Tysk film?
Hej allihopa! :) Jag läser tyska och vill gärna ligga steget före. Jag kan nästan flytande engelska eftersom vi i dagsläget har så mycket engelska runt oss, var vi än tittar finns det engelska. Och nu går jag i tyska i skolan och har även tysk släkt, så jag vill ju även ha tyskan runt mig. Har ni tips på bra tyskafilmer där man kan lära sig tyska? :)
Jag gillar Die Welle! 😂
Edit: Visserligen inte en "studie"-film. Men det kanske inte är ett krav? Tror man kan lära sig mycket av att titta på vanliga filmer också!
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Jag tror att vanliga tyska filmer eller serier funkar bra, men om du är ute efter studiefilmer så vet jag tyvärr inte. 🙂
#1 Har sett Die Welle på tyskan! :) Tycker också den är bra! :)
#2 Vanliga tyska filmer eller serier funkar perfekt, jag är ute efter filmer jag kan titta på fritiden! :) Har du några tips på sånt? :)
Turkish fur anfanger ar jattebra 🙂
(Mitt tangentbord ar konstigt sa jag kan inte anvanda alla bokstavar och symboler 😕)
Det ar en serie🙂
#4 Tack, ska kolla! :)
Många serier blir dubbade för tysk TV, så tittar du redan på någon serie kan du ju se ifall det finns en tysk version istället 🙂 Samma sak med filmer.
Tycker även att det funkar att titta på engelska/svenska filmer och serier med tysk undertext, då lär man sig lite av stavningen också, den delen är nog den krångligaste. Du kan ändra en hel mening om du glömmer att sätta stor bokstav framför ett ord 🤦♂️
Kunde få in tyska kanaler här hemma och de brukade visa Emil i Lönneberga dubbad till tyska, men den svenska undertexten fanns kvar, var väldigt praktiskt när man hade problem med att fatta vad de sa 😃
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#7 Oj tack! :) Ja det är ju också bra med text! :) Jag vill ju lära mig hela paketet! 👍
Har någon mer ett förslag på en film? :)
Jag har tyvärr inga specifika förslag på tyska filmer, men denna lista kanske hjälper lite? 🙂
Jag vet dock inte om det är tyskt språk eller om det bara är en tysk regissör eller liknande (sen brukar man väl ändå inte säga att den är tysk/amerikansk/svensk/whatever om självaste filmen inte är på det språket), men det är väl värt att kika på?! 🙂
#9 Tack så mycket! :)