Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: alkohol-och-droger
Läst 7237 ggr
Vickyy
0

Komma in på nattklubbar?

Kom och tänka på en sak när jag inte kunde sova inatt och kollade igenom bilder från Turkiet i somras. Jag var 14 år då (fyllde 15 en månad efter det) och kom in på ALLA klubbar och festställen jag testade. Blev bjuden på drinkar och fick med mej (oöppnade) flaskor av ett gäng suuuupertrevliga killar som även hade lärt sig svenska. Kunde köpa cigg på mindre butiker en liten bit från hotellet osv.

Anyways, hur lätt är det att typ komma in på sånt här i Sverige? Har hört att inte alla klubbar är så värst noga med legg oså.. Och vissa påstår att jag liknar en 16-18åring. Så ja, hur lätt är det egentligen?

Thatgirl
0

Ganska lätt om du träffar några personer som brukar hänga där som kanske känner ägarna/vakterna/dem i baren.. om du är utanför kommer du säkert träffa på några typer som får in dig. Om det är det du vill..

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

ChristineL
2

Vakterna får inte släppa in någon de misstänker vara under 18 år.

Thatgirl
0

#2 Nepp, det får dem inte. Men många gör det ändå :)

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

ChristineL
1

#3 - Visst, om de vill riskera jobbet och ställets rykte, de får inte fler besökare genom att göra så, tvärtom.

dyoxide
0

Har för mig att det är hyfsat lätt, beror väl på vart, vem man är och hur man ser ut också, har dock inte testat själv men har ofta fått höra att jag kan gå för mycket äldre än vad jag är sålänge jag sminkar mig och klär mig rätt. Jag är inte 18 än, men jag har kunnat beställa alkohol på restauranger innan utan att någon rört en min eller frågat om min ålder. (Har inte beställt något starkt, utan kanske en mellancider eller så, men det måste dom enligt lag ta leg på om om dom tror att personen är under 18, i alla fall vad jag vet).

[Tilde]
0

Beror nog på stället. I Västerås är de jättenoga med att kolla leg (vad jag har varit med om), eftersom de kan få böter och i värsta fall bli nedstängda om någon skulle anmäla dem för att släppa in minderåriga. 

Nu har jag inte testat att komma in på nattklubb som minderårig, men sedan jag var 18 har de alltid kollat leg (vissa noggrannare än andra). Jag tror inte alls det är lika strängt utomlands i Turkiet och liknande länder.

Några kompisar och jag skulle in på Pitchers (en bar/pub) och min kompis, som är äldre än jag, hade glömt sitt leg, så vi fick inte komma in.

Arinya
0

För de mesta är de riktigt noga då stället kan förlora sin alkohollisence eller vad de kallas. :)

[cookies]
0

I andra länder så är det inte alltid att man har åldersgräns på sprit, tobak eller klubbar alls.. Angående Turkiet gissar jag på att de inte har eller bryr sig om åldersgräns..

Cederin
1

Som #8 sa. Gigantisk skillnad mellan Sverige och såna turistorter, beställer jag öl till maten här i Sverige så leggar de mig varje gång (pga att de kan förlora sin licens) men när jag var i Magaluf i somras så blev jag inte leggad alls på en hel vecka, och då var det konstant drickande..😛

Medarbetare på Naglar och Hår

JustMySelf
0

Är jättesvårt att komma in här i Stockholm i alla fall, de leggar alltid. Jag är 19 och ser ut att vara minst 19 (många tycker äldre), men jag får ändå alltid visa leg.

Wellcraft
0

I min stad är det inte alls lätt, alla är JÄTTE noga.
Dock kommer jag in för att jag har kontakter. Men det är olika från stad till stad men det bästa är ju som sagt att skaffa sig kontakter, fast det kanske är lättare sagt än gjort!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Felliiis
8

Jag tänker mer såhär… Varför ens bry sig? Lag finns av en anledning.. Får man inte dra ut på krogar/klubbar så varför ska man ens försöka göra det? Förlåt, men sådant gör mig så arg, haha… Blir så trött på tonåringar som inte fattar ett smack.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Juliaskaniner
0

här är det ingen koll alls typ, bara gå med säkra steg och högt huvud, se vuxen ut typ hahah ;) Men sen måste man vara klädd och sminkad "rätt" för att ingen ska se misstänkt ut typ :p

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Vickyy
0

Aah okej taaack hehe^^

Underbarn
0

Ehm ja utomlands är det lätt som en plätt. Jag var 17 (såg ut som 15) och kom in på en klubb med 21 års gräns, om det inte var mer? Mallorca.

Sen nu är jag 20 och kommer in överallt i Spanien.

Här i Sverige får jag alltid visa leg. Men jag har smitit in ett par gånger (utan att betala) och då givetvis inte visat leg (dock hade jag ålder inne) så det går att pressa sig in i folkmassan om det är lite kö. Men ibland kollas det leg i baren (bara om man köper såklart).

Min syster har använt sin kompis leg innan hon fyllde 18.
Sedan har jag flera killkompisar i 16-17 års ålder som kommer in utan leg. En av dessa har ibland använt sin brors leg.