Hur stötta kompis?
Jag har en kompis som har det väldigt svårt hemma och mår dåligt.
Hon har en bror som är gravt handikappad och en mamma som är döende (vet ej vad det är för sjukdom). Och tillråga på allt så fick hennes pappa en stroke för ca 1 månad sen.
Hur kan jag stötta henne?
Någon som varit med om något liknande?
Har inte varit med om liknande… Men när mina nära och kära har det svårt, eller om jag själv har det så anser jag att det "enkla" svaret är att finnas där. Både till vardags i lyckliga situationer men också när vännen kanske vill prata om det svåra. Visa att du finns, att veta att någon bryr sig är det viktigaste åtminstone för mig.
Var med henne, är man ledsen är det inte alltid man faktiskt vill sitta & prata om saken. Få ut henne hemifrån och hitta på roliga saker, få igång henne. Gå på fester, gå ut på stan, kolla på en komedi, var utte en hel natt & bara hitta på galna saker. Hon har säkert någonting hon tycker är roligt att göra. Men sen ska man komma ihåg att verkligen tänka på hur personen beter sig, verkar den ledsen? Fråga om den vill prata om det, vill den det? Sätt er ner någonstans med något gott att dricka och kom ihåg att främst lyssna på vad din vän har att säga. Vill hon skrika? Låt henne skrika. Vill hon skratta? Skratta med henne. Vill hon gråta tills hon nästan kollapsar? Håll om henne och berätta för henne hur mycket hon betyder för dig.
Som vän kan det vara jätte jobbigt när ens kompis mår dåligt, man vet inte alltid hur man ska finnas till hands på bästa sätt. Men det bästa du faktiskt kan göra är att få henne att skratta & finnas där för henne.
Lycka till!! <3
Kanske bra om hon fick prata ut om detta. Ni kan ju hå till skolkuratorn och låta henne få prata ut och då kan det vara bra ha en kompis vid sidan som stöttar en