skolan tvingar mig till att praktisera...
Kan min skolan verkligen tvinga mig till att praktisera med hästar och kossor om jag har en stark fobi för djur som är större än mig, särskilt just hästar och kossor?
För vissa kan det vara svårt att förstå att en kille han ha fobi för djur, men när jag är i närheten av en häst så börjar jag typ böla och får oftast panikattacker.
Deras svar på detta var "Om du inte praktiserar där så kommer du inte klara kursen, blablabla".
Hur ska jag göra? För en sak är jag säker på, jag håller mig borta från lantdjur.
Vad är det för utbildning? Själv är jag sjukt rädd för kossor då jag förstår din rädsla. Men om du vill bli t.ex. lantbrukare kan det ju finnas en anledning till att du ska ha praktiseringen, men i så fall tycker jag du ska ta upp det med i första hand rektorn. Hjälper inte det borde du kontakta skolkuratorn och förklara hur det ligger till. Ingen kan tvinga dig till något sådant, enligt min mening, om det inte är absolut nödvändigt för utbildningen :)
http://aekitsune.blogg.se
känns väl lite att du har valt fel linje ?… eller så ser du till att praktisera där det inte finns stora djur?
Säger lite som #2. Om det ingår i kursen att praktisera på såna ställen så har du nog valt fel utbildning, då den förmodligen är till för att kunna arbeta med/bland kor och hästar efter examen. Eller?
#2, #3 Nej, nej inte alls. Det är det som är så konstigt. Jag går hundlinjen, så var skickar dem mig till en bondegård som ligger 100km ifrån skolan?
#1 Äntligt dem är det skumt att ALLA elever måste åka dit, men ändå så är det nödvändigt.
#4 Jaha vad konstigt! Prata med rektorn och förklara din fobi så borde du få praoa någon annanstans. 🤔
Låter ungefär som för oss som läser till djurvårdare på min skola, vi har en lantbrukskurs vi läst och för att få godkänt i den krävde läraren för kursen helt plötsligt att vi alla skulle praktisera på en gård i minst 1 vecka.
Antingen får du nog prata med rektorn som #5 säger eller försöka dig på praktiken iaf, kolla med läraren om det inte är okej om du praktiserar med t.ex. får istället för kossor? 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Har du kontakt med vuxenpsyk eller BUP? hade samma problem med dig, kunde inte praktisera pga psykisk ohälsa men var tvungen att träffa en överläkare om detta så att dom inte drog ner på mitt csn :) prata med någon du har kontakt med via psyk så fixar det sig ska du se!