Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2246 ggr
siaames
2013-11-04 16:16
2

Fuska

Jag vet att de inte är bra att fuska men ..

Ska ha ett FYSIK prov och jag är så jävla dålig på fysik.

Har någon av er som går i åk 9 gjort ett prov om fysik redan?Skulle ni kunna hjälpa mig/ge mig provet? Då kan jag hjälpa dig/ge dig ett annat prov på ett annat ämne (ex matte, kemi, so)

PMA MIG :D

ChristineL
2013-11-04 16:19
14

Eh, alla niondeklassare i hela sverige får inte samma prov. Det är lärarna själva som gör proven för egna klassen.

siaames
2013-11-04 16:20
0

#1 Spelar ingen roll, proven är väl ändå liknande.

Fridaaaa
2013-11-04 16:22
2

#2 Nej, är det vanliga prov så kan de skilja sig mycket, enbart nationellaproven som är samma över hela landet men de för ju alla samtidigt.

Så att se andras prov eller liknande hjälper ingenting.
Samma med alla ¨ämnen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2013-11-04 16:23
1

#2 - Nej, nej, långt ifrån! Visst går lärarna efter en läroplan, men det finns inget som säger att det ni har gått igenom har någon annan gått igenom och vice versa. Lärare skriver dessutom på olika sätt, vill ha ut olika saker från olika uppgifter mm.

Juliaskaniner
2013-11-04 16:39
1

fuska är inte bra, men om du verkligen måste kan du skriva allt på en lapp och lägga den i mobilskalen och enkelt flytta på mobilen, eller skriva lite i handen :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[MikeW]
2013-11-04 17:59
44

Här är en ide.. Låter helt galet jag vet, men det finns en sak som heter att "plugga".
Det är ganska lätt faktiskt, prova det ;)

Yen-Chan
2013-11-04 19:53
0

och vaddå ha den i mobilskalet? Märks väll om man sitter med mobilen vilket man inte får… xP

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Fridaaaa
2013-11-04 19:55
0

#5 Vi fick aldrig ha mobilerna framme eller på under prov 😉
Samt att det hjälper inte TS heller genom att fuska.

Håller med #6, bättre att försöka och plugga istället. Alla är inte bra på alla ämnen men själper mer än hjälper att fuska i mina ögon.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
2013-11-04 20:06
0

Plugga är självklart bäst, men jag vet hur det kan vara. Mitt bästa tips helt enkelt att ha någon lapp någonstans. Att kika på en kompis eller om du har tid och får lyssna på musik under provet; spela in dig själv när du säger det viktigaste, spela upp på repeat. Skriva på bänken innan provet funkar väl också om det bara är småsaker du inte kommer ihåg.

För övrigt så gjorde ett fysikprov för några veckor sen, det var svårt men om du tänker efter så går det! :)

[rumelle]
2013-11-04 20:14
12

Jag skrev ofta "fusklappar" och hade dem i fickan under provet. Jag visste ju vad som stod på lapparna så jag tog aldrig upp dem under provet, men av någon anledning hjälpte det att ha dem i fickan. :P

Juliaskaniner
2013-11-04 20:41
0

#7 och #8 vi får ha mobil under lektion, och det var bara ett tips. Skrev att fuska inte är bra i början. Ibland bara måste man..

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

mejamylove
2013-11-04 20:50
2

Fuska är underskattat…

Frida B
2013-11-04 21:04
6

Har du pluggat? Isf, kanske du ska testa andra studietekniker? Eller kanske ta hjälp av en kompis?

Har du däremot inte pluggat får du skylla dig själv och stå ditt kast.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pinglan00
2013-11-04 21:14
0

Jag skriver alltid ner mitt på min hand… Fast jag vill aldrig fuska så jag hade matte med samma lärare och undrade hur jag skulle ta väck det. Men jag fick väck det under badet. Sen så kunde jag de som jag tyckte var riktigt svårt av att jag kom ihåg vilet problem jag hade med att ta väck det. ;)

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Emshify
2013-11-04 22:08
0

Plugga ordentligt är alltid det bästa… Blir du upptäckt blir det jäkla jobbigt kan jag säga. Du blir underkänd på provet direkt.

Allt handlar om studieteknik. Det gäller att hitta sin grej. Jag själv skriver alltid väldigt strukturerade men kortfattade sammanfattningar på allt det man ska kunna och tränar i princip in meningarna jag skrivit utantill. :P Sen lever jag mycket på korttidsminne, för mig funkar det bra att nöta in ordentligt kvällen innan och lite strax innan provet om jag arbetat med själva uppgifterna innan.

Ljusa
2013-11-05 06:10
0

Som flera har sagt ska man inte fuska men om du har svårt att komma ihåg saker så kan du skriva en sammanfattning, lära dig den och så fort du får provet skriva upp det viktigaste så att du inte glömmer det under skrivningen. Jag hade historia prov nyligen och det var ett ord jag bara inte kunde minnas. Det slutade med att jag upprepade ordet tyst för mig själv tills jag fick provet och skrev ner det i ett hörn tills jag behövde det. När jag pluggar brukar jag först läsa igenom det jag behöver kunna några gånger, sedan skriva av det (lär mig best genom att skriva) och sedan skriva en sammanfattning + ord/siffror. Sedan skriver jag frågor till mig själv och skriver ner de svaren jag tror är rett, och rättar svaren. Läser även min sammanfattning flera gånger innan provet.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

[MiniPim]
2013-11-08 19:49
10

Du går i 9an, om du fuskar kommer du få problem när du börjar gymnasiet.

FlutterShy
2013-11-08 22:32
0

Plugga, inge bra att fuska sig igenom livet. ;)
Men några pluggtips, om önskas:
*Om du får en text, high-lighta det viktiga och läs igenom.
*Läs upp texten och spela in det på din mobil, så kan du lyssna på faktan när som helst, på tåget, till skolan, på raster osv. :)
*Skriv av fakta som du behöver veta, du kan också läsa det högt istället för tyst i huvudet. :) Det blir lättare att komma ihåg om man använder flera av sina sinnen samtidigt.
*Skriv frågor om texten (det du behöver veta tills provet) och låt din förälder/kompis/någon förhöra dig.

Hoppas detta hjälper dig (eller någon annan som läser) :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

siaames
2013-11-18 16:43
0

#18 Tack! Du var den ända som skrev en bra kommentar (pluggtips), JAG FATTAR ATT DE INTE ÄR BRA ATT FUSKA MEN DET RÄCKER MED ATT EN PERSON SÄGER DE -.-

nlinds
2013-11-18 16:44
2

Jag fuskade en gång på ett NO prov i högstadiet, blev påkommen, så det gör jag aldrig mer om. Fan vad skäll jag fick….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Frosstis
2013-11-18 17:11
0

Jag brukar skriva saker ibland . Då skriver jag på handen (ex på soprovet skrev jag moderaterna och de andra partierna) och ibland kan man ju skriva på suddigummet innan klassen börjar om man får plats.

Man blir oftast upptäckt om man kollar av en kompis då ofta man får ha iaf en bänk emellan, så det blir rätt uppenbart om du lutar dig över för att kika ..

Underbarn
2013-11-22 00:29
1

Eller så har du en lika dum lärare som mig som inte märker att du släpar med ett helt A4 papper med massa anteckningar och kladd som ligger i ditt knä/mellan benen på stolen haha! Eller så pluggar du :D funkar väl bäst. Jag har gått ut skolan så har inte det problemet och skulle aldrig våga fuska på en tenta. Jag har fuskat ett fåtal gånger i högstadiet men inte gymnasiet för jag hade aldrig prov då mer än i matte och spanska (matte går knappt att fuska på och spanska kan jag redan) iaf så brukar jag ALLTID skriva ner VIKTIGA saker i mitt block, som ett stort utkast. Koppla ihop massa ex skriver jag ett årtal om ett krig ja då drar jag streck och skriver vad som hände just det året i kriget (om det nu är en historisk fråga med någon viktig betydande händelse). Jag markerar alltid viktiga rader och ord i boken med överstrykningspenna (får man väl inte i låneböcker men i högskolan köper man sina egna) om inte så märk viktiga sidor med post it lappar och gå tillbaka. Lusläs alltid alla viktiga sidor i boken och läs det viktiga noga, vissa meningar kanske flera gånger, säg högg för dig själv och koppla ihop det så du förstår! Läs inte bara för att läsa, det hjälper inte då kan du lika gärna lata dig ;) Jag vad aldrig andra förhöra mig, enbart med glosor… Men jag gjorde ALLTID frågorna som fanns i boken (om läraren ansåg att de behövdes) UTFÖRLIGT och bara en gång det räckte för mig att komma ihåg och förstå :)

Thildalulu
2013-11-22 00:49
1

De är ju inte heller så att alla fysikprov handlar om samma sak över huvudtaget. Fysik är ju som inte en enda sak, utan de kan ju vara olika områden så lite knepigt att säga bara ett fysikprov kanske^^

cookiedough101
2013-11-22 19:34
0

Ha din bok uppslagen på den sidan där det finns mest som du inte kan.sedan sätter du ner den i bänken,fortfarande öppen. Så fort du öppnar bänker får du svaren