(X) Träning och diet
Ni som tränar mycket, vad brukar ni äta, hur mycket och hur ofta? Alltså inte bara för att orka träna, utan för att hålla formen och vara nyttiga? 🙂
Mitt mål är att bli muskulös, liksom sådär fitness-aktigt. Har haft en paus sedan sist jag tränade då jag har haft mycket på gång, men man ser redan att magmusklerna börjar bli synliga igen. ^^
Jag försöker äta så mycket grönsaker och protein/fett som möjligt. Omeletter, sallader, osv. Har dock ingen aning om det där med kaloriintag osv. Vill inte gå ner i vikt, men vill förlora lite kroppsfett (så musklerna blir synligare).
Jag har börjat dricka väldigt mycket vatten, vilket jag hoppas ska rena kroppen inifrån och även resultera i finare hy.
Sen undrar jag om ni har tips på bra övningar man kan göra hemma? Brukar träna kondis, squats, crunches, stepups, armhävningar (även såna där man sitter på en stol och häver sig upp och ner), samt lite med vikter. Tänkte köra på plankan, men är så dålig på att inte svanka när ingen är där och ser till mig. 🤔 "Valen" (vet inte vad det heter, men alltså när man ligger på mage och tränar ryggen genom att böja torson uppåt) tänkte jag också göra mer av.
Jag satte X i rubriken då detta är ett känsligt ämne för vissa. :)
Dubbelpost.
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
Innan passet, ungefär 3 timmar innan brukar jag äta pasta med något till. Sedan ungefär 30 min innan passet käkar jag en banan. Efter passet, alltså inom en kvart ska jag ha druckit 2 dl mjölk och helst en banan till. Och sedan 2 timmar efter det käkar jag en riktig måltid. Detta gör att jag får ut allt jag kan av min träning, äter du inte mat efter träningen kan du lika gärna skippat hela passet. Kan du tallriksmodellen?http://livsaptit.wordpress.com/2010/09/21/tallriksmodellen/ Här lägger jag in en länk som visar bild på hur en aktiv person bör äta. En aktiv person bör äta mer kolhydrater än vad en medelaktiv person ska. En sak som är viktig här är att du kommer inte gå upp mer i vikt för att du äter, så ät på! Ju mer du äter desto mer gynnas din träning, du får mer muskelmassa, du får ännu högre ämnesomsättning! Så var verkligen inte rädd för att äta, de flesta säger att jag äter mer än en vuxen karl och jag är en 14 årig flicka bara. Men jag tränar ju på elitnivå och jag går mycket på teori om hur man ska äta och sånt. Jag äter alltså som en häst men ändå väger jag bara 50 kg till mina 170 cm. Jag har minimalt med fett, nästan allt består av muskler.
En annan sak du ska tänka på är att om du dricker alkohol (vilket de flesta gör ibland) så kommer all träning du har gjort på en vecka och all träning du kommer göra en vecka framåt att gå i spillo. Även om du bara dricker en öl eller en cider så blir det så. Alltså ska du försöka undvika alkohol om du vill få ut allt du kan av din träning.
Sedan har vi ju sömnen. Folk brukar säga att en normalaktiv person ska sova ca 8 h/natt. Men för folk som rör sig fysiskt mer än 30 min/dag ska sova mer. Om du som tränar ganska hårt ändå vill få ut mer av din träning ska du försöka sova 10h/natt minst, helst 11.
Det viktigaste för att du ska få det du önskar är:
MAT
SÖMN
VILODAGAR (helst 2 st)
Om du undrar vad jag menar med vilodagar är det alltså att du inte tränar t.ex magen varje dag utan att du vilar magen 2 dagar i veckan. Du kan alltså träna varje dag men inte kondis varje dag, inte rygg varje dag utan varje grej du tränar ska ha 2 vilodagar. Om vi sedan säger att du tränar alla dagar i veckan(med 2 vilodgr för enskilt område) så kanske du ska slänga in en vilodag i månaden där du inte gör ett piss. Alltså vilar hela dagen, ligga på soffan osv. så att du inte går in i väggen helt. Om du börjar för hårt kan det lätt bli så att det blir jobbigt och du orkar inte fortsätta med din förbättrade livsstil. Så ett annat tips man kan köra är också att varannan månad får du en helg där du kan dricka alkohol om du vill, äta vad tusan du vill och bara leva som det du är van vid. Om du inte klarar av den nya livsstilen. För det gjorde inte jag i början.
#2 Jag kör inte på tallriksmodellen då jag tror på LCHF och följer det så gott jag kan utan att skippa kolhydrater helt :)
Normalt tränar jag på morgonen och då innan frukost. Ibland på kvällen och äter något snack efteråt. 🙂
Vad gäller sömn så sover jag minst 8 h men gärna 9 h. Sover jag mer så mår jag dåligt, huvudvärk och blir trött och hängig. Men 9 h fungerar fint för mig och det är mitt ideal.
Jag gör crunches varje dag, men har 2 vilodagar i veckan då jag endast gör typ 20 st. Alltså tränar jag annat de andra 5 dagarna, men gör endast de få magträningarna på vilodagarna. Det fungerar för mig eftersom man naturligt ändå använder magmusklerna varje dag.
Alkohol dricker jag väldigt sällan. Jag vet hur mycket kolhydrater det innehåller och hur onyttigt det är. Däremot tänker jag köra på att jag får gotta mig 1-2 dagar i veckan. Äta lite choklad eller glass, eller dricka ett glas chokladmjölk, etc. Mitt mål är dock att komma över sockerberoendet het så småningom och sluta med godsaker. En sallad är ju också gudomligt god i mina ögon. 😍
Tack för ditt svar!
Det du gör kommer resultera att du gör ner i vikt, trodde du ville öka i muskelmassa men sorry för att jag uppfattade fel. Lite drygt bara när jag har skrivit en lång jävla bibel men aja. Lchf är till för att gå ner i vikt, du kommer ej att bygga upp muskler.
#4 Varför skulle jag gå ner i vikt? :) LCHF är verkligen inte till för att gå ner i vikt, det är till för att leva hälsosamt med ett jämnt blodsocker. Det är inte alls någon viktminskningsdiet.
Kolhydrater blir till socker i kroppen vilket i sin tur blir till fett. Jag ser inget nyttigt alls med det (men jag avstår inte 100%). Jag går gärna ner några få fettkilon och ersätter med muskelkilon. 🙂
Haha, lycka till med det (:
#6 Oj vilken attityd :P Ja tack så mycket, det kommer att gå bra! Min syster har varit väldigt muskulös och hon kör på stenhård LCHF. 👍
#7 Sa ju lycka till?🤔😃
#8 Då missuppfattade jag, lät sarkastiskt när jag läste det. ^^ Ursäkta!
Hej! Jag är vegetarian så min mat blir rätt varierad. :) Jag brukar göra mycket sallader och äta mycket bönor för att få i mig proteinet som finns där. Älskar qornlasagne och en fräsch sallad. :) Äter ganska lätt innan träning och lagar middag efteråt.
Det blir oftast löpning så jag har inte så mycket förslag på övningar tyvärr. 🙂 Däremot har jag en Bootcamp dvd som är både bra och rolig. :)
Ha en trevlig dag!
#10 Jag älskar också sallader! Försöker nu hitta bloggar (typ på tumblr) om hälsosamma maträtter och liknande.
Tips, någon? :)
Jag har själv en blogg men försöker också hitta bloggar att läsa. :)
Ha en trevlig dag!
#12 Jaha, får man läsa? :D
Absolut! :)
Ha en trevlig dag!
#14 Länken fungar inte. Försökte ändra ä:et till ett a, men den sidan fanns inte :o
Jag följer absolut ingen diet - men jag utesluter till största del kolhydrater. Eller, snarare utesluter jag alla snabba kolhydrater men äter havregrynsgröt någon gång i veckan, rotfrukter, matvete/quinoa, finncrisps osv. Maten blir allt som oftast ganska varierad för min del. Äter rikligt med sallad till varje måltid och någon proteinkälla (är vegetarian så blir oftast quorn eller sojaprodukter). Till det brukar jag göra någon god kall sås på kvarg och exempelvis vitlök, chili eller liknande. Annars älskar jag att rosta rotfrukter i ugnen, bönor, kikärtor (prova att steka lite lätt i olja - jättegott!), matvete/quinoa osv. Det är väl kanske inte så LCHF, dock? ;) Till lunch gör jag gärna omeletter, kesoplättar eller bananpannkakor t.ex. Oftast försöker jag äta regelbundet och ofta. Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat. Till mellis och kvällsmat äter jag gärna kvarg, smoothies, keso, finncrisp, ägg, avokado m.m. Såg även att du frågade efter bloggar.. Nu skriver jag från mobilen så kan inte länka - men www.ptfia.se, www.idasfitness.se, www.easywaytofitness.myshowroom.com (kanske .se.. Prova!) är ett par bloggar jag får mycket matinspiration från. :)
#16 Jag följer ju inte LCHF som så, men tänker på att inte äta för mycket kolhydrater i alla fall :) Låter riktigt gott, din mat! Förutom att jag inte är vegetarian. 😛
Jag tror jag får bli bättre på det här med mellanmål dock. Ofta äter jag frukost och sedan ingenting förrän vid 14-tiden då jag äter en väldigt lätt lunch eller mellis. Sen äter jag middag och ibland något lätt efter det, men långt ifrån varje dag. Tycker det är svårt med lunch och mellis med skolan, men jag får försöka ta med mig sallader och sånt. :)
Tack så mycket för blogglänkarna! Ska spana in dem! 👍
Nötter är bra mellis att ha med sig! Några nötter/mandlar och eventuellt lite torkad frukt håller sig bra i väskan och är smidigt att ha med. Man kn ju också göra hemgjorda proteinbars som även de är perfekta att ha till skolan. Förutsatt att du inte äter frukt då! :)
#18 Gillar dock inte nötter. 😕 haha
Frukt äter jag, även om det innehåller mycket socker. Dock inte så ofta. Får kolla upp lite olika saker jag kan laga och ta med :)
http://www.nattstad.se/Jossesträning
Nu borde det funka :)
Ha en trevlig dag!
#20 Ja nu funkar den! 😃
#21 Vad bra! :)
Ha en trevlig dag!
Styrkelyft på gymmet i princip alla dagar i veckan, tror inte riktigt på 'överträning', så länge allt är ok mentalt så är det bara till att köra på i min mening!
Äter väldigt olika från dag till dag, brukar äta mer kolhydrater på dagar då jag tränar rygg(marklyft) eller ben(knäböj), eftersom de är mycket mer krävande än axel/bröst passen.
I vilket fall, är inte rädd för havregryn/sötpotatis/smör/grädde(äter det ganska ofta) så en hybrid har funkat bäst för mig c:
#5 "Jag går gärna ner några få fettkilon och ersätter med muskelkilon. "
Kolhydrater är i detta fall mest effektivt om du vill bygga.
#23 Så du tror inte att musklerna behöver återhämta sig? :o Jag trodde man kunde få inflammationer i musklerna om man överanstränger sig.
Jag tror dock inte på att äta massa kolhydrater. Äter hellre kött med grönsaker och får kolhydraterna från det, än att äta typ pasta. :)
#24 Självklart. Men har ju ett upplägg så att muskelgrupperna hinner återhämta sig då jag tränar andra.
Grönsaker är fortfarande kolhydrater så att ja. :p sagt va
#25 Ah det är ju sant! Fokusera på en muskelgrupp en dag och sedan nästa… Kanske får göra något sånt schema :) Men vilodagar är ändå skönt att ha, hihi. Fast högst två i veckan.
Ja men precis! Det är inte rena kolhydrater, men innehåller nog :)
#26 Grönsaker tillhör gruppen kolhydrater precis som pasta/ris/andra stärkelser gör så där förstår jag inte riktigt.. haha?
#27 Men det är ju knappast lika mycket kolhydrater i tomat eller gurka som i pasta eller bröd till exempel. :P
#28 nejdå ^^