Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmat-och-dryck
Läst 33021 ggr
Fridaaaa
0

Tips på extramysig lördagsmat sökes

Vill överraska sambon med lite extra god mat på lördag.

Någon som har tips?
Inget med grönsaker dock 😉 Eller för dyrt som t.ex Oxfilé 😛
Kan både vara enkelt men även lite mer "avancerat" eller vad man ska säga.

Inget med gluten i helst, eller som finns glutenfritt (dock inget krav). 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[per50]
0

Skickar en länk som du säkert hittar något momsigt

javascript:nicTemp();

Frosstis
5

Tacos!! Uppskattas alltid :p Eller något kött med sådana trekants potatisar (vet inte vad de heter) och bearneisesås :)

Fridaaaa
1

#2 Hade vi förra helgen, tacos alltså🙂

Trekantspotatis hmm, några man köper färdiga eller som man kan köpa själv? Ja det låter himla gott! 🙂 Komma på något gott kött med, lövbiff kanske hmm, får se vad för gott det finns i affären imorgon 😃

dyoxide
2

Något jag tycker är megagott är potatisklyftor, kyckling och tzatsiki! För mig skriker det "fredagsmys" typ 🙂 hemgjord tzatsiki är typ det bästa som finns. Till efterrätt kanske chokladmousse?

Fridaaaa
2

#4 Jag äter dessvärre inte tzatsiki, men går ju alltid att ha annan sås till 🙂
Chokladmousse är ju alltid gott, tåls att fundera på! 🙂

dyoxide
0

#5 Går att göra mumsig tzatsiki utan vitlök om det är det du inte äter, annars går det ju självklart med annan sås också. Ris, kyckling och currysås är också mums enligt mig! Eller bearnaise 🙂

dermot
0

Kött (typ fläskfilé), klyftpotatis, bearnaisesås och coleslaw !

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#6 Ja det är just vitlök jag inte gillar hehe.
Curry äter jag inte heller hihi. Men bearnaise-sås äter jag.

Hmm många bra förslag!👍

#7 Vad är Coleslaw? 😛 Aldrig hört 🙂

dermot
1

#8Vitkål, morot och lök blandat med crème fraîche och majonnäs. :) är faktiskt jättegott! Googla på recept.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#9 Aha går tyvärr bort, äter varken vitkål, morot eller lök 😉
Men säkert gott för den som gillar det 👍

JustMySelf
0

Klyftpotatis är mycket godare att göra själv än att köpa! Du delar potatisarna i klyftor, penslar med smör/margarin och lägger i en långpanna i ugnen! Ta ut när de fått färg 🙂Själva "gräddningen" tar rätt lång tid, men det är väldigt enkelt och väldigt gott!

Fridaaaa
0

#11 Ja klyftpotatis brukar vi göra själva sedan en tid tillbaka, godare och nyttigare 🙂

Hanna
0

Chicken tikka masala kanske? Finns färdiga kryddmixer att köpa på de flesta affärer om man inte gör från grunden. Väldigt gott och inget man äter varje dag, men inte dyrt. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

#13 Aldrig gjort, vad innehåller det? 🙂 (äter nämligen inget som innehåller grönsaker hehe)
Såna kryddmixar brukar mest innehålla salt, så kryddar helst själv i så fall med bra kryddor 🙂

Hanna
0

#14 Ska se om jag kan hitta ett recept. Nämligen bara gjort efter kryddmixen samt köpt på restaurang.

Fridaaaa
0

#15 Ok tack 🙂

Hanna
0

Här är kryddmixen i alla fall http://www.santamariaworld.com/produkter/Indisk-mat/#!/tikka-masala-spice-mix/

Såg att det fanns oändligt med recept. Så enklaste är nog att googla efter recept på tikka masala och se vad som passar en själv bäst. http://www.recept.nu/stefan_svensson/varmratter/kyckling_och_fagel/chicken_tikka_masala/ 🤐

Fridaaaa
0

#17 Ser att socker är dessvärre en av huvud"kryddorna" samt vitlök i (vet dock inte hur mycket det smakar?).
Men borde gå att krydda själv.

Ja googlade lite själv men innehåller lök, chili mm, sånt jag tyvärr inte äter, så får tyvärr gå bort 😕

Hanna
0

#18 Tycker inte det smakar vitlök utav kryddblandningen. Dessutom blandar man med crème fraiche, kyckling, ris osv. Så personligen tycker jag att det inte gör något att äta någon gång. :) Även om det såklart är trist att huvudingredienserna är som de är.

Fridaaaa
0

#19 Ok, vad bra för ogillar vitlök nämligen hehe
Nej det är sant hehe :) Var bara jag som reagerade på socker i kryddor hehe
Ja, men tyvärr får den gå bort, just pga chili, lök och annat i (alltså inte kryddmixen), tror inte det blir så bra utan ingredienserna i receptet 😕

Fridaaaa
0

Bestämt mig för något gott kött, egengjorda klyftpotatis och någon god sås till 😉

Thatgirl
12

Får jag bara fråga varför du inte äter grönsaker? Grönsaker är ju hur nyttigt som helt, supergott och allt. Känns lite småbarnsaktigt där haha😛

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Fridaaaa
5

#22 Äter enbart gurka och majs (dock inte ren majs, men med god sås till), inte hittat någon mer grönsak som jag helt enkelt gillar.
Och nej, det är verkligen inte "småbarnsaktigt", enbart en smaksak helt enkelt. Äter mer frukt istället, betydligt godare tycker jag 🙂

dyoxide
0

#8 Går att göra jättemumsig tzatsiki utan vitlök! Grekisk yoghurt, riven gurka (tänk på att klämma ut vattnet ur den!) och salt. Gjorde det åt min mamma som inte äter vitlök, smakade själv och den blev jättegod ändå! 🙂

Fridaaaa
0

#24 Smart! Ja det fungerar helt klart, får testa det, tack för tipset! 👍

dyoxide
1

#25 Ingen fara! Tyckte själv att den blev lika god som "originalet", den har ju fortfarande den här tzatsiki-smaken liksom. Lycka till! :3

[MiniPim]
0

Varför inte grönsaker? xD

Hanna
1

#27 Svara finnes i #23 👍

[MiniPim]
3

Men man måste väll äta grönsaker för att äta nyttigt liksom. äter du intr grönsaker omd et är i någon sak? typ riven morort och broccoli ochs ånti en "biff"! eller soppael lerså? :0

Hanna
3

#29 Man kan äta nyttigt ändå. Rotfrukter och sådant finns ju. Och som nämnt så äter hon frukt. Tror inte man avlider för att man skippar grönsakerna, även om det kan vara en klar fördel att äta det. :)

Fridaaaa
2

#29 Nu är det inte det tråden handlar om :) Nej man måste inte äta grönsaker för att vara nyttig samt att jag äter gurka och majs ;) Broccoli *rysning* hehe ger jag till marsvinen ;) Äter i princip inga soppor ;) Åt vegetarisk burgare ena dagen, då var det majs, ärtor och morot i små bitar i, då gick det bra för smakade inte då, är det att jag inte gillar smaken, testat flera olika grönsaker men få jag gillar smaken på. Thats lite ;) mår bra ändå, äter annat och klarar mig utmärkt ändå, får i mig det jag ska ändå :D så, åter till tråden ;) #26 Tack :)

Fizzy
1

Hmm kommer bara på en sak. Simpel.

Lax med en smet över som innehåller crème fraiche och 2 msk Wasabipasta.

Kör i ugnen 15 min på 200-225 grader.

Lite olja eller matfett i ugnsformen kan vara bra för att undvika att fisken bränns fast.

Servera med diverse rotfrukter.

May the Gerbils be with you :3

knugi
0

Jag bidrar med ett väluppfostrat ungkarlsrecept jag skickade till polarn för 10 år sen(X)

Kyckling med lite simpelt skit

Smörj en/två plåtar (hur mycket man vill göra)

200-225 grader

Potatis med skal i klyftor

paprika i klyftor

rödlök i klyftor

morötter i långa stavar typ, klyftwannabe's

purjolök om man vill men onödigt

gör mycket för det krymper

glöm förfan inte kycklingen ditt avel

häll över matolja (typ sprinkla lite över skiten)

in i ugnen, rör om försiktigt efter 15-20 minuter

stick med en gaffel tills du märker att det är mjukt = klart

Skratta ondskefullt och ät

Fridaaaa
0

#32 Låter helgott! Ska spara det till nästa gång jag har lax hemma 👍 Älskar nämligen fisk och lax är en stor favorit.

#33 haha 😛

Fridaaaa
1

Det blev fransyska (tunnare skivor), med egengjord skivad potatis i ugnen och sås 👍 Han blev jätteglad 😃

Hanna
0

#35 Gott! Kött, sås och potatis är nästan alltid ett säkert kort. 😃

dyoxide
0

#33 Hahaha, awesome recept ju! Låter gott dock, får testa 😃

Fridaaaa
0

#36 Ja riktigt gott! 😃

knugi
0

#37 simpelt som satan men jävligt gott

do it!!

dermot
0

"Klyftwannabe's" XD

// Anka

Fridaaaa
0

#40 Klyftigt va? 😉😃