Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2302 ggr
CupcakeGod
0

akut hjälp

Jag vet inte vart jag ska posta det här så…

Min mormor har gått bort idag och mitt pass är har gått ut förra året, begravningen är på söndag och jag skulle behöva fixa ett nytt pass inom typ 1-2 dagar. någon som vet hur man gör?

chemicalwarfare
0

Du kan fixa ett "enresepass" hos polisen på Arlanda iaf. Men det kostar mycket mer än ett vanligt. Vart ska du åka?

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

deleteduser
0

Är begravningen utomlands? Beklagar sorgen dessutom. 

Kanske lite OT, men brukar man inte vänta typ 3-4 veckor innan man har begravning?

CupcakeGod
0

#2 Tack. Vi har någon konstig tradition att den avlidna personen ska begravas inom 3-4 dagar. Ska till Polen. 

#1 Jag bor i Malmö, och Arlanda ligger ju i Stockholm.

[Moa-]
2

Provisoriskt pass som det heter kostar 980 kr och gäller för den aktuella resan. Utfärdandet verkar kunna ske vid de flesta större flygplatser, här finns en komplett lista. Du måste även undersöka om det land som skall besökas accepterar provisoriska pass, majoriteten gör detta, men ej samtliga.

Är du under 18 år krävs båda målsmännenstillstånd och underskift.
"Provisoriskt pass utfärdas endast för en resa som är nära förestående. Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå. Visum krävs för USA-resenärer som inte har maskinläsbart pass.

För barn under 18 år krävs att en vårdnadshavare är närvarande vid ansökningstillfället. Tänk på att "Blankett för vårdnadshavares medgivande" ska vara ifylld av samtliga vårdnadshavare även vid ansökan om provisoriskt pass." Polisen

Hoppas att det löser sig för dig!

Odd
0

Har själv inget pass, men har aldrig haft några problem att åka inom EU med mitt ID kort. Skaffade det faktiskt för att vi skulle till Polen med skolan.

Tror att det räcker med bara ett ID kort, men jag är inte 100% säker, jag vet bara att det funkar med mitt vanliga ID kort som jag skaffade hos polisen. Ser ut ungefär som ett körkort med texten "Nationellt identitetskort" i högra hörnet.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tilde]
0

#5 Nej, ID-kort fungerar endast inom Norden. Ska man resa inom EU utan pass ska man ha annan legitimation, så som körkort, men endast ID går inte.

Du skaffade ett nationellt ID-kort och inte ett vanligt ID-kort. Det är dyrare än ett pass och man kan inte resa till alla länder med det. Så det skulle jag inte rekommendera över ett pass. :P Sen tar det nog också i alla fall en vecka att få, som med ett vanligt pass?

[Moa-]
1

Tirin; nja, du har delvis fel. Nationellt ID-kort gäller inom EU som legitimation och resehandling. Nationellt ID-kort har en högre giltighet på så sätt en våra svenska körkort. Däremot kräver vissa ressätt och bolag pass i vissa fall. EU skall numera sakna interna passkontroller. 

Pass har en större giltighet, men ett nationellt ID-kort är smidigt och enklare att ha med sig som legitimation än passet, så skall du endast resa inom EU så är det nationella ID-kortet fullt gångbart.

"Skillnaden mellan pass, nationellt id-kort, körkort och vanligt id-kort

När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap." Polisen.se

[Tilde]
1

#7 Ja det sa jag ju. Sa att vanligt ID-kort endast fungerar inom Norden och han förmodligen hade ett nationellt ID-kort som fungerar inom de flesta länder i EU. 🙂

[Moa-]
0

Tirin; det står ju i inlägget att vederbörande hade ett nationellt ID-kort?

Odd
0

#5, #6 Oppsan, skulle stå "mitt ID kort" inte "mitt vanliga ID kort"

Ja, tror att det tog minst en vecka innan jag fick det, tänkte mer på att han kanske redan hade ett eller om han hade ett annat ID kort (Om det nu hade funkat)

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tilde]
0

#9 Som Odd nu själv förklarade hade han skrivit "vanliga ID". Jag vet hur det fungerar då jag läste på noga (innan jag förnyade mitt pass) vilket som var bäst att ha :)