Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1425 ggr
barajagsara
0

besvär med magen

Hej. Jag har under en tid haft besvär med magen. 

Det svider, bränner och gör ont i magen, i övre delen av magen. Jag mår väldigt illa, ibland nästan så jag måste spy. Springer in på toan men spyr aldrig. Den känns uppspänd, bubblar, och får även ont nertill i magen och en massa gaser. Får världens klumpkänsla i halsen och som att jag ska spy upp något. Det kommer då och då. Får även segare att andas. 

Det sticker och skär i bröstkorgen. Mest på vänster sida. Har en ond punkt under vänster sida ganska långt ut mot sidan. Kan även kännas i ryggen ibland. 

Innan hände en konstig sak också. När jag drack en klunk cola så gjorde det superont i magen. Det brände och gjorde ont. Men det gick ju över igen. Sedan när jag ställde mig upp kändes magen helt uppblåst och fick en fyllnadskänsla. Svettades och mådde illa. Kände lite i mellangärdet och det kändes som en utåtputande kula med puls i. Som sedan försvann. Det var skitkonstigt! 

Ibland blir det bättre av mat, ibland inte.

Sen har jag även fått som kramper nertill i magen ibland. Samtidigt som det kommer gaser och jag får gå på toaletten. Det brukar komma i samband med mat.

Jag har halsbränna och sura uppstötningar. Har tagit novalucol, omeprazol men det hjälper inte. Har inte kräkt och har normal avföring, fast lite växlande mellan diarré liknande och förstoppning samt normal.

Jag äter ganska dåligt och oregelbundet. Är även gravid i vecka 12 men har haft samma besvär tidigare utom det här med det utåtputande i magen och smärtan när jag drack.

Jag undrar om någon vet vad detta kan vara, vad bör jag göra? Är så otroligt rädd för att jag ska ha något allvarligt och dödligt såsom blödande/brustet magsår eller liknande… För magmedicin hjälper typ inte..

[Tilde]
0

Det beror säkert på graviditeten, vissa har det riktigt illa med magen under den första tiden främst. Är du orolig så uppsök läkare! Bättre att kolla upp sånt man är osäker på än att låtsas som ingenting.