Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 2209 ggr
Fridaaaa
0

Duktig på bråk mm? (matematik)

Någon som är duktig på det?

Lös  divisionen: 4 dividerat med 1/4.

Eva, Lisa och Peter ska dela en pizza. Eva äter en sjättedel, Lisa och Peter delar lika på resten. Hur stor del av pizzan får de vardera?

Flera år sedan jag läste matte! xD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jesperlinden97
0

Är det 4 dividerat med en fjärdedel? 

Om det är det, så kan du ta reda på vad en fjärdedel är i decimalform, och ta 4 dividerat med decimaltalet.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

jossa5
0

Kan inte riktigt hjälpa dig, mer än att tipsa om en bra hemsida med matte. Dom visar exempel och gör videos där dom förklarar, och det hjälper mycket.

www.matteboken.se

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hippoteket
0

det första talet ställer du upp som

4

-

1/4

När man har ett bråktal i nämnaren så flyttar man upp bråktalets nämnare till täljaren och multiplicerar dem med varandra:

4 x 4
____  = 16
  1 

För att kontrollera att det blir rätt - dela 4 i fjärdedelar, hur många fjärdedelar blir det totalt? (hur många 25-öringar på 4 kr?)

---

När det gäller tal två så har du först delat pizzan i 6 sjättedelar, varav Eva äter en. Kvar är då 5/6 som ska delas lika på två. Om du tänker dig pizzan framför dig så inser du att en av de kvarvarande bitarna måste delas på mitten. Varje sjättedelsbit är 2/12 och Lisa och Peter äter 5/12 var.

Lyckades jag förklara så det blev begripligt?

Joppo
0

4 dividerat med 1/4 = 4 dividerat med 0,25 = 16

De får 5/12 delar vardera (fem tolftedelar)

Fridaaaa
0

#2  Ja den sidan har jag sett innan, är sådär bra tycker jag tyvärr.

#1 Ja precis 🙂

#3 Tack för förklaringen, hjälpte till mycket! 🙂

Matte är inte min starka sidaxD

Fridaaaa
0

Ett snöre utan några markeringar är 2/3 meter lång. Går det att klippa bort en halvmeter utan att mäta?

Jesperlinden97
0

#6 Jag tänker bara 3 delat på 2 vilket blir 1,5 och eftersom du delar 2 i 3 så tar du och kollar om 1,5 går i 2. 

Nu blev det ganska rörigt, och jag kanske är helt ute och cyklar… 
Mitt svar är i alla fall JA! :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

Fridaaaa
0

#7 Se vad jag får för svar sen, om det är rätt eller ej xD

Joppo
0

Svaret är JA. Om man viker snöret så att det delas i fyra lika långa delar* så blir varje del ungefär 16,66 cm(66,66/4), vilket innebär att man kan klippa till en halvmeter genom att klippa av en fjärdedel av snöret. Då återstår 16,66*3cm vilket är ungefär 50 cm. Observera att det antagligen finns en lite mer elegant lösning på detta problem om det löses i bråkform. Dock vet jag inte riktigt hur man gör det :)

* Förslagsvis genom att först vika snöret en gång och sedan vika det vikta snöret en gång till.

Joppo
0

Vid närmare eftertanke borde lösningen i bråkform var att konvertera 2/3 m till 4/6 m och sedan dra bort en 1/6 m från det sista talet. Då får man 3/6 m vilket ju är detsamma som en halvmeter. Detta gör man på sättet jag beskrev tidigare, dvs genom att vika repet i fyra lika långa delar.

Hoppas inte detta blev alltför rörigt :)