Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1740 ggr
dinamnam
2013-10-30 12:51
0

Gamla normer

Hade en liten uppgift i skolan om att skriva om något man vill diskutera kring typ…haha 

Här har ni texten…

Bort med gamla normer

Varför kan man inte ha huvudbonad inomhus när man sitter och äter eller sitter i skolan på en lektion?

Gamla normer ifrån t.ex 70 talet finns fortfarande kvar, hallå världen vakna upp !

Vi lever faktiskt på 2000 talet men ska vi verkligen fortsätta med alla dessa gamla normer?

Att alla killar/män ska vara bredaxlade och jobba med olika arbeten där man lyfter tunga föremål medan tjejerna/kvinnorna ska sitta hemma, laga mat och ta hand om barnen.

Alla tjejer kan både ha byxor och klänning medan killar bara kan ha byxor. Om dom skulle sätta på sig en klänning så skulle dom så klart bli mobbade.

Det ska inte behövas en kill och tjej avdelning i klädaffärer.

Vi måste verkligen förändra våran värld, ändra vårt beteende, komma vidare i livet och acceptera att vi faktiskt lever på 2000 talet. Jag tror att folk är rädda för att ändra dom gamla normerna, dom vuxna och dom äldre lär ut fel saker till den nya generationen.

Snälla rara ni, väx upp någon gång. Förändra ert beteende, lär ut rätt saker till era barn !

Diskussion kring detta? :) 

Med vänliga hälsningar 

VildaVittra
2013-10-30 13:04
16

Från 70-talet? Du menar årtiondet då allt skulle vara könsneutralt så det stod härliga till och allt skulle vara så sjukt pedagogiskt att man tex lärde genom att leka. 😎

Du ska nog välja ett annat årtionde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RedHood]
2013-10-30 13:27
9

Det var en sak jag tänkte på.
Personligen tycker jag inte att det är så att det finns kvinnojobb och mansjobb längre. Klart det händer väl att kvinnor trakasseras på vissa arbetsplatser men det gäller män med och det börjar faktiskt vända att det är kvinnorna som ska jobba medan männen ska stanna hemma med barnen så det börjar faktiskt luta åt andra håller, inte åt det jämställda i alla fall.
Jag tror faktiskt inte att den dagen kommer komma när allt är jämställt för nu börjar kvinnor få samma roll som männen hade för många år sedan. I min stads tidning så kommer det en insändare varje dag om kvinnor som trycker ner män, säger att de är onödiga svin som inte borde finnas osv. Detta föregår men ingen bryr sig om det tråkigt nog. Jag tycker inte att kvinnor framställs som sexobjekt på samma sätt som för 10 år sedan utan det gör män också. Se till exempel på Dressmann-reklamerna. Vissa av dessa reklamer är fruktansvärda när det står vältränade män, svettiga och med bar överkropp. Det är exakt på samma sätt som för kvinnor men ändå så är det så mycket tjaffs om att det är så synd om kvinnor.
Det finns kvinnor som är svin lika mycket som män. Det handlar inte om kön utan uppfostran och hur du vill vara som person!

Detta är min personliga åsikt och ja, jag är kvinna och har blivit mobbas, trakasserad och annat genom mina år men tycker faktiskt synd om männen nu.

Edit: Men annars tyckte jag det var bra TS!

[rumelle]
2013-10-30 14:36
3

Det är bra att ungarna inte sitter med mössa på i skolan. Så lär de sig att tvätta håret oftare än varannan månad sådär. Plus att det kan vara svårt för läraren att få ögonkontakt med en unge som drar ner mössan över halva ansiktet.

Cederin
2013-10-30 14:41
10

#2 Word.
I övrigt så vill jag ha min tjejavdelning i butikerna, kvinnor och män har olika passform på kläderna i många fall.

Medarbetare på Naglar och Hår

CatchFatch
2013-10-30 17:58
1

#4 Jag håller med :) Jag störs inte av vilken avdelning kläderna är på eftersom att jag ändå måste handla de flesta byxorna på barnavdelningen ( trots att jag är 20år ).

Dessutom.. Ärligt talat så tror jag att just klänning på män skulle se ganska.. miss anpassat ut :P

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Odd
2013-10-30 19:09
5

#5 Vissa killar passar skitbra i klänning. Precis som det finns vissa tjejer som inte passar i klänning 😛

Skottsmännen har ju redan listat ut allt det där, kiltar är så mycket bekvämare än byxor, ingenting som klämmer ihop paketet på en.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

CupcakeGod
2013-10-30 20:39
0

Jag kan gå till skolan i en klänning och ingen kommer att bry sig. På andra skolor hade dem dock ätit upp mig :€

CatchFatch
2013-10-30 21:54
1

#6 Kilt är ju inte klänning utan kilt är en kilt ;) Men just klänning har jag svårt att se på en kille..
#7 Menar du då en sån där lolita klänning? För då är det ju lite av annat - tycker jag :)

När jag tänker klänning + män så tänker jag, tyvärr, på en kutryggig, hårig man med en rak A-linje klänning :( Gärna i rosa..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Odd
2013-10-30 22:18
3

#8 Svarade mer på TS "Killar kan bara ha byxor" när jag började prata om kiltar, men jag var nog lite otydlig med ämne bytet 😂

Det finns säkert någon som skulle tycka att en kutryggig, hårig man i en rosa rak A-linje klänning är jätte snyggt, alla tycker om olika saker 😃

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[134643]
2013-11-05 14:00
0

Alltså tjejer och killar bör ha olika delar, då t.ex har de flesta killar inga bröst och det måste anpassas på kläderna :3 Däremot tycker jag att det kan bli fler "tjejkläder" som blir anpassade för killarnas kroppar, det kan jag hålla med om ^_^

Annars är det trevligt TS. Jag vet inte hur strikta regler ni har förresten, men jag stör mig lite på att det står "dom" och inte de eller dem c:

[Tilde]
2013-11-05 15:45
0

Jag kan ju berätta att myyyycket tidigare än 70-tal så hade män klänning! Och i början av 1900-talet så hade små pojkar klänning, då det var mode för båda könen. Numera tycker man inte direkt att klänning är praktiskt på en man (det är väl inte praktiskt på kvinnor heller och därför är det många kvinnor som inte heller använder klänning).

Det där med mössa inomhus har ju med respekt att göra. Att sitta med keps på inomhus ger ett nonchalant intryck och att ha jacka på sig signalerar att man är redo att gå vilken sekund som helst. Mössor är helt enkelt ytterkläder och det har man bara inte på sig inomhus. Det har inget med århundradet att göra. 😛

Vad gäller det du skrev med att männen arbetar och kvinnor stannar hemma stämmer ju knappast längre. Jag känner endast en hemmafru (min sambos mamma, men hon är snarare "lyxfru"). Om folk växer upp och tycker att männen ska försörja kvinnorna så beror det nog på uppfostran, eller landets kultur. I Sverige är det nog ingen som tänker så mer… :)

Kill och tjejavdelning tycker jag är bra! Vi är ju olika stora och kvinnor har bröst och höfter, osv. Vi har helt olika kroppar och behöver därför helt olika slags kläder. Däremot behöver kläderna inte vara så könsstarka; rosa prinsesskläder till flickor och blåa bilkläder till pojkar, utan det skulle kunna vara mer blandat. Som barn klädde jag mig både i hängselbyxor och i blommiga klänningar, lekte med både Barbie och bilar. Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att folk överdriver angående detta. Det är inget fel att köpa exempelvis en tröja på det andra könets avdelning - det vet jag flera tjejer som gör! Vore allt könsneutralt så tror jag inte det skulle fungera. Är man heterosexuell är man skapad att dras till det motsatta könet och vore alla likadana skulle det nog bli någon slags förvirring.. eller så hade jag inte attraherats av män. 😂

No hate! Detta är bara mina åsikter. 🤐