(X) vidrigt
Nu har jag upplevt det värsta dygnet i mitt liv. Jag har sett en helt ny sida av min pojkvän som jag inte sätt förut. Jag följde med honom hem till hans pappa. Där fanns två halvsyskon och en styvmor och MASSOR av djur.
Det är det vidrigaste jag har sett, hur han tog hand om 'fodret' till sina ormar. Min pojkväns pappa är reptiluppfödare men tydligen också massavlare av möss. Miljön mössen lever i, vad de får för foder, hur hårt de avlas på. Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. Sen hur han bara lätt stoppar in mössen i frysen levande och låter dem dö för att det blir för många möss. Han har ingen koll på hur många kullar varje mus har fått, han har ingen koll på kön i burarna så de bara sprutar ungar hejvilt och när det blir för många får de dö i frysen. Konstigt nog hade alla andra djuren det bra, Alla ormar, alla ödlor, hunden och katten. Fint hull, bra foder, bra miljö. Men inte när det gäller mössen. Jag vet att vissa reptiluppfödare också föder upp gnagare så de kan ge levande föda till sina reptiler, Men inte trodde jag de skulle vara helt bekymmerslösa över de andra djuren. hade jag haft orm och fött upp möss till dem hade jag i alla fall sett till att mössen hade haft det bra innan de fick avsluta sina liv.
Sen var det ju mycket annat som för mig var helt ofattbart. Familjens värderingar och syn på samhället och människor. jag ville bara åka därifrån. De drack så mycket, min pojkvän drack sjukt mycket där. Något som jag aldrig sätt hos honom. blä jag vet inte vad jag ska tänka längre. Det var så sjukt obehagligt. Även att jag fick sova i samma rum som mössen och höra deras pipande hela natten. Kändes som om de skrek på hjälp..
Medarbetare på bildredigering! :)
dumpa, anmäl
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
Hade anmält. Man får t.ex inte lägga in mössen levande i frysen och låta dem dö, djurplågeri!
Det är olagligt att ge levandeföda till ormar/reptiler i Sverige
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
:c Jag ser inget fel i att föda upp möss som man ger till reptiler, sålänge dom har ett bra liv och får dö på ett 'bra' sätt. Vilket verkligen inte dom mössen fick. Eftersom du faktiskt har något att anmäla dom för med tanke på att det de höll på med klart var olagligt så tycker jag verkligen att du ska göra det.
Om du vill fortsätta vara tillsammans med din kille är ju inte riktigt något jag har med att göra men jag skulle gjort slut..
Min kille har ju inte något med saken att göra så varför ska jag dumpa honom för?
Angående anmälning.. Åh vad jag vill göra det. Men känns som om det bara skulle bli massor av bråk och så vidare och det orkar jag verkligen inte med just nu pga andra saker i mitt liv. Jag tänker först säga åt pojkvännens pappa vad han gör för fel och fixar han det inte så anmäler jag honom sen.
#4 Du kan anmäla anonymt.
Ja det låter som en bra idé. Tänk för djurens skull,så de inte plågar mer genom att lägga levande i frysen och så :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Anmäl hållningen utav mössen. Det är verkligen inte lagligt eller acceptabelt. Har själv reptiler som äter möss/råttor, men de avlivas på humana och lagliga sätt.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
ärligt jag blir bara förbannad av detta…
inget med det att göra?? han vet ju om med brottsling…
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
tänk utanför din pojkvän, du vet att mössen läggs i frysen och fryser till döds. det är djurplågeri, prata iaf med din pappa och hota att anmäla om han inte fixar det..
#5 aha men det är ju bra, då kanske jag ska anmäla anonymt, men de skulle nog kunna gissa sig till att det var jag men aja då är det ju redan gjort.
#6 ja men eller hur, Det värsta var ju att hans farsa tog fram massor av döda möss ur frysen och skulle förklara hur fort de dör av att frysa ihjäl eftersom de tydligen somnar eller går i idé och sen fryser ihjäl så de inte behöver känna nåt. Och att det var humant och bla bla bla men va fan låter ju inte alls logiskt??
#7 så här är det, min pojkvän är emot all djurplågeri, men såklart lyssnar han ju på sin pappa att det är humant med frysning, Han är ju uppväxt med hela reptil grejen så för honom är det 'normalt'. när vi först träffades blev han jätteförvånad att jag spenderade flera tusen på mina gnagare med terrarium och liknande. Så nej min pojkvän har inget med det att göra på det sättet,
#8 jag ska, jag ska ta ett rejält snack med pojkvännen också. Det här är fan inte okej. Stödjer han sin pappa så självklart blir det slut då mellan oss..
#6 Nej, de lider väldigt mycket av att frysa ihjäl. Använder man skallen lite (han då) så fattar man att det kanske finns en anledning att det inte är lagligt. Hur bra mår man själv ute i kylan?
#10 min pojkvän har aldrig funderat på det eftersom han är uppvuxen med det och han är inte alls speciellt intresserad av gnagare och hur man håller sådana djur. Han är bara otroligt okunnig och jag tänker förklara för honom hur det står till. Men han är ju inte elak på något som helst sätt mot något typ av djur vad jag har sett.
Jag är själv reptilmänniska och har en uppfödning av ormar som äter möss. Jag skulle dock aldrig någonsin få för mig att missköta möss på det sättet! Jag har aldrig ägt en gnagare, men jag har vett nog att veta hur man bör sköta dem och att de bör avlivas på ett så humant och smärtfritt sätt som möjligt! Frysen är ju alltså inte ett alternativ!
Prata med din pojkvän om det, berätta att det är hjärtlös och olagligt. Du behöver ju inte hota med att anmäla, men du kan ta upp att du inte tänker acceptera att levande djur hålls och avlivas på det sättet.
#12 jag tänker inte låta dömmande när jag tar upp det, risken är då att han blir defensiv och börjar försvara sig och sin pappa istället för att se på situationen realistiskt. Därför tänker jag utesluta ord som hjärtlöst.
Men tack, bra att det finns reptilmänniskor som vet att alla djur är värda något och inte bara reptiler.
Vad är ett humant sätt att avliva ett djur på om de ska användas till foder? Så man kan rekommendera det istället som alternativ liksom.
#13 Koldioxid eller kvävemonoxid har jag för mig man kan använda. Avlivar själv inte möss/råttor så minns faktiskt inte exakt vad det är. Men bör stå på Jordbruksverket vad som är lagligt.
#13 Ta tag i musens bakben/bakkropp och slå nacken det hårdaste man kan mot en bordskant eller något. Så har jag gjort med kaninungar som är betydligt större än möss och dom dör direkt :-) Så det tycker jag du kan rekommendera istället. Det går väldigt fort och varken ansträngande eller svårt.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
:O #15 Uhh! 😭 Oj oj oj! Vill inte säga något dumt o vad jag känner så skriver bara detta för att ni inte ska bli arga ☝️😭🤢😮
Slå.. Kka-kanin un ungar på nn na nacken? Ehmm! Ohh! 😭💔😞
Oh my god, förlåt . 🥶😭
#15 okej det ska jag säga
#16 ibland behöver man avliva djur snabbt hemma för att de inte ska lida, så tyvärr, det låter jättebrutalt, men ibland behövs det.
Uhh! 😕 Men ska hon mata kaninerna till ormar ? 😭
Jag skulle få JÄTTEJÄTTEONTONTONTOTNOTNNTNTNTN den sekunden min nacke blev mosad D: Bara för att det går fort betyder det nt att de inte känner. Avlivas är bättre.
Om min syrra var sjuk eller nått, ska man då slå t.ex. hon sitt hårdaste på nacken? Nej! Så varför på djur?
Människor är dumma o grymma 😡😕
Grymma på ett dåligt sätt!
#18 det vet jag inte.
Det är en form av avlivning som funkar mycket bra och djuren dör direkt. Hellre ha ont en millisekund än att ligga och lida i flera timmar tills man kan komma till veterinären?
Sen brukar man ju heller inte avliva människor ;)
Vad gör man då för att döda människor? :O
#21 va?
Lider människor till döds om de är riktigt sjuka?
#23 Att hjälpa någon att dö är olagligt i Sverige så antagligen ja, vissa kanske lider. Men vi kan ju få hjälp också att underlätta t,ex få smärtstillande och få hjälp att andas osv med maskiner. Det är lite svårt på ett litet djur och oftast inte värt det då det skulle kosta flera tusen. Vi får ju gratis sjukvård här i Sverige.
:( Vilka själviska människor :(
#25 hur menar du nu?
Äsch skit i! Vill inte förstöra din tråd!
Grejen med djur är ju också att vi inte vet hur de känner, om vi håller de i livet med massor apparater kan de inte leva som djur. Man kan inte berätta vad som händer och vad de måste gå igenom, man kan ju förklara för en människa. Personligen kan jag tycka att det borde finnas möjlighet till döds hjälp för människor , det kan vara att föredra i vissa fall om man lider av svår sjukdom son inte går att bota. Men det var inte riktigt det tråden skulle handla om så nog med OT. :) Hoppas det löser sig med djurhållningen hoss din pojkvän.
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
#28 ja precis, får skapa en ny tråd om det.
min pojkvän bor inte där och har inte bott där på flera år. Det är en bra bit ifrån där han och jag bor. Han bor hos sin mamma.
Jag hoppas också det löser sig, jag hr bett honom att prata med sin pappa och bara ändra på några lätta saker som foder från hundmat till typ osötat musli som man kan hitta billigt i mataffären och att hålla koll på hur många kullar varje hona har fått. Klarar han inte av det tycker jag att han ska ge bort mössen (till mig så jag kan omplacera dem osv) eller mata dem till reptilerna utan att avla upp fler. Annars anmäler jag honom.
#16 Dom dör på mindre en sekund och tror inte dom hinner känna något. Man kan inte leva när nacken är av så.. Och nej jag ger inte några kanineungar till ormar utan har bara avlivat om det har vart fel på dom. Tex missbildade kaninungar.
Sara
Men missbildade människor D:
Människor har ju mer rätt, inte bra
ANMÄL!!!
fyfan, mår illa av din text, stackars möss
#31 Men om kaninungarna lider av det, tycker du då att dom ska leva till varje pris? Ibland får man tänka att ett dött djur känner ju inte, och det är ju bättre än att gå runt och ha ont och inte förstå varför.
Jaha visste inte, trodde missbildade människor o djur inte hade ont
#34 missbildade männsikor kan man förklara för så de förstår varför ena armen är kortare t.ex. Men en kaning förstår inte och kanske bara blir stressad för att kroppen inte fungerar osv och känner att den måste försvara sig mot allt och alla.
#35 Kunde inte sagt det bättre själv. :-)
Sara
Vet inte om någon sagt detta innan, MEN FILMA OCH TA BILDER på mössens förhållanden INNAN du anmälen, så du har bevis!
Stackars mössen ska verkligen inte behöva ha det så :(
Lycka till!