Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettlekar-och-skoj
Läst 6086 ggr
Kelin
0

Läger aktiviteter

Vad är det absolut roligaste att göra på läger? Skall hålla ett djurläger i helgen och behöver lite inspiration på aktiviteter. Åldern är 5-13år

Kom gärna med förslag på elkar, aktiviteter kanske någonting med djuren. Ingenting är dumt vill ha alla idéer jag kan få!

[Ympulse]
0

Vilka djur rör det?

Tänkte på en liten kurs i agility eller kaninhoppning där barnen även får prova på att föra djuren. Annars vardagslydnad med t.ex hund som de också får delta i. Och om alla har mobilkameror med sig (ett sorgligt faktum är att många femåringar har det idag) så kan du ju hålla en grundläggande fotokurs om vad man kan tänka på när man fotar djur.

Viktigt är att det inte blir stojigt kring djuren, utan att barnen tar det lugnt och får chansen att utveckla sin kommunikation med djuret en åt gången :)

När jag var på konfirmationsläger i somras var filmkvällar med godis förstås mycket attraktiva, men vi är ju gamla hormonrubbade femtonåringar också ;)

Med de yngsta barnen skulle i alla fall jag köra mycket lekar, både fysiskt och mentalt krävande så att de slipper få myror i brallorna när det krävs lugn (med djuren exempelvis). Mörkerkurragömma, "burken", dansstopp, "under hökens vingar kom", olika kull-lekar… Finns massor! Även samarbetsövningar där de måste tänka lite extra brukar vara effektivt.

Om de äldre tycker att vissa lekar är för barnsliga och om ni har möjlighet att splitta gruppen så kan de ju få syssla med annat under tiden. Men samarbetsövningar borde de flesta kunna delta i!
Och som jag nämnde tidigare kan ni jobba med fotografi. Om nu inte alla barn har tillgång till mobiltelefon så kan det ju vara något som ungdomarna får jobba på medan de små leker.

Ni kan även syssla med bild, pyssel, hinderbanor i naturen, sällskapsspel eller göra en gemensam (enklare) dans som alla får lära sig. ^^

Hoppas det hjälpte!