Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 22960 ggr
[MiniPim]
60

Jobb för 13 åring

Jag skulle jättegärna vilja tjäna lite mer pengar, och just nu så ''arbetar'' jag för min mamma och pappa (alltså typ hjälpa till med tvätten och sånt ni vet). Men jag skulle vilja ha något jobb, och jag undrar om det finns något en 13 åring kan göra.

Tror ni man skulle tjäna något om man typ städade stall och skötte om hästar? För det vill jag jättegärna göra då jag inte är så förtjust i att sitta på själva hästryggen men älskar att sköta om hästar.

Eller har ni tips? Och kan man ens jobba när man är så pass ''liten''..? :)

[LinneaSwensson]
8

Det vore nog enklast att jobba hos någon som du känner, t.ex en släkting eller en vän till familjen osv. Vet inte hur det är där du bor men jag är 15 och har väldigt svårt att få jobb. Men du kan ju ringa runt och fråga olika stall osv :)

[einstein99]
28

Man kan dela ut tidningar eller reklam själv e jag fjorton och delar ut tidningar på helgerna. Det är jobbigt men har man viljan så går det! Jag samlar till exempel till mitt moped kort så det har jag som motivation nu när det börjar bli kallt igen. Jag tjänar cirka 800-1000kr i månaden man kan jämna mer eller mindre men dom flesta ligger runt det :) Hoppas att det hjälpte lite iallafall

knugi
4

Snart så är det vinter, erbjud skottning mot ersättning svart! dock kan ni inte ta särskilt mycket betalt för då gör folk det själv, men jag skulle nog kunna dra in 1000 kr dagen utöver mitt vanliga jobb på det viset

nackdelen är att kroppen skulle göra så jävla ont att jag skulle avlida

Arinya
13

Men får inte jobba med "riktiga" jobb förrän man är 15 har jag för mig.
Och med jobb för 15 åringar så menar jag såna där man knappt har något ansvar alls. 

Dela ut reklam.

Vissa skulle säkert säga "barnpassning" och "hundvakt" men näe, jag ska va helt ärlig och säga att jag skulle aldrig lämna ett barn/hund med en 13åring. Inget illa menat mot dig.

Vad jag kommer på så är de inte mycket man kan göra för att tjäna pengar "ärligt" som barn.

[MiniPim]
5

har mailat ett stakk här i närheten och väntar på svar! om jag för sköta hästar och mocka i stallet :) och sen frågade en granne till oss om jag vill gå ut med deras hund pch få 10 kr varje dag! ska nog göra det! man tjänar ju intr mycket, men man har ju kul. tack för tipsen iallafall! jag älskar att passa barn. det är roligt men jag vill ändå inte göra det, man bet ju inte vad som kan hända..

Calcifer
1

Nä som 13-åring får du räkna med att kunna göra småjobb som skotta, gå ut med hundar eller annat för lite småpengar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
4

Inget stall får ju ta emot dig som anställd då du är för ung och ger de dig pengar är det då svart, vilket är olagligt. Så förvänta dig inte ett ja om det inte är någon du känner (dessvärre). 🤔

Däremot tycker jag att det låter som ett kul jobb att gå ut med hunden varje dag! 10 kr om dagen är ju ändå 300 kr i månaden i genomsnitt. :)

FritZzJävel
2

#7 Extremt många jobb med hästar/ stall är tyvärr svart och med "skit" löner oavsett vilken ålder, utbildning eller erfarenhet man har så för den sakens skull tror jag inte det är problem att få jobb.

Då tror jag mer det beror på vad de har för hästar då det kanske inte är det optimala att en 13 åring sköter om en stor bråkig hingst på kanske över 170 cm, inte heller massa bråkiga unghästar.

Sen kan jag ju säga att jag som 13 årig hade älskat den typen av jobb oavsett hur lönen hade sett ut eftersom jag hade fått vara med hästar, nu som "vuxen" känner jag dock att även om det hade varit underbart att jobba med hästar så är det mycket slit och som sagt ofta riktigt usla löner.

Men lycka till TS! :)

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

[MiniPim]
0

Jag vill inte ha lön om jag ska jobba med hästar, lite är ju inte fel men jag älskar verkligen att hålla på med hästar. Blir liksom glad över att komma till stallet och bara vara där!

När jag red på ridskola fick jag ofta en bråkig häst, för jag kunde handskas med den. Och jag tycker nästan det är roligare att jobba med bråkiga hästar, kanske inte en ''stor'' men små ponnysar. Då har man något att jobba med! 

Sen hyrde jag en ponny, kunde knappt rida på honom för han slängde av mig hela tiden. Men då har man ett ''mål'' med hästen! :) 

Men ska höra med stallet, sen så ska jag nog gå ut med hunden också!

Ljusa
0

Jag säljer Expressen lördagar och söndagar. Jag är ute 1 och en halv timme per dag och känar ca 2000 kr i månaden.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling