Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 4367 ggr
Hjälpmig!!!
0

HJÄLP MAASK!!!!!

Jag vet inte men ijag ser små vita saker o mitt bajs och ibland kliar det är det mask? SNÄLLA HJÄLP JAG VILL DÖ JAG KOMMER SPY

[rumelle]
0

Låter som att det kan vara mask ja.

Hjälpmig!!!
0

NEEEEEEEEEEEEEEEJ SNÄLLA HJÄLP MIGGGGGGG

Sjöstjärna
0

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Cazzos
0

Det är springmask… Inget farligt.. Tvätta grönsakerna noggrannare nästa gång, det är i grönsaker som äggen brukar vara och så kläcks de i tarmen.

Hjälpmig!!!
1

AAHHHH DET BETYDER ATT JAG HAFT DET I FLERA ÅR AHHH JAG VILL BARA DÖ JAG VILL DÖDÖDÖDÖDÖDÖDÖDÖDÖD AHAHAUAJAJAJJJ HKÄLPPÅP

Hjälpmig!!!
4

VAD SKA JAG SÄGA TILL MINA FÖRÄLDRAAR HJÄLPPPP

Hjälpmig!!!
0

SKA JAG SÄGA ATT JAG SVALDE GRÖNSAK SOM KLÄCKTEA I MIG!? HJÄÄÄAÖÖLP

Hjälpmig!!!
0

SNÄLLA NÅGOOOOOON

[ShabbychicBunny]
11

Ta några djupa andetag och försök ta det lugnt, det är absolut inget farligt men däremot ganska obehagligt att ha. Men det är lätt åtgärdat och det finns receptfria tabletter man kan köpa på apoteket och sen är problemet borta! :)

Hjälpmig!!!
0

SNÄLLLAAA JAG VILL BARA DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Hjälpmig!!!
0

@9 MEN VAD SKA JAG SÄGA TILL MINA FÖRÄLDRAR O TÄNK OM DET INTE FÖRSVINNER BLÄHHHHHHPÖÖHGGDDS UÄÄÄHHH

[rumelle]
0

Det bästa tycker jag är att kontakta vårdcentralen, så får du bekräftat om du verkligen har mask, vilken typ det är och vilken medicin som är bäst.

Fridaaaa
14

Snälla skrik inte.
Ta det lugnt

Du kommer inte att dö. Finns receptfritt för mask, inget farligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikeW]
28

Herregud vad du överdriver..

[ShabbychicBunny]
6

Säg bara som det är till dina föräldrar, dom kommer hjälpa dig att köpa tabletterna som du behöver och det är inget att skämmas över. Att man har råkat få mask betyder inte att man är ohygienisk eller äcklig. Det är lätt hänt och kan hända alla människor.

Hjälpmig!!!
0

NEJ JAG KOMMER INTE DÖ JAG VILL DÖDA MIG SJÄLV FÖR SMÅ SAKRR KRYPER O,KIRING I MIG AAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHJHH DO. HAR HHPRE DET E FLERA ÅRRR AHAHAHAAAAAAAJJJJJ UÄÄÄHHHH OCH JAG SKRIKER INTE JAG CAPSLOCKAR OCH GRÅÅTER AAHHHHHHH

Sjöstjärna
0

Andas!!! Det är inget farligt och du har ju inte gjort något "fel" för att dra på dig det heller. Förmodligen har du fått det via maten och det skulle kunna hända vem som helst. Ta det bara lugnt. Om du misstänker att dina föräldrar inte vet något om mask så googla lite så du själv vet vad det handlar om, var det kan komma ifrån och hur man blir av med det innan du pratar med dem så inte dem också jagar upp sig. Nej, det är inte kul, men det är faktiskt inte heller så himla farligt.

/Sjöis

Hjälpmig!!!
0

@14 SÅ DU MENA ATT DU HADE VART GELT LUGN OM MASKAR KRYPIT OMKTING INUTI DIG I FLERA ÅR!?!?!?!?

Hjälpmig!!!
1

JAG KOMMER INTE KYNNA SOCA KAG KOMMER DÖÖÖÖ JAG KOMMER GÅ TILL BIBLIOTEKET OCH KÖPA MASKMEDEÖ AAHHHHHH JAG GRÅTER OCH CAPSLOCKAR HJÄLPPPPP AHHHH DOM KRYPER KUST NU INUTI MIGG

Sjöstjärna
30

På tal om små saker som kryper, du vet väl om att du har fullt med kvalster över hela huden? Kvalster är små spindeldjur som bor på dig. 😃 Nej, jag menar inte att vara elak bara att sätta saker och ting i perspektiv. Naturen är full med små saker som kryper och krälar och vi är alla en del av naturen, och det är okej.

/Sjöis

Fridaaaa
3

#16 Jo du skriker. Lugna ner dig.
Du överdriver väldigt mycket nu.¨

Det är inget farligt, lyssna på vad folk säger!

[Tilde]
6

Lugna ner dig, annars blir jag tvungen att låsa tråden.

Om du har haft mask i flera år så är det ju inget att få panik över nu. Gå till vårdcentralen och se vad de säger. Annars kan du som andra har sagt bara köpa receptfria piller på Apoteket. Dina föräldrar kommer inte att döma dig.

Hjälpmig!!!
0

@20 JA JAG VET DET OCH NÄR JAG FICK REDA PÅ DET VAR JAG NÄRA ATT SPY OCH DET HAR INTE GÅTT MÅNGA DAGAR UTAN ATT JAG TÄNK PÅ DET UUÄÄHHH JAG HATAR SMÅKRYYUP JAG HATAR MASKAR JAG HATAR MIG JAG HATAR MITT LIV JAG HATAR ALLT JAG VILL DÖÖÖ OCH SÅ HAR JAG UPPTÄCKT FLYGANDE KRYP I MATEN JAG ÄTIT OCKSÅ OCH DEN HAR JAG ÄTIT JÄTTEMYCKET OCH UPPTÄ KTE DET MKY SENARE JAG VILL INTE LEVA PÅ DENHÄR SKITPLANETEN LÄNGRE FCK MY LIFEEEEE AHHHHH

Sjöstjärna
8

Hela tarmsystemet är ju fullt av bakterier som lever och bor i dig och som smaskar i sig av det som finns i dina tarmar. Utan dem dör du! Lugna nu ner dig och vrid ner volymknappen några snäpp, för det här är verkligen ingen katastrof och livet är inte äckligare idag än det var igår bara för att du kanske har mask i magen.

/Sjöis

Cazzos
4

Sluta överdriva. Ät bara NOGGRANT tvättade grönsaker och frukter om du inge vågar gå till Vårdcentralen eller prata med dina föräldrar. Dvs skölj inte bara av, ta ljummet vatten och gnugga på ytan.

Hjälpmig!!!
7

Okej jag ska inte ha caps lock

Sjöstjärna
3

Se där! Redan bättre. 😉

/Sjöis

Hjälpmig!!!
0

jag sitter och gråter nu jag vill bara sjunka igenom jorden så ska jag visa den att maskar inte alls är kul att ha :'(

Hjälpmig!!!
1

Mamma ska åka o köpa pizza nu då tänkte jag smsa henne att min katt har smittat oss med mask

Hjälpmig!!!
0

Ska jag göra det?

Hjälpmig!!!
3

Mennnnn när jag inte skriker är det ingen som svaraaar:(

[Evisen]
8

#28 Då kan du juh passa på och säga hej till daggmaskarna som finns i jorden….

Tycker du ska ta till dig de alla goda råd du har fått här och på kvinna i fokus.

Ingen har dött av springmask och det är väldigt vanligt på t ex dagis. Men väldigt viktigt att familjen får veta så ni får bort masken en gång för alla!

Hjälpmig!!!
0

@32 men det är inte vanligt på högstadiet

Fridaaaa
7

#29 Jag tror inte att det är katten som har smittat dig med mask.

#31 Du skriver med bara någon minuts mellanrum, alla kanske kan svara så snabbt.

Hjälpmig!!!
0

Men hjälp mig med vad jag ska skriva i meddelandet

[Evisen]
2

Kanske är vanligare än vad du tror, fast ingen pratar om det.

Jag fick höra när jag var yngre att springmask kan smitta via toalettbesök. Så kanske någon i ditt plugg har springmask och agerar exakt som du?

Lägg på toapapper på sitsen (om du är tjej) på skolans toaletter så slipper du bli smittad/smitta de andra.

Hjälpmig!!!
0

@36 det gör jag

Hjälpmig!!!
0

Men snälla hjälp mig med vad jag ska skriva i messet med exakta ord, hon åker snart!!

[rumelle]
8

Skriv bara att du tror att du har fått mask.

Fridaaaa
5

#38 Bara att skriva som det är, att du har fått mask och behöver maskmedel. Hela familjen bör köra med medlet eftersom ni delar toa

Hjälpmig!!!
3

Kan jag inte skriva: jag tror katten har smittat alla oss med mask, imon får du köpa maskmedel och det behöver inte kollas upp för medlet är ofarligt som lösscahmpo

[Evisen]
8

Då behandlar ni bara katten och det är fel att behandla ett friskt djur med något den inte behöver.

Bättre då att skriva som tjejerna skrev ovanför.

[rumelle]
15

tycker det är lite tarvligt att skylla på katten utan att veta fakta, samt att du inte vet om alla faktiskt är smittade.

[Tilde]
3

#41 Det kan du ju enkelt ta reda på genom att ta katten till veterinären för att kolla upp om hon har mask. Det smittar nog dock lättare på annat sätt skulle jag tro.

Hjälpmig!!!
0

Ja, men för nåt år sen hade katten mask och vi medicinerade bara honom inte oss.

Hjälpmig!!!
1

Jag vet det är äckligt att jag haft det i flera år :'(

Fridaaaa
2

Du kan fortfarande inte veta om det är katten eller ej.
Finns "kolla mask" för katter på apoteket att kolla om katten har mask.
Men hela din familj samt då du behöver behandlas om det är mask du har (även fast din familj kanske inte är smittad är det att rekommendera). Och såklart katten om den har mask.

Jag tror som sagt inte att det är katten, den risken skulle jag säga inte är så stor.

Hjälpmig!!!
0

FAst han är ute och har fångat ett fåtal fåglar o möss som kan ha mask

Fridaaaa
2

#48 Spelar ingen roll, du kan fortfarande inte veta om det är katten eller inte.
Det gör våran ena katt också och andra katter vi haft genom åren.
Så det är inget "skäl" till att det skulle vara katten.

Bättre att kolla upp det hela istället.

[Tilde]
3

Men då ska du ju ha rört kattens avföring och fått i dig mask på något sätt, eller att katten har slickat dig på munnen, etc.

[Evisen]
7

Nu tänker jag sluta skriva, då TS inte lyssnar och tar till sig vad som skrivs här.

Hjälpmig!!!
0

@51 jaja, hur hade du känt om maskar kravlat runt i din kropp i föera år? Det är ganska svårt att tänka på nåt annat då! men JAJA vad ska jag skriva då, skriv med exakta ord typ: skriv såhär till hene: blablabla

fsigge
0

asså skriv bara som det är!

Tänk om dina föräldrar inte vill ha katten längre för att katten "har " mask.

Frida

[rumelle]
7

Skriv: Jag tror att jag har fått mask och misstänker att jag har haft det ett tag. Är rädd för att det kan vara fler än jag i familjen som har det. Har hört att det finns receptfri medicin på apoteket, skulle du vilja köpa det?

Fridaaaa
4

#53 Då ska de inte ha djur heller, om de skulle tänka så.

[MiniPim]
3

#29 HAHAHAHA!

CupcakeGod
6

Prova att äta masken. Har hört att dem innehåller mycket protein och smakar som kyckling.

BeccaTilda
5

Varför skulle de funnits i dig i flera åt om du upptäckte det idag? Fattar inte?

BeccaTilda
9

Och dra inte den om katten, då springmask inte smittar från katt till människa.

Sjöstjärna
9

Varför dikta upp osanna och osannolika historier överhuvudtaget? Säg bara som det är: "Jag tror jag har fått mask och behöver medicin för det." Så kan väl din mamma prata med dem på apoteket om hur ni ska göra. Dra inte in en oskyldig kattstackare som dessutom med största sannolikhet skulle ha en annan sorts mask om den hade mask. Och att du haft det i flera år utan att göra något åt det är ju faktiskt ditt eget ansvar. Om du vet att haft det så länge kunde du också gjort något åt det långt tidigare. Nog med dramat nu!

/Sjöis

[MiniPim]
1

#57 Men fyfarao xD

mejamylove
6

Herregud, kan man få mask av katt?? Då var det avklarat, katten ska ut i garaget!!

[MiniPim]
0

hahahahhahahaha sså jag avlider!!

Hjälpmig!!!
0

Jag messade och hon läste bara xD

Hjälpmig!!!
0

Men mitt bajs kommer vara rött och ringla av maskaaar

[MiniPim]
0

ew :(

Hjälpmig!!!
0

@66 You don't say?

Jesperlinden97
0

Bara säg som det är, hon kommer inte döda dig precis…

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

linn8
0

#65 av medicinen?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Hjälpmig!!!
2

A jag messade ju henne och a av medicinen uuäääääähhhhhh jag hatar mitt liv

[MiniPim]
1

Fast katter får väll inte springmask? Dom får väll sånna där avlånga mdkar typ.

Hjälpmig!!!
0

Aa usch

SolgläntansDjurbäddar
5

TS du verkar väldigt omogen.. Man dör inte av mask och att skriva att du snart dör.. vill du att folk ska tycka synd om dig? hade du obotlig cancer då kan man förstå din mening men annars nej väldigt omoget..

mejamylove
0

och btw, jag skämtade inte…

-Idaoh-
5

Jag är nog en av de som var mask-barn som liten så vet hur det känns , de är nog de mest obehagliga att ha .. På kvällar/nätter så går mamma mask ut och lägger sina ägg i vecken som är runt fisringen =) De kliar något fruktansvärt verkligen och det är jätte noga med att byta lakan minst varannan dag. Och när du ska byta trosor - ställ dig gärna i duschen så sprids inte äggen över hela hemmet . Och ha inte string utan använd vanliga trosor . :)

Ta medicinen , hela kartorna även fast kliandet upphör mm..

Calcifer
8

Ja, det är otrevligt att ha mask men det är fruktansvärt vanligt. De flesta har förmodligen haft mask någon gång i sitt liv - ibland märker man det och ibland inte. Ibland minns man det och ibland inte. Det är inget farligt och det är inte pinsamt. Du har ju inte direkt fått mask för att du gått och slickat på backen (hoppas jag), så varför skulle det vara mer pinsamt än att säga att man fått ett skrapsår? 

Har du gått med det i flera år är det ditt eget fel och ingen annans för att du inte gjorde något åt det tidigare. Faktiskt.

Höj hygienen i hemmet, tvätta händerna extremt noga, tvätta alla kläder och sängkläder du kommit i kontakt med, ta medicin i två omgångar med två veckors mellanrum och se till att resten av familjen gör det också annars kommer ni bara fortsätta smitta varandra.

Men sluta göra det så överdramatiskt. Jaså, du vill dö för att du har springmask? Då undrar jag hur du ska hantera riktiga problem längre fram i livet. Jösses.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hjälpmig!!!
0

Men muuu jag ska se idag

Hjälpmig!!!
0

Men det kliar inte..

tusstuss
1

Det ända du behöver göra är att ta medicinen, och sen vara jättenoga med att skölja grönsaker, och att tvätta händerna ofta så får du inte tillbaka masken. 🙂

Portal Is Love, Portal Is Life.

Hjälpmig!!!
0

MUUUUUUUUU

Hjälpmig!!!
0

En fång när när jag skalade hand med några råka ja atoppa fingrarna i munnen det kanske är därifeon?

Fridaaaa
2

#81 Åk och kolla det istället eller köp medicin istället för att spekulera, du lär förmodligen inte få svar ändå vad som är smittkällan ändå.

Denna kommentar har tagits bort.
Hjälpmig!!!
0

Mamma köpte medicin till mig nu hon sa att hon o pappa inte har det så jag ska äta medicinen, hur ska jag städa mitt rum ska jag byta lakan dammsuga städa och så eller ska jag göra mer?

Calcifer
0

Byt lakan, tvätta dina underkläder noga och pyjamas osv.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hjälpmig!!!
0

Okej så först städar jag mitt rum o sen tar jag medicinen? för jag bytte nyss till rena underkläder

Fridaaaa
1

#84 Bara för dem att hoppas då att de inte blir smittade.

S.Morgans
1

Springmask kan smitta från beröring och via luften så vem som helst kan få det när som helst hur noga man än är. Maskarna är mycket vanliga och äggen kan finnas överallt till och med ute. Äggen överlever dock bara några veckor utanför en människokropp.

Jag var också ett springmask barn när jag var lite hade det hela tiden ändå fast jag inte gick på dagis eller liknande:)

-Idaoh-
0

Om ni delar toalett så använd klorin eller liknande medel på toasitsen när du är klar för att minska risken att du smittar dina föräldrar

Hjälpmig!!!
0

Okej, jag har storstädat mitt rum, klipt naglarna och tatt medicinen.

Hjälpmig!!!
1

Önska mig lycka till ^_^

Hjälpmig!!!
0

Jag har inte lyckats bajsa än vad händer om jag inte lyckas bajsa idag?

skuttis88
4

#92 ÖÖH.. Inget? 

Nejmen du får ju typ vänta och se.

MVH Celina

BeccaTilda
1

Vill fortfarande ha svar på det jag skrev #58. Varför skulle du haft det i flera år när du upptäckte det igår?

Hjälpmig!!!
0

@94 och det tror du ja ska veta eller?

Fridaaaa
2

395 Hur kan du veta att du har haft det i flera år?

Hjälpmig!!!
0

@96 för att ja är paranoid, det e inge kul, tro mig

Hjälpmig!!!
0

Neej jag råkade stoppa fingrarna i munnen, vad ska jag göra!?

Scorpio97
0

Jag har haft mask två gånger. Lätt fixat med tabletter från apoteket.

Första gången så var min mamma på sjukhuset med min syster när jag upptäckte det, och eftersom jag inte ville vara till besvär så sa jag inget när hon kom hem utan väntade till nästa dag. Den natten var lite obehaglig kan jag säga (; Vet inte om jag inbillade mig eller inte, men jag är hyfsat säker på att jag kände dom när jag lade handen på magen. 

Det är däremot ett väldigt effektivt sätt att sluta med choklad och socker. Jag upptäckte nämligen väldigt snabbt att dom gillade det, och att det då kändes och kliade mer. 

Men som sagt, det är inget farligt. Några tabletter och så vänta ett par dagar, så är dom borta sedan.

//Jessie

[dvärghamster Uppfödning]
6

#98 Varför stoppar du fingrarna i munnen?

Hjälpmig!!!
0

@99 okej jag har ätit tabletter nu, men jag har vara städat mitt rum inte resten av huset för det går inte just nu…hoppas verkligen masken försvinner…om jag inte inbillat mig för det kliar bara ibland typ aldrig det enda var det vita i bajjet @100 Jag vet inte

[dvärghamster Uppfödning]
2

#101 Det var bra att veta :|

CorneliaAndersson
2

Kan finnas en del anledningar.
ex. nagelbitare. eller kanske har TS någon form av beroende av att ha fingrarna runt munnen.

Jag själv har också haft mask, 2 gånger.
Absolut ingen fara och går över jättelätt med medicinering.

Ingen av gångerna blev min 'avföring' röd (inte vad jag märkte iallafall, kollade inte så himla noga på vad som låg i toaletten)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.