Naturvetenskapsprogramet
Hej!
Om typ 2-3 månader måste jag ha bestämt vad jag ska gå för linje på gymnasiet…
Just nu vet jag inte vad jag vill bli i framtiden så har panik MEN har funderat på NA, SA, eller kanske naturbruk. Men som man går NA kan man få utbildning som veterinär/djurvård? Vad gick ni efter isf?
vad tyckte ni om linjen kan ni gärna också säga (NA,NB,SA) 🙂
SA, är det samhäll? Jag gick Samhäll-språk, tyckte det var en bra linje :) Vi läste alla samhällsämnena, men utan att läsa "för mycket" samhällskunskap (vilket jag tyckte var riktigt tråkigt). 😂 Det negativa var ju då att man inte kunde bli veterinär eller liknande utan att läsa upp några ämnen.
Vill du bli veterinär är NA absolut det bästa alternativ, du kommer inte kunna gå någon inriktning med djurvård utan du pluggar vidare på höskola sen efter gymnasiet :) Läser du NB får du ingen höskolebehörighet utan måste komplettera ämnen för att kunna plugga vidare till veterinär, du kan däremot bli utbildad djurskötare direkt efter gymnasiet (rätta mig om jag har fel?).
#3 jag ska gå natur, visst kommer det bli tufft men jag vet vad jag vill och jag ska göra vad som krävs. Det verkar ju på dig som att du också vet vad du vill så kör hårt :)
#4 Ja, har du nån tanke på vad du vill bli, utbilda dig till sen efter? :)
#5 Jag ska läsa fysik med inriktning astronomi på högskolan, sen ska jag bli astronom är tanken :)
*dubbelpost*
Jag läser NB just nu men har lagt till så jag läser NV också! De blir en del plugg… Jag har tänkt läsa till djursjukskötare. Funderar dock på att byta till samhäll då jag även där för behörighet till djursjukskötare.
#3 Arkitektur, visualisering och kommunikation :) En helt annan utbildning än veterinär, men den passar mig lika bra! 🙂
Går Naturbruk inriktning djursjukvård. Ångrar verkligen inte det valet! Har läst till så jag har högskolebehörighet, så kan läsa vidare till legitimerad djursjukskötare i Uppsala om jag vill (kommer troligen göra det när jag tagit studenten). Man behöver inte läsa vidare, fast det är ju en fördel. När jag tar studenten kommer jag bli "djurvårdare med utökad kompetens", bland annat så får jag ge vissa injektioner. Man har bra chanser att få jobb direkt efter gymnasiet, men de kanske inte är så välbetalda och då får man räkna med vanliga djurskötar-jobb och inte så mycket djursjukvård. Kräver inte så jättemycket plugg heller, men såklart så väljer man lite själv hur mycket man vill lära sig 😉
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!