Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2041 ggr
Apootie
0

Straight edge!!

Hej! Jag har aldrig lagt ut något här på tonåringar i fokus förut, utan är mer aktiv på andra ifokus-sidor. Men jag och två klasskamrater ska göra en redovisning om straight edge då vi har området ungdomskulturer i vår kommunikationsklass, och eftersom vi inte känner några måste vi ta hjälp av internet och det borde ju finnas iallafall en person här som är straight edge? Så frågorna vi behöver svar på är inga som vi kommer nämna namn på, och de är inte några svar som på ett prov, utan de är personliga och ni ska svara med personliga åsikter! 1. Hur ser du på dig själv som straight edg'are, kallar du dig själv något speciellt? 2. Vad skiljer dig från andra ungdomar? 3. Har du andra normer och värderingar än andra ungdomar? 4. Finns en särskild jargong? 5. Hur tror du att omgivningen ser på dig? 6. Varför har du valt att tillhöra just den här ungdomskulturen? Även om ni inte kan svara på frågorna för att ni inte är straight edge, kan ni ju länka sidor om ni vet om några? Tack på förhand! Mvh Naomi

[Yllhilda]
0

Jag har aldrig hört talas om straight edgare(var tvungen att googla det), mycket mer om punkare däremot.

Hittade det här efter lite snabb sökning; http://yadayada-blog.blogspot.fr/2010/04/ett-snack-med-sveriges-sista-straight.html

Apootie
0

#1 ja det finns definitivt mycket mer om punkare! Jag är den enda i vår grupp som visste innan uppgiften vad straight edge var. Men då för att jag läst om det bör jag var yngre. Superbra länk! Tack! Den kommer vi definitivt kolla på!

Afturelding
0

Jag är 20, men kanske duger det ändå? Jag var ju bara 15 när jag "började" om inte annat.

1. Njae, inte direkt. Jag tycker inte om att sätta namn på allting.

2. För det första så dricker jag ju inte alkohol. Och så äter jag inte kött heller, men det är valfritt oavsett om man är sXe eller inte (i vissa kretsar är dock vegetarism vanligt). Och annars är jag väl inte så annorlunda egentligen.

3. Förmodligen. De flesta ungdomar dricker och många brukar även tobak och droger, något jag valt att leva utan. Andra får stå för sina val dock, jag predikar aldrig mitt leverne.

4. Det beror på i vilken krets man rör sig i. sXe är ju starkt förknippat med punkare som tenderar att ha en lite hårdare jargong ibland, men det finns även andra där jargongen liknar andra nykterhetsföreningar mer. sXe är en väldigt stolt rörelse, och lyssnar man på musiken som hör till så är den väldigt elitistisk. "Vi är bättre än dem" liksom.

5. Jag hade under hela senare delen av tonåren problem med personer som tyckte att jag var konstig och ville omvända mig. Så det var nog så omgivningen såg på mig då, även om vissa var positivt inställda också. Nu är jag dock vuxen och jag tror att alla gett upp hoppet om att omvända mig.

6. Gemenskapen är fantastisk, musiken är bra, och jag hade problem med alkohol när jag var 12-15 år. Ett liv i nykterhet är mycket trevligare när man som jag har en beroendepersonlighet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Apootie
0

#3 Åldern spelar ingen särskild roll faktiskt, du är ju ung iallafall! 😃 Och supertack för dina svar!

Hoppas på att fler hittar hit nu 🙂

Apootie
0

*putt*

Ratzo
0

Vad är straight edge`?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Apootie
0

#6 Straight edge är en livsstil eller ja, man tar avstånd från droger och alkohol bland annat. För vissa är det en livsstil iallafall. Många engagerar sig i djurrättsfrågor och många är vegetarianer/veganer.

Här har du en länk där du kan läsa mer på wikipedia, kanske inte världens bästa, men det är något iallafall!: http://sv.wikipedia.org/wiki/Straight_edge

Apootie
0

*puttar upp* 🙂

[Tilde]
0

Jag har fått veta att Straight edge är emot alkohol, droger och one night stands… och då är jag ju nästan i den kategorien förutom att jag inte är helt emot alkohol. 😂 Hade en kompis som klassade sig som det, men vet inte om hon gör det längre…

*inget bra svar*

Apootie
0

#9 Ja det är i stort sett vad det grundar sig på…

Okej 🙂 Kul att höra iallafall att det finns vissa som är straight edge, är inte så uppmärksammat i Sverige känns det som.

Odd
0

Jag tror att många lever Straight Edge utan att vilja märka sig själva med en titel, känner många människor som har de synpunkter du nämnde i #7, men jag hade aldrig hört talas om "Straight Edge" förrut.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Apootie
0

#11 Vilken bra synpunkt! Det ska vi definitivt tänka på. 🙂

Jojaton
1

Har också en del vänner/bekanta som varken dricker, röker, snusar eller har sex utanför relation osv, men de skulle nog inte kalla sig för straight edge ändå.

Johanna - Instagram

Apootie
0

#13 jaha! Men det kanske är så att många följer just straight edge synpunkterna men som inte vet vad det är? Fast så hänger ju straight edge ihop med punkliknande stil med.

Apootie
0

*putt*

Apootie
0

*puff*

knugi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sätta etikett på den man är måste nästan kännas nedvärderande, iallafall skulle jag känna det så!

Jag lever och kommer alltid leva efter vad jag känner för och vad jag själv vill inom rimliga gränser.

veganer,vegitarianer,straight edge, blabla

Vad sägs om "jag gillar inte djurplågeri därför äter jag inte kött, men satan vad sugen jag blev på köttbullar så jag köpte mig en köttbullsmacka"

eller

"Jag gillar inte one night stands, men blev så jäkla sugen på den där killen/tjejen så jag följde med denne hem"

Funkar precis lika bra, man behöver inte kategorisera sig själv för att må bra! Och ingen kommer hata dig för att du gör det du själv vill

Har alltid ogillat religioner, grupperingar, kategoriseringar när det kommer till människor, det skapar klyftor och det skapar hat i onödan

Apootie
0

#17 Jag tycker inte heller att man måste sätta en etikett på sig själv, eller någon annan. Som du beskriver ditt levnadssätt skulle jag nog beskriva mitt. Det här var som sagt en skoluppgift, så vi måste göra den varken vi vill eller ej egentligen! :D Men din text hjälpte även till :)

knugi
0

#18 så bra! Misstänkte att du behövde ett antal synpunkter från olika läger!

Trevligt att det kom till nytta

mvh

Apootie
0

#19 ja, och vi tänkte inte på att vi kunde skriva med här att vi gärna tar emot andra åsikter om just detta! Tack :)

Apootie
0

Putteliputt :)

Apootie
0

Sista putten :)