Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 533 ggr
tonååring
0

Första världskriget

Jag har en fråga! 

Hade man kunnat stoppa/förhindra första världskriget på något sätt?

Frosstis
0

Nej det kunde man väl inte, det var in princip omöjligt. Ryssland försökte att stoppa detta och skicka bara en del av sin armé, men det gick inte så då var det att skicka hela armen eller ingen. Tyskland försökte också stoppa det men eftersom kommunikationen på den tiden var så dålig så kunde inte deras meddelanden komma fram i tid, så när det väl gjorde det var det försent.

Från början var det egentligen inte en plan att starta ett europakrig och sedan världskrig, utan när soldaten från Serbien sköt österrike-ungerns kejsare (och hans hustru) var det meningen att det skulle bli krig mot Bara österrike-ungern, och eftersom serbien var i allians med ryssland skulle ryssland bli tvunget att hjälpa serbien som då skulle kunna besegra österrike-ungern direkt och slaverna (ett folkslag) skulle kunna bilda en självständig stat. Så det var inte meningen att det skulle bli världskrig!

Afturelding
0

Utöver det #1 nämner så fanns det också en spänning i Europa på grund av imperialismen, dvs koloniseringen av tredje världen (främst Afrika). Många ansåg att uppdelningen var orättvis och visa hamnade i ett stort överläge (t.ex Storbritannien), och det resulterar i att de länder som är i underläge vill ha större makt. För att förebygga det här så skulle de som har överläge behöva ge bort områden till de som är i underläge, något som inte är särskilt troligt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Frosstis
0

#2 Skulle du kunna förklara vad imperialism, kolonialism (och nationalism om du kan det)? Har nämligen detta på prov imorgon och förstår inte riktigt (om TS vill kan jag skapa en ny tråd om detta)

Afturelding
0

#3 Absolut! Jag kan skicka dig ett PM, så slipper vi kapa tråden :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se