Gymnasie, valp och allmän stress.
Det är så att jag nästa höst ska gå hundlinjen och först efter höstlovet(Har jag för mig) får man ta med sig egen hund på det gymnasiet.
Jag planerar att skaffa valp, men kullen jag är intresserad av kommer inte födas förrens i Mars vilket gör att valpen kommer vara ca 7-8mån när den är tänkt ska följa med till skolan medan det är 10mån. gräns. Då kom jag på en snilleblixt att bo i lägenhet tills valpen får följa med och ev. blinka lite extra med ögonen om att få använda apellplanerna på fritiden, då jag inte har någon möjlighet att åka 2 timmar hem och 2 timmar tillbaks varje dag med tåg i en hel termin, det funkar inte, speciellt inte med en arbetande hundras.
Hur är det egentligen med inackorderingstillägg? Min lärare sa att det är samma som studiebidrag, och kollade upp det lite och såg att det är 1500kr man får i inackorderingstillägg. Om jag delar en tvåa med en vän, och hyran är på 4500kr/mån och man delar upp det och båda söker inackorderingstillägg så blir det 750kr/mån. Om man sedan lägger till mat för kanske 500kr per person/mån blir det 1350kr/mån. Rimligt, enligt mig. Men sedan äter ju hunden också så det blir ju kanske 500kr där med, så då ökar vi det till 1850kr/mån. Hmm…
Får man fortfarande barnbidrag där eller ändras det till studiebidrag? Och är studiebidrag samma sak som inackorderingstillägg?
-
Jag vet tyvärr inte hur det funkar, men du kommer absolut behöva lägga mer pengar på mat än 500 kr per månad. Tror de flesta skulle räkna med minst 1000 kr för mat för en person, och då måste man ändå vara väldigt duktig på att laga billig mat
#1 Nja, vi snackar om 5 dagar i veckan, dvs 20-25 dagar i månaden och jag äter inte speciellt mycket nu som det är redan.
-
Mat kostar betydligt mer än 500 kr i månaden! Min sambo och jag spenderar ca 3000 dkk i månaden på mat och då köper vi inga dyra grejer (plus att jag inte alltid äter 3 stora mål om dagen).
Studiebidrag får du när du fyllt 16 (tror jag) och utöver det kan du, vad jag har för mig, få ett tillägg som hjälper dig att betala hyra för bostaden. Du kan läsa på CSNs hemsida :)

Såhär är det
studiebidraget får du varje månad, 1050 kr
SEN kan du söka inackorderingstillägg, vilket är olika beroende på hur lång resväg du har till skolan. MEN CSN kan neka dig om dom anser att det finns en liknande linje närmre. Nu vet jag inte vilken skola du ska gå på, men jag tar Forshaga som ett exempel då det är det jag har koll på.
Där så har dom att om en elev nekas inackorderingstillägg så betalar skolan lika mycket istället för att man ska ha chans att gå där.
Och det du räknar på verkar otroligt lite.
Jag ska börja på forshaga och har räknat såhär
Hyran går på 2500 varje månad
Jag får 1900 från CSN
Så Jag måste betala 600 i hyra
Sen 500 i hundens mat
och så drygt 2000 i min mat och allt. Där räknar jag in hygienartiklar, mat, resor hem på lov och allt sånt.
Så när jag har räknat bort inackorderingstillägget så blir det ca 3000 kr i månaden att bo själv (1000 i studiebidrag så 2000 som mina föräldrar betalar)