Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3286 ggr
Arviden
0

Kliar i anus

Är en på 12 år som har ett problem det är så att det kliat när nere (analet) ett tag och vi fått åka till doktorn. Hänt 3 gånger förut och vi har fött medicin, och nu har det hänt igen. Det har börjat klia och jag Såg en liten vit mask också…… Vill inte säga de till mina föräldrar igen, men sist kliade det mycket men jag lät det va så har det inte kliat åå några veckor men nu är det tillbaka. Men kan det gå över utan medicin? Det är springmask…,, Och jag skriver från en kompis konto eftersom jag vill va anonym och denna är rätt anonym av sig.

BlackandBlue
0

tycker att du ska snacka med dina föräldrar och uppsöka doktorn igen! du behöver medicin!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Arviden
0

Vad kan hända då? Annars alltså??

BlackandBlue
0

det är inte bra att ha maskar i sig som jag förstod så är de inte precis vid öppningen utan kommer ut? o man måste ha medicin för att bli av med dem! annars kan man bli väldigt sjuk!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Calcifer
3

Nej det går inte över utan medicinering. Du och din familj måste medicineras och ni måste vidta vissa åtgärder för att stoppa spridningen också - t:ex tvätta alla sängkläder och handdukar ni använder, byta kläder ofta, vara noga med intimhygien, etc.

Om du inte pratar med dina föräldrar eller äter medicin kommer ni smitta varandra om och om och om igen. Vad jag vet blir springmask inte riktigt farligt, däremot är det väldigt obehagligt (jag har för mig att jag hade det när jag var typ 5-6) och som sagt försvinner det inte av sig själv. För deras skull och din egen måste du ta upp det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Arviden
0

Man blir inte sjuk. Men ska ta upp det då. Det kliar mycket men man blir inte sjuk

Calcifer
1

#5 Nja, det beror på hur man ser det. Att ha en tarmparastit kan nog räknas som en sjukdom. Däremot är det inte farligt men väldigt obehagligt och extremt envist om man inte gör något åt det.

Tina-A
0

Skitsvårt att bli av med och det är viktigt att ALLA i familjen behandlas samtidigt, och sen efter några veckor igen för att vara säker på att de är döda. Sen måste man tvätta alla lakan och alla kläder och hålla allt superrent, är skitsvårt att bli av med springmask. Säg till så fort som möjligt så ni blir av med skiten!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Arviden
0

Men en grej .. Måste man till doktorn dä, kan man inte ringa och få medicin bara?

Arviden
0

Och finns de något som kan dämpa att det kliar bara?

Josefinaaa
1

Har haft de tusen gånger och de går över efter några dagar, utan medicin men det går snabbare med. Kan inte ens räkna så många gånger som jag har haft de, inget farligt

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Arviden
0

#10 håller faktiskt med dig, det går över. Ahtt fått medicin en gång men ingen av mina föräldrar har påverkats. Men va bra:)

Calcifer
4

#11 Så du smittar hellre hela din familj femton gånger om och om istället för att gör som läkare säger att man SKA göra dvs köpa receptfri medicin på apoteket?

Nej. Det går inte över efter några dagar. Har man haft det tusen gånger är det ju bevis på att det inte går över eftersom man smittar sig själv om och om.

[Lillmatten]
0

jag hade det när jag var mindre, vet inte hur många gånger jag behövde trycka i mig de där röda pillerna :P men nu har jag inte haft några på sisådär 10 år så nu får jag nog anse mig "frisk" men jag tycker också att du ska ta medicinen, bäst för dig och din familj!

Josefinaaa
1

#12 Men herregud jag överdrev ju! Vissa får de lättare än andra och jag brukar ta medicin men jag får de igen efter ETT TAG. spelar ingen roll om jag tar medicin eller inte. Ingen i min familj har någonsin smittats. Och de verkar inte som om du har haft de någon gång som säger "nej de går inte över efter några dagar" när de faktiskt gör de. Senast jag hade de så hade jag de bara en dag och jag tog ingen medicin och de försvann, och nu var de ett halvår sen och lite till.

Calcifer
4

Du uttalar dig som om du vet bättre än vad alla läkare säger och rekommenderar. Det gör du inte.

Josefinaaa
1

#15 du ska inte säga något, och du vet inte hur gammal jag är kära du. Säger som de är FÖR MIG. De går över, de kan smittas men inte alltid, bäst att ta medicin men de går över om man inte tar de också. Sluta nu.

Calcifer
4

#16 Ålder har ingenting med det att göra är jag rädd, så att du vill tala ner till mig med uttryck som "kära du" har du ingenting för. Du kan googla vart som helst, läsa alla rekommendationer som är officiella från läkare och apotekare - deras ord väger tyngre än en främling på internet som rekommenderar någon att inte berätta för sina föräldrar att de förmodligen kommer få mask också för jo, oavsett vad du påstår så smittar det vansinnigt snabbt och väldigt duktigt mellan hela familjen. Och nej, det går inte över på någon dag eftersom man smittar sig själv igen om och om utan att vidta de rätta åtgärderna för att ta död på inte bara maskarna men även äggen.

[rumelle]
3

Ni som säger att er familj inte har smittats, hur vet ni det? De kanske, precis som ni, håller tyst om det.

Josefinaaa
0

#18 sa inte att jag håller tyst om de? För de gör jag aldrig. #17 vart såg du att jag använde något som "berätta inte för dina föräldrar"?! De sa jag inte! Jag sa att de försvinner och de är bäst med medicin och att man KAN smitta sin familj, men i te alltid! Asså seriöst…

Josefinaaa
0

Och jag åt dom röda tabletterna hela tiden når jag va liten/mindre, men de kommer tillbaka lika snabbt även om man tar dom eller inte.

Calcifer
5

#20 Det har du inte medicinsk kunskap nog att hävda. Speciellt inte när du använder det som rekommendation för att TS inte ska söka behandling som är ordinerat av läkare och apotekare överallt.

Josefinaaa
0

#21 jag har haft de själv så jo, JAG VET. Jag rekommenderade ingenting. Jag sa hur de var för mig. Mitt har försvunnit även om jag inte tagit medicin. (tror de har de iaf) Du har ingen aning om vilken kunskap jag har om detta.

Calcifer
4

#22 Att du har haft det gör inte dig mer kvalificerad än läkare, forskning och apotekare…

Josefinaaa
0

#23 men herregud! Du känner inte mig överhuvudtaget! Du skriver som om du vet allt om detta, att du känner mig och du VET att JAG har fel, när jag faktiskt inte har de. Jag skrev hur de va för MIG ingen annan. För andra kanske de inte går över utan medecin MEN FÖR MIG gjorde det de. Vet du hur dumt de låter när du skriver att "jag skriver som om jag vet bättre än en läkare" när du tror de själv. Jag sa inte till TS att hon inte skulle ta medecin, jag sa att de går över utan med (för mig) och hon höll ju med! Jo, man kan faktiskt veta på något ungefär lika mycket om man haft de väldigt mycket själv. Och jag har ALLTID tagit medicin, men jag orkade inte göra de med sen ett tag och de försvann. Så lägg ner nu bara.

Calcifer
5

#24 Jag förstår för det första inte varför du blir så upprörd eller varför du måste uttrycka dig så otrevligt. För det andra har jag endast påpekat att det är orimligt att skriva som om man vet bättre bara för att man haft åkomman. Jag har haft halsfluss - det gör mig knappast kvalificerad att tro att jag har större kunskap än läkare och forskning i ämnet.

nlinds
1

Har du långa naglar, så klipp dom. Bakterier som samlas där under bildar bakterier och kan även fasta ägg där. Stoppa inte fingrarna i munnen. Byt underkläder varje dag. Tvätta händerna efter du klappat hund, då det smittar via hund också. Så bör det inte hända. finns medicin att köpa på apoteket som tar bort springmask.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Josefinaaa
0

#24 du är inte så trevlig du heller! Och de jag blir "upprörd" över är att DU säger att de JAG skriver om MIG är fel. Nej de gör du inte eftersom att halsfluss och mask i magen är två helt olika saker. Från en läkare: om du får springmask så ska du köpa recept fria tabletter på Apoteket och OM DE INTE GÅR ÖVER, ta kontakt med en läkare. Men för MIG gick de över utan medicin. Och de betyder INTE at jag säger till TS att hon inte ska ta medicin, men de KAN gå över utan. Och de måste inte gå över bara för att man tar medicin, de brukar oftast bara ta bort de för gången och så kan de komma tillbaka igen, så därför anser JAG att de inte är nån ide att ta de eftersom att de försvinner och kommer tillbaka ungefär lika snabbt igen. Men de betyder fortfarande inte att de är så för alla.

Calcifer
4

#27 Lugn och fin, jag har inte sagt något av det du försöker lägga i mun på mig. Vad du har upplevt och inte upplevt har jag inte skrivit ett ord om för det har ingenting med saken att göra.

Josefinaaa
0

#28 "Jag har inte sagt något av de som du försöker lägga i mun på mig" jo de är precis vad du hat gjort! Orkar inte mer. Jag skrev till TS först, inte till dig. Till TS: Du är bäst om du rar medicin men sjuk blir du inte. De kan gå över utan medicin. men om de inte går över när du tar medicin (dvs att de fortsätter att klia) så ska du besöka vårdcentralen annars är de ingen fara:) #28 skriver inget mer till dig nu för jag vet vad jag säger. Ha de bra hej.

Calcifer
5

#29 Jaja, men tro det då. 😉

[MiniPim]
4

Jag hade springmask när jag var liten, det var en unge på mitt dagis som hade fått det och smittat alla. Så alla fick ta medicin. Det kliade fruktansvärt mycket. Tror man skulle ta varje dag i några dagar (piller) sen efter 2 veckor skulle man äta igen för att veta att det gått över helt. Man skulle även tvätta alla lakan, täcken, underkläder och typ stryka kläderna ordentligt. Tycker verkligen du ska säga till dina föräldrar, för om du inte gör det och får medicin så kan det gå runt i en "cirkel" - alltså att du eller någon i din familj får det om och om igen. Om du har medicin kvar från förr kanske du kan äta det nu? Utan att behöva gå till doktorn? Om man är 12 kanske det är lite pinsamt att prata om det med doktorn. Är själv 13 och jag brukar inte vilka med läkare om sånt som är lite "pinsamt". Men bättre att få det gjort. :) För du känner väll själv en äcklig känsla i dig att du har maskar där liksom?

Calcifer
2

Man behöver inte går till en doktor, det räcker att gå till apoteket. Och eftersom föräldrarna förmodligen är smittade (och syskon också, om det finns några sådana), räcker det med att säga till mamma och pappa så går det till apoteket och köper receptfria tabletter. Och apotekare bryr sig absolut inte om vad man köper. De har sett allt och kommer aldrig komma ihåg vad man köpt.

Cazzos
0

Jag vet inte hur många gånger jag hade springmask när jag var yngre, 8-10 år.
Vi gick till vårdcentralen en gång och fick medicin för det, det var röda tabletter, kommer dock inte ihåg namnet.

Förstår inte riktigt hetsen och paniken kring att byta sänglakan osv, visst kan det smitta men springmask är inte farligt.

När jag hade springmask så åt jag mindre grönsaker och då försvann det efter ett tag, + att när jag väl åt grönsaker så tvättade vi dem ordentligt. 

Jag rekommenderar inte att sluta äta grönsaker, däremot tycker jag att du ska bli noggrannare med att tvätta dem ordentligt.

Det hjälper inte att bara skölja av grönsaker innan man ska äta dem, då kan man lika gärna strunta i det. Tvättar du grönsaker så måste du gnugga med fingrarna och komma in med fingret i alla "hörn och kanter".