Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettundersökningar
Läst 3327 ggr
Josefinaaa
3

Äkta päls

Här kan ni skriva om vad NI tycker om äkta päls.

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Klara.b
13

Emot. Vill inte ha äkta päls. Aldrig. 

Jag skulle aldrig kunna stödja det. Jag skulle aldrig kunna gå ut med ett äkta djur runt halsen, OCH samtidigt stå för det.

Det är knappt att jag kan gå runt med fejk päls heller, för det påminner mig om djur.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Gerro
1

Håller med ovan.
Nej, nej, nej. Helt emot det. Det är vidrigt och onödigt när det ändå finns tyger som liknar pälsar.
Nej usch.. Aldrig.

Frida B
2

Nej, dels för att jag är emot slakt av djur för pälsens skull, och dels för att jag tycker det är ganska suspekt att gå omkring med ett dött djur på sig…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
3

Päls av djur som självdött är ok.
Hade tillexempel en kaninpäls från en kanin som dött av sjukdom.

Däremot att föda upp djur, och döda dom enbart för att vi ska få päls som vi inte ens är i behov av.. Det är så jäkla omoraliskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tregly
8

Föda upp djur endast för att ta deras päls tycker jag är fel. Men om man ändå ska slakta/avliva djuret så är är det ok enligt mig. Ska djuret ändå dö tycker jag man ska ta vara på allt från djuret.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[MiniPim]
5

min åsikt: Djue är f*n inte kläder.

[Gladamarsvin]
0

Kan bära äkta päls men bara djur som har dött inte slaktas för pälsen

[rumelle]
5

Totalt onödigt när det finns fuskpäls som är minst lika fint.

[RedHood]
7

Jag är för kött och om djuret ska slaktas för köttet så tycker jag att inget ska gå till spillo men samtidigt så skulle jag inte personligen bära äkta päls. Jag skulle tycka det var obehagligt, som till exempel att böra människohud skulle jag tycka var obehagligt. Ska det vara något så tycker jag det ska vara fuskpäls som ser identiskt ut.

Människor är ju också djur som kor, hundar osv så varför inte bära människohud om man ska bära päls från andra djur? 🙂

[cookies]
3

Detta är typ jag:

Jag tycker inte man ska jaga djur bara för päls, men skulle jag köpa en jacka eller vad som nu har/är med päls så skulle jag inte bry mig om det var äkta eller inte när jag köpte den :p

dyoxide
3

Skulle aldrig bära päls. Är vegetarian och mot köttindustrin, i alla fall den vi har idag. Dock inte därför jag är vegetarian (eller ja, semivegetarian, äter fisk och kyckling) som folk verkar tro, utan för att jag är uppväxt med vegetarisk kost 🙂 hade jag växt upp med "vanlig" kost hade jag nog inte blivit vegetarian.

Tycker att pälsen ska sitta på djur, visst, ska man ändå döda dom så kan man ta vara på den, men jag tycker fortfarande det är oetiskt. Människor behöver inte äta massa kött, utan hade klarat sig minst lika väl om man trappade ner med t ex bara en dag utan kött i veckan.

Dessutom tycker jag att pälskläder är fult, känns liksom helt… ute, omodernt, typ. Har dock aldrig gillat päls. Blir äcklad av det.

Jessicahagstrom94
5

Äkta päls på kläder är fy, blä, usch, djurplågeri, nej, skam, vidrigt och fel.

Skulle ALDRIG köpa något med äkta päls på, för jag är så emot djurplågeri som man kan bli.

Tycker det är fånigt att vi ens har äkta päls på kläder, varför kan vi inte nöja oss med allt annat som djuren inte behöver lida för? Det är fult dessutom.

[134643]
5

Jag skulle aldrig ha på mig det, men jag kan inte och kommer inte försöka få andra att tänka som mig c: 

Jag är vegetarian också, men samma sak där, jag skulle aldigt kalla någon annan vidrig för att denne äter kött 😉

Wezza
5

Fult som fan.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[MikeW]
1

Aldrig.

#13 Jag också! =)

Thildalulu
1

Skulle aldrig ha på mig det, för de första så tycker jag att det är rent av värdelöst att döda ett djur för något så dumt som kläder, när man kan göra kläder som funkar lika bra av annat.  För de andra så kan jag ändå inte tänka att det är fint när jag tycker att det är en så dålig sak att göra ^^

Josefinaaa
1

Jag tycker att man kan döda djur för kött, och sedan ta pälsen. Helt okej tycker jag. Men inte okej överhuvudtaget att döda för pälsen på de sättet dom gör de. Men dock så kan jag köpa jackor med äkta päls, men tycker att de är fel på sättet dom gör de. Men de är grymt snyggt Min åsikt.

Tokyo
2

Håller med #1 till 100%! 

Emot djurplågeri överhuvudtaget, punkt.

Duvethon
0

Jag älskar djur och är 100% mot djurplågeri. Tas pälsen från köttproduktionen tycker jag det är okej.

Såfort man nämner ordet "äkta päls" blir det snabbt starka reaktioner, tar ni det för givet att all äkta päls är djurplågeri? vet ni inte att en stor del av pälsen kommer från köttproduktionen? bara en fråga, påhopp är inte nödvändigt :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Josefinaaa
0

Faktiskt som #19 säger så tar de FLESTA äkta pälsarna för att de ändå ska tas som kött, men självklart inte alltid, tyvärr.. (Skrev med stora bokstäver på "flesta" för kan inte göra tjocka bokstäver på ipaden)

Thildalulu
2

Fast mycket päls är ju från t ex minkar, och de äter man inte vad jag vet. Eftersom jag inte är för att döda djur för kött heller sålänge de inte är vilda så kan jag inte tycka att det heller är bra. Men visst, då tar man iaf tillvara på hela djuret ^^

Scorpio97
0

Föda upp djur enbart för pälsen är fel. Däremot så tycker jag att om man ändå slaktar djuret för mat/annat, så ska man ta reda på pälsen också. Så lite så möjligt ska slängas. 

Sen tror jag inte jag skulle klara av att bära päls själv.

//Jessie

CaptainBunchie
1

Föda upp djur endast för pälsen? NEJ TACK!

Men däremot att ta vara på t.ex. kopäls/skinn och andra djur som slaktas för "köttets" skull är BRA! D.v.s. om djuret får ett bra liv och omedelbar och icke-plågsam död. Istället för att bränna alla "avfall" så använd dem för tusan!

Såg nu att #19 skrivit det bra.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[rumelle]
1

De flesta finare pälsarna kommer ju från djur som man inte använder köttet på. T.ex. mink, varg, kanin, tvättbjörn osv. De föds ju ofta upp enbart för pälsens skull. Skinn kommer t.ex. ofta från kor som ändå slaktas för köttets skull. 

På så sätt tycker jag att det är mer ok att anv något av äkta skinn än av äkta päls.

thenewbreed
4

Jag känner så här, Hade det varit stenålder så absolut. Men nu när vi har tillgång till kläder så har vi inget behov utav päls. Men å andra sidan, när man väl slaktar ett djur vore det ju bra om man tog vara på ALLTING från djuret, så jag har lite delade tankar där.

Själv skulle jag aldrig bära päls. Har inget behov av det och tycker det är onödigt att visa pälsindustrin att det finns köpare.

Medarbetare på bildredigering! :)

Jessicahagstrom94
0

Tänker lite så här.. hur vet man att pälsen man köper inte kommer från ett djur som någon har flått(heter det så?) levande?

Sweety
1

Dödar man ett djur för t.ex. köttets skull ser jag ingen anledning att slänga bort pälsen. Människor har i flera tusentals år använt pälsar och djurskinn för att värma sig, inget fel med det. ^^

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

dermot
1

#24 Kanin äts ju dock. Även om det oftast inte säljs i vanliga affärer!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Josefinaaa
0

#28 sant..

[Starfish12345]
1

Ush, det e så hemskt. Det är ju samma sak som om ett djur skulle ha en människoarm som halsduk !

Josefinaaa
0

Hahahahah de lät kul XD men sant

Cahira
7

Enda gången jag är för riktig päls är då det sitter kvar på djuret.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
4

Usch! Nej! Är emot!

Vill inte ha något dött djur på mig!

De ska vara fria o levande, inte vår päls!

Vi kan ha ull o sånt INTE ett dött djur!

Fy fy fy! Stick era djurdödare Dx!!!!!