Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 8135 ggr
gaabriellaaa
18

Argument: för eller emot (skolarbete)

Jag ska skriva en skoluppgift på onsdag, en debattartikel, som har ett förbestämt ämne. Ett ämne jag tyckte var skitsvårt, därför ber jag nu om er hjälp :) Vill inte ha mer hjälp än just bara konkreta argument tack!

Vi ska då skriva en text om varför det är dåligt (eller bra, om man nu tycker det) att sociala medier alltid är tillgängliga, även vid jobb och skola. Jag skulle behöva både för och motargument till detta :) Självklart finns argumentet att det är svårt att koncentrera sig, men ett för-argument är ju ett nyanserat sätt för företag att t.e.x. nå ut till sina nya arbetstagare… Sen sen har jag lite svårt att komma på fler :)  tack på förhand!

Frosstis
2

för - om någonting händer är det lätt att få hjälp genom att ringa då exempel ambulansen eller polisen.

Inaarah
14

För sociala medier - att alltid vara kontaktbar, lättare kunna hänga med vad som händer i sin omvärld, att på ett enkelt och smidigt sätt kunna hålla kontakten med vänner och familj. 

Mot sociala medier - kan vara stressande att alltid vara kontaktbar och att alltid få reda på vad andra hinner med eller gör på sin fritid, kan öka pressen på en själv att man inte hinner med lika mycket.

Hmm… Kom inte heller på så mycket nu. 🤔

moawi
10

För: Sociala medier går att använda till mer än att bara hålla sig uppdaterad om omvärlden och sina vänner. Det går också att kommunicera med t.ex. arbetskamrater, dela filer & viktiga skolarbeten o.s.v. till sina kompisar. Det blir lätt att samarbeta i grupp på det viset, även när man inte har möjlighet att träffas i verkliga livet. Det går t.ex. att ge varandra feedback på ett enkelt sätt, något som är nyttigt både i arbetsliv och skola.

Mot: Beroende uppstår lätt precis som du säger, och kan ta koncentrationen från mycket annat som t.ex. vad lärare säger. Att sitta vid Facebook istället för att gå en liten promenad och äta en frukt kan också ses som negativt för hälsan. Även ur ergonomisk synpunkt är det inte alls bra för rygg och nacke att sitta stilla i samma ställning hela dagen, speciellt om man sitter böjd så som man ofta gör över sin datorskärm.

gaabriellaaa
0

tack för svaren hör ni!! :) Riktigt bra svar. Vissa av sakerna ni tog upp hade jag inte alls tänkt på :)

Blir dock förstås tacksam för ännu fler svar ;)