Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3394 ggr
MrJulie
4

Simma på idrotten

Snart är det dags igen för att simma på idrotten. Jag kan simma och tycker att det är helt ok, vad jag minns iallafall. För jag har inte gjort det på över tre år skulle inte ens tänka mig att bada mitt i natten, med en barndomsvän och ensam vid en sjö på grund av att jag skäms så mycket. Vill- tänker-kommer inte visa upp min kropp på det viset, aldrig någonsin! Får hellre underkänt (då är jag ändå en väldigt högt presterande person) För det finns inte en chans på denna jord. Jag byter till och med om på toaletten inne i skolan när vi har idrott, så skraj är jag för att visa en skymt av mitt skinn. Så att visa mig i en bikini, baddräkt, badshorts whatever skrämmer livet ur mig. 

Då jag är en så "duktig" person annars så har aldrig lärarna ens lagt märke till att jag varit "sjuk" förra gången. (Har bara gått i den här skolan i 1,5 år) och det känns inte så troligt att lärarna kommer att "missa" mig i år igen för att jag varit sjuk. 

Vad gör jag om dom kommer på mig och säger att jag måste? Ångest, ångest, ångest..

Lia
2

Jag förstår hur det känns! Jag har själv aldrig förstått varför man ska blotta sig så. Har du provat att simma i bättre/mer täckande simkläder? Om du tex skulle ha baddräkt och shorts? Ihop? Då ser du ju ut mer eller mindre som de flesta gör på den torra gympan :)

MrJulie
1

Jo jag har tänkt på det.. men det känns fortfarande verkligen inte bra. Tycker att det är för mycket kläder att simma i, men för lite kläder för att ha på mig det. 

huhuhu, gråter nästan bara av att tänka på det!

Lia
1

#2 :( lider med dig! Jag missade 2,5 år av mitt simmande i högstadiet, när jag på slutet fick en ny lärare som i princip tvingade mig. Det var jättejobbigt verkligen! Men nu älskar jag att simma. I början hade jag dock BH, nylonstumpbyxor samt baddräkt. Det kändes lite bättre, men jag var snabbt i vattnet. När vi skulle upp såg jag till att vara den som gick upp sist. Väl i vattnet ser man som tur är inte varandra :) Vattnet bryts ju! Försök att tänka på det. :)

MrJulie
1

#3 Tack för ditt stöd. Men jag skulle inte klara det, du är nog starkare. Har väldigt mycket komplex, problem med ätandet och vikten då jag dalar upp och ner och har gjort det sen jag var liten. På grund av att jag inte kan visa mig barbent ens i kjol, klänning eller shorts så är jag ju inte så värst solbränd heller. gråblek, jätteblek är hela jag. 

Just nu är jag varken över eller underviktig, men det känns ändå precis lika jobbigt och osannolikt.  

det finns inte i min värld att behöva göra något sånt

Lia
2

Skulle det kännas bättre att få simma enbart med läraren närvarande - alltså utan klassen? För då skulle du kunna förklara hur du känner för din lärare, och jag lovar att du inte är ensam med denna ångest!

För övrigt har jag också dessa komplex. Oavsett om det är iskallt eller kokhett har jag alltid tights och tjocktröja. Jag skulle aldrig få för mig att visa varken ben eller armar. Och så har det alltid varit under mina ätstörningsperioder, när vikten pendlar. Så jag känner igen mig i dig mycket. Och det enda jag kan råda dig till, då jag själv inte är fri från problematiken, är att försöka försöka försöka bearbeta det, för du kommer vara jätteglad sen senare i livet när du är fri från det. Jag önskar själv att jag jag var som de "modigare" tjejerna som står för det de är. Men det kommer tids nog :)

MrJulie
1

Grejen är den.. att jag är så otroligt jobbig och "envis" som många kanske tror. Jag kan inte ens gå runt och visa hud när jag är ensam. Spegeln i mitt rum är borttagen för längesen och jag lämnar inte rummet utan långa tights och aningens för stora tröjor. 

kan bara inte komma i kontakt med omklädningsrum eller simhallar. det går liksom bara inte. 

förhoppningsvis kan jag slippa undan om jag håller mig smart. eller börjar gråta :3 för det kommer jag säkert ändå om han säger att jag måste

Lia
0

#6 Egentligen ska jag ju ge råd som "det kommer lösa sig när du väl är där" och sånt. Men det är ju svårt då jag själv undviker samma situation. Så jag skulle också gå på att hitta en bra strategi för att slippa om det är helt omöjligt. Går det inte så går det inte, och du är inte mer än människa ^^

[MiniPim]
0

Du kan inte ta baddräkt? :) Det täcker ju mer än vad bikini gör. Får jag fråga, är du rädd över vad andra ska tycka om din kropp eller är det bara dj själv liksom?

fidojunior
0

Simma med kläder? Jag simmade med t-shirt och leggings, var inga problem bara man duschar med de innan som vanligt. Annars får du helt enkelt prata med idrottsläraren så att personen kan hjälpa dig och komma fram till en lösning. Simning brukar vara ett krav för att bli godkänd så det är rätt så viktigt att du gör det.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Lia
0

#9 Måste bara påpeka att om man ska duscha med kläder på INNAN så måste man först ha duschat naken för att verkligen bli ren på alla intimställen på kroppen. Det är därför man inte får duscha med badkläder på.

Alltså kan man inte slippa att duscha naken först.

fidojunior
0

#10 Jag har aldrig duschat naken i badhus, inte ens när jag hade baddräkt. Ingen har brytt sig, varken personal eller lärare.

Hälsningar Olivia

Lia
0

#11 Då handlar det mer om att personerna i fråga inte gör sitt jobb rätt. Det finns ju ett syfte med att man måste duscha naken innan man simmar. Det handlar om att tvätta bort bakterier från intimområden, vilket inte är möjligt att göra ordentligt om man har badkläder på sig.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/snuskigt-i-bassangen-pa-kockums-fritid/

Duschar man inte ORDENTLIGT innan så hamnar all er smuts i bassängen sen, och det kan man ju bespara oss andra renliga.

fidojunior
3

Tror inte ens alla som duschar nakna innan tvättar sig ordentligt heller…

Hälsningar Olivia

Lia
0

#14 Mycket möjligt, men jag anser ändå att man ska tänka steget längre än vad du har gjort här, och även många andra. Man kanske ska fundera på varför man duschar innan från första början? Att bli lite blöt gör inte så stor skillnad, så då kan man lika bra hoppa i vattnet helt oduschad. Nej, bättre att skrubba lite ordentligt så att vattnet inte behöver ha så hög klorhalt!

fidojunior
2

#15 Vi tycker olika. Jag tycker att det är viktigare att unga lär sig simma än att vattnet innehåller klor. Om man är osäker och finner det obekvämt med att visa vissa kroppsdelar då får man komma fram till lösningar och en av dessa kan vara just att få bada med kläderna på. Det har blivit mer accepterat på vissa ställen bl.a. för att folk från andra kulturer också ska kunna få lära sig simma och vistas i badhus utan att tvingas visa massa hud. Om stället som TS ska bada på inte gillar att man inte duschar naken, ja då får väl de tala om det.

Ska man tänka steget längre bör badhusen se över duschsituationen. Jag och många andra finner sig inte alls bekväma med att duscha näck bland andra människor, speciellt främmande människor som vissa även tittar på en. Jag duschar inte naken framför min mamma hemma, varför ska jag behöva göra det i ett badhus? Lite draperier för skadar ingen. Jag tror att många fler, framförallt unga, skulle våga duscha mer då. Det är iallafall den största anledningen till varför jag vägrar att duscha helt naken i ett badhus.

Hälsningar Olivia

Lia
0

#15 Än att vattnet innehåller klor. Nej, vattnet innehåller MER klor för att folk inte duschar ordentligt, och det leder till att vissa barn inte ens får lära sig att simma bara för att bassängen är för full av det, och barnet inte tål den koncentrationen. Och det vet jag händer, då det hände min bror. Han var tvungen att åka till en annan kommun. Det känns onödigt, och därför anser jag att det är viktigare att ALLA får ta del av bassängen genom att man duschar ordentligt innan!

Det håller jag absolut med om, att det skulle vara lite mer draperier. Det är det ju ofta på större badhus. Men även på små har jag sett att det finns ett rum man kan låsa in sig i och duscha ostört för den som inte vill duscha offentligt. Det borde det vara överallt, absolut.

Cazzos
0

Jag känner exakt likadant som du! Har bara badat med en kompis till mig som jag litar på till 100%..

Jag har inga badkläder för den delen heller haha, men min lärare har sagt att jag får ta de kläderna jag annars har på idrotten… Får inte du göra det?

Josefinaaa
0

Stannade själv hemma förra gången…

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

BRP
0

Du är säker jätte snygg med bikini.

:holmgreen:
2

Vägra. Ingen kan tvinga dig.

Frosstis
4

Var sjuk en dag innan simtestet och sedan på simtestet också? Då ser det ju inte fejkat ut!

MrJulie
1

Bra idéer:) tack, jo det blir nog att vara sjuk eller vägra. För i bassängen ska jag inte! ;)

:holmgreen:
0

Bra! Man ska inte behöva göra saker man inte vill. Om det verkligen är mot ens principer. Annars kan du hitta på att du har en religion som säger att du inte får simma haha. Det kan de inte göra något åt, de kan inte säga att du ljuger eftersom ingen kan ta ifrån dig "din" religion. Hahhaha, gud det ska jag lugnt testa någon gång!

Nu vet jag ju inte i vilken klass du går i eller så, men i gymnasiet finns det inget krav som säger att man SKA simma för att få Godkänt. Sååå, jag googlade lite, och det visar sig att man mycket väl kan nå dessa kriterier på annat sätt. Så jag läste på lite, sen gick jag till min lärare och argumenterade för varför jag inte tänkte simma. Och i grundskolan  hade jag alltid en lärare som sa: "Kan inte lärarna argumentera för varför man ska göra något, så ska man inte göra det. " Hon kunde inte komma med något bra argument, så jag vägrade haha.

Inte för att jag har något problem med att simma, det var bara en princip sak eftersom jag hatar idrott. Så onödigt. Vill jag springa runt i cirklar så kan jag mycket väl göra det på fritiden. 👍

Josefinaaa
0

Ingen kan ju släpa iväg dig dit;) bara att vägra och stanna hemma:)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

HejPåDig
0

Våtdräkt? :D