planera
jag är verkligen sämst på att planera jag gör alla läxor dan innan vi ska lämna in dom och det blir jätte stressigt hur ska jag lära mig att planera???
Mitt tips är att skaffa en loggbok. En loggbok är som en kalender, fast den bör även ha en blank sida för varje vecka. När du får veta att ni t.ex ska ha prov eller inlämning en viss dag så skriver du helt enkelt ner det på den dag i kalendern när det är. Ska du ha prov måndag v. 43 skriver du helt enkelt det på den dagen i kalendern. Förutom det skriver du även det på den blanka sidan för veckan med en liten ruta innan som du kan kryssa i när du är klar med uppgiften. Det kan exempelvis se ut så här: "# Läsa ut boken, SV, måndag v. 45". Det är alltså även bra om du skriver när det ska vara klart efter uppgiften så att du ser direkt. På det här sättet kommer alla dina arbetsmål för veckan att stå uppskrivna på den blanka sidan och du har full koll på vad du ska göra och till när.
Då blir det lättare att prioritera och få en bra översikt.
Jag antar att du går i grundskolan och jag kan säga att du har mycket att vinna på att lära dig planera redan nu. Det kommer underlätta massor på gymnasiet. Jag själv gick på Kunskapsskolan år 6-9 och vi planerade hela våra skoldagar och allt vårt skolarbete själva, så vi lärde oss verkligen planera och vara självständiga. Kan säga att jag har en stor fördel nu gentemot mina klasskamrater på gymnasiet, eftersom de inte alls lärt sig ta eget ansvar för sina studier.
tack ja jag går i 7:an jag ska fixa en loggbok