Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1508 ggr
hund_katt
0

orättvist!

hej… jag har börjat tänka på en/några saker i min familj…

vet inte hur jag ska börja, men jag får försöka börja nån stans…

jo, det är så att jag tycker för det första, att min storasyster är mer 'värd' än vad jag är enligt min plastpappa.(och min plastpappa hatar jag så mycket att jag knappt kan använda det 'hemska' ordet PLASTpappa…). om t.ex. jag glömmer nånting, t.ex. mobilen, och kommer på det när vi är på väg till skolan, då får min plastpappa damp på mig, och håller på och tjabbar hela vägen till skolan, medan om min syster glömmer mobilen, då bara suckar han och bryr sig sedan inget mer om det… och min syster glömmer den MYCKET oftare än vad jag gör. hon glömmer den inte lika mycket nu längre, men innan var hon bedrövlig…

en annan sak är att jag hatar min plastpappa så mycket, att jag mår dåligt ibland, och nån gång har det hänt att jag rymt hem till min riktiga pappa som bor ca minst 7 km ifrån där min mamma bor…
jag ljuger till och med för min mamma om att jag ska till min kompis, som hon vet vem det är, som bor 50 meter ifrån min pappa, men jag går inte till henne, utan jag går till min pappa. kan även hända att jag går till henne också, men inte lika ofta.

när min syster t.ex. har tagit sönder mobilen eller nåt liknande, då börjar min plastpappa och hon direkt titta runt för att se om det finns någon billig bra mobil. när jag råkade ta sönder min surfplatta som var billigare än alla mobiler min syster fått tillsammans, så bara skiter han i det och bryr sig inte alls om att ens gå in på internet och bara titta på en ny surfplatta…

när jag sitter uppe med mobilen en timme max på kvällarna för att jag inte kan sova, så nästan springer min plastpappa in på mitt rum och börjar skrika. när min syster sitter uppe halva natten framför datorn när hon kan sova så får hon det. han bara säger 'ska du inte sova?'

och en gång när min moster började chatta med mig på kvällen när jag höll på att sova, så surrade min mobil och jag tittar liksom automatiskt på vad det är. då kom plastpappa rasande in och skrek. efter det så sitter internet på en timer som stängs av kl.20.00 det var inte ens mitt fel att hon började chatta med mig!

detta mår jag dåligt av, och inte så konstigt varför jag hatar honom. visst, han kan ge vissa ganska dyra presenter i julklapp och födelsedagspresent, men om alla dyra saker jag fått ligger på 5 tusen (bara tar exempel) så ligger min systers på 8 tusen minst.

vad ska jag göra? jag kan inte prata med någon jag känner om det. utan vill i sådana fall prata anonymt. bris har sällan öppet när jag kan ringa. när de har öppet så är mina föräldrar hemma…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[JollyJustin]
0

*Följer  tråden*

Det är synd om dig o förstår att det känns riktigt jobbigt.

Du kanske kan prata om det med din pappa eller med läraren,kuratorn eller skolsyster?

hund_katt
0

naa, vill som jag skrev vara anonym i så fall… har redan pratat med skolsystern då min pappa höll på att dricka. det kändes bara jobbigt… och pappa är alcolist, även om jag vill vara hos honom mer så kan jag inte prata med honom. han håller på att prata skit om mamma, vilket kommer bli jobbigare om han ska prata skit om en till sen.

några saker han säger är 'hon vill bara att ni ska vara mer hos henne så hon får mer pengar' och sådana saker… även om jag tror att det egentligen är han som vill ha pengar. när vi är hos han så är vi liksom aldrig med honom. vi gör inte så mycket tillsammans eller så. så varför ska vi vara hos honom egentligen då? jag går bara hit för att slippa min plastpappa och för att det finns mer att göra här.

[JollyJustin]
0

Jag menade plastpappa ;) Annars kan du prata med din mamma eller kolla runt på google.

En riktigt duktig tjej som hjälpt mig är Cahira är på iFokus ;) Hon finns på Lantdjur(Tror jag) o Mobbing ;)

hund_katt
0

plastpappa hatar jag så mycket att jag försöker säga så lite som möjligt och vara i hans närhet så lite som möjligt…

[JollyJustin]
0

Du kanske kan prata med din syster om det så att hon kan prata om det med plastpappan då han är snällare mot henne?

fladdy
2

Det där mer presenterna brukar oftast bero på ålder, tex. min storasyster har alltid fått mer pengar än mig, mer presenter, mer random saker.😛

Men annars förstår jag att det är väldigt jobbigt det där med din plastpappa, du kanske kan prata med din mamma?🙂

aaaaaaaaaaaangelina

hund_katt
0

min syster bryr sig inte… hon bara sitter där med hörlurarna och 'aha' och  'tror du jag bryr mig? om hon är på sämre humör..

min mamma vet om att jag inte gillar honom. och värkar som att dom inte häller gillar varandra så mycket… de bråkar i stort sätt varje helg, och varje gång det ska hända något, t.ex. födelsedag, jul, ska resa eller åka nån stans till t.ex. stugan, vattenland, lekland(dock inte jag och min syster längre då vi är för stora :P utan min lillasyster). för ett tag sen när dom bråkade sa dom att det inte fanns någon relation längre. men de fortsätter att bo ihop ändå..

[alisja]
0

Skolkuratorer finns ju alltid, tro mig. Även om det inte känns som det finns någon som du kan prata med och du känner att ingen i hela världen har ork eller vilja för att hjälpa dig så finns det faktiskt väldigt många som tar ditt problem seriöst.

Jag måste bara fråga, är din plastpappa din systers riktiga pappa? Och ser inte din mamma när han behandlar er så olika?

hund_katt
0

nej, vi har samma pappa. men det är min lillasysters pappa. mamma ser inte det eller tänker inte på det…

kuratorn vill jag inte, kändes jobbigt när jag pratade om min pappas alkohol problem, och hon frågade samma sak flera gånger under samma pratstund, bara på olika sätt att fråga, vilket jag tyckte var jobbigt. att hon frågar samma sak hon frågat t.ex. veckan innan förstår jag, inte lätt att hålla koll på vilken elev som det hänt vilket på, och tyckte inte hon hjälpte så mycket, utan bara frågade och lyssnade…

[JollyJustin]
0

Men kan du inte prata med din syrra så att han pratar med plastpappan så kanske han blir snällare.

Ifall du o din syrra intë är så förtjusta i varann kan du väl vara så snäll som möjligt så att hon säger till honom

hund_katt
0

hon fattar inte… även om man frågar snällt t.ex. vill du se denna filmen? så säger hon argt 'ne, den har jag redan sett' som om jag skulle veta det.

jag känner min syster och hon skulle inte bry sig.

eller var det min lillasyster ni menade? nä, hon är bara 4 år ;P så det blir lite svårt.

[JollyJustin]
0

Oj sorry såg inte komentarerna..

Är plastpappan snällare mot lillsyrran?

Kan inte n ha ett familjemöte? Samla mod o berätta vasd du känner men om det känns tryggare utan syskonen kan du säga att de inte får vara med.

Om din plastpappa får damp.. Spela in o visa polisen eller nån vuxen

hund_katt
0

han får inte damp så, men han liksom är arg och skriker nästan…

[JollyJustin]
0

Det är så jag menar ^^

[alisja]
0

Hm.. Okej, så vi utesluter kuratorn då. Verkligen jätte bra att du iallafall har prövat att gå dit, sen om du inte tyckte det var typ av hjälp just du behövde är ingenting du styr över. Glad att du försökte!

Men BUP då? Hur gammal är du? För jag tror om du är typ 13 uppåt så behöver dina föräldrar inte veta om du är där och pratar med dom. Utan du får själv ta ansvaret att ta dig tid och att fixa en skötare som du kan prata med.

Annars ett alternativ om din mamma inte ser är att berätta för henne, alla mammor tar barnen i första hand. Din mamma älskar dig, så jag tror inte på något sätt att hon skulle bli arg eller besviken på dig utan mer hennes man. 

Lycka till tjejen. kram

Duvethon
3

Ska hon visa en video på när hennes plastpappa skriker på henne, till polisen? Vänta lite, va..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[alisja]
3

Precis som #16 säger, va? Alltså. Om du gör det så tror jag inte direkt polisen gör någonting om det inte direkt är några starka hot i orden han säger eller han slår henne på något sätt. 

Det är inte så enkelt att bara spela in och skicka in, för det första så skriker alla föräldrar nästan någon gång på sina barn. Det tillhör, det är nog delvis för att dom bryr sig men ibland gör man bara sina föräldrar arga och det är bara att låta det flyta förbi tills det är ordnat.

hund_katt
0

jag är 13 år :)

jag har sagt det där om att han klagar mer på mig när jag glömt eller kommit försent, än vad han gör på min syster. hon sa att hon visste det och att hon själv inte gillade det.

skulle jag berätta och mamma säger till min plastpappa så skulle han bara skylla ifrån sig…

[Gladamarsvin]
0

Fy vännen   du kanske kan gå och prata med en kurator

[JollyJustin]
0

Hon sa att det nte fungerade flera gånger #19 :S

DiamondIce
0

Förlåt, men måste bara fråga om det här har hänt länge eller om det är det senaste året osv? Det är jättetråkigt oavsett hur länge det har hållit på, men om det är nu det senaste året det har börjat tror jag att jag har en förklaring till vad som händer…

hund_katt
0

#21 jag har inte tänkt på det innan början av 2013. men det har hänt innan med men mer nu, eller så känns det mer eftersom jag börjat tänka på det.

DiamondIce
0

Okej… Såg att du skrev tidigare att du är 13 nämligen! Kommer ihåg hur det var att vara 13, det sög xD Speciellt då jag kände att min pappa började favoritisera min lillasyster och bråka mer och mer med mig. Blev så illa att jag i perioder inte pratade med honom alls… Jag hade inte så bra relation med honom innan heller, men nu är min lillasyster 13 -snart 14- och jag märker att han börjar göra samma sak mot henne, han favoritiserar mig och kan ibland inte vara i samma rum som min syster utan att börja skrika på henne. Män med kort stubin går väldigt illa med tonåringar, och när man är i tonåren är man känsligare än man kanske varit innan. 

Vad som händer är inte på något sätt ditt fel på något sätt, det är han som inte kan handskas med att du blir äldre och därför naturligtvis förändras. Då tycker han bättre om att handskas med din syster som i hans ögon är mer mogen och lättare för honom att handskas med. Om det bara är mot dig och inte var mot din syster kan det vara en ren slump! Det är svårt för mig att sätta ord på det, jag hoppas du förstår vad jag menar ^^'' 

Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det… Jag försökte prata med min pappa flera gånger, han blev bara argare och sa att det inte var sant… Fick lite hjälp från mamma när jag pratade med henne, med inte mycket… Men jag tror iaf att din bästa chans är att prata med din mamma eller plastpappa, om du nu hatar din plastpappa så mycket (villket jag kan förstå) så har du väll inget att förlora? Om det känns läskigt att säga det till bara honom eller att över huvud taget vara ensam i ett rum med honom kan du ju prata med honom och din mamma samtidigt. Säg det du har skrivit här i tråden, att du till och med hellre är hos din pappa som det är nu? Eller helt enkelt visa din mamma den här tråden så får hon läsa själv? :)

Kom bara ihåg att du är inte ensam, det finns fler som är/har varit i den här situationen, och som alla hejar på dig just nu <3 Du ska inte behöva ha det såhär <3

hund_katt
0

ska på en filmkväll/filmövernattning med några kompisar i skolan, vi har gjort det till en tradition att varje(nästan) lov/studiedag titta på en skräckfilm.

detta händer tisdag-torsdag denna vecka, och jag/vi har förberätt jättemycket, jag har köpt 1½ kilo godis som vi ska ha, och om jag inte kommer så är det två till som inte kan komma för de inte har någon skjuts, och då blir det bara två som är med på kvällen, och det är just det som hänt typ…

min mamma höll på att försöka somna min lillasyster och sova själv, för hon ska upp i  natt och jobba… så ropar hon om någon vet vart hennes mobil är men ingn visste, så frågar hon om någon kan försöka leta upp den, och det lät som om hon menade att jag skulle leta upp den, och då sa min plastpappa till mig 'ska du hjälpa mamma eller?' precis när jag efter massa stök och bök kommit ner tillrätta i soffan med filten om mig då jag frös så in i h*lvete, och jag säger 'nej, jag orkar inte' när plastpappan stod och till och med hade yttekläder på sig(mobilen låg förmodligen i bilen) och då tyckte jag att varför ska jag klänga på mig en massa kläder när redan han hade det på sig, plus att jag hade nattlinnet på mig. och det är ju storm och jag ville inte bli dyngsur igen som jag blev någon timme innan då jag var tvungen att gå ut och fixa en annan sak, och då blev han sur och gick ut själv för att kolla i bilen efter mobilen, och när han kom in så sa han 'där försvann skjutsen imorgon då'

jag blev jätteledsen, det är inte bara jag som missar kvällen, utan två till(ag skulle ordna med skjuts för dom), och det blir ingen riktig kväll med bara två stycken som kan komma då, och allt godis jag köpt? slösat en hundralapp på att ha lite mys och kul när vi kollar på skräckfilmen som vi sedan inte skulle ha då..

min riktiga pappa kan såklart köra, vilket jag hellre vill med för plastpappan är så snål och 'kan bara' hämta de som behöver skjuts på så nära avstånd om möjligt så den ene måste gå minst 300 meter när det finns en mycket mindre trafikerad parkering precis utanför ens hus… och kommer säkert inte köra oss ända hem till den vi ska ha kvällen hos, utan bara stanna vid den större vägen så får vi gå själva med alla kuddar och täcken minst 200 meter…

men det är ändå inte okej att han bara kommer där och säger det bara för jag inte gick ut för att jag hade nattlinne på mig och inte ville bli blöt igen, när han redan hade regnkläder och sådant på sig…

JAG VILL INTE BO MED HAN! får lust att bara packa och försvinna ut i skogen eller något…