Argumenterande tal
Jag ska hålla ett argumenterande tal nästa vecka som skall vara mellan 3-5 minuter men jag har ingen aning om vad jag ska prata om.
Dödsstraff, djurförsök osv är så uttjatat och vill gärna prata om något som inte är så vanligt men jag har verkligen inte aning om vad.
Jag har inget speciellt ämne jag är insatt i men tänkte kanske om att tv-spel inte är så dåligt och skadligt som många säger.
Är inte säkert och hade gärna velat ha lite hjälp eller förslag.
Vi hade det för några veckor sen, och vi fick välja vad vi ville, sålänge vi kunde argumentera för/mot det på ett bra sätt 🙂 jag valde att argumentera för att avskaffa bröstvårtorna (kände som du att det "vanliga" är så uttjatat, och jag ville göra något… tja, väldigt annorlunda xD) Fick bra betyg på uppgiften, men det var lite svårt att hålla masken genom hela talet… Men TV-spel låter som något som kan vara intressant, och det är ju ändå något som är aktuellt 😛
#1 Hahah ja, det var ett speciellt tal och jag vet själv att jag inte hade kunnat hålla masken! Men roligt att du valde något annorlunda! 😃 Jag tror att det kanske blir om tv-spel för då kan jag lätt hitta källor samt ha egna åsikter 🙂 Men tar gärna emot mer exempel!
Hade oxå en sån uppgift för att par veckor sen och idétorka jag med, men om du inte kommer på något seriöst som du verkligen vill prata om så kan du välja att argumentera för något skumt/helt random typ som:
Att alla ska ha skoluniform
Att Sverige ska bli en diktatur
Varför veckan borde ha en till dag
Eller
Varför man borde ha undervisningen via internet i stället för i skolan
Annars så tycker jag TV-spel e bra🙂
#1 Hur klarade du av att inte börja asgarva? Jag var nära att jag gör det och jag pratade om stress! (Kan bero på att min kompis alias världens mest stressade person såg så skyldig ut när sa att undomar måste sluta stressa så mycket).😂
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#3 Övade massor på det, typ xD kan ju lista upp lite för/nackdelar och så jag hade med, eller skriva in hela talet om ni vill läsa (kanske en A4 eller så, kan förkorta det också såklart)
Hade rätt så fåniga argumentationer kan man säga…
#3 Ja, det är sant. Tänkte inte ens på de argumenten XD Men tror det blir spel, tack 🙂
#4 Du får gärna säga vilka argument du hade! 😃
#5 Lägger in lite utdrag ur texten;
"Alla vet vad bröstvårtor är, eller hur? Men, visste ni att alla som någon gång sett, rört eller på något sätt kommit i kontakt med en bröstvårta, någon gång under sitt liv, kommer att dö? Skrämmande, eller hur? Genom att avskaffa dem tror jag att vi drastiskt kan minska dödssiffrorna och antalet insjuknande i vissa allvarliga sjukdomar."
"En annan fördel med att avskaffa bröstvårtorna är att vi sparar väldigt mycket tid på censurering. Tänk er hur mycket trevligare det blir att titta på TV utan att behöva störas av dessa små jobbiga, suddiga fyrkanter. […] snart kommer det kännas lika naturligt som skivat bröd, mobiltelefoner och latexdräkter."
"Ett problem med detta kan vara barn. Hur ska man kunna amma sitt barn utan bröstvårtor, tänker ni. Frukta ej, det finns en lösning! Låt barnet dricka välling ur en nappflaska, eller varför inte lära dom att använda glas redan från början? Förr eller senare måste dom lära sig, så varför inte nu?"
"Sist, men absolut inte minst, så kommer vi att slippa två stora problem som plågat våra förfäder sen urminnes tider. Vi alla vet hur jobbigt det är att bli bitna i bröstvårtorna, eller hur? Eller hur pinsamt det är när bröstvårtorna syns genom tröjan? Men det kommer vi inte behöva oroa oss för längre, om vi inte har några!"