Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettfamiljen
Läst 4053 ggr
Snövit112
0

Mamma blir jättearg!!!

För några Veckor sedan hade vi ett prov och vi fick veta resultatet idag och jag fick ett C. Mamma blev JÄTTEarg, och jag grät i flera timmar.

Är C så dåligt??

UtanStrumpor
6

Som jag förstått det är ju C det som var Väl godkänt/ VG när jag gick i skolan. Det är ju kanon bra ju.

Fridaaaa
6

Nej C är inte så dåligt.

Väldigt onödigt och överdrivet av din mamma anser jag att bli arg för ett C.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
2

C är nya motsvarigheten till VG och så nej, defenitivt inte dåligt.

-

[RedHood]
2

Precis som #1 #2 säger så är inte ett C dåligt, det är som ett VG. Jag blir själv väldigt glad om jag får ett C och jag tycker inte att hon ska bli arg för det. Väldigt onödigt av henne.

Lorita
16

Jag tror inte din mamma förstår betygsystemet, förr var C jättedåligt och idag ska man vara väldigt glad när ett barn visar ett C

Fråga någon på skolan, lärare eller någon annan om, någon kan ringa och förklara systemet för din mamma.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Gladamarsvin]
0

Man gör så gott man kan och c är inte dåligt  fy  på mamma 🤗

Niklas
14

Min fru är lärare och hon har förklarat för mig att jag ska vara stolt när min dotter får C i betyg. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Farwuq
3

Din mamma kanske förväxlar betyget "C" med det betygssystem som fanns när jag började skolan. Då fanns det som följer.

Betygsstegen var följande:

A Berömlig

a Med utmärkt beröm godkänd

AB Med beröm godkänd

Ba Icke utan beröm godkänd

B Godkänd

BC Icke fullt godkänd

C Underkänd/Otillräcklig

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Odd
1

Varför ändrade de systemet?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

VilmaKristina
1

Om du menar från G, VG och MVG till A,B,C,D,E,F

Det är för det var så lätt att få MVG, det fanns ju inget emellan.

Nu är ju B, D det som är lite emellan. B är inte tillräckligt för ett A men mer än väl för ett C, samma med D fast de andra betygen.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Odd
0

#10 Jaha.

Tusan, då kan man ju inte vara stolt över sina MVG längre. 🤐

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Farwuq
1

Det har ändrats många gånger. Oftast - enligt min bedömning - av politiskt flum.

Jag kan inte detta men det är ungefär som följer:

Det gamla A, B, C systemet som fanns fram till mitten av 60-talet, var kunskapsrelaterat. Se #8

De senare 1 - 5 betygen, var enligt en relativ betygsskala. Avsikten var enligt förordningen att betygen för samtliga elever i landet som läste en viss ämneskurs skulle fördelas så här: 5 - 7%, 4 - 24%, 3 - 38%,
2 - 24%, 1 - 7%

Sedan kom ett målrelaterat betygssystem:

IG - icke godkänd, G - godkänd, VG - väl godkänd, MVG - mycket väl godkänd.

Det nuvarande vet jag ännu mindre om. Det lär gå från A till F.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MikeW]
5

C är ju jätte bra!! vad helvete? tror inte hon fattar det nya systemet, förklara för det henne. Hon borde verkligen be om ursäkt!

C är bra! Var stolt över ditt betyg!

Snövit112
5

Åh tack för att ni berätta, mår genast mycket bättre. Ska be nån förklara för henne!

Sugar Mist
5

A MVG

B VG+

C VG

D G+

E G

F IG

Vad jag fattat nya betygsystemet som

-

Frosstis
5

B är ju MVG ovh de satte A till de som förtjänar mer än ett MVG, vad jag fattat det som?? Iaf, var stolt över C, de e jättebra!

Zakarias
1

Slutbetygen räknas i poäng, och vad jag vet så räknas poängen såhär=

A- 20p

B- 17,5p

C- 15p

D- 12,5p

E- 10p

F- 0p

C är ett bra betyg, så din mamma har inget att vara arg över :)

Lorita
4

#16 så fattar jag det också att A kan man få tex om man har engelska som modermål och talar det flytande = man kan mer än vad som man kan förvänta sig, annars är ett A omöjligt att uppnå 

MVG var att man uppnått kursplanen

VilmaKristina
1

Omöjligt?

Man kan göra något som heter lyssna och lära och sedan skriva ner det på proven. 😉

En kille i min klass fick A i 5 ämnen, matte, geografi, historia, religionskunskap och engelska tror jag. Ej säker om det var engelska.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Lorita
1

#19 då visar han att han kan mer än läroplanen och det ska ingen förälder kräva av sitt barn.

MVG var att man klarade läroplanen och i dag är B att man klarar hela läroplanen en viss skillnad och C är jättebra typ ett VG/VG+

och ibland kan läraren sätta bättre betyg än vad betygssystemet medger av okunskap eller snällhet.

Zakarias
1

#20 A menas med att man uppnår alla kriterier på läroplanen.

dyoxide
0

#18 Inte alls omöjligt, gäller bara att vara duktig i skolan 🙂 jag hade A i engelska i 2an, och då var jag ändå borta en hel del, låg på sjukhus etc., så omöjligt är det verkligen inte! Och A är att man klarar "hela läroplanen", inte B, som ligger mellan C och A 🙂

dyoxide
0

Dessutom, #0, C är verkligen inget dåligt betyg! Det ska du vara stolt över! Verkligen inte för henne att bli sur över.

:holmgreen:
1

Nu tänker jag hoppa in i diskussionen o säga mitt.

#20 Nej ingen förälder bör kanske kräva det av sitt barn, men det du skrev i ditt tidigare inlägg (#18) var att det var omöjligt. Där har du fel.  Som #21 skriver uppfyller man alla kriterier om man är på en A nivå, B-nivå är inte alla kriterier, uppenbarligen har man ju missat något då B inte är det högsta betyget. B innebär att man uppfyller den större delen av alla kriterier, men har något kvar på C nivå. Alltså har man inte klarat alla kriterier.

A är verkligen inte omöjligt. Vill man så kan man.

Cederin
2

Jag har också alltid hört sedan jag började i gymnasiet -11 att A är MVG+, B är ungefär motsvarande MVG. Kanske inte enligt poäng man får, men i proportion till de gamla betygskraven.

Medarbetare på Naglar och Hår

[RC1393]
0

#24 Man får B om man uppfyller alla kriterier för C och hälften för A😉

tusstuss
0

Jag tycker att din mamma bör be om ursäkt! Ett C är ett bra betyg tycker jag. Jag går 1 6:an och blev jätteglad när jag fick ett C i idrott.

Portal Is Love, Portal Is Life.

[cookies]
13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så. Här har ni en bild på betygssystemet och hur det fungerar :)

Niklas
0

#28: Tack!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[MiniPim]
1

C är bra och inte dåligt alls :)

Splitter
0

Jag fick C och D i de flesta ämnen förra året. Fick bara E i Idrott, Musik och Textil. Själv var jag skit stolt :) De nya betygssystemet suger ju. Om man får (som jag uppfattat det) tre A på nationella och ett E, får man ändå ett E eller med lite tur ett D. Asså snacka orättvist? En kille i vår klass frågade: "Men om man är dålig på en sak, ska det dra ner allt annat då?" Våran matte lärare svarade bara att man skulle träna på det man INTE var bra på. Dem säger ju själva att det nästan är omöjligt att få ett A, så var nöjd tycker jag :D

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[Tilde]
2

Så som flera andra har sagt så är C ett fint betyg! MVG när jag gick i skolan motsvarar ett A medan de som låg mellan MVG och VG och endast fick VG nu har en chans att få B istället - vilket de förtjänar! :)

Min mamma är gymnasielärare förresten. A är absolut inte omöjligt att få, men jag tror betygen är mycket mer rättvisa nu, så alla som verkligen förtjänar det får högsta betyg och de som förtjänar lite mer än bara VG eller G har chansen att hamna mellan. Vi hade ju bara 20 p, 15 p och 10 p.