Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2231 ggr
MissCassandra
1

Varför är jag så värdelös ?

Jag är helt usel, kan verkligen ingenting! Ingenting, vissa kan antingen sjunga,måla,agera,dansa etc o vissa kan allting Men jag kan verkligen ingenting, ingenting

Metallica1999
21

Tyck inte synd om dig själv

lillaeld
11

det är ju inte dom estetiska färdigheterna som gör människan.
alla är olika, och jag vägrar tro på att du är usel.
du kanske är en helt underbar vän, är inte det mer värt än att kunna ta en ton eller ett danssteg? :)

[einstein99]
0

Samma här jag kan inget i skolan allså i allt till och med bild -.-'

MissCassandra
1

Ni som inte är usla och kan något är det lätt att säga

Sugar Mist
14

#1 Sluta vara så förbannat dryg hela tiden.

TS: Du kanske inte ser något nu, men du är bra på något. Våga tro på dig själv, du inser snart vad just du är bra på :)

-

[dvärghamster Uppfödning]
7

Du kan allting! Tro på dig själv och tänk inte på vad dom andra kan :)

[MsHammer300]
2

Har en kompis som känner lika dant som du :) hon tror hon är så dålig och ensam men jag finns där för henne hela tiden. Hon är bra på det mesta men hon vägrar se det! Det bästa med henne är att hon lyssnar, hur ointressant det än är och hon är en mycket bra vän! :3 jag tror du är bra på mycket men ser det inte, eller har du inte hittat din bra egenskap än :)

[alisja]
1

Blir verkligen ledsen när jag ser människor skriva sånt här, för jag vet att jag var precis likadan förut. Sluta nedvärdera dig själv, bara för det inte känns bra för stunden betyder det inte att det alltid kommer kännas uselt. Man behöver aldrig vara bäst på någonting. Du har säkert någonting du gillar och göra, ellerhur? Vem bryr sig om du är bra eller dålig på det så länge du njuter utav att göra det så är det det som räknas.

Det hela handlar nog faktiskt om självförtroende, det är en början att bygga upp ett sådant genom att inte jämföra sig med andra & se till sig själv.

MissCassandra
0

Jag är inte bra på något direkt och har inga direkta hobbys Älskar att sjunga men är typ tondöv och älskar dansa men är inget vidare Jag är inte direkt duktig på något jag ser som viktigt, jag är inte dukti pp sjunga dansa måla etc - sådana saker jag ser som viktigt Jag är smart men det är inget jag ser som viktigt

[MikeW]
2

Alla börjar på ruta ett, alla är dåliga från en början på en viss grej, det är inte så att man helt plötsligt en dag kan teckna eller något.

Ta mig till exempel, jag var precis som du innan, jag kunde inte något alls, sen så började jag ta upp pennan och rita. Jag sög som helvete! Kunde ingenting! Var helt värdelös och tänkte att det inte ens var någon ide att forsätta, men jag gjorde det ändå och nu två år senare så kan jag teckna.

Varför måste du kunna något som att dansa eller sjunga eller måla? Varför är det viktigt? Det spelar väl ingen roll?

Vem bryr sig liksom?
Och om du nu vill bli bra på något då MÅSTE du öva och göra det mycket!
Det tar inte en vecka eller någon månad att bli bra på något, det kan ta år. Har du ens försökt att bli bra på typ dansa?

Och om du har det, hur mycket gjorde du för att bli bättre? Höll du på i några månader?

Eller bara typ någon dag? Det tar tid. Vill du verkligen bli bra på något som du anser är "viktigt" då får du öva väldigt mycket och lägga ner tid på det du vill bli bra på, och kolla upp hur man gör och så.

Och tro mig, vara smart är mycket viktigare än att kunna dansa till exempel.

MissCassandra
0

Man blir aldrig hyllad för att man är smart Jag får inte uppmärksamhet för att jag är smart när personer som kan dansa eller sjunga får massvis med lovord Ingen bryr sig om att man är smart, folk blir bara sura när man är smart

[MsHammer300]
1

#11 de är bara avundsjuka på dig :) om du kollar på alla andra smarta som einstein(stavning?) så blev han mobbad för sin smarthet, men han blev ju sedan världskänd :3 din tid kommer ^ ^

LLLINN
0

Har du försökt lära dig att göra något du vill kunna då? Otroligt sällan man föds med en färdighet (skulle vara att kunna sjunga dåra) så om du vill kunna göra något speciellt är det bara att sätta igång och öva :). Anledningen varför jag kan dansa är att jag har tränat i 10 år, har inte precis med tur att göra 😉

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Ljusa
0

Jag är typ "den smarta" i min klass. Jag får ju uppmärksammad och tycker inte att det är kul. Tex efter ett prov brukar folk försöka titta vad jag fick och om de ser ropar de ut till hela klassen typ "Ljusa har A på matte provet". Det har till och med blivit så att jag har problem med att svara på frågor eftersom jag är redd för att ha fel, har hänt att jag blivit utskrattad och folk har fält elaka kommentarer. Jag hatar att vara den smarta som kan allt och alltid gör rätt, jag har varit rädd för att göra fel höra min skoltid, det har blivit ett tvång att få A i alla ämnen. Det är inte längre kul att se höga betyg för de har förstört så mycket för mig. Ingen blir heller förvånad när du är bra, du kan inte vara glad över det själv. När jag gick i årskurs 4 så vann jag en stor läs/skrivtävling men kunde inte vara glad. När jag gick i 6 så vann jag en novelltävlin mellan fler kommuner, men ingen tyckte det var märkvärdigt "det var ju Ljusa" Jag går bara i 7 men det är endå så här extremt för mig. Jag säger inte att det är så för dig, troligen är det inte så för de flesta. men ibland skulle jag ge mycket för att inte vara bäst.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

[Lupse]
5

Men gud vad bitter du är TS! 

Jag är inte bra på att varken måla, dansa och sjunger som en döende kråka. Jag älskar att baka och göra tårtor och pepparkakshus med egna designer, jag är rätt så bra på det, men när jag började för två år sedan var jag usel. Det gäller att öva sig. Visst kanske du inte ska ägna dig åt sång om du har en mindre bra röst, men dans kan man lära sig! Det tar år, men ingen föds med att kunna dansa. 

Jag kan ta min kompis exempel. Hon målar vackra tavlor och fått några av hennes tavlor utställda på diverse platser. Jag minns när vi var 8 år och ritade. Hon ritade extremt fult, min 4 åriga systerson målade bättre. Men nu, 8 år senare målar hon så vackert. Övning ger som sagt färdighet :)

Sedan så handlar livet inte om att vara bra på något för att få beundran. Visst kan det vara kul att någon tycker att det du gör är bra, men det är inte viktigast. Sedan så låter det som att du inte har något intresse för att kunna estetiskt och bara vill vara bra för att fiska komplimanger.

Btw, man irriterar inte någon för att man är smart. Man irriterar folk när man leker besserwisser och tror att man vet allt och aldrig har fel ;)

Ljusa
0

Jag blir typ "hyllad" för att jag är smart, eller jag blir uppmärksammad vilket inte är samma sak. Det är inte direkt kul. Jag är typ "den smarta" i min klass. Jag får ju uppmärksammad och tycker inte att det är kul. Tex efter ett prov brukar folk försöka titta vad jag fick och om de ser ropar de ut till hela klassen typ "Ljusa har A på matte provet". Det har till och med blivit så att jag har problem med att svara på frågor eftersom jag är redd för att ha fel, har hänt att jag blivit utskrattad och folk har fält elaka kommentarer. Jag hatar att vara den smarta som kan allt och alltid gör rätt, jag har varit rädd för att göra fel höra min skoltid, det har blivit ett tvång att få A i alla ämnen. Det är inte längre kul att se Höga betyg för de har förstört så mycket för mig. Ingen blir heller förvånad när du är bra, du kan inte vara glad över det själv. När jag gick i årskurs 4 så vann jag en stor läs/skrivtävling men kunde inte vara glad. När jag gick i 6 så vann jag en novelltävlin mellan fler kommuner, men ingen tyckte det var märkvärdigt "det var ju Ljusa" Jag går bara i 7 men det är endå så här extremt för mig. Jag säger inte att det är så för dig, troligen är det inte så för de flesta. men ibland skulle jag ge mycket för att inte vara bäst. Det här är ingen kritik mot dig jag förstår att det inte är kul att känna det om att man är dålig på allt och jag är säker på att det finns något som just du är bra på. Men jag vill bara säga att allt inte blir perfekt bara för att man är bäst på någonting.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

MissCassandra
0

Jag är långt ifrån besserwisser Jag är typ tvärtom, jag säger aldrig att jag vet bäst eller så för det gör jag absolut inte Har lätt i skolan, det kan vara skönt att ha lätt men man har också höga krav på sig själv ,tex jag har höga förväntningar på mig själv, har jag C i något så blir jag besviken tex… Medans många tycker det är jätte bra så är det inte alls bra för att vara mig

Ljusa
0

#17 då har du ju en talang, om du är bra i skolan :)

- J.K. Rowling

VilmaKristina
1

Man behöver inte kunna sjunga, måla eller något av det!

Jag sjunger dygnet runt, men låter inte alls bra! Jag ritar på bänkarna i skolan men det ser ändå ut som skit, det ända jag bryr mig om är att jag tycker det är kul!

Liksom jag tycker om att rita, så jag gör det vare sig jag är bra på det eller inte.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Fizzy
0

Som andra säger öva. Herregud en av mina hobbys innebär att måla extremt detaljera och med hundratals tekniker i över 12 timmar per modell. I början kladdade jag bara färg över hela modellen. För att jag kunde inget. 11 år senare har jag vunnit 2 tävlingar och är bäst i min hobbykrets :) Det tog 11 år och jag är fortfarande inte hälften så bra som dom som deltar i "VM" i den här målningen. Dom är otroliga i jämfört med mig. 

Men man ska vara stolt över det man klarar. Så länge man själv är nöjd med det man gör ska ingen klanka ner på dig. 

Och jag har läst lite av dina tidigare inlägg. Du är 16. Inte alltid lätt att veta vad man vill, gillar eller vad man vill bli. Och oavsett hur bra man än blir på något kommer folk alltid att kritisera. Det gäller att kunna ta den kritiken och kanske använda sig av den.

May the Gerbils be with you :3

MissCassandra
0

19 - Kanske inte måste Men jag vill

[rumelle]
0

Kan vara för att du hela tiden trycker ner dig själv. Har inte sett en enda av dina trådar där du inte klagar över hur värdelös du tycker att du är. Lägg ner det och försök att säga positiva saker till dig själv istället! Ja, det är jävligt svårt i början men om man aldrig börjar kan man aldrig få ett annat synesätt på dig själv.

VilmaKristina
2

Du kanske vill men du verkar inte vilja göra nått åt saken.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[MiniPim]
0

Andra kan kanske sjunga, måla och göra sånt. Det kanske inte du är så bra på, men kan kan du. Men istället har du säkert något annat som är mer unikt och speciellt som du är duktig på som dom andra inte är. Känn dig inte värdelös. ❤️

Flöffo
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

//Flöffo

hund_katt
1

din speciella egenskap behöver inte vara något 'yrke' så som måla, sjunga, dansa, utan kan även vara något du vet mycket om. t.ex. hundar, katter, eller nästan alla djur kanske du gillar och är en bra djurvän. där har du en god egenskap. något som fler kan ha nytta av, inte bara dig själv :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[JollyJustin]
2

#1 Sluta vara så dryg mot alla x(

Trodig själv, ag är säker på att du kan mycket ;)

Nånting måste du ju kunna, du kanske är bra på att vara ledsen

Nej jag skojade, men  öva, öva och öva! Du klarar av det

[mansolsson57]
0

Ts Kan du skriva?

[MikeW]
0

Du kan ju lära dig jonglera eller gå på händer eller bli jätte vig.. Alla kan bli det, det är inget man "föds" med att kunna, det övar man för att bli.

Lägger du ner tid på det så kan du bli hur bra som helst! Men kom ihåg att det tar tid