Väger jag för lite?
Hej! Jag får höra jätteofta både av min skolsköterskan och andra att jag väger alldeles för lite, jag är 165 cm lång och väger 38 kg och är 13 år tycker ni att jag väger för lite?
Det låter lite till den längden.
Jag är själv lika lång och skulle vara gravt underviktig med den vikten till min längd.
Man ska inte stirra sig blind på vikten men ja tyvärr låter det som att du väger för lite.
Men äter du som du ska? Är pigg, frisk och så?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja , det där är rätt lite om jag får säga så. Jag är själv 166 och väger ca 60kg, vilket är något kilo över medel för den längden.
Sen är det ju svårt att veta hur din situation ser ut, vissa människor har ju jättehög ämnesomsättning och kan inte lägga på sig vad de än gör…
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#2 60 kg till 166 kg är inte över medel för den längden🙂
Vet inte hur det räknas för barn (är under 16 år tror jag) men som vuxen, över 16-18 år är det inte över medel.🙂
Klart det är helt olika från person till person men tycker också det låter som ganska lite. Men du kan ju fråga skolsköterskan om de kan göra någon mer undersökning om du är orolig. Hur de gör då vet jag inte men tror att det blir att de skickar en remiss till läkaren eller att du för en matbok över vad du äter varje dag så man kan kolla över det.
#2 Är man 166 cm lång och väger 60 kg så är det inte något kilo över medel då man ska väga mellan 51-69 ungefär. Jag är 166 och jag väger 64 och det är precis vad jag bör väga. Men som sagt så är det helt från person till person.
Haha jodå jag äter, äter mest i hela familjen tror jag, rider nästa varje dag så jag ligger ju inte i soffan hela dagarna med en chipspåse om man säger så;-) #1
#5 Kollat upp med ämnesomsättningen och så?
För låter extremt lite med 38 kg till 165 cm faktiskt 😕 Men är bra att du äter och så i alla fall.
#3 #4 Har läst på många ställen att medel är 55kg för den längden, men men. Inte för att det spelar någon roll. Medel är just vad det är, medel, ett nummer som visar ungefärlig normalvikt, med betoning på ungefärlig. Bara för att medel är ett nummer behöver inte det betyda att det är fel eller onormalt att väga mer eller mindre, det var inte alls så jag menade 😃
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#7 Dock har du ju ändrat ditt inlägg nu, stod innan att du vägde 60 till 166kg och att det var lite över medel 😉 Var det jag utgick ifrån 🙂
#8 Jo, men både du och #4 misstolkade det jag skrev verkade det som så jag bara förklarade vad jag menade🙂
Dessutom ändrade jag inlägget av misstag. Skulle ändra en annan grej, men min dator fick en knäpp och frös och hade sig (dumma dator!) Iallafall, vi släpper det haha. Vill inte ta över någon annans tråd med en liten bagatell! ;)
Mår du bra, äter bra och helt enkelt.. är frisk, så är du inte underviktig. Inte enligt mig. När jag var i samma längd åt jag som en häst, motionerade INTE utan degade i soffan så vägde jag 35-37kg, jag gick inte upp förrens jag växte. Vissa går helt enkelt inte upp i vikt ;)
-
jag väger oxå för lite, 156cm lång, väger 32,6 kg, 12år i december BMI:13,4
Jag med:S är 158 cm och väger 29 kg…
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jag är 163 cm lång och väger 49 kg, är 13 år. Rider också, fast två hästar & fyra dagar i veckan. Jag har varit hos doktorn för att kontrollera att mina kurvor är som de ska. Dem godkände mig med bara en liten amnärkning "sen i puberteten". Jag har dock en kropp som inte lägger på sig jättelätt. På hemsidan som nr #10 skrev står det att jag också är underviktig…
Jag har alltid vägt lite. Jag har fått det från min mamma för hon var precis likadan. Hon gick upp i vikt först när hon hade passerat 20. Och efter hon fått sitt första barn.
Jag är 158 cm lång, 19 år och pendlar mellan 47-48 kg. Är nöjd med att jag lyckats komma upp i den vikten (vägde 44-45kg i mars i år). Jag har dock oerhört lätt att gå ner dom kilona jag går upp och har extremt hög ämnesomsättning. Går inte upp i vikt vad jag än gör.
Hur jag lyckades gå upp till 48 kg vet jag faktiskt inte, men jag blir glad över minsta kg jag lägger på mig så klagar inte! :)
Utifrån det jag läser om många inlägg här så verkar många vara väldigt unga. Men bara för att man väger lite när man är i er ålder så måste det inte vara något fel på er eller att ni väger för lite. Ni växer fortfarande och är inte färdigutvecklade än!
Ni kommer gå upp i vikt en dag, precis som jag, ni också! :)
Tycker inte att det är så mycket att tänka på när man är 12-15 år. Förutsatt att man mår bra och är frisk.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Vikt är irrelevant många gånger. Strunta i BMI som ändå inte visar något vettigt. Gå på mått istället och på hur du mår. Det neasfotografier säger är mycket väl formulerat! Kunde inte ha sagt det bättre själv :)
#16 Handlar dock inte direkt om BMI. Tydligen har många reagerat på det och för mig är det en varningsklocka i alla fall.
BMI är ju bara riktlinjer men i regel stämmer de hyfsat, såklart aldrig 100% just för att de bara är riktlinjer.
Jag är 169 cm och i vuxen ålder har jag som minst vägt 47 kg. Ligger normalt på 50 kg dock.
Är du 13 år är det svårt att säga då du kanske inte är i puberteten än, inte har fått bröst eller liknande. Det låter lite, men man vet ju som sagt inte. Det beror mycket på hur "utvecklad" din kropp är :)
Bara du mår bra får du väga hur mycket du vill tycker jag.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Antar att du är ungefär som jag av vad jag har läst. Är 181 cm lång, 15 år och väger ca 52 kg, ganska undervikig. Har inga ätstörningar eller så, har bara snabb ämnesomsättning och det är nästan omöjligt för mig att gå upp i vikt (får snarare kämpa för att behålla den). Tränar du? Själv gick jag upp ca 3 kg när jag tränat ett tag, vill du slippa skolsköterskans kommentarer om anorexia/bulimi (min brukade fråga om jag åt alls och om jag kräktes mycket) så se till att träna mycket ;)
Men är du som jag och inte upplever några problem med det borde det inte vara någon fara!!
Jag väger 38 kg och är 165 cm! :) Och är 13 år. Men jag mår bra, äter tillräckligt och bryr mig inte om folk säger "du e så smaal". För jag mår BRA. Skit i det du med, så länge du faktiskt mår bra.
Tja, jag är 170 cm och väger 45 kg (vad jag minns) och jag har alltid hört att jag är underviktig. Jajajaja, jag mår bra och har hållit samma viktkurva sedan jag var liten, so what då?
/ Ellen Bajsnåmi
När jag var 10-12 var jag ca 162-165cm lång och vägde 28kg, jag var äckligt smal, men jag var byggd sådan helt enkelt. Nu när jag är 16 väger jag 54kg och är runt 170-172kg, och är "normal-byggd" i kroppen :)
Bara du mår bra så tror jag inte att vikten spelar jättestor roll. Om man då inte är extremt underviktig.
MVH Celina