Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 2059 ggr
Snurraminjordigen
2

Beslutsångest (X)

Hej! På fredag ska jag o en kompis på fest med lite folk.

Jag har köpt en flaska vodka av en, men hemma har vi en oöppnad flaska absolut vodka i barskåpet och jag tog den. Ingen kommer märka att jag har tagit den och den är finare o "bättre" än den jag har köpt.

Mina föräldrar tycker inte jag ska dricka och jag känner mig hemsk som har tagit den! 

Men jag är väldigt skötsam och gör jämt som mina föräldrar säger, jag sköter skolan mycket bra, bråkar aldrig med dom eller säger imot osvosv.

Jag har druckit mig full 1 gång förr men mina föräldrar har aldrig fått reda på det så dom tror att jag aldrig har druckit eller så.

Men jag känner lite att jag vill ta med flaskan och inte lämna tillbaka den i barskåpet, för jag vill liksom att något ska hända. Vill göra nåt jag inte får och vara mer rebellisk liksom för en gångs skull.

Alltså göra nåt förbjudet och leva livet lite, göra sånt jag kan skratta åt när jag blir stor och minnas att jag gjorde annat än att sitta hemma o vara snäll o lydig.

Ville väl skriva av mig lite hehe men känner inte ni såhär ibland?

Inaarah
23

Jag tog en oöppnad vodkaflaska av mina föräldrar en gång när jag var fjorton, och det är något jag ångrar än idag. Mina föräldrar litade på mig - jag skötte skolan bra, de hade aldrig behövt se mig i dåligt skick eller liknande. Men jag hade, precis som du, sån ångest över att ha tagit flaskan. De märkte det, och just därför kollade de igenom mina saker samma dag som jag skulle iväg på festen, och hittade ju flaskan. Behöver jag säga att det inte blev så mycket med den festen…?

Alltså, jag tycker verkligen inte du ska ta något av dina föräldrar. Om du ändå har en annan vodkaflaska kan du väl lika gärna ta den…? Det är inte värt det att göra så mot sina föräldrar. Jag kan förstå vad du menar och hur du tänker, men jag tror du kommer ångra dig. För det är inget man i framtiden skrattar åt som något kul.

[rumelle]
4

Nej. Risken är större att man gör något som man ångrar än något man kan skratta åt senare.

[Gladamarsvin]
0

Jag själv drack en alkohol cider i helgen och rökte så nu är jag rökare och gillar cider . Du är inte ensam att vara så lydig de är jag med men tog steget till en tonåring. 🤗

lisora
1

sno inte sprit av dina föräldrar. min kompis brukade göra häxblandningar av sina föräldrars alkohol, och det slutade med att dom lade spriten i frysen och när spriten blev till is förstod dom att något inte stod rätt till haha… sen hade ju dom helt förlorat tilliten för henne :/

[RedHood]
16

Jag avråder dig starkt ifrån att göra det. Den tilliten som du har fått av dina föräldrar kommer de troligtvis få väldigt svårt att få tillbaka. Och även skulle du dricka en vodkaflaska själv så kommer du hamna på sjukhus och magpumpas. Ja, det är ju ett roligt minne du kommer skratta åt när du blir äldre! Nej, inte precis…

#3 Bara för att du gjorde det en gång så är du inte ciderälskare och rökare? Och det är inte precis coolt och häftigt samt absolut är inte det att vara tonåring! Ja, många har gjort det, det har jag själv men jag definierade mig absolut inte som tonåring bara för det! Att röka var verkligen det dummaste beslutet jag tog och tycker det är riktigt dumt att ens göra det. Och att skryta med det och få andra att göra det. Nej, det är bara  lågt.

[Majbot]
11

#0 Att du annars sköter dig 'ursäktar' inte på något sätt att du snodde deras vodkaflaska. 

Tycker själv det är ett lite lulligt argument att man vill 'leva livet' och därför supa sig full med kompisar… Eller röka, droger, eller vad man nu vill göra. Vilka roliga minnen kan man få från det? Det är fullt möjligt att åka ut på äventyr och skapa minnen utan sådant skräp som ändå bara förstör kroppen.

#3 Inga att kaxa om, det är väl direkt inget att se upp till att någon gillar att dricka och röka?

Josefinaaa
14

#3 tonåring är du om du är 13-19 år. TretTON, nitTON. DE år tonåring, inte att supa och röka som bara förstör ens kropp. Tonåring är man när man är på gränsen till vuxen, och då ska man sa ansvar! Tror inte att era föräldrar kommer att låta er bli så vuxna om ni håller på så. Man vinner på att vara ansvarsfull. (Säger detta lite till alla)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Revolt
1

Jag tycker inte du ska ta den.

Förstår lite din längtan att göra något "förbjudet" men tycker inte du ska sno sprit av dina föräldrar för det :/

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Cazzos
3

Plocka äpplen från andras trädgårdar utan att fråga. Inte lika allvarligt men fortfarande "förbjudet" ^^

Jag tycker att många som skrivit här har gett dig väldigt bra råd… Du kommer att förlora dina föräldrars tillit om du snor saker från dem, speciellt bakom ryggen.

drika
2

Du tar nåt som inte är ditt , samma sak som att snatta i en butik. Var försiktig, är man inte van vid att dricka behöver man inte en hel flaska och det behöver man inte om man är van heller. Lycka till.

Hälsningar

Fredrika

knugi
1

Dina föräldrar vet garanterat att du tagit den

Och dom vet garanterat att du iaf kommer dricka inom närmsta tiden, dom vet naturligtvis inte om varje gång

Även din kära mor och far har spytt i buskarna någon gång

drick sakta och känn efter, de roligaste festerna är när man har en bra fylla, inte en dålig. Finns ingenting positivt med att dricka för mycket!

Men känner du inte för att ta det lugnt så gör inte det, man lär sig av allt!

Ha så kul

monstermash
3

Om du redan har en flaska vodka så behöver du verkligen inte ta dina föräldrars. Löjligt att tro att de inte kommer märka det och riktigt respektlöst. Kan förstå att man super bakom ryggen, det gjorde jag också när jag inte var myndig, men då kan man gott och väl fixa fram alkoholen utan att sno den ifrån sina föräldrars barskåp.

m4rkus93
0

Tro mig dom har märkt att den e borta lägg tillbax flaskan gå ut och ha roligt med dina kompisar sedan har jag en fråga jag tycker du ska ställa till dig själv när har du roligast när du hänger med kompisarna och ni har kul en hel kväll tillsammans och du kän vakna dagen efter och veta hur kul du hade igår och kommer ihåg vad ni gjorde eller en kväll där du inte minns något alls och vaknar och mår Skit? Tänk på det…