?
Har nån av er någonsin varit med om något läskigt eller obehagligt? Att nån har följt efter er eller hotat. Hur klara ni er därifrån , vad gjorde ni ? Hur hände det?
En gång så var jag ute på kvällen med min flickvän jag hade då och en kompis. Så gick vi runt och hörde någon ropa till mig "är du william?" (min bror)
Jag sa nej och sa att jag var mike, då kom dom till mig och puttade mig lite och så den killen som ropa tog mig runt halsen och slängde ner mig i marken och sa att jag skulle hämta wille..
Min flickvän kände den killen så hon sa till han att lägga av och så gick vi sen iväg hem.
Fett läskigt :O
Jag blev på sätt och vis förföljd av en kille när jag satt och väntade på tåget. Klockan var inte mer än 8 på kvällen, dock var det mörkt ute då det var januari/februari månad.
Jag var ute ensam på perrongen och killen satte sig bredvid mig och frågade om jag kunde hjälpa honom fixa blixten på hans systemkamera. Jag sa vänligt att "tyvärr men jag kan inget om kameror", sen blev det tyst men han satt kvar.
Då började han fråga mig vad jag hette, hur gammal jag var osv. Jag hade precis fyllt 16 men sa att jag var 15, han sa att han var 25 men när jag sa att jag var 15 så ändrade han sig och sa att han var 20. Han såg ut att vara minst 30 år 😕
När tåget kom så frågade han om jag skulle på det tåget, jag sa ja och då ville han åka med mig, men jag sa att jag behövde gå längre bak i tåget och då sa han "jag med!"..
Så han följde efter mig inne i tåget också, det var en del folk som satt ner så vi var inte ensamma som tur var. Jag satte mig på 4-sitsarna, två män satt mittemot mig och den här killen som följde efter mig satte sig bredvid mig men jag vände mig mot fönstret och han pratade inte med mig.
Jag var så himla rädd, jag visste inte vad jag skulle göra. När min station kom upp på skärmarna så reste jag mig upp bara och gick ut ur dörrarna, han följde inte efter som tur var men jag var så skakad så att jag ringde min kompis och började storböla 😐
När jag var 8 år gammal blev jag nästan våldtagen av en äldre man när jag var på väg hem från skolan. Det var obehagligt och läskigt. Men jag sparkade honom allt jag kunde på skrevet så att han vek sig ner mot marken och sedan sprang jag där ifrån. Sen blev det av till polishuset. Händelsen satte sina spår hos mig i några år, kunde inte lita på äldre män efter den händelsen. Tyvärr greps aldrig mannen.
#4 ojj va läskgt D:
Det var kväll och kulturnatten, jag var på väg ner på stan för att träffa kompisar. Det gick en man emot mig på trottoaren i ett villaområde och stirrade som bara den. Han stannade sedan upp vid mig och sa ett ganska lågt "hej", fortfarande stirrande på mig. "Hej", sa jag tillbaka och väntade på att han skulle fråga något, typ om vägbeskrivning eller liknande. Istället stod han bara där och glodde på mig, jättelänge.
Till slut blev jag så illa till mods att jag försiktigt började gå därifrån. Han stirrade efter mig när jag gick. Jag var livrädd att han skulle attackera mig eller nått! 😮
Det låter kanske inte som en så läskig upplevelse, haha. Men det var fett creepy och obehagligt!
Kan också berätta om något som hände min syster. Hon satt vid en skola och väntade på sin pojkvän. Så kom det fram en kille (han var från Somalia eller liknande tror jag, bodde på typ ett rehabiliteringshem i närheten). Han satte sig bredvid henne och började småprata. Sedan drog han fram en kniv. "Ser du den här kniven?" frågade han och min syster svarade att ja det gjorde hon. "Jag vill ha dina pengar", fortsatte han. Min syster svarade att hon bara hade en 20-lapp och killen frågade om hon var säker. "Ja", svarade min syster och vände ut och in på fickorna.
Sedan tror jag att hennes pojkvän kom och killen cyklade iväg. Han blev i alla fall polisanmäld och straffad. Min syster fick 10 000 kr i skadestånd.
#3 Nej men gud vad läskigt 😮
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Jag och mina vänner stod i brunnsparken och väntade på en buss och någon gick fram och drog mig längs ryggen, när jag vände mig om så sa personen "Du hade en fläck där..". Inget mer med det, tänkte jag och fortsatte prata med mina vänner. Efter ett tag började de tjejerna som drog fingret på min rygg "dansa"(Flänga armarna mot oss medvetet) så vi flyttade ju på oss, såklart. Då började de "råka" putta min vän mot en spårvagn så hon nästan blev påkörd av den på foten. Sedan började de kalla oss saker osv.
Vi gick på vår buss och de följde efter, jag och min kusin(mörkhyad) och hennes vänn satte oss((oturligt nog)) i ett 4-säte(2 säte med 2 säten mittemot vända) och såklart satte sig på den restrerande, mittemot mig. Började kalla mig för blåbärsskalle, isbjörn osv(Hade blått hår) och retades och så, trampade sönder mina fötter och sparkade på mina smalben, lutade sig fram och "råkade" hosta mig rakt i ansiktet. En tjej(mörkhyad) som tillhörde det gänget började kalla min kusin för saker och frågade om hon legat i solariet för länge(Oh the irony) och så höll de på hela bussresan. Bara EN man vågade säga ifrån och hela bussen var full, men han gav sig rätt snabbt efter hot från en tjej i gänget.
När vi gick av fortsatte de ju, och två tjejer(Från mina vänner) gick runt en ica-butik istället och det slutade med att en tjej ryckte av ordentligt meed hår från en mina vänner(Hennes hår var ju så fint, hon ville ha det..haha) och spottade på hennes huvud. MIn morbror försökte prata med dem(Vilket inte funkade) så vi sprang till lägenheten och väl där försökte tjejerna från gänget tränga sig in i lägenheten och då puttade min morbror ut de. De började sparka på dörren och hotade att ringa polisen vilket de gjorde, och polisen körde iväg de, hahahha.
Trevlig födelsedagsfest för min kusin, tjoho…
Mina vänner undrar varför jag undviker nordstan och brunnsparken men det är anledningen :))
-
Gud vad läskiga och obehagliga saker. En sak som har hänt mig, min kompis var för nåt år sen, vi skulle gå hem från majbrasan, och när vi gick därifrån så var det två killar som hade cyklar som stod i skogen och bara va där, när vi hade gått förbi dom så började dom cykla efter oss, dom höll sig på avstånd, sen så kom dom precis bakom oss och då började dom ta på oss ich säga " i love you" mm. Dom höll på sä hela vägen till vårt hus, när vi va rätt så nära vårt hus så blev jag så rädd att jag sprang im på en grannes tomt och sprang hem.. Sen försvann dom. Sen efter det var vi rädda , men sen gick det ett tag och det blev sommarlov, och under sommarlovet så gick vi allti mer till en sjö och en park och då såg vi dom igen, jag fick panik, så vi drog därifrån, sen skulle vi på bussen en gång och vi satte oss löngst bak , och då satt dom där och ens killen sa " hej" jag svarade hej, sen sa han " hur mår du? Då svarade jag inte, du skrek han typ å sa " jag sa hur mår du? Då svarade jag bra. Sen satt dom och kolls på oss hela tiden.. Sen så såg vi att det var DOM, få fick vi båda panik som fan, och gick snabbt av bussen , min kompis gick bestämt förbi dom få skrattade dom:..
#9 Öh, jag hade ringt polisen där på bussen. Fan heller att de skulle behandla mig eller folk jag håller av på det sättet (ursäkta språket)! Det hade nog skrämt dem också. Hade fått behärska mig riktigt rejält för att inte slå dem i ansiktet… med ett bussäte.
#11 Problemet var att jag var den äldsta och jag var typ.. 13 år. Och hade ingen telefon med mig och vi var ganska rädda så vi hann inte tänka så långt..
-
#7 fy! jag skulle typ dött! 😮
Frida
En gång när jag skulle cykla och möta mina kompisar så kom det en bil som köra saaaaaaakta breved mig.. Efter en stund så körde han jätte fort fram vände och stannade och väntade in mig igen.. Efter en stund så vevade han ner rutan och bara stirrade på mig.. Sen efter kanske 3 minuter så frågade han om jag ville åka med. Han sa de med ett leende som var så vidrigt läskigt att jag nästan började gråta. Jag svarade trevligt "nej tack" för jag var så rädd att jag ville vara trevlig, så kanske inte han inte skulle göra något.. Han svarade "varför? Jag har massa plats till dig ju, bara till diig….. (De leendet igen) och jag blev så rädd att jag cyklade de snabbaste jag bara kunde ner bland massa lägenheter. Slängde cykeln och sprang in och gömde mig hos min lillebrors kompis. Han körde självklart efter jätte fort, men de är så trångt där så han vände och körde iväg.. Har nog aldrig varit så rädd nån gång i hela mitt liv… Fatta att jag stannade hemma länge och tvingade mina kompisar att inte gå ut, utan åka bil om de ska nånstans! Nu va detta ett år sedan och har inte sätt honom igen, men jag var dum som inte anmälde. Även om han var ganska ung, kanske runt 20 år åldern och bara ville skrämmas. Men det är ändå inte okej nånstans. Händer något sånt igen så kommer jag polisanmäla direkt!! (Ursäkta om de blev stavfel eller något nånstans men orkar inte läsa igenom allt^^
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#14 Vad ska du polisanmäla honom för?
Nu har det ju aaldrig hänt mig någonting, men det hände mina kompisar en sak.
Jag och några av mina kompisar var ute och gick, och plötsligt kommer det en kille i 20-års åldern fram till oss. Han tog fram en godispåse och gav oss lite godis var. Mina kompisar åt upp sitt, men jag slängde mitt i närmaste papperskorg, då jag tänkte att killen kanske var ett peddo eller något, och att det kanske var sövningsmedel eller liknande i godiset. Killen sa att han inte bodde så långt därifrån, och att han hade mer godis i sin lägenhet. Mina kompisar sa att de gärna ville följa med honom, men jag sa nej. När killen inte hörde sa jag att killen kanske var farlig, och att vi inte borde följa med honom. Men mina kompisar sa att de ville ha mer godis, och följde med honom i alla fall. Jag låtsades gå hem, men smög efter dem och gömde mig i en buske utanför vad killen sa var hans hus. Efter ett tag kom mina kompisar ut, skrikande, och har aldrig viljat prata om vad som hände där inne.
Portal Is Love, Portal Is Life.
16# fan vad läskigt, har du frågat dom vad som hände??
#16 Usch! Väldigt osmart att följa med en främling.. Det är ju det klassiska pedofilexemplet att han lockar med godis.. :S
När jag var 12-13 år gammal var jag med en kompis på en marknad. Vi satt vid ett bord och det kom fram en sliskig lite tjock medelålders man med handen i byxan. "Vill du tjäna 500 spänn?" frågade han och jag svarade såklart NEJ! 🤮
När min mamma var ung så var hon ute och festade med en vän. På väg hem träffade de en kille från skolan som bjöd in dem till sin lägenhet på mat. De var riktigt hungriga och tänkte över om de skulle gå med honom, men beslutade sig för att gå hem istället. En vecka senare får de veta att samma kille hade mördat en tjej med en kökskniv i sin lägenhet för hon inte ville ligga med honom (eller nått sånt).
Jag har försökt att fråga dem, men dem har aldrig viljat prata om det.
#15 att han följde efter mig o och sa de han sa?!!!
#18 usch fyfan va läskigt!:o
2 historier Idag när pappa var påväg hem så åkte kan buss. Och någon kastade en sten på rutan så att det blev glassplitter över hela gatan+bussen:0 men ingen blev som tur var skadad. (Utom bussen) För något år sedan var jag och min kompis ute med min hund. Sen kommer en kvinna och min kompis är rädd för henne så hon sprang upp i skogen. Jag: Wilma vad gör du där? Kvinnan: är det din kompis? Jag: ja? Sen gick hon lite och sen skrek hon för full hals: Wilma nu kommer du för *** hit! Jag: … Kvinnan: du måste ropa högre annars blir hon kvar där hela livet seru… Jag: hmm går lite till och sen: Wilma om du inte kommer hit nu så går det illa för dig ska du veta! Jag går upp i skogen och kvinnan följer efter. Sen skriker kvinnan: nu kommer jag Wilma! Vi började springa och till sist slutade hon följa efter.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#22 varför var hennes kompis rädd för henne och vad ville kvinnan henne? Läskigt…
#23 hon är på alla hela tiden och min kompis tycker hon är läskig helt enkelt.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#24 okej, usch vilken kvinna! Skulle också varit grymt rädd för henne tror jag!
Hon hade 2 hundar. När hon var ute och gick med sin ena hund(den lilla). Hon skrek åt den och sparkad till den. Jag funderade allvarligt på att säga åt henne! Och då kommer en lite "robust" kvinna och tar tag i kopplet. -släpp kopplet! Sa hon -nej? Det är min hund jag gör vad jag vill med honom? Sa hund kvinnan -du släpper kopplet nu! Du ska inte ha hund! Sa hon - du kan inte göra såhär! Sa hund kvinnan Då rycker hon kopplet ur handen på kvinnan och lyfter upp hunden och går iväg. Kvinnan bara står kvar och skriker: jag ska ringa polisen! - gör du det! Då hamnar du där du hör hemma! Sa hon och gick med hunden.
#24 Hon verkar antingen ha någon psykisk sjukdom, eller vara beroende av något (alkohol eller droger). Kanske en blandning av båda. Tror inte direkt hon ville något illa :) Men det är ju alltid en bra idé att ta avstånd från såna människor, utifall..
#27 tänkte likadant
Har som tur inte varit med om något så läskigt vad jag vet. Dock så kan det ha varit på gränsen. En liten jobbig-läskig sak som hände under kulturnatten var att när jag skulle hem (sisådär runt 11 på natten) så ställde jag mig för att ringa min pappa och fråga om skjuts hem. Så kommer ett gammalt par. I alla fall gubben som ser gammal ut och kvinnan i 45års-åldern. Så tar han tag i min arm för en sekund och sedan kollar han ner på mina shorts jag har på mig. I admit they're kind om short men de är bläcksvarta med en massa dragkedjor och nitar. Lägger dock märket till att han fokuserar på mitt center där shortsen kavlat upp sig lite och hans ansikte var äcklande. Vile bara skrika på honom vad fan han gör men pratade ju med pappa samtidigt via mobilen :/ det var ganska creepy. En annan sak som hände samma dag fast tidigare, vi kom just ut från restaurangen med mina vänner, så kommer en random kulle fram och frågar om vi behöver vägbeskrivning. Vi hade nämligen en karta på alla evenemang. Så säger vi att det kanske skulle vara bra. Han frågar om vi är härifrån, ja för vi har alla bott här hela livet. Han ger oss en vägbeskrivning som inte alls kan stämma men vi kollar bara på varandra för att antyda det. Eftersom han pratade om att passera rondeller, fast det finns absolut inga i centrum osv osv. Nåja, så säger han åt oss att följa efter. Han började fråga oss flera gånger vart vi skulle och om de var en fest. Vi svarade nej och berättade att de var e konstutställning. Det vi märkte på en gång vara att han bara frågade oss tjejer (mig och (kallar henne E) medans de andra två av mina vänner som var killar aldrig blev frågade något. Så började han tjata om att dra hem till honom och ha fest frågade om vi drack, och varför vi inte drack när vi sa nej. Sedan ur gamla vi var. Vi fick sedan chansen och sprang därifrån när han vände sig bort för stt prata med en annan tjej.
Jo! Nu kom jag på något som har hänt mig! (Vi var i Turkiet när detta hände. x3)
Jag, min kompis Tobbe, Tobbes brorsa och Tobbes pappa var på restaurang, medans Tobbes mamma, och min mamma var och tittade på kläder i någon affär i närheten. När vi skulle betala tog servitören med oss till ett litet hörn av rummet. Plötsligt tar han fram en plånbok, tar tag I min arm, och tar tag i Tobbe med andra handen. Så vänder han sig mot Tobbes pappa och säger "I buy Children." Jag slet mig loss och ställde mig bakom Tobbes pappa,. medan Tobbe stirrade på servitören, skräckslagen innan han också slet sig loss, och sprang fram till oss igen. Vi skyndade oss där ifrån, och letade upp Tobbes mamma och min mamma, sen tog vi närmaste taxi hem.
Dethär hände mitt på dagen.
Gick uppför en lång backe, det var inte någon där. plötsligt kommer två skitfulla gubbar som stått i diket och går fram till mig och frågar om jag kan hjälpa dom. Undrade självklart vad, då rycker ena gubben tag i mina armar och den andra säger "Spring härifrån. vi är inga bra personer. vill inte ha ett liv på mitt samvete"
vart helt stel av chock men shit så jag sprang, aldrig varit så rädd. kan säga att jag inte vågar gå där mer..
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -