Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 955 ggr
linn8
2013-10-10 16:20
0

Kompis problem

Hej! Jag har det väldigt jobbigt i mitt kompis "gäng" just nu. Vi är 5 stycken "D" "I" "S" "SA" och jag. D har diagnos ADHD och tänker inte efter ibland. På hk sist så "råkade" D sticka I med en vas grej(man kollar om potatisen är mjuk). Så nu gillar inte I D längre. Men D har bet om ursäkt 10000 gånger men I säger att I inte "får" vara med D för att I tycker att D är ett "pscyko". Jag vill vara med båda men nu vill ingen utom jag ens sitta vid samma bord som D. Jag ska ha en halloween fest och D har sett fram emot det hela året(har räknat ner). Men jag har lovat att bjuda I D och SA(S ska på en annan fest). Men nu hotar I med att inte komma om jag bjuder D. För I är rädd för D, kan jag visslingen förstå. Men D tänker inte på I på fester eller så, men I är ändå livrädd. Men idag gick I över gränsen( I har dyslexi) Dom skojade om hur D skulle göra med mina gerbiler. - det här är D säger I: titta en gerbil! "Tramp" oj den dog! Kan du förlåta mig jag har ADHD "töntigt skratt"? Alla andra började gapskratta och det var fel. -I så får du inte säga, märker du inte att du sårar D? Sa jag. -jag har nästan ADHD, fast det är dyslexi. -det är inte samma sak. -äää jo? Sen började lektionen och S sa att D var hemma hos S för 2 år sen och tappade hans marsvin och marsvinet fick cancer. Jag tror inte på det då S gjorde sig av med dom för 4 år sen när hans mamma blev allergisk. D hävdar att Han inte hade varit hemma hos S och sett marsvien. Nu bråkar dom om vilken sida jag ska stå på mot eller med. Jag säger att jag inte tänker välja sida. Hur skulle ni göra? Tacksam för svar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

dyoxide
2013-10-10 16:51
2

Tycker dom andra beter sig väldigt omoget och orättvist mot D. ADHD är inget man kan hjälpa, man kan bli rastlös och kanske inte alltid hinner tänka så långt innan man gör saker, men det är inget man själv valt. Och som du säger, dyslexi är inte samma sak som ADHD, inte ens nära. 
Marsvin får heller inte cancer för att man tappar dom (såvitt jag vet), det får nog inga varelser, om man inte tappar dom i typ radioaktivt avfall.
Hade jag varit du hade jag sagt till I, S och SA att så beter man sig inte. D har bett om ursäkt, och mer kan D inte göra. Jag hade också bjudit alla till festen (förutom då kanske S som inte kunde), vill I inte komma är det hans/hennes förlust. Det är dessutom kränkande att säga/bete sig som dom gör, och jag skulle nästan kalla det mobbing/utfrysning.

linn8
2013-10-10 16:57
0

#1 okej tack. Tycker det är jätte jobbigt då S I SA använder att D har en diagnos till mobbning. Jag har pratat med lärare men dom tar aldrig tag i det.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

dyoxide
2013-10-10 17:12
0

#2 Det är verkligen inte snällt av dom. Prata med rektorn om lärarna inte bryr sig (som dom ska!), har ni ingen anti-mobbinggrupp på skolan?

linn8
2013-10-10 17:14
0

#3 jo

[Tilde]
2013-10-10 17:31
0

Det är ju verkligen inte samma sak…

Men jag förstod inte sambandet mellan att D tappar ett marsvin som sedan får cancer? Det har ju inget med saken att göra.

linn8
2013-10-10 18:52
0

#5 det sa jag oxå men S sa att: det var hans fel ihellafall

linn8
2013-10-14 18:03
0

Det är inte direkt blivit bättre. S hotar med att inte vara min vän om jag är med D. D säger att jag dissar honom om jag är med I och S på lunchen. Vet inte vad jag ska göra?!

mimi07
2013-10-14 18:16
0

gå till rektorn! h*n kan hjälpa dig väldigt snabbt och så att alla dina vänner förstår, förstår att dom har gjort fel. :)

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

linn8
2013-10-14 18:18
0

#8 tack så mycket, men känner inte rektorn vi byte precis…

Cazzos
2013-10-14 18:22
0

En riktig vän hotar inte dig om du vill vara med någon annan!

Känner du att du får något gott utav D och vill fortsätta umgås med henne så gör du det! Skit i vad andra säger, du får väl umgås med vem fan du vill, sålänge de inte får dig att göra kriminella saker (brott, knark etc).

linn8
2013-10-14 18:25
0

#10 tack

dyoxide
2013-10-14 19:13
0

Säger som #10. En riktig vän hotar inte så. En riktig vän är din vän även om du hänger med någon den inte gillar. Gå till rektorn, skulle jag också säga. Ni behöver nog hjälp med att lösa detta!

linn8
2013-10-14 19:16
0

Men det är I som säger att hon inte får inte vara med D jag tycker synd om honom för han försöker göra sitt bästa.

Cazzos
2013-10-14 19:44
0

#13 Du får bjuda exakt vem du vill till din fest och om I inte vill komma bara för att D är bjuden så får I skylla sig själv, för att anledningen till varför man bjuder folk på fester är för att man på ett eller annat sätt tycker om dem..