Mycoplasmapneumoni...
….är typ nån slags sjukdom elr förkylning vad jag har förstått iaf och den kan ge lunginflammation. Och jag e förkyld nu och slösurfade på vad man skulle gö om man vart förkyld länge och då hamna jag på nån sida där det stog om den förkylningen och grejen e att jag har typ alla symptom på den o.O vad ska jag göra!?!
jag fick syn på det här inlägget till höger där man ser nya inlägg och kunde inte låta bli att svara dig - fast tonåringar iFokus inte riktigt är rätta sajten för mig om man säger så 😃.
men grejen är att jag åkte på en mycoplasmainfektion för ett par år sen och det slutade i mitt fall med lunginflammation (=pneumoni) och faktiskt så hamnade jag på sjukhus i nästan två veckor - jag har kort sagt aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. eftersom mycoplasma är en bakterie ska en snabbsänka på vårdcentralen visa förhöjda värden om du har det (medan en vanlig förkylning ju är ett virus och inte påverkar snabbsänkan).
när jag till slut efter två veckor med skitjobbig torrhosta och rätt höga febertoppar som inte gav med sig (är det så det är för dig också?) till slut masade mig dit hade jag så hög snabbsänka att deras utrustning inte kunde mäta det, det visade bara att den var skyhög. så ja, man kan bli ordentligt sjuk om man går för länge med detta, så ring vc imorgon så de får ta prov på dig.
och krya på dig 🙂!
#1 ojj :O nej, jag tror inte jag har feber, men om det inte blir bättre får jag nog ta o ringa sjukhuset!:) vad bra att du gick till sjukhuset och sen blev bra!:D Tack!^_^
nej du ska inte i första hand ringa sjukhuset om du inte blir bättre, ring vårdcentralen istället i såfall - eller om de har dropin-mottagning så gå bara dit. jag tror knappast de ens tar emot dig på sjukhuset om du inte antingen varit på vc först och de skickat dit dig, eller att du verkligen är uppenbart jättesjuk.
men vad bra att du inte har nån feber 🙂, då är det antagligen "bara" en förkylning (vilket förstås är jobbigt nog).
ett allmänt tips när man känner sig riktigt krasslig och funderar över om det är nåt utöver det vanliga är ju att ringa sjukvårdsupplysningen på nr 1177. de har öppet dygnet runt och det är en sjuksköterska som tar samtalet och efter utfrågning råder en, om man bara ska stanna hemma och snyta sig, eller gå till vc och kolla nästa dag, eller packa sig in till akuten snabbt som attan. därmed inte sagt att rådet alltid är det bästa, men det är ju ändå bra att möjligheten att få prata med en sjuksköterska finns dygnet runt
Okej, tack för hjälpen!!:D