Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2127 ggr
[Starfish12345]
0

Barnsligt med dagbok?

Hej! Jag är 14 år och jag vill gärna skriva dagbok, men jag har en fråga, är det barnsligt att skriva dagbok? Det känns som om det bara är yngre som gör det nuförtiden :/ Skriver du dagbok och isåfall hur gammal är du?:) Själv har jag försökt att skriva dagbok, senast var ett år sen ungefär, men det blev inge av det :/

dyoxide
6

Självklart är det inte barnsligt att skriva i dagbok! Det kan vara jättekul, skönt att få skriva av sig, få ner sina tankar och känslor på papper och kanske skratta åt problemen man hade någon gång i framtiden när man hittar sina gamla dagböcker 😃

Jag skriver inte dagbok, har aldrig gjort det seriöst, har försökt men har liksom inte fastnat.

[MikeW]
3

Varför skulle det vara barnsligt?

Det finns många som skriver dagbok som är mycket äldre än dig, det finns inget barnsligt med det.

Annisangel
2

Nej, det är inte barnsligt att skriva dagbok… Nu är jag vuxen och 37 år, men jag såg bara det uppdaterade inlägget och kände jag var tvungen att skriva för jag själv skriver dagbok! Det är skönt att skriva av sig vad som händer och att få ut alla tankarna ur huvudet! Å så kunna säga att det är förbjudet att läsa för andra för man vill ju inte att vem som helst läser heller!!!

Tack och lycka till med ditt skrivande!! ❤️☀️

Många Goa Kramar

Annisangel

[AmandaBorg]
3

Jag tycker inte att det är dugg barnsligt! Jag skriver i perioder, men nu var det väldigt länge sedan sist.
Jag tycker inte att du ska bry dig om vad någon annan tycker. Om du vill skriva dagbok så gör det, för din egen skull. Det är jättekul att ha kvar att läsa i när man blir äldre. 🙂 Jag är förresten 20 år!

Frida B
3

Varför det känns som om ingen gör det är för att alla håller det hemligt 😃 Nej men jag skriver mindre "dagbok", om hur jag känner mig. Jag har mått väldigt dåligt vissa tillfällen de senaste halvåret pga en sak, oftast på kvällarna då man ligger och tänker igenom allt. Istället flr att då deppa ihop helt så skriver jag ner exakt hur jag känner i form av små dikter, texter, berättelser eller brev på ett hemligt ställe i mobilen. Kan man väl kalla för en mindre dagbok… Är 17.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gasoline
3

Jag skrev dagbok, eller snarare en bok där jag skrev upp viktiga eller minnesvärda stunder, senast när jag var 19 år. Jag tycker absolut inte att det är barnsligt! Det kan vara skönt att få släppa ut allt man tycker och tänker. Det är även roligt när man några år senare läser om den dagen och minns händelsen eller känslan man hade just när man skrev det.

Sweety
2

Jag är 16 och skrev dagbok tidigare iår. Nu bloggar jag istället men det är ju praktiskt taget samma sak. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Liz85
2

Håller exakt med #6, gör på samma sätt. Skriver om när det händer nåt särskilt, spännande eller extra roligt för att kunna komma ihåg det senare och ha minnet bevarat. Har visserligen slarvat lite på sistone men har ändå lagt in noteringar under sommaren om särskilt roliga händelser så det är nedskrivet men borde snart skrivas ihop i längre texter.

Sweety
8

Jag kan ge dig ett litet tips om det känns jobbigt att skriva dagbok. Jag tycker att det kan vara jobbigt att sitta och skriva en massa men precis som de andra skrivit kan man även välja att bara skriva när det händer något speciellt. Jag har en glasflaska med små lappar i och på varje liten lapp står det en sak som fått mig att le. Det kan vara allt mellan himmel och jord men det är små saker som fått mig att le. Varje nyår öppnar jag burken/flaskan och läser alla lapparna för att påminna mig själv om vilket fantastiskt år det har varit och hur lyckligt lottat jag egentligen är. ^^ Jag har gjort detta i ett par år nu och det är lika roligt att öppna den vare gång. :)

[AmandaBorg]
2

#9 Det där var en riktigt smart sak! Det ska nog jag också börja med som behöver lära mig att uppskatta alla positiva delar av livet. 🙂

[Tilde]
3

Jag skrev dagbok fram till jag var 19 år. Skulle ha en dagbok nu också, men det känns lite onödigt då jag har min sambo som "dagbok" och berättar saker och känslor för honom istället. :)

Sweety
4

#10 Ja, det är faktiskt jättebra! Så mysigt att sitta själv och öppna alla små lappar och minnas allt bra som hänt under året. Mycket av sakerna glömmer man och jag har flera gånger brustit ut i skratt när jag läst vad jag skrivit. Skrattar När jag skrivit en lapp viker jag ihop den och stoppar den i burken. Öppnar alltså inte lapparna innan det är nyår. 

Jag tog bara en fin burk och satte en lapp där jag skrev "A hundred reasons to smile" på. Lätt som en plätt! Glad

[Starfish12345]
1

Tack allihopa!:) jag har bestämt mig för att skriva dagbok, men jag har bara sånnadär spiralböcker och jag gillar inte omslagen på dom, plus att dom är supertunna :/ hur ska jag piffa upp dom? Det jag har är tyg, lim och klistermärken, men bara vanligt papperslim:/

[AmandaBorg]
2

#13 Du skulle kunna klippa ut texter och bilder ur tidningar (som aftonbladet t.ex.) och limma dit huller om buller. Skitballt! 😎

Ett exempel.

[Starfish12345]
1

#14 fast det redan mönster o text på de :(

[Starfish12345]
1

Jahaa, du mena på hela boken?:D coolt ^^ fast jag har inga sånna tidningar:(

[AmandaBorg]
1

#16 Ja, precis, hela boken. 😃 Hmm.. Kolla med någon i din familj ifall någon har några gamla tidningar, eller kolla i skolan. Annars skulle du kunna leta upp några fina foton du tycker om, och limma fast. Några fler förslag än så har jag tyvärr inte, du får helt enkelt googla eller hoppas att någon annan kommer med några bra förslag. 🙂

[AmandaBorg]
2

Gå in på Pyssel iFokus och fråga efter tips och idéer. 😛

Disturbed-Angel
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skriv skriv skriv!

Jag önskar så att jag hade skrivit mer dagbok när jag var yngre.. Försöker fortfarande skriva ibland. Men blir mest att jag skriver på min blogg istället. 

Jag lade upp ett youtube-klipp här om dagen där jag läser högt ur en dagbok som jag skrev i för cirka 5 år sedan

[rumelle]
1

Nej, det är inte barnsligt! Skriv för tusan! Du kommer ha glädje av att läsa det i framtiden! Jag skrev dagbok till och från, från att jag var 9 år tills jag var ca 20. Ångrar att jag inte sktivit mer! Anledningen till att jag lagt ner nu är att mitt liv har blivit väldigt okomplicerat och händelselöst. Hade mest blivit: "Idag har jag jobbat", "Idag har jag jobbat, kyckling till middag", "Idag har jag jobbat". xP

nlinds
2

Jag skriver "dagbok"  (snarare känslo-bok) skriver den i order av min psykolog. Men det är väldigt givande, älskar att skriva ut mina känslor, lättare än att förklara IRL tycker jag 🙂 Jag fyller 20 om 3 veckor, så jag säger att även om man är äldre, så är det inte barnsligt att skriva dagbok 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[MsHammer300]
2

Jag skriver dagbok ^ ^ är 15 år nu och har nog skrivit i ett halvår. Trivs med det och det händer ibland att jag läser om det och skrattar åt mig själv eller andra roliga händelser som jag har skrivit ner.😛 Dock skriver jag bara något jag tycker är roligt att minnas eller något jag bara vill skriva, händer sällan att jag skriver flera dagar i rad. 

men nej, jag tycker inte dagböcker är barnsliga 🙂

Ljusa
1

Jag skriver inte dagbok men jag skriver. Jag har ett collegeblock som håller på att falla sönder för att jag har med det överallt. I det skriver jag små noveller, dikter och en serie. Serien handlar delvis om mig men är en fanfiction. Jag skriver alltså inte dagbok men jag skriver av mig mina bekymmer. Det jag skriver behöver inte ha något med mitt problem att gör. Det har jag gjort länge och jag mår bra av det. När mitt liv blir jobbigare skriver jag mer. I för sig funkar läsning på samma sett för mig så det kanske inte har så mycket ned "dagbok" att göra :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

[MsHammer300]
1

#23 något liknande gör jag i min dagbok :) dock skriver jag inte berättelser, det gör jag var för sig ^ ^

[Starfish12345]
0

Tack allihopa!!:D jag blir jätteglad av att ni hjälper mig, ni är jättesnälla :D och en sista fråga ^_^ hur ska en dagbok se ut egentligen?:0

Swadika
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag är 19 år och skriver i en vanlig skrivbok som jag köpte i någon bokaffär. Letade efter en vanlig dagbok med lås och nyckel men tyckte att det inte fanns några roliga motiv, för det fanns bara med disneystjärnor, djur eller andra figurer vilket jag inte ville ha. Så hittade den här boken. Har man nyfikna syskon kan man ju alltid gömma den. Men samtidigt så en skrivbok ser inte lika intressant ut som en dagbok :)

Bifogar en bild, jag har nu satt ett sidenband runt min bok, men ja :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[MikeW]
1

#25 Det är din personliga dagbok så den ska se ut PRECIS hur DU vill. Finns inget rätt eller fel! :)

[MsHammer300]
1

Jag skriver på datorn…   ._.'

CupcakeGod
2

Det är inte ett dugg barnsligt… Tänk om ett krig bryter ut och du råkar dö. Någon kanske kommer att hitta din dagbok och du blir Anne Frank 2.0.

Flöffo
1

Vill super gärna börja skriva dagbok! Tycker det verkar jätte kul och ett bra sätt att uttrycka sina känslor. Jag skrev dagbok när jag var yngre, tyckte dock det var jätte tråkigt (det var i skolan och man var tvungen att göra det). För inte så länge sen hittade jag den och det var väldigt roligt att få läsa om vad man har gjort. Fick många fina minnen tillbaka och blev på ett gott humör! 🙂

//Flöffo

[Starfish12345]
0

Okej tack!!:D