Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1286 ggr
[alisja]
2

Låt ibbe stanna

http://www.expressen.se/nyheter/ibbe-18-utvisas--efter-sex-ar-i-sverige/ 

Sånt här gör mig så ledsen på att vara svensk. Jag menar bara, hur kan man ta in en pojke på tolv år och ge honom falska förhoppningar på att han ska få ett bra liv & en bra framtid i Sverige för att sen sex år senare rasera hans drömmar och utvisa honom. 

Blir så less..

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8105 

Detta ^ är en namninsamling på folk som vill låta ibbe stanna, jag vet inte om den hjälper men det kan vara värt att skriva under. Det tar bara några sekunder och det kan rädda någon.

Synpunkter på detta?

LLLINN
1

Håller med, mår illa när jag läser sånt där :(. Skrev typ 10 namn på namninsamlingen iallafall haha 😃

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

monstermash
9

Ingen myndighet kommer säga "nej men oj, en namninsamling, nu får han stanna" bara för en namninsamling. 🤔

Dock borde han fått åka tillbaka för länge sedan, och inte sex år efter han kom till Sverige, eftersom han hunnit rota sig i landet. Faktum kvarstår att han varit här på falska grunder (vilket är allvarligt), med en farbror som påstått sig vara hans pappa - självklart reagerar myndigheterna. Detta är självklart bara hans släkts fel och inte hans eftersom han varit omyndig fram tills nu. Om hans släkt däremot hade varit ärliga från början, så hade han troligtvis fått stanna kvar i Sverige. Om inte annat hade han inte behövt flytta härfrån efter sex år.

Om han får stanna, vad sänder vi ut för signaler då? Att vem som helst kan låtsas vara ett barns pappa så barnet får stanna i Sverige på falska grunder?

LLLINN
2

#2 Fast namninsamlingar handlar väl mest om att dra uppmärksamhet till ärendet och få politiker och andra högt uppsatta att bli medvetna och få sig en tankeställare till framtida liknande händelser?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

monstermash
3

Och därmed fortsättningen av mitt inlägg; Om han får stanna, vad sänder vi ut för signaler då? Att vem som helst kan låtsas vara ett barns pappa så barnet får stanna i Sverige på falska grunder?

Fizzy
0

Jag är lite blandad. Visst sköter han sig så är han hjärtligt välkommen och jag skriver ändå på för tror att han är skötsam. 

Samtidigt undrar jag hur vi ska få bostäder och jobb till fler människor. Men håller med att myndigheterna är riktiga svin och dåliga på att lösa asylfall snabbt. Det ska max ta ett år tycker jag. Dom har många fall eftersom vi har fri invandring är det cirka 100 000 ansökningar om året och ökar hela tiden. Det är mycket papper och möten. Det är cirka 273 beslut om dagen som ska tas om vilka som ska hem och vilka som får stanna. Förstår dom lite att det hamnar på hög. För vilket företag i dagens ekonomi hinner fatta 273 livsavgörande beslut per dag?

Samtidigt är samhället svin som inte anställer en invandrare som kanske är utbildad läkare. Istället får han ett truckförare jobb eller dylikt.

May the Gerbils be with you :3