner via p-piller håller du hormonnivån på en jämn nivå, inte på den ganska "ojämna" nivå som normalt sett sker under en menscykel. eftersom man inte får ägglossning stimuleras inte mens naturligt. när man tar sockerpiller försvinner den jämna nivån, hormonnivån sjunker och man framkallar en blödning, som inte är naturlig den heller (eftersom den inte är framkallad av ägglossning som den normalt sett är). i princip bör alltså minipiller exempelvis, som gör att mensen ibland inte kommer alls, fungera som när man är gravid. den tar bort ägglossningen (vilket naturligt sker när man är gravid, och lurar på så vis kroppen att inte stöta bort livmoderslemhinnan utan får kroppen att tro att den är gravid. slutar man ta minipillren går den jämna hormonnivån ner, och man framkallar en blödning genom att få en dipp i hormonnivån.
precis osm när man är gravid kommer kroppen inte bygga på och bygga på livmoderslemhinnan om man inte får mens. till på köpet gör p-piller ätande att slemhinnan växer på mindre och förhindrar därmed att eventuella ägg skulle fastna eftersom den är för tunn.
Det är som #6 säger, pillerna lurar kroppen att den är gravid. Det är därför inte farligt att mensen uteblir! Barnmorskorna förklarar detta när de skriver ut recepten :)
Okej då förstår jag mer! Då jag inte äter Cerazette då visste jag inte om detta. Jag har aldrig vetat om att sådana p-piller fanns så då är det inte så konstigt att jag inte tyckte det lät logiskt. Men nu förstår jag tack :)
Men kom ihåg att det är jätteolika, Bara för att någon slipper mens med ett piller gör inte att någon annan som tar dem också slipper.
Jag äter också Cerazette men har (tyvärr) mens, dock lite mer oregelbunden än utan piller.
#9 Okej för det låter nästan som om alla som äter Cerazette inte får mens. Dock så skulle jag som sagt inte ens riskera det ändå :) Jag tycker att man ska vara glad att man får mens, jag ser det som något positivt då jag ser det som att allt är som det ska vara
#10 Det är knappast något positivt när man ligger orörlig i sängen med värmedyna, proppad med ipren och har så ont att man gråter, kräks och inte kan röra sig… 🤦♂️
#11 Det var inte den delen jag menade… Jag menade mer den stora bilden av det, liksom om du inte skulle få mens så är det ju något som inte står rätt till eller så är man gravid. Jag ser det som något positivt att man är frisk men ja, det gör ont och jobbigt, det vet jag men skulle ni hellre skippa mens för livet och få bieffekt av det? Menar inte av p-pillrena utan det hela stora.
#12 Nej jag vet :P Men det är vad mens är för mig, så jag är överlycklig att slippa den! Beror nog på vad för bieffekt. Såvida det inte är sterilitet så ja, det skulle jag!