Min första mens
Jag är 14 år och fick min första mens i natt. Men jag undrar lite hur länge den kommer hålla på nu och när den ungefär kommer nästa gång?
Sedan om jag inte på något sett har tillgång till nattbinda, vad ska jag göra lättast då?
Undrar även hur länge till man växer? Jag är 156 lång, men båda mina föräldrar osv är ganska långa, 174 och 185 cm.. Hoppas verkligen jag växer en bit till, hur mycket brukar man växa eller så?
Mycket tacksam för svar :D
Vanligtvis 5-7 dagar men kan vara både kortare och längre.
Den kan ju vara oregelbunden i början men man brukar säga att det är 28 dagar emellan. Så räkna dag 1 idag och sen 27 dagar framåt.
Kan räcka med vanlig binda..
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Grattis du är nu kvinna :D
mens är olika från olika personer, jag är 20 år & har ens ca 1 gång i månaden & då varar den 4 dagar :)
Har du ej tillgång till nattbinda går det lika bra med vanlig binda, vet inte exakt vad mycket du blöder för det är ju olika person till person det med. Vissa får ha nattbindor även på dagarna andra behöver bara vanliga bindor på natten :) kan även rekommendera att du berättar för dina föräldrar att du fått mens, även om det är lite jobbigt så är detta helt normalt :D
Ett tips om ettag är att köpa dig en menskopp!
Men kör med binda ettag tills du fått lära känna din kropp!
Jag slutade växa när jag gick i 6an, har alltså varit 163 cm lång sedan jag var 12 år & är nu 20 ;) så olika där med, mina föräldrar är båda långa men min mormor,morfar, farmor & farfar var korta, så ärvde väl deras längd :)
Kram
Jag hade mens i ca 5 dagar och kom väldigt regelbundet varje månad. Har du ingen nattbilda kan du lägga två vanliga på varandra så det täcker mer i trosan (det är lätt hänt att det kommer utanför annars under natten eftersom man rör sig så mycket).
Jag fick mens som 11-åring tror jag, men minns inte riktigt hur lång jag var då. Vet att jag slutade växa i 7:an i alla fall, då jag var 169 cm. Mina föräldrar är också ganska långa, 176 cm och 182 cm, men både min syster och jag är runt 170! 😛
Mina föreldrar är 174 och 183 min lillasyrra som är 5 år yngre är nästan lika lång som mig bara 2 cm skilljer mellan oss. Jag slutade växa i 6an tror jag och jag är bara 166 cm. kommer nog inte bli längre fast vill inte heller vara jättelång :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
När jag fick min första mens var jag 9 eller tio tror jag, fick den i april och nästa kom i augusti, så den kan va väldigt oregelbunden i början, normalt sett blöder man inte så mycket första gången så det brukar inte behövas någon nattbinda då det brukar räcka med en vanlig :) barnmorskorna jag pratat med har sagt att det är normalt att "sluta" (man kan växa någon cm till) växa ungefär ett år efter sin första mens, men det beror på när man får mensen, när man kom in i puberteten och liknande, jag fortsatte växa flera år efter första mensen, var nog 140-någonting när jag fick min första mens och är idag 164 och har slutat växa , inte så konstigt eftersom min farmor var 150 🙂