Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 742 ggr
Moalinn
0

Drömmar - måste skriva av mig

Måste skriva av mig lite för det här börjar bli läskigt, på riktigt.

Natten till torsdag hade jag en dröm där jag inte kunde röra mig. Jag var vid en udde som jag varit vid innan men i drömmen var det en massa björnar men även uttrar och bävrar. Instinkten säger ju "spring" men jag kunde inte röra min överkropp, kunde alltså inte ta mig upp, utan jag låg och sprattlade med benen. Jag vaknade av att jag ropade på hjälp (ja jag pratar när jag sover, shhh) men jag kunde inte röra mig. Jag vet inte om jag vaknade eller om jag fortfarande sov, läskigt var det iallafall. Jag var i mitt rum, men kunde inte röra en fena. "Somnade om" och kom tillbaka till samma ställe fast jag hade fått hjälp och låg nu en bit från djurens plats, så att säga, men kunde fortfarande inte röra mig. 

Natten till fredag hade jag en känsla av att något skulle hända på morgonen. Den här känslan följde med mig in i min dröm och mer än så kan jag egentligen inte säga. Jag kommer ihåg att jag hade en argare konversation med någon, någon som försökte övertala mig. Jag vaknade då varje timme och kollade klockan och jag hörde röster som sa "något kommer snart hända, bäst att gå upp", men jag kunde inte flytta mig så jag är inte ens säker på att jag kollade klockan? Men jag vet att jag vaknade varje timme, alltså mellan 01-05. Det som är lite roligt är att någon berättade att det var storm inatt, åska och allt. Borde inte jag ha hört det när jag ändå vaknade såpass ofta? Regnet hörs klart och tydligt utanför mitt fönster så jag kunde inte ha missat det, om jag inte sov förstås. Men hur kan jag sova om jag är vaken? Snacka om att jag fick hjärtattack när larmet gick på morgonen. Mobilen fick sig en liten åktur ner i golvet, tyst blev den iallafall!

Jag känner mig sjukt nojig. Brukar ha fina och härliga drömmar och helt plötsligt kommer det här. Har på senare tid haft drömmar där jag drunknar, tappar andan och vaknar andfådd som om att jag har hållit andan "för länge".

Någon som varit med om liknande som kan ge mig ett svar på vad det är som pågår? Googlade lite och såg något som heter sömnparalys? 🤔

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

CupcakeGod
0

Det händer mig några gånger i månaden. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Människor har olika åsikter om detta. Vissa är mer vetenskapliga än andra men jag älskar att hålla på med det övernaturliga så folk kommer säker å hoppa på mig. 

Visst kan det vara riktigt läskigt, men än så länge har ingen dött av det så du behöver inte oro dig för mycket. Det som inte kan röra dig kan inte heller skada dig :)

:holmgreen:
0

Ja, detta handlar om sömnparalys. Det är inget att vara rädd för, det man gör är att man drömmer, men man tror att man är vaken. I drömmen, eller "mardrömmen", så kan man inte heller röra sig, precis som du beskriver. Ofta upplever man också att det finns någon eller något i rummet. Och precis som #1 skriver så har folk olika åsikter om vad detta egentligen är, men googla sleep paralysis så får du skaffa dig din egen uppfattning.

Jag kan inte så mycket om det heller, utan detta har jag hört av en lärare bara. :)

Moalinn
0

Tack båda två!

Jag tyckte det var sjukt obehagligt. Vet man varför man hamnar i sånt "tillstånd"? Jag har inga som helst problem med det övernaturliga, har själv hållit på med lite sånt där så egentligen är jag inte rädd för allt det där, men bara känslan av att inte kunna röra sig var hemsk.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Sugar Mist
0

Det kallas sömnparalys om jag inte minns fel. Man kan tvinga fram en sömnparalys, eller jag vet de som testat det men jag tänker inte göra det för jag har hört om de som hamnat i otäcka sådana. Obs, inget att rekommendera.

Vet inte riktigt hur man kan förebygga sådana förutom att gå och lägga sig med inställningen att du inte kommer hamna i en sådan och drömma fint.

-

tusstuss
0

Har själv haft liknande drömmar om att inte kunna röra mig. Jag kommer ihåg i en jävligt äcklig dröm, där jag var fastspänd, och så körde någon in en kniv i mitt bröst. :/

Portal Is Love, Portal Is Life.