Fick se en ledsam sak på kik läs detta
De är en idiot till klasskompis som tar en bild på mitt marsvin Milo som jag inte vet hur han har fått tag i och har han på kik som bild och ber han snällt att ta bort den men då börjar han hävda att de är hans marsvin men ser att de är.Men ser att de är Milo mitt marsvin de kan jag inte ta fel på och skrev ytligare ett kik medelande men fick arg respons tillbacka jag vill ju inte att han ska ha min lilla älskling.
Men nu har han äntligen tagit bort den efter ett argt kik och han får gärna kalla mej för en massa han får inte ta mina bilder så.
Lägger du ut bilder på nätet så får du räkna med idioter som snor bilder.
Fast det ska man inte behöva göra.
TS, jag hade skrivit att det är olagligt att ta andras bilder utan lov och att du kan anmäla honom för bildstöld.
Nu har han i och för sig tagit bort bilden men det är något man bör veta, allt för få som vet att det faktiskt finns en lag för det där.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jupp ja det är bra att den lagen finns
De värsta av det hela är han skrev lite elaka kommentarer tillbaka när jag sa till på skarpen att han skulle ta bort den. Tar dock inte åt mig
#2 Självklart men det finns alltid människor som inte kan skilja på mitt eller ditt, så det får man ju räkna med.
#5 Förstår inte vad du menar med "räkna med". Ska man räkna med att man blir av med sina bilder så fort man lägger upp dem offentligt? Låter lite konstigt tycker jag. Jag förstår att man måste ha det i åtanke att det faktiskt kan hända, men inte att man ska räkna med det.
Medarbetare på Djurfoto
#6 Det är lite som att lämna sin bil på en parkering med nycklarna i. Det är olagligt för någon annan än dig att ta bilen, men det är fullt möjligt.
Så fort man lägger upp något på nätet så är det fritt för vem som helst att se det, och ta det, för den som vill stjäla. Självklart är det inte lagligt men eftersom det är många som inte vet om sina rättigheter till bilder så är det lätt hänt.
#7 men alltså … Nej jag håller inte med. Om du lägger upp en bild så äger DU den bilden, då ska man inte behöva "räkna med" att ens bilder blir stulna. Om jag hade lagt upp bilder som JAG TAGIT på internet och sen så tog någon dem så hade ju inte jag bara tänkt "äsch, jag får räkna med det!"..? Det är som att säga till offentliga personer att "nejmen du får ju räkna med att du får massa haters?". Visst, chansen kanske är STOR att någon snor bilderna men tycker det är fel att säga att "man får räkna med det"
Håller med Majbot. Visst, kanske inte att man ska helt och hållet räkna med att alla bilder man lägger upp blir stulna.
Men tyvärr så är det så. Bilderna hamnar på google, därifrån kan vem som helst ta och inte bara direkt ifrån stället du lade upp din bild. Tänk på hur många bilder ni "stjäl" när ni googlar fram en bild och sedan tar den.
Jag har sett att många av mina bilder ligger uppe på google om jag googlar på rätt sak, jag har vattenstämplat dom men tar någon min bild så räknar jag med att de croppar bort den.
Likaså att dessa trådar hamnar på google.
Förstår faktiskt inte hur man kan räkna med det. Jag lägger upp bilder dagligen men räknar verkligen inte med att de ska bli stulna. Jag förstår och vet att de kan bli stulna, men räknar inte med det. Du räknar med att din plånbok ska bli stulen när du går på stan? Du räknar med att du ska ramla ner för berget när du står vid kanten?
Skit samma haha, alla gör vi olika.
Medarbetare på Djurfoto
Självklart ska man inte behöva räkna med det men eftersom väldigt många människor inte kan skilja på mitt eller ditt så får man räkna med det! Även om det är olagligt att sno andras bilder och påstå att det är ens egna så är det väldigt många som gör det eftersom det är svårt att bli påkommen!
Jag fattar inte vad det är ni inte förstår? xd Bästa sättet att skydda sig är att placera en vattenstämpel över hela bilden… Eller skicka en räkning till personen i fråga som har snott din bild.