Med vatten.
#1 ja, jag vet -.- men det är ganska svårt när man har en fobi för sånt.
Prova att stå framåtböjd med huvudet lite nedåt. Brukar kunna gå lättare då.
Fast det e typ som en mental spärr, jag kan inte svälja den :(
Om du inte kan komma över den spärren själv så finns det ju hjälp man kan få hos psykolog eller liknande.
Har haft samma problem som du. Kolla om du kan öppna kapseln!
Skulle nog inte rekommendera att du öppnar kapseln. Olika läkemedel tas upp i olika delar av kroppen. En del löser upp sig i magen och andra löser inte upp sig förrän i tarmen. Så om du tar sönder kapseln gör den kanske inte samma nytta som annars.
Tycker också det är sådär. Brukar fylla munnen helt med vatten nästan, lägga i pillret, titta upp mot taket till pillret har åkt ner till botten så att säga, sen svälja.
Kolla på pappret du får med i förpackningen. Precis som #7 säger så bör du inte öppna kapseln så det kan bli väldigt fel. Klart på vissa står det att man får det men inte särskilt ofta.
Testa att lägga den på en sked yoghurt eller sylt, kan vara lättare än att svälja med vatten. Däremot får det förstås inte vara något du behöver tugga, så du råkar tugga på kapseln.
Okej, jag ska försöka sen, tack för tipsen :)
jag försökte nyss, men det gick inte, jag hade den i munnen med vatten men sen när jag skulle svälja gick det inte :( Jag blev yr och skakade jättemycket :'(
Och det är den första medicinen som jag någonsin ska svälja på det sättet och kapseln är typ 2-3 cm lång :(
Vad är det för nått?
Jag brukar lägga kapseln på tungan så den inte hamnar på bredden när den ska ner. Sen dricker jag något och lutar huvudet sådär bakåt när jag sväljer. Ofta vill jag dricka något annat än vatten så det ska gå ner lättare om det är stora tabletter eller kapslar. :)
Tänk: nu gör jag det bara! Och sväljer jättefort även om du börjar gråta. Ibland behöver man göra så för att komma över saker. Tänk inte utan bara gör det, jag tycker det är lättare om man har mindre vatten än hela munnen full, fast jag brukar köra utan vatten . ibland när man sväljer tabletter kan man känna att den åker i halsen men då är det bara att fortsätta svälja tills den åker ner ordentligt, försök inte få upp den igen!
Okej, jag ska försöka sen igen :) tack för tipsen!:) #13 kapslar är medicin, googla på bilder, det e svårt att förklara exakt..
JAG LYCKADES, JAG SVALDE DEN!!!:D
Grattis :) #18 Gillar du inte kapslar, är de äckliga.
Om du sa att du hade fobi tänker du nog på nått annat för det är nog inte fobi :P
#19 tack, jag hade fobi för att svälja dom, men dom smakar ingenting. :) men alldeles nyss blev jag av med den fobin :)